Co se stane s generací dětí, které vyrůstají s tabletem v ruce? To nikdo nevíme, neexistují na to zatím žádné výzkumy, říká psycholožka

pondělí 18. září 2017 ·

„Je pravda, že učit se nazpaměť velká kvanta informací je pozůstatek tereziánského školství a není to úplně dobře, ale na druhou stranu se tímto způsobem trénuje paměť. Dítě se musí naučit určité množství informací, aby trénovalo paměť, pak už si může dohledávat na internetu doplňující informace. Dítě nebo student však musí mít vytvořen zdravý základ, na kterém může stavět. Bez něj nebude umět technologie adekvátně využívat,“ říká v rozhovoru pro server Aktuálně.cz psycholožka Lucie Essenza.

V rozhovoru zazní i tyto otázky a odpovědi:

Na jedné straně jsou děti, jež technologie využívají odmalička k zábavě, na druhé jsou dospělí, kteří je používají dennodenně při práci. Kdo je podle vás nejohroženější skupinou digitálního zahlcení?

Nejohroženější jsou zcela určitě děti, protože nemají ještě vytvořenou osobnost a vůli. V dětství se tvoří jejich názory, vztahy, učí se komunikovat, učí se vnímat svět. Ve chvíli, kdy jej vnímají pouze virtuálně, rozvíjí se pouze jedna malá část jejich já. Zatímco v živých vztazích se vytváří úplně jiná část jejich osobnosti, mozku, těla. Ještě dnešní puberťáci zažili svět, kdy internet nebyl zas tak běžný a doma byl třeba jenom jeden stolní počítač. Ale co se stane s generací dětí, které vyrůstají s tabletem v ruce? To nikdo nevíme, neexistují na to zatím žádné studie a výzkumy. Ale ohrožené jsou všechny věkové kategorie, například i lidé v důchodovém věku.

Tablety jsou často obhajovány za to, že učí dítě samostatnosti a vyhledávání informací. Mají tedy digitální technologie podle vás i nějaký pozitivní efekt?

Když se bavíme o dětech od tří do sedmi let, tak o tom silně pochybuji. Všichni, kdo rozvíjí technologie a kdo je prodávají, tvrdí, jak mají skvělý dopad na děti, třeba na jejich paměť a pozornost. Otázkou je, zda by nebyl efekt učení stejný i bez technologií. Existují přece různé "netechnologické" hry. Když dáte dítěti do ruky tablet nebo počítač a nainstalujete mu speciální aplikaci, je fajn, že si zahraje a něco se naučí. Ale je otázkou, jestli si nevytvoří návyk na zařízení.

Myslíte si, že dnešní děti si i kvůli mobilům, které jim umožňují neustále všechno vyhledávat na internetu, pamatují méně než dříve?

Je to jedna z mála věcí, která byla vědecky prokázaná, že technologie a internet mají negativní vliv na paměť a pozornost.

Celý rozhovor naleznete zde

7 komentářů:

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
18. září 2017 v 16:09  

Koho by to kdy napadlo...

Hlavně, ať si to přečtou ti, kteří tvrdí, že "děti jsou pořád stejné" a že "každá generace starší nadává na tu mladší" a je to normální. Současný vývoj není normální!

tyrjir řekl(a)...
18. září 2017 v 19:25  

Když jsem chodil do základní školy, četli jsme a poslouchali rádio, když přes den byl na obrazovce televize jen monoskop. Lidé se scházeli, aby si promluvili. Naše děti, to už byla júhelácká televizní generace. Dnešní děti jsou generace tabletová...

Co je a není dobře? Měl být vynalezen knihtisk, počítač a internet? Myslím, že ano. Kdyby ne, co by jinak dělali jezuiti, jistý pan Murphy a internetoví cenzoři? :)))

mirek vaněk řekl(a)...
19. září 2017 v 11:26  

Důležité je, aby se výzkumy dělaly. Jenže kdo to zaplatí? Výrobci tabletů?

Tajný Učitel řekl(a)...
19. září 2017 v 13:48  

Ale no tak. Víme jaké jsou a co se jim stane. Jsou netrpělivé, roztěkané, nevyspalé, téměř nic si dlouhodobě nezapamatují, učitel nemůže spoléhat, že pokud něco probral, zopakoval a vyzkoušel, tak to v makovici i zůstane, mají problémy vyplývající z nedostatku pohybu, trpí strachem z fyzického kontaktu třeba při týmových hrách, nadváhou, s držením těla, trpí bolestmi páteře, jež dříve trápily dospělé, trpí poškozenou schopností vytvořit něco cokoli vlastního bez asistence umělé inteligence.

Vyrůstá nám jednostranně zaměřená generace téměř-mutantních cyber-nerdů, žijících napůl ve virtuálním světě. Nevím co se jim stane, ale pokud se ze zajetí technologií nevyléčí myslím, že to nebude nic dobrého.

Jana Karvaiová řekl(a)...
19. září 2017 v 14:31  

Souhlasím s TU. ještě tam chybí narušené sluchové vnímání.
Ale co s tím?
Je to především věc rodičů,jenže techniku nezastavíš. Tudíž budou muset nastat nějaká pravidla pro užívání mobilů alespoň ve škole (nejlépe nepoužívání). A doma něco podobného. jenže když je líná generace rodičů, kteří jsou pohodlní a mobilové nebo počítačové dítě prostě sedí na pozadí a je ticho a pořád neopruzuje, tak už to tak zůstane. Jít s dítětem ven nebo s tím starším pokecat či zahrát si třeba mariáš či monopoly? Sci-fi v mnoha rodinách.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
20. září 2017 v 10:00  

"Vyrůstá nám jednostranně zaměřená generace téměř-mutantních cyber-nerdů, žijících napůl ve virtuálním světě. Nevím co se jim stane, ale pokud se ze zajetí technologií nevyléčí myslím, že to nebude nic dobrého. "

No nekecej. Ale můžeme za to my učitelé, že ano? Nebourej mi konstanty v životě, několik let tady píšeš, jak to kazíme MY a oni (žáci) jsou v pohodě...

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
20. září 2017 v 10:08  

Ještě doplněk mimo téma - ale souvisí to spolu: https://www.novinky.cz/domaci/449505-pokuta-za-zverejneni-fotky-zlodeje-absurdni-shoduji-se-poslanci-a-pravnici.html

Toto přesně je atmosféra ve školách i společnosti, kdy většina z nás (učitelů) cítí absurdnost tisíců situací a v zájmu ochrany a práv dítěte buď nezakročuje, kdy má nebo jsou postiženy nevinné děti, které není možné přiměřeně chránit.

Ta generace, která vyroste budě naprosto katastrofální a to i bez tabletů.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.