Zakladatel a nestor pedagogických poraden Petr Klíma končí. Na odpůrce inkluze si došlápla inspekce.

pondělí 5. února 2018 ·

Hlasitý kritik inkluze na školách Petr Klíma skončí po čtyřiceti letech v čele pedagogické poradny. Česká školní inspekce navrhla vypsat konkurz na jeho místo. Zakládající člen a později letitý šéf Asociace pracovníků pedagogických poraden Klíma odmítal vypisovat oficiální formuláře, které začaly v roce 2016 platit, a místo nich vyplňoval dětem, které přišly do poradny, dokumenty po svém. Inspektoři přijeli jeho práci zkontrolovat a nakonec rozhodli, že poradna pod jeho vedením nefunguje tak, jak má. Naopak lidé z branže tvrdí, že jde o pomstu Klímovi za jeho „odboj“ proti inkluzi na školách. Hlásal totiž, že společné vzdělávání je jen kamufláž, nefunguje a fungovat nikdy nebude. Informuje MF DNES.


Petr Klíma (repro ČT)
„Inspekce přišla na banality technického rázu. Že nedodržuji vyhlášku, což je pravda, protože podle mě to není v zájmu klientů. Odhalili, že nepoužívám schválený formulář pro doporučení pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, ale svůj vlastní, který je kratší, jednodušší a šetří čas. Netajil jsem se tím, takže to odhalili a jsem teď padouch, kterému nezáleží na dětech,“ říká Petr Klíma.

Pedagogickou poradnu pro Prahu 3 a Prahu 9 vedl čtyřicet let. Česká školní inspekce teď ale tvrdí, že ač patří mezi respektované osobnosti v oboru, od roku 2016, kdy začala v září platit nová pravidla pro společné vzdělávání žáků, poradna pod jeho vedením nefunguje, a naopak dělá chyby v diagnostice a stanovování postupů pro děti. Klímu prý několik let na chyby upozorňovala a měl tak dost času na výtky reagovat. Nic se ale podle kontrolorů nezměnilo a nepoužívání předepsaných formulářů byla jen dílčí chyba.

„Nešlo o jednu kontrolu, ale vícero a v žádném případě nejde o nějaké formální drobnosti nebo administrativní chyby. Způsob práce poradny některým školám výrazně znesnadňuje práci s dětmi už proto, že vydávaná doporučení jsou velmi obecná, chybí přesné specifikace a školy tak mnohdy nevěděly, jakým způsobem s konkrétními žáky pracovat,“ říká náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys.

Celý text naleznete v dnešní MF DNES

6 komentářů:

Q. E. D. řekl(a)...
5. února 2018 v 18:17  

Divím se, že ho ČŠI už dávno veřejně neupálila na Václavském náměstí. ;)

Tajný Učitel řekl(a)...
5. února 2018 v 20:33  

Je potřeba respektovat rozhodnutí zákonodárců, ať už jsou zákony jakékoli. Prý. Jinak jsou protidemokratičtí.

Jan řekl(a)...
6. února 2018 v 12:28  

Hluboce lidský příběh?
Celá kauza není zase tak jednoduchá, jak by se zdála, neboť inkluze, stejně jako i každá mince, má svůj rub a líc, tedy svou pozitivní a negativní stranu. O negativních důsledcích inkluze není nutno psát. Řada kantorů, politiků, psychologů stejně jako i asociací a vážených institucí se k nim vyjádřila. Nepřipravená, nekoncepční, uspěchaná, amatérská, politicky motivovaná, přijatá bez dostatečné diskuze a přípravy, zatěžující vysokou administrativou kantory aj. Inkluze má však i některé pozitivní stránky a mezi ně patří podpora žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Byť je tato podpora spojena s obrovskou administrativní zátěží a někdy je dokonce i formální, je to přece jen podpora, na kterou má žák se speciálními vzdělávacími potřebami ze školského zákona a inkluzivní vyhlášky nárok. A tak se stalo, že po čase do českých krajin vstoupil inkluzivní zákon (vyhláška a Kolalokova limonáda), který všechny vykolejil, zaskočil, znechutil, popudil či vyvolal u nich naopak naději na lepší podmínky v běžné třídě v „normální“ škole.

Z pohledu rodiče postiženého dítěte či takového dítěte samotného je naprosto lhostejné a irelevantní, zda se zákonem a inkluzivní vyhláškou souhlasím či nesouhlasím. Školské poradenské zařízení, které poradenské služby neposkytuje dle školského zákona a inkluzivní vyhlášky, podle mého skromného názoru, znevýhodňuje své klienty oproti ostatním znevýhodněným dětem a žákům. To je ovšem neetické. Odcházím z poradny a nesu si na papíru nějaké číslo označující míru mého znevýhodnění, nikoli ovšem doporučení, která by vedla k respektování mých problémů ve škole, ve třídě a při vyučování, nemám doporučeny žádné metody nápravy, nemám nárok kompenzační pomůcky a jiná opatření, která ostatní děti a žáci se speciálními vzdělávacími potřebami mají. To je ovšem nejen neetické, ale i hraniční řešení, protože uvedený postup jde proti zájmům dítěte a žáka. Moje názory, byť by byly sebevíce radikální, nesmějí děti, žáky a klienty znevýhodňovat. Nemohu do svého nesouhlasu vtahovat klienty jenom proto, že neuznávám inkluzi, povinné očkování dětí předškolního věku, povinné pojištění motorového vozidla, rentgenové vyšetření pacientů, preventivní zdravotní prohlídky a podobně a podobně. „Že nedodržuji vyhlášku, což je pravda, protože podle mě to není v zájmu klientů.“ Není-li v zájmu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami respektování jejich často závažných obtíží, co je potom vlastně v jejich zájmu? Nesouhlasit mohu a často i veřejně musím, ale můj nesouhlas by se měl týkat pouze mne jako nestora poradenství a nikoho jiného. Hluboce lidský příběh? Ano. To ano. Pan Václav Klaus mladší to umí podat i politicky, drží emage nesmlouvavého politika, který ví, co je špatné a je nutné zrušit. Sice ještě neví, jak to zlepšit, ale to jistě časem přijde.
Ale spíše by se hodil nadpis: Hluboce lidské příběhy, protože se týká mnoha lidí vtažených do inkluzivního běsnění, a to nejen zakladatele a nestora pedagogických poraden a pana Václava Klause mladšího….

Michal Komárek řekl(a)...
6. února 2018 v 12:37  

Doplnění: Pan Jan v diskusi zjevně reaguje také na komentář Václava Klause mladšího Hluboce lidský příběh..., který vyšel na serveru Novinky. Děkuji! Hezký den!

tyrjir řekl(a)...
6. února 2018 v 18:14  

Německé učitelské odbory mají 280 000 členů a požadují vysazení inkluze:


Die Zeit. Mnoho spolkových zemí se do inkluze vrhnulo překotně, říká předseda německého učitelského svazu.

Předseda německého svazu učitelů Heinz Peter Meidinger požaduje, aby byla inkluze vysazena. Je potřeba moratorium na inkluzi, řekl Meidinger. Pokud heterogenita u výkonnosti překročí určitou hranici, pak mají problémy nejen vyučující, ale ohrožuje se jistotu pokroku u všech.


http://casopisargument.cz/2018/02/06/nemecke-ucitelske-odbory-pozaduji-vysazeni-inkluze/

V Německu to asi mají učitelé s odvoláním inkluze a možná i s kariérním řádem, rámcovými vzdělávacími programy, s velikostí školskéhi rozpočtu, s platy učitelů atd. jednodušší z několika důvodů:

- učitelské odbory jsou početné a nepoklonkují jedné straně,
- inkluzi asi nefinancovali z EU dotací, takže se nemusejí starat o tzv. udržitelnost každé dotované pitomosti.

České učitelské odbory, ČSSD a koncepčně a dotačně neschopné MŠMT by se, myslím, méli za svou bezkoncepčnost a dotační fondočepačskou mánii v hluboce podfinancovaném školství stydět a prstíčkem hrabat, aby jim to žáci, rodiče, učitelé a nefondočerpačsky uvažující veřejnost odpustili. Nejlépe před Betlémskou kaplí.

Doufám, že ČSSD na svém sjezdu tu špidlosobotkovskou bandu, co je zase ve sněmovně, do vlády nepustí. ČSSD by, myslím, po tom, co ve školství "napáchala", nejvíc slušela opoziční role.

J.Týř

tyrjir řekl(a)...
6. února 2018 v 18:17  

Jestlipak si naše slavná Pedagogická komora všimla, že ani v Německu si učitelé nehrají na vychovatele tj. pedagogy? :)))

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.