Petr Nutil: Děti se neučí poznat lež, ale kytky. Nedivme se, že naletí fake news

středa 4. dubna 2018 ·

„Stát by si měl uvědomit, jestli chce nebo nechce mít mediálně gramotné a kriticky smýšlející občany. A podle toho pak jednat. Podle mě jsou to právě teď klíčové vlastnosti – způsoby, jak přijímáme informace, jak se dle nich řídíme a orientujeme v informační džungli. Je sice hezké, že jsme vymýtili negramotnost a že děti naučíme, jak se jmenuje která kytka. Ale už jim neřekneme, jak se dá jednoduše oddělit pravda od lži. Dostatečně je neinformujeme o tom, že existují manipulace a triky, skrze které se je snaží politici či byznysmeni obrat nebo na nich získat moc. To by si měl stát nastavit jako prioritu,“ říká spoluzakladatel serveru Manipulatori.cz Petr Nutil v rozhovoru pro iDNES.cz.


Petr Nutil (manipulatori.cz)
V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi:

Myslíte, že náš stát to jako prioritu má?

Nemá. A to se netýká jen této vlády.

Existují státy, které to jako prioritu mají, nebo je to jen problém Česka?

Každý vzdělávací systém si s touto proměňující se dobou zkouší poradit po svém. Za vzor bychom si mohli vzít některý ze severských států, Finsko kupříkladu. Zatím se však zdá, že místo toho se tu řeší předměty typu branná výchova nebo práce v dílně a na pozemku.

Někomu se však práce v dílně může jevit užitečnější než mediální gramotnost.

To nikomu neberu. Ale co tím říká stát? Chce mít občany, kteří umí udělat poličku nebo okopat záhonek, nebo občany, kteří se dobře vyznají v digitálním věku plném lží? Nikomu neupírám, aby se vzdělával v čem chce, ale informační gramotnost považuji za důležitější schopnost než trénink manuální zručnosti.

Mluvíte i o polarizaci skupin, které se vzájemně utvrzují ve svých názorech. Existuje cesta, jak mezi těmito tábory najít dialog?

To je dobrá otázka. V principu jsou sociální sítě nastaveny tak, že vám doručují obsah, který zajímá vás. Příspěvky od lidí, na které spíše reagujete a na jejichž fotky se díváte. Tudíž se vyhraňuje směrem k vám. Co tam vidíte, je spíše odrazem vás samotného než skutečným obrazem světa tam venku. Dialog samozřejmě možný je, ale ideálně mezi živými lidmi. Přesvědčovat někoho na internetu a doufat, že to zabere, je trochu iluzorní.

Porozumění mezi dvěma znesvářenými skupinami online tedy není možné?

Teoreticky určitě. Pokud jsou však ty tábory skutečně znesvářené, tak je to prakticky nemožné. Navíc je třeba si uvědomit, že prudká změna názorů je kognitivně vysoce náročný a nepříjemný úkol. Plus se to považuje za slabošské a lidé se tomu i proto přirozeně vyhýbají. Taky je dobré vědět, že lidé obvykle nehledají v diskuzích a zprávách pravdu, ale potvrzují si tam svou představu o světě. To znamená, že mám-li na něco nějaký názor, je mnohem pravděpodobnější, že spíš budu věřit zprávám, které ho potvrzují.

Celý rozhovor naleznete zde

20 komentářů:

Nowak řekl(a)...
4. dubna 2018 v 16:48  

Petr Nutil to myslí dobře. Faktem je ale to, že škola odjakživa má bojovat proti "fejkům", proto byla vlastně zřízena (pokud jí nepřisoudíme jen úkol naučit základy psaní, četní a počtů). Myslím takovéhle "fejky": Země je placatá, je střdem Vesmíru, vznikla před 10 000 lety, lidé se vyvinuli za pomoci mimozemšťanů, ti jim pohli postavit pyramidy - první (jaderné?) elektrárny, nejlepší medicína je tradiční čínská, nejlepší léky homeopatika, ale se zdravímnejlépe vlastně pomohou andělé (radši archandělé) ...
Nečemu z toho dnes věří většina lidí (i vzdělaných). Nejsou to "fejk ňús", nejsou většinou nijak nové. Kdo věří tomuhle, tak pochopiteln uvěří i kdejaké nobé pitomosti.Jenže všichni se ve školeučili, že Země je kulatá - někteří tomu nevěří. Pro většinu škola už dávno nepatří mezi důvěryhodné zdroje, spíš mezi ty, kdo se snaží veřejnost manipulovat. A někdy se už školy ani nesnaží tuhle úlohu plnit - dají žákům svobodně si vybrat, vytvořit vlastní názor, přebrat fakta. Věříte, že Země je stará 10 tisíc let a lidé žili spolu s dinosaury? Máte na to nárok a prokázali jste při tvorbě tohoto názoru kompetence pracovat samostatně s informacemi.

Jiri Janecek řekl(a)...
4. dubna 2018 v 17:24  

"Ale už jim neřekneme, jak se dá jednoduše oddělit pravda od lži."
Prominte, ale oddelit jednoduse pravdu od lzi muze jen hlupak...

Pavel Doležel řekl(a)...
4. dubna 2018 v 17:46  

Přesně tak pane Janečku. Podepisuji.

Při mírném zjednodušení bych řekl, že nejlepším způsobem, jak oddělit pravdu od lži, je naučit se pořádně matematiku. Jenže tohle ti humanitní chytráci nechtějí slyšet a navíc s tím nesouhlasí, protože jim zapomněli ve škole sdělit, že matematika nejsou počty. Matematika je bránou ke skutečnému hlubšímu poznání světa.

PP řekl(a)...
4. dubna 2018 v 19:53  

Celkem příhodné příjmení. I na domovský web, i na obsah článku.
Děsivé.

Unknown řekl(a)...
4. dubna 2018 v 21:05  

doufejme že ho nepouštějí do škol k dětem

Jiri Janecek řekl(a)...
5. dubna 2018 v 6:46  

"Při mírném zjednodušení bych řekl, že nejlepším způsobem, jak oddělit pravdu od lži, je naučit se pořádně matematiku."

No chtel jsem to rozvest a napsat, ze v trojrozmernem prostoru (a vice) se obecne primky neprotimaji, ale bezi mimo... A misto jasneho pruseciku mame jen oblast bodu, kde se soucet vzdalenosti k jednotlivym primkam nemeni.

Nebo pouzit svuj oblibeny priklad s komplexnimi cisly jako nejjednodussi reprezentaci komplexniho sveta. Je vetsi 1+i nebo 1-i? Pokud to nelze rozhodnout, jsou si ta dve cisla rovna?

Jakoze priklad diskuze o vlivu matematickeho poznani na vnimani sveta :-)... Ale takoveho zvaneni musite mit po nekolika kolech diskuzi o vztahu odbornosti a opravdicke vzdelanosti plne zuby...

Tajný Učitel řekl(a)...
5. dubna 2018 v 8:12  

Matematika jako ochrana před fake news. Pěkné. Učiňme pokus.
Máme dvě prohlášení, jedna z nich je fake.

Peroutka napsal oslavný článek o Hitlerovi.
Peroutka nikdy takový článek nenapsal.

Prosím aplikujte matematiku na zjištění fake news a výsledek pošlete na Hrad. Třeba se pak pan prezident omluví, nebo se zjistí, že byl neprávem očerněn.

PP řekl(a)...
5. dubna 2018 v 11:23  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Kvaternion řekl(a)...
5. dubna 2018 v 11:36  

No jistě. Jakákoli aktivita proti lžím a fake news rozběsňuje demagogy jako Doležel a Pelikán k nepříčetnosti.

PP řekl(a)...
5. dubna 2018 v 11:40  

Do téhle chvíle nikdo nebyl osobní. Jak tedy potom nazýváte příčetnost? Musel jste plivat, co?
Nedá vám spát, že jsou informace, se kterými si sám nevíte rady. Ale z nepříčetnosti klidně obviníte, že? To se to budují vřelé a přínosné vztahy. :)

Marconi řekl(a)...
5. dubna 2018 v 11:54  

Mohu se zeptat pana administrátora, proč smazal komentář z 5.4. 11:23, když zde zůstal urážlivý komentář Kvaterniona?

Michal Komárek řekl(a)...
5. dubna 2018 v 12:16  

Marconi

Je to evidentní, ale chcete-li: Jde o míru. Byl bych samozřejmě rád, kdyby tu probíhala pouze věcná, kultivovaná diskuse bez jakýchkoli osobních výpadů. Ale v jisté míře se "osobní polemice" zřejmě vyhnout nelze. Jistě: Kvaternionova reakce bez smazaného příspěvku Petra Pelikána nyní působí podivně, nicméně to není vina Kvaternionova. Příspěvek Petra Pelikána tolerovatelnou míru osobního útoku překročil. Hezký den!

Kvaternion řekl(a)...
5. dubna 2018 v 12:20  

Ad Petr Pelikán: Nevím, zda idiom "rozběsnit k nepříčetnosti" neznáte nebo jej doslovně vykládáte záměrně, každopádně Vás neobviňuji z nepříčetnosti, jen z demagogie.

Ad Marconi: Žádný můj urážlivý příspěvek v této diskusi obsažen není. To, že pánové Doležel a Pelikán jsou demagogové, je evidentní fakt, snadno prokazatelný z jejich příspěvků.

PP řekl(a)...
5. dubna 2018 v 14:26  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
PP řekl(a)...
5. dubna 2018 v 14:36  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
PP řekl(a)...
5. dubna 2018 v 14:44  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
PP řekl(a)...
5. dubna 2018 v 14:50  

Teď jsem si přečetl diskuzi na originálu (idnes) a je to optimističtější a záživnější čtení, než (Petr Pelikán řekl....příspěvek byl smazán). :)

Pavel Doležel řekl(a)...
5. dubna 2018 v 17:38  

Kvaternione,

v čem konkrétně spatřujou to mé rozběsnění? Jestli voni nejsou kapánek cimprlich.

Marconi řekl(a)...
6. dubna 2018 v 17:05  

Pane Komárku, bohužel, díky Vaší cenzorské aktivitě je zdejší diskuze naprosto k ničemu. Někteří mohou beztrestně přispívat zcela mimo téma a, pan Kvaternion promine, z mého pohledu v rovině osobních urážek, zatímco u smazaných příspěvků nemůžeme ani posoudit míru závažnosti provinění. Řekl bych, že sem chodí samí dospělí lidé, kteří by si dokázali diskuzi přebrat i bez Vašich zásahů. Takhle by snad bylo lepší diskuzi k článkům ani neotevírat. Pardon, ale tento způsob cenzurování se mi opravdu velmi příčí. Hezký den.

Michal Komárek řekl(a)...
6. dubna 2018 v 17:14  

Marconi

Vašemu názoru rozumím. Nastavit pro diskusi určitá pravidla a trvat na jejich dodržování však nadále považuji za správné. Hezký den!

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.