Data o inkluzi: asistenti mají o třetinu nižší platy než učitelé

úterý 15. srpna 2017 ·

Před rokem začala platit vyhláška, která rozpoutala debatu o inkluzi. Ta přitom na školách probíhá nejméně od roku 2011. Jak ukazují data, už tehdy na školách působily stovky asistentů. Na konci školního roku 2016/17 působili na veřejných základních a středních školách asistenti pedagoga v rozsahu 7656 plných úvazků. Na mzdách přišli stát na téměř 1,7 miliardy korun, ukazují data z informačního systému o platech ministerstva financí. Analýzu přináší server iROZHLAS.cz ve spolupráci se společností EDUin.



Bohumil Kartous (eduin.cz)
Jak ale upřesňuje ministerstvo školství, jen necelá polovina z nich se na školách objevila v souvislosti s novelou „o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných“ – lidově o inkluzi –, která vstoupila v platnost před rokem. Podle dat ministerstva školství působí asistenti pedagogů na školách nejméně od roku 2011. Starší data nejsou k dispozici.


Počet žáků, kteří vyhlášky během prvního roku využili, ministerstvo zatím nezná. Čísla prý budou k dispozici během několika týdnů. „Přestupy na základní školy se pohybují v desítkách,“ vysvětluje expert na vzdělávání Bohumil Kartous z obecně prospěšné společnosti EDUin. „Podstatnější je působení asistentů na bývalých praktických školách, které mají nově status škol základních,“ tvrdí.


„Novela zákona, která vešla v účinnost začátkem školního roku 2016/17, nezavádí inkluzi, jak bývá dezinterpretováno,“ pokračuje Kartous. „Pouze upravuje způsob zajišťování podpůrných opatření dětem se speciálními vzdělávacími potřebami. To samo o sobě neznamená větší počet asistentů. Jejich počet roste v průběhu posledních let s nárůstem počtu dětí, které je potřebují. Tento nárůst bude pokračovat pravděpodobně ve stejném tempu už jen do konce přechodného dvouletého období a následně by se měl stabilizovat.“


Největší nápor se ale čeká v novém školním roce, kdy budou školy přijímat opatření, která pedagogické poradny navrhly přes léto. V roce 2018 pak ministerstvo školství očekává nárůst nákladů na asistenty a další opatření proti letošku o 2,5 miliardy. Jednání o navýšení rozpočtu má proběhnout na konci srpna.


Jak ale dodává Kartous, celkové náklady nekopírují pouze nárůst asistentů, nýbrž srovnávají deficit z minulosti, a proto je odhadovaná částka vyšší, než se předpokládalo: „Před přijetím novely byly prostředky na asistenty určovány krajskými normativy a byly významně podhodnoceny. Ředitelé tak museli na platy asistentů často používat jiné prostředky, mnohdy určené například na osobní ohodnocení učitelů. Nový způsob financování toto dilema odstraňuje, a ředitelé tak nebudou muset sahat na platy učitelů.“




Celý text naleznete zde

15 komentářů:

Jana Karvaiová řekl(a)...
15. srpna 2017 v 7:14  

Stále nechápu a pořád mi to nikdo nevysvětlil.
Proč se naše inkluze tak zaměřila na jednu z nejméně potřebných věcí - asistenti???? Asistent je pomocník pedagoga. Tedy v rámci speciální pedagogiky nekvalifikovaná pracovní síla, která má hlídat děti a pomáhat s pomocnými pracemi kolem vzdělávacího procesu. Proto taky nemůže mít větší plat. Logicky.
Na co se nikdo nezaměřil, a mělo by to být trestné, je neposkytování specializované péče dětem, které to potřebují. A současná novelizace toto ještě zmenšila.Kartous je opět zcela mimo mísu.

Eva Adamová řekl(a)...
15. srpna 2017 v 13:30  

"Proč se naše inkluze tak zaměřila na jednu z nejméně potřebných věcí - asistenti????"

Paní Karvaiová, vysvětlení je velmi jednoduché, je to nejlevnější.

Q. E. D. řekl(a)...
15. srpna 2017 v 15:56  

"speciální pedagogiky nekvalifikovaná pracovní síla, která má hlídat děti a pomáhat s pomocnými pracemi kolem vzdělávacího procesu"

To má fakt dělat? Naše asistentky se věnují výhradně dětem (dělají zápisky, vozí je na záchod apod.). Nám učitelům tedy nepomáhají vůbec s ničím.

Jana Karvaiová řekl(a)...
15. srpna 2017 v 16:56  

Jde o fci Asistent pedagoga.
Tudíž věnovat se mají dětem a také mají pomáhat učiteli. Je to na dohodě, co budou dělat, co je právě potřeba.
Proč jsem skeptická? protože mi vadí, že jsme měli poměrně slušný systém péče o postižené děti. Ten vypracovaný systém se nějak mohl "přelít" i do běžného školství. Nepřelil se.Nahoře si vymysleli, že vše spasí asistenti. Vždyť si všimněte, jak se o nich stále píše.
Udělal někdo na MŠMT nějaký průzkum situace se speciálními pedagogy ve školách? Zjistilo se, kolik škol může opravdu zajistit odbornou péči pro děti s SVP( byť na trapnou jednu hodinu týdně)? Neudělal. Situace s personálním osazením škol speciálními pedagogy je tristní. proto se vymyslelo, že budou levní asistenti, kteří to nějak zmáknou. Někde si je chválí, jinde jsou z nich na nervy. Já mám více těch horších zpráv. Ani jsem si nevšimla, že by někdo řešil tuhle situaci, kdy je opravdu třeba odborné péče a té se nedostává. proto mnoho škol vovlila raději pedagogickou intervenci (doučování) než speciálně pedagogickou péči. njsou lidi. A asistenti je nenahradí. A začíná to už u jednodušších typů postižení, jako jsou vývojové vady učení. V mnohých školách to dělali lidi, kteří ty děti jen nějak doučovali češtinu. přitom o nějaké nápravě sluchového, zrakového vnímání, či grafomotorice nebo dalších metodách reedukace neměli žádnou tuchu. A tak asistenti dělají zápisky. Místo toho, aby se dysgrafik reedukoval pořádně a těžký dysgrafik se od malička učil psát na klávesnici, protože jeho písmo nebude pořádné nikdy. Mám smysl se rozepisovat dál?
Na jiném portále jsem byla obviněna z militantního protěžování speciálních pedagogů. Mě tak docela stále není jasné, co kdo proti speciálům má. Každému je přeci jasné, že matiku má učit matematik nebo češtinu češtinář. O tom nepochybuje snad nikdo. Takže proč se divit, že speciálové jsou naštvaní, že dnes může postižené učit kde kdo,včetně rekvalifikovaných asistentů? A ještě je to vlastně legislativně správně!

Lexxa řekl(a)...
15. srpna 2017 v 20:02  

Paní Adamová má pravdu.
Za vším hledej peníze. Něco podobného se dělo kdysi v (nyní už zrušených) Ústavech sociální péče, kde se nahrazoval odborný zdravotnický personál zdravotnickým personálem pomocným. Prostě zdravotní sestry nahrazovali sanitářkami, které byly o polovinu levnější.
Se speckaři je to teď samé. Jsou drazí, nahradíme je asistenty a vyjde to levněji. A o nějaké kvalitní speciálněpedagogiké péči to vůbec není. Nemyslím si, že by minulý či současný ministr financí přemýšlel jinak. Nakonec jde vlastně jen o děti s hendikepem, že?

Jana Karvaiová řekl(a)...
15. srpna 2017 v 20:17  

Ale mě na jiném webu napomenula paní spciální pedagožka, že se stavím k AP příliš pohrdavě a nechápu jejich přínos.A že máme být rádi, že to tak teď je.

Lexxa řekl(a)...
15. srpna 2017 v 20:47  

Podle mého názoru každý asistent jen zvyšuje závislost na cizí pomoci a je to v přímém rozporu s tím, že z každého člověka, který projde naším vzdělávacím systémem, by měla odcházet samostatná a nezávislá (atd.) bytost.
Baz asistentů by to šlo, ale muselo by být méně dětí ve třídách. Ale to jsme zase u toho, kolik jsou ochotni politici pustit prachů do školství.

Unknown řekl(a)...
15. srpna 2017 v 21:36  

"Ale mě na jiném webu napomenula paní speciální pedagožka, že se stavím k AP příliš pohrdavě a nechápu jejich přínos.A že máme být rádi, že to tak teď je."

Jak tak sleduji, vedete, paní kolegyně, paralelní dialogy na stejné téma na dvou příbuzných portálech. To už navozuje možnost zvyšující se proximity k některé nosologické jednotce.
Není pravda, že musíte být ráda a zcela zákonitě se radovat z existence asistentů pedagoga, kteří částečně (ale opravdu jen částečně) nahrazují nedostatek speciálních pedagogů v českém školství. Stačí jen trocha pochopení a respektu ke kolegům, kteří jsou stejnými pedagogickými pracovníky jako třeba výchovní poradci, metodici prevence, družinářky apod. Oni také nemají nijak ohromující pregraduální přípravu, ale jejich činnost je stejně důležitá jako v případě asistentů pedagoga.
Zcela prostě řečeno, řeknu-li A (bude rádoby plošná inkluze a basta), potom zcela zákonitě následuje B. A pod tímto písmenem se skrývá nejen spektrum podpůrných opatření (proboha, kdo z kantorů byl před zahájením inkluze připravován na systém podpůrných opatření?), finanční náklady spojené s rádoby inkluzí (které nebyly jak je patrné odhadnuty ani rámcově), ale i institut asistenta pedagoga. Ano, je ta nejlevnější varianta, protože na speciálního pedagoga na každé škole stát neměl, nemá a nebude mít nikdy dostatek finančních prostředků. Jedině snad v případě, že bychom se stali součástí Bahrajnu nebo Arabských emirátů.
Nemusí se nám to (tedy, současná inkluze) líbit a nesporně je nás ve školství spousta takových, ale to je snad jediný závěr, ke kterému jsme schopni za dané situace dospět.
Nad některými myšlenkovými puky mě zůstává rozum stát. Například: "každý asistent jen zvyšuje závislost na cizí pomoci..." To pan Lexxa nemá určitě z vlastní hlavy.
Ale jsou prázdniny, a tak kromě kausy Babiš, je každá nová myšlenka zpestřením krásných letních dnů.

Jana Karvaiová řekl(a)...
15. srpna 2017 v 21:39  

Paní Janáčková,
opravdu se máme s tím stavem smířit?
Vy asi ano.
Já ne. Mám takovou blbou povahu.
Děkuji za dialog na všech portálech.

poste.restante řekl(a)...
15. srpna 2017 v 22:27  

Nemusí se nám to (tedy, současná inkluze) líbit a nesporně je nás ve školství spousta takových, ale to je snad jediný závěr, ke kterému jsme schopni za dané situace dospět.

Rozumím tomu takto:
Pacient má sněť v dolní končetině.
Rozhodnutím A bylo "nahoře" ale předtím rozhodnuto, že zásoby penicilínu vyhodíme do stoupy.
Za této situace rozhodneme o amputaci končetiny.
Novému invalidovi bychom mohli dát protézu a vozík. Ale protože předtím strůjci změn špatně odhadli náklady, tak dostane berle, protože je to levnější.

Nemusí se nám to líbit, ale je to asi tak jediné, co se v dané situaci dá dělat.

Unknown řekl(a)...
15. srpna 2017 v 22:40  

Milá paní kolegyně, není opravdu zač. Hezky se mi s Vámi povídalo, ale mám takové tušení, že už s dialogem končíte. Tak snad někdy jindy, jinde a na jiné téma.

Nepředpokládám, že se s daným stavem současné inkluze smíříte. Já také ne, ale jak vidíte vlak jede nezadržitelně dál. A kdo chvíli stál, teď stojí opodál.

Teď budeme mít dokonce od 1. září 2017 ne sice novou, ale technicky dokonalejší drezínu, která zajistí, že inkluze bude fungovat v novém poněkud volnějším režimu. Grafikon dopravy trochu zvolní tempo na všech tratích, prodlouží se časy odjezdů a příjezdů vlakových souprav a trochu se zlevní provoz na regionálních tratích. Za čas vlakové soupravy pojedou takovou rychlostí, že to motýlům umožní dohnat opožděné vlakové spojení a pak budou moci volně poletovat otevřenými okny k radosti všech cestujících.

Unknown řekl(a)...
16. srpna 2017 v 4:43  

zavedení asistentek do škol coby řešení nezaměstnanosti prodavaček a kadeřnic

Jirka řekl(a)...
16. srpna 2017 v 20:47  

Paní Janáčková, je hezké, že Vám v hlavě lítají motýli.
Mně to spíš připomíná takovou malou českou kulturní revoluci. My je prostě srovnáme do latě tím, že je zavřeme do společného lágru a budou dělat všechno stejně jako ostatní. Máte pravdu, že za čas pojede společný vlak tak pomalu, že i motýli budou stíhat. Co v životě dokáže celá posádka zpomaleného vlaku, to nám teď může být jedno. Vlak jede nezadržitelně dál a kdo chvíli stál, už stojí opodál. Jen doufám, že z vašeho vlaku nevyskáčí ti nejlepší strojvůdci, průvodčí a vlakvedoucí.

Jana Karvaiová řekl(a)...
17. srpna 2017 v 7:34  

A mnozí z toho začnou skákat i pod vlak...

krtek řekl(a)...
18. srpna 2017 v 8:59  

Ale protože pojede pomalu, tak z toho budou maximálně polámané končetiny. O život nepůjde.
---
A do důchodu ještě dvacet let. Ach jo.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.