Začínající učitel má o tisíce víc než kolegyně. V řídících funkcích je rozdíl ještě větší

úterý 17. října 2017 ·

Rozdíl ve výplatních páskách mladých vyučujících činí až dva tisíce korun měsíčně. Mužů obecně je ve školství málo, v celém učitelském sboru tvořili loni 18,5 procenta z celkového počtu 149 288 v mateřských, základních a středních školách. Podle statistik ministerstva školství mají ale vyšší platy. Ze dvou třetin činí mzdy pedagogických pracovníků tarifní plat, který je pevný. Rozdíl je tedy dán odměňováním, u něhož mají ředitelé volnější ruce. Reportáž přináší deník Právo.




Učitelky ve věku do 25 let berou podle statistik z loňska v průměru 22 987 korun, jejich mužské protějšky ve stejné věkové skupině 24 967 korun. Obdobné je to i ve věkové skupině od 26 do 35 let, kde ženy pobírají 24 656 a muži 26 656 měsíčně. S postupujícím věkem se ale nůžky pomalu zavírají. Ženy ve věku 56 až 65 let mají průměrně 30 274 a muži stejné kategorie 30 982. Rozdíl tedy činí 708 korun.

Ještě v roce 2006 nebyl rozdíl tak velký. Ženy do 25 let měly příjem 16 190 a muži 17 230 korun. V poslední době obecně většina absolventů pedagogických fakult nenastupuje do školství, ale hledá si uplatnění v jiném sektoru. A nejčastějším důvodem jsou právě peníze.

„Když mám učitele s praxí pět let a narodí se mu dítě, tak se jen modlím, abych si ho udržela. Jinde si vydělá víc,“ řekla Právu ředitelka ZŠ a MŠ Kladno ve Vodárenské ulici Zuzana Holečková.

Jestliže celkový podíl mužů ve školství je 18,5 procenta, pak v řídících funkcích tvoří 30 procent z celkového počtu 43 658 vedoucích pracovníků. A tady je rozdíl mezi platy mužů a žen ještě výraznější. Zatímco ženy do 35 let ve vyšších funkcích mají průměrně 32 464, u mužů je to 37 520 měsíčně. Rozdíl činí 5056.

Celý text naleznete v dnešním vydání deníku Právo

21 komentářů:

Jiri Janecek řekl(a)...
17. října 2017 8:19  

"Ze dvou třetin činí mzdy pedagogických pracovníků tarifní plat, který je pevný."

Tak tohle strčí do kapsy Kvačkovou i s Hronovou dohromady...

Pavel Doležel řekl(a)...
17. října 2017 9:04  

Mě by zajímalo, jak se tyto statistiky vytváří. To někdo přiřazuje velikost platu k pohlaví a pak to někam ukládá?

Jinak rozdíly ve mzdách jsou věčným tématem, které mikroekonomická teorie spolehlivě vysvětluje. Není to otázka kvality, pracovitosti, ani schopností, ale očekávané mezní efektivity práce, která je u žen ovlivněna především mateřstvím.

BP řekl(a)...
17. října 2017 11:09  

Mužům se všeobecně ve školství přidělují přesčasové hodiny, aby si prý vydělali. Ženám se místo toho přidělí mizerně placené třídnictví.

poste.restante řekl(a)...
17. října 2017 11:45  

Mužům se všeobecně ve školství přidělují přesčasové hodiny, aby si prý vydělali.
Ale mužům se přidělují přesčasové hodiny také proto, že mladé matky nechtějí trávit ve škole přesčasy, ale prchají domů k dětem. (Což lze chápat.)
Nemluvě o tom, že pokud muži obecně vydělávají ve sféře mimo školství více, pak pokud chcete vůbec muže do školství získat, nemůžete mu nabídnout totální propad příjmů, ale třeba jen "malý" propad.
(Uvedu to na svém příkladu. Když jsem v devadesátých letech nastupoval do školství, jako vystudovaný ajťák, pak jsem měl plný kantorský úvazek, plus poloviční úvazek správce počítačové sítě. Kdyby mi tenkrát nenabídli tuto konfiguraci, vůbec bych o nástupu do školství neuvažoval. I tak jsem nakonec záhy odešel.)
Čili připusťme na chvíli, že ředitel či zřizovatel nabízí i začínajícímu učiteli příslib vyšších odměn a příplatků

A jen tak mimochodem, než se na mne vrhnou bojovnice za rovnoprávnost, chtěl bych je poprosit, aby si položily ruku na srdce a zeptaly se samy sebe, jak moc jim v minulosti (i nyní) imponovali muži, kteří by do rodiny přinášeli méně peněz, nežli ony samy.

V obecné rovině samozřejmě souhlasím, že za stejnou práci má být stejný plat.
Ale překvapuje mne, že ještě pořád někoho překvapuje, když tomu tak není.
Během svého dosavadního života jsem si nevšimnul, že by svět byl spravedlivý.

BP řekl(a)...
17. října 2017 12:15  

poste. restante:
Jsem bezdětná svobodná samoživitelka před důchodem. Proto mě už nebaví tady tyto řeči, že muž musí mít více peněz, i když je svobodný bezdětný, ale za každých okolností živitel rodiny. Běžte s tím už do háje! Za stejnou práci stejné peníze, ale ani v tom školství to opravdu neplatí. A proto už 30 let po vyučování ve škole pracuji na druhou směnu soukromě, a tak jsem nestihla ani ty děti. Do důchodu půjdu i tak s holým zadkem. Pracovat musím stejně dlouho jako vy, chlapi.
Třídnictví už odmítám. Za ty peníze to ráda přenechám mladým kolegům. Já si vydělám víc za doučování dětí nebo výuku dospělých doma na živnosťák.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
17. října 2017 12:52  

"bezdětná samoživitelka"

?


"Já si vydělám víc za doučování dětí nebo výuku dospělých doma na živnosťák.

A proč tedy půjdete do důchodu s holým zadkem? Tomu nerozumím.

Jako učitel "muž" mám osobní příplatek asi stejný jako kolegyně. Vedlejší příjem mne posunuje někde nad 80 % všech zaměstnanců. Když to tak vydrží do důchodu, s holým zadkem určitě nepůjdu. To samozřejmě není obhajoba nízkých učitelských platů nebo řešení, ale když už dělám na živnosťák, tak snad ne zadarmo...

Pavel Doležel řekl(a)...
17. října 2017 12:56  

"A proč tedy půjdete do důchodu s holým zadkem? Tomu nerozumím."

Vy byste chtěl jít s chlupatým?

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
17. října 2017 13:11  

Souvisí to s holením nebo nějakou dispozicí? :-)

Kantůrek řekl(a)...
17. října 2017 13:30  

Něco mi uteklo, nebo se opravdu porovnávají platy mužů a žen napříč školami, od MŠ, přes ZŠ až po všechny typy SŠ? Kolik je v MŠ učitelek a kolik učitelů? Předpokládám, že učitelky v MŠ většinou nemají 11. nebo 12. platovou třídu. A započítává se (osobně si myslím, že jak kde) učitelkám do praxe v rámci věkového automatu i doba, kterou strávili na mateřské/rodičovské dovolené*? Nemohly už jen tyhle dva aspekty způsobit značnou část toho zjištěného rozdílu? Jsou vůbec ta čísla počítána na skutečný počet lidí/úvazků ve školství, nebo se jedná o přepočty na jakéhosi normoučitele?

*Podle metodického výkladu k odměňování by se měla započítávat.

tyrjir řekl(a)...
17. října 2017 13:54  

Začínající učitel má o tisíce víc než kolegyně. V řídících funkcích je rozdíl ještě větší

No a co? Proč nikdo účinně neřeší mnohem vétší problém skandální diskriminace všech dětí, které v 80% zfeminizovaném českém školství ztratily možnost být řádně vzdělávány a vychovávány i mužským vzorem? Někomu je i těch zbylých 18 % mužů ve školách ještě moc, a proto začali být muži učitelé diskriminováni podobně pochybně zaměřenými "výzkumy"?

J.Týř

poste.restante řekl(a)...
17. října 2017 14:19  

Já si vydělám víc za doučování dětí nebo výuku dospělých doma na živnosťák.

Myslím, že tohle je klíčové.
Pokud jsme, jako učitelé, bez ohledu na pohlaví, či "gender", nuceni si hledat vedlejšáky, pak je nejspíš něco v systému hodně špatně.
Přitom si všimněte, že u učitelů - mužů je více pracovních úvazků, nebo podnikání současně s prací ve školství téměř normou a rozhodně ne výjimkou.

Do háje mne klidně posílejte, ale pak jste asi četla nepozorně.
Já, stejně jako Vy, tvrdím, že za stejnou vykonanou práci má být stejný plat.

O důvodech, proč tomu tak není, se můžeme bavit dlouho. A bude to debata plná vzájemných útoků, obviňování ze stereotypů a podobně.

Bohužel ale většinou při podobných debatách chybí empatie a schopnost se podívat na věci i z té druhé strany.
Protože má manželka pracovala ve školství přes deset let, troufám si tvrdit, že jsem schopen alespoň částečného vhledu.

Obávám se ale, že jen málokterá žena pochopí, že na muže ve školství je pohlíženo i ze strany žen samých vždy s určitým stereotypem až despektem.
Od muže se prostě očekává, že bude schopen postarat se o rodinu. A netvrďte mi, že tomu dnes tak už není. I on sám, pokud není sociopat, si uvědomuje, že po dobu ženina mateřství bude on tím jediným zajištěným příjmem rodiny. A toto vědomí svazuje.
Jakožto žena jen těžko pochopíte, co to znamená mít za krkem toto očekávání, a to ze strany společnosti, vlastně i té manželky a především pak sám vůči sobě, vůči vlastní sebeúctě.
Už slyším řeči o stereotypech a uvažování zastydlém v minulém století. Fajn, tak ať mi každý, kdo mě chce napadat, dokáže, že nemám pravdu a že tomu tak není.

Srovnatelné je to snad jen s tím, když se od ženy jaksi obecně očekává, že bude matkou. Jenže u žen v tomto ohledu došlo k určitému posunu. Dneska být matkou není cool. (Bohužel, řekl bych) Přijímají se strategie o podpoře ženám v jejich kariéře. Počínaje ombudsmankou a konče všemožnými politiky se mluví o tom, jak dostat ženy do práce co nejdřív a z ní co nejpozději.
Ale nejsou žádné strategie k podpoře žen, které se rozhodly věnovat se mateřství, alespoň po část svého života. Nepodporuje se vznik pracovních míst na částečný úvazek. Vždyť i ten dřívější odchod do důchodu už byl zrušen.

Čili ženy mají dnes mnohem větší svobodu vůči společenskému očekávání. Je to mnohem více na nich samotných, jakou roli si zvolí.
Naproti tomu kterýkoliv muž je dnes ve dvojím mlýnku. Má být chlap, který se o ženu a rodinu postará a ochrání ji, ale nesmí se tak chovat, protože je to sexistické.
Musí ženu zajistit, ale nesmí mít větší příjem než ona, protože je to diskriminační.


A muž ve školství? Tak to je už úplně ztracený případ. Snad jako vysokoškolský profesor, to se ještě dá tolerovat. Ale učitel na prvním stupni, nebo nedejbože v mateřské školce? No ten přece musí buďto být nějaký divný, nebo úchylný a nebo to prostě ani není chlap, že?
(Vyprávějte mi ještě chvíli o genderových stereotypech.) :-(

Klíčové na této mé úvaze je totiž jeden aspekt, který většinou lidem uniká.
Muž, který by dostal nabídku práce za plat, který je ve školství běžný, ji většinou ani nepřijme. Ne proto, že je to namyšlený macho nebo sexista. Ale proto, že je pro něj nepřijatelná.
A nepřijatelná je mimo jiné také kvůli roli, kterou musí ve společnosti hrát a kterou mu přisoudila také převažující část žen.
Zhusta ta stejná část žen, která kritizuje rozdíly v platech mezi muži a ženami.

Jana Karvaiová řekl(a)...
17. října 2017 15:49  

Jako starší matka (měla jsem děti na tu dobu pozdě) jsem byla vděčná, že nemusím makat směny. Tudíž jsem nebrala nic, co jsem brát nemusela, děti pro mě byly přednější. Nyní si to již mohu dovolit. A svého času jsem vydělávala více než manžel a nijak mi to nevadilo. VAdil mi fakt, že si oba vyděláme skoro prd.
Osobní ohodnocení u nás zmizelo cca před 7 lety jako tající ledovec. Od té doby pouze jednou ročně odměny, co jakože zbude na konec roku.Občas zbylo občas ne. Za kroužky jsme dostali odměnu, která v přepočtu byla celých 50 korun na hodinu, tudíž již nekroužkuji.
Můj plat je tarif a cca250 korun příplatku za specku. Víc nic, nejsem už třídní.Když jsem byla třídní, tak 500 za třídní ve trojtřídce na specce. Dnes jsem v poslední platové skupině, tudíž do smrti mám utrum.

poste.restante řekl(a)...
17. října 2017 16:51  

A svého času jsem vydělávala více než manžel a nijak mi to nevadilo.
A jak moc to "nevadilo" jemu?
A jak moc by mu to nevadilo v době Vaší mateřské? Kdybyste před ní vydělávala víc a jako rodina byste byli více "ztrátoví" při výpadku Vašeho příjmu?

VAdil mi fakt, že si oba vyděláme skoro prd.
Ano, to je kámen úrazu.

Snad raději ještě jedno doplnění.
Já v žádném případě neobhajuji větší výši platů pro muže za stejnou odvedenou práci. Právě naopak.

Jen jsem si dovolil zaspekulovat o jedné z možných příčin, o které se v genderových sporech jaksi nerado mluví, neboť jedinci různých pohlaví jsou přece stejní a úplně si rovní.

Lapidárně řečeno, chlap Vám do školství za těchto platových podmínek většinou dělat nepůjde. A pokud ho přesto ředitel/ka z nějakých důvodů potřebuje (kvalifikace, profese, ...), pak mu nejspíš nabídne nějaký ten příplatek či "osobko" navíc k běžnému tarifu.
De facto na úkor ostatních, samozřejmě.

Pokud má někdo další a lepší vysvětlení rozdílných platů u začínajících učitelů, rád si ho poslechnu.

Kromě toho by mne stejně jako kolegu Kantůrka zajímalo, co s čím tady vlastně srovnáváme.
Zda také učitelky mateřských škol s učiteli technologie na SOŠ.

aknelka řekl(a)...
17. října 2017 18:20  

Nastoupila jsem v r. 1979 na SOU strojírenské. Až do té doby, kdy nastoupila na záskok snacha zástupce ředitele, jsem neměla nikdy odměnu. Vzhledem k tomu, že jsme tam učily max. 2 ženy současně, jinak jen pánové, jsem byla nucena pochopit, že oni jsou živitelé rodiny (tak mi to bylo řečeno). A podle toho vypadaly platy. Ale zase tam byl výborný kolektiv (ocenila jsem hlavně později). Po cca 15ti letech jsem po odchodu (SOU zavřeli) na ZŠ byla zase nucena uznat, že paní ŘŠ má kamarádky a že starší "děvčata" pracují na důchod a potřebují víc peněz (tak mi to pí ŘŠ vysvětlila). Sice časem uznala můj přínos pro školu (vrhla jsem se po hlavě do výpočetní techniky v době, kdy to nikdo nechtěl a ani neuměl), ale po pár letech odešla do důchodu a už bylo jenom hůř.
Stala jsem se starší (děti jsem měla též pozdě) matkou samoživitelkou (ex se vyjádřil v tom smyslu, že na nás doplácí, protože má větší plat) a pořídila jsem si ještě další zaměstnání.
Ženy to budou mít vždycky těžší, muži měli jako protiváhu vojnu, kdysi...Ale jednu výhodu ten platový rozdíl měl: s důchodem vycházím docela dobře, neboť jsem na skromnost byla zvyklá. Můj důchodový výměr byl necelých 11,5 tis., nyní je to víc. A pochopitelně doučuji.
Pro p. Kantůrka: porovnávala jsem platy pro učiliště, a pak také pro ZŠ, ovšem v jiných obdobích. Je to totiž jedno, na daném typu školy je většinou vysoká pravděpodobnost, že muž učitel bude mít větší plat než jeho (i starší kolegyně), a to bez ohledu na to, zda je bezdětná nebo má muž nižší vzdělání (po nuceném odchodu - i když už v důchodovém věku - mě nahradil mladík, co si okamžitě začal školu dodělávat, ale kvalifikaci neměl).
PS Před hodinou odešel opravář plynového kotle (jen kontrola a čištění) - 1 hodina -> 1400,- bez dokladu. To mám 7 hodin doučování :D.

Kantůrek řekl(a)...
17. října 2017 18:57  

aknelka: Já Vaše tvrzení o rozdílu platu mezi muži a ženami nerozporuji, byť na našem ústavu se nevyskytuje, všichni mají stejnou třídu, osobko žádné, takže jediný rozdíl dělá délka praxe a pak jednou za rok to smrknutí k platu, které se odvíjí od vykonaných činností, které podle mého nepatří zrovna mezi ty, podle kterých učitel dostane více či méně.
Můj předchozí příspěvek souvisel spíše s tím, že ta statistika bude zřejmě zkreslená tím, že mnohem více žen dělá na hůře placených pozicích prostě už jen na základě metodiky k odměňování ve školství, kdy učitelé v MŠ mají podle tohoto pokynu nižší třídu, než učitelé na SOŠ. Míra tohoto zkreslení už se nedá stanovit bez dalších dat, která k dispozici nemám.

Jinak sice určitě jsem pro zásadu, že za stejnou práci stejný plat, ale na druhou stranu i podporuji, aby mohl ředitel mírně přeplatit, právě tím osobkem, člověka, který je pro něho například důležitý. Důležitý třeba tím, že už 2 roky shání inženýra, který by mu zastřešil odborné předměty a nemůže ho sehnat. Objevil se mu tam za ty dva roky například jen jeden nedouk neschopný a druhý, sice inženýr, ale ještě méně schopný. Pokud je jediným problém pro získání takového člověka plat, tak ať má pak takový člověk třeba 2 tolik, než já, když si to vyjedná a ředitel mu to dá a on tu práci odvede dobře. Domnívám se, že SPŠ, SOŠ a SOU budou velmi brzy řešit zásadní problém, až odejdou ti současní inženýři, kdo jim vlastně bude odborné předměty učit, natož při současné legislativě ohledně kvalifikace a současných platech. Tam asi nebude jiná cesta, než sehnat alespoň toho poloschopného takyinženýra, kterému se holt smrknou tři tisíce měsíčně navíc a ještě se k němu budou modlit...

A jinak, sorry jako, ale jak jako bez dokladu? :D

aknelka řekl(a)...
17. října 2017 19:12  

No taky jsem čuměla :D.
Ale zase když si vezmu, jak dlouho jsem ho uháněla (plus mnou stanovený měsíční limit na kredit 200,- :D), tak to v průměru na den není až tak hrozné :D :D :D.
Ale vážně: problém je, že ho zase budu potřebovat, a jiný v nedohlednu. Genderový specialista mi ten kotel ani nespustí...
A já....já jsem vlastně spokojená, zase na 2 roky klid.
Sorry jako? AB vůbec nemusím, ale tady má pravdu, bohužel.
A k těm platům: tím, že jsem se věnovala výp. technice, pomáhala - radila jsem s ní naší účetní a také odesílala - nebo aspoň u toho asistovala - často hlášení (aspoň zpočátku), tak jsem jednu dobu docela měla přehled. Ze stejného důvodu už to do Bakalářů myslím nevyplňují...

BP řekl(a)...
18. října 2017 0:08  

Anonymní:
Pozastavujete se, že píši bezdětná samoživitelka. Ano, živím se po celý život sama a ještě podporuji jiné chudáky, protože mám empatii pro druhé, kterým se nedaří, auto nevlastním, do práce dojíždím prostředky hromadné dopravy, na rozdíl od většiny mých mužských kolegů, kteří přijíždějí do školy vlastním autem z bydliště vzdáleného nanejvýš půl kilometru. Já to mám denně zhruba 2x35km.
K hledání odborníků na učitelská místa na SOŠ, SOU či SŠ a jejich královskému zaplacení mám toto: na naší průmyslovce učí odborníci, kteří přišli kdysi z praxe do školství. Nemohu posoudit jejich úroveň výuky, ale o ledasčem vypovídají čísla neúspěšných žáků u maturitní zkoušky. Zatímco z CJLU a AJ u státní maturity neuspěje na první pokus cca max. 10% našich žáků, z odborných předmětů v profilové části maturitní zkoušky je na první pokus neúspěšných téměř až 50% žáků. Kde je pes zakopán?
Na státem stanovenou maturitu žáky připravíme, ale peníze nebo nedejbože nějaké odměny za to nechtějme, vždyť je to přece naše povinnost. Zatímco maturitní zkouška, kterou si kolegové odborných předmětů mohou nastavit podle toho, co žáky naučí, je jedna velká katastrofa, ale učí to přece odborníci z praxe, vše je v pořádku, ať dostávají vyšší plat, než jenom vystudovaní učitelé, kteří umí jenom učit.
Mě na univerzitě také učily věhlasné vědecké kapacity. Bohužel jejich výuka byla příšerná, vůbec neuměli tito vědátoři učit. Pedagogem se musí člověk narodit, k tomuto povolání (poslání!) je třeba talent. Člověk zase nemusí být ten nejlepší odborník ve svém oboru.
V minulém století jsem jako neaprobovaná učila i pár let na ZŠ výtvarnou výchovu a na jednom semináři jsem obdivovala nádherné práce dětí, které nám předvedla školící kolegyně, a to sama neuměla nakreslit a namalovat vůbec nic. A takoví lidé jsou k nezaplacení!

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
18. října 2017 0:44  

Vždycky jsem myslel, že samoživitelka je matka s dětmi, která je živí sama. Možná není, nevím (vypadá to, že je). Více to za pozastavování nestojí (ani mně ani Vám).

Kantůrek řekl(a)...
18. října 2017 8:32  

BP, Určení kvality učitele na základě výsledků u maturit bych se raději vyhnul, musel bych se dostat zákonitě k tomu, co se stalo s češtinou a matematikou na středních školách, jaký přichází materiál ze ZŠ a proč, o úrovni maturit, to by byla jiná diskuse.

Ale jinak samozřejmě vím, na co narážíte s kvalitou těch inženýrů, ale on to není bipolární problém, má mnoho rovin. Ten inženýr někdy nerozumí tomu, co učí, prostě ho na to nasadilo vedení, takové jsem zažil. Nemusí pořádně rozumět ani tomu, co vystudoval. I takové jsem zažil, nezřídka se jednalo o tzv. vojenské inženýry. Ale také jsem zažil takové, co byli perfektními odborníky, jen to neuměli předat. A někteří to uměli předat, jen zas neuměli nebo nechtěli řešit nějakou kázeň ve třídě, tak od druhých řad nebylo slyšet. A v neposlední řadě jsem zažil jako žák také mnoho pedagogů, kteří nějaké učitelství vystudovali, a přesto buď neuměli učit, nebo nerozuměli tomu, co je vedení nechalo učit. Takže proto bych tu nechtěl generalizovat, natož jen na základě výsledků maturit. Faktem zůstává, že odborné školy se bez učitelů odborných předmětů neobejdou a mojí domněnkou je, že to, že jsem zažil špatné učitele technických předmětů, je velkou měrou důsledek už tehdy nízkých platů učitelů a toho všeho negativního, co souvisí s místem učitele. Takže ty školy prostě stáhly ty méně schopné. A tak to bude do té doby, dokud se bude dát říct, že všude jinde bude mít technik výrazně víc peněz, navíc bude mít prostor pro postup atd. Ono těch techniků inženýrů, kteří by chtěli jít učit a mají na to, není mnoho ani kdyby pro ně podmínky ve školství byly nastaveny příznivě. Tím, že ty podmínky jsou takové, jaké jsou, si tu množinu ještě zmenšujeme. A z toho, co kolem sebe vidím, mám pocit, že to směřuje k tomu, že inženýři technici brzy nebudou, odborné předměty pak budou učit maturanti, v horším případě čerství. To už se ostatně někde děje... Lepší a horší učitelé asi byli na školách vždycky, ale aby čerstvý maturant učil odborný předmět na střední škole, to je asi novinka. Teď je otázkou, jestli to zůstane u toho, že se jedná pár výjimek, nebo jestli se z toho stane běžná praxe...

tyrjir řekl(a)...
18. října 2017 13:14  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
tyrjir řekl(a)...
18. října 2017 13:15  

aby čerstvý maturant učil odborný předmět na střední škole, to je asi novinka. Teď je otázkou, jestli to zůstane u toho, že se jedná o pár výjimek, nebo jestli se z toho stane běžná praxe...

Aby čerstvý maturant/ka učil/a odborný předmět na střední škole, to je asi v pořádku! Pokud totiž dostane k ruce jednotně odmaturovanou asistentku/a opačného podhlaví, odstraníme takto všechny kvalifikované učitele/ky a genderový poměr ve školách bude ideálních 50 % : 50 %.

:)))



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.