Setkání k mimořádnému nadání na MŠMT: Systematicky a kontinuálně podporuje nadané děti jen hrstka škol

pátek 20. října 2017 ·

Podle zakladatelky a předsedkyně správní rady nadačního fondu Qiido Miriam Janyškové naráží školy v praxi na nedostatek lidských zdrojů i financí a chybí jim know-how, jak s nadanými dětmi pracovat, a to přesto, že je podpora mimořádně nadaných dětí legislativně zakotvena. „Spousta škol se snaží nadaným žákům nějakým způsobem věnovat, ale systematicky a kontinuálně to dělá jen hrstka z nich," řekla Janyšková na včerejším setkání na půdě ministerstva školství.

O podpoře mimořádně nadaných žáků včera jednali na MŠMT ředitelé a prvostupňoví učitelé z několika desítek základních škol z celé České republiky a psychologové z vybraných pedagogicko-psychologických poraden. Jednání bylo zaměřeno na výměnu zkušeností, sdílení rozšiřujících výukových materiálů, a také zprostředkování komplexního pohledu na problematiku nadaných dětí a jejich začleňování do vzdělávacího procesu. Podpora nadaných v České republice má podle účastníků setkání pozitivní trend, přičemž se zájem škol rozvíjet potenciál žáků s mimořádným intelektovým nadáním zvyšuje.

„Podpora nadání dětí v rámci vzdělávacího procesu je přirozená věc, kterou se nicméně snažíme dále rozvíjet,“ řekla na dnešním setkání náměstkyně MŠMT pro řízení sekce legislativy a strategie Dana Prudíková a pokračovala: „Loňská novela výslovně umožnila v rámci systému společného vzdělávání podporovat také nadané a mimořádně nadané děti, funguje Národní síť podpory nadání, v souladu s požadavkem Koncepce podpory rozvoje nadání a péče o nadané pro období 2014–20 byla ustavena Skupina krajských metodiků péče o nadané – pedagogů,“ představila náměstkyně Prudíková kroky Ministerstva školství v oblasti péče o nadané a mimořádně nadané děti.

„Spousta škol se snaží nadaným žákům nějakým způsobem věnovat, ale systematicky a kontinuálně to dělá jen hrstka z nich. Mimoškolní kroužek a v lepším případě jedna obohacující hodina týdně, například matematiky pro žáky s mimořádným logickým myšlením, je málo,“ vysvětlila na setkání Miriam Janyšková a pokračovala: “Školy musí mít jasný vzdělávací plán pro práci s těmito dětmi. To je přesně to, oč Qiido usiluje,“ dodala Janyšková.

Nadační fond Qiido se od roku 2014 zaměřuje na komplexní, systematickou a kontinuální podporu vzdělávání a rozvoj IQ i EQ mimořádně intelektuálně nadaným dětem (MiND). V loňském roce spustil nadační fond nový vzdělávací projekt pro ředitele a učitele základních škol pod názvem Qiido AKADEMIE. Program akreditovaný MŠMT nabízí školám ucelené know-how pro vzdělávání a rozvoj MiND na prvním stupni ZŠ. Nadační fond usiluje o to, aby byla do roku 2021 v každém kraji ČR alespoň jedna základní škola, která bude v souladu s modelem Qiida rozvíjet kognitivní vědomosti i sociálně-emoční dovednosti dětí, které myslí jinak.

Zdroj: Tisková zpráva MŠMT

3 komentářů:

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
20. října 2017 8:27  

„Spousta škol se snaží nadaným žákům nějakým způsobem věnovat, ale systematicky a kontinuálně to dělá jen hrstka z nich,"

To je ráno, Komárek řádí a někoho napadne věnovat se nadaným dětem. Inkluze nestačí? Zrušili jste zvláštní školy, zrušte víceletá gymnázia a bude to v cajku. U zvláštních škol to přece dětem pomohlo...

Asi začnu něco dělat nebo se mi udělá mdlo.

laimes28 řekl(a)...
20. října 2017 18:40  

9 z 10 žáků jest výjimečně nadaných a ten jeden je inkluzivní

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
21. října 2017 11:18  

Paráda. Skupina krajských metodiků. Co ještě? Okresních, oblastních, místních, regionálních... A samozřejmě školní koordinátor pro intelektuálně nadané děti. A za tím v pozadí nějaká dobře živená neziskovka.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.