Standard finanční gramotnosti

neděle 23. července 2017 ·

Ministerstvo financí zveřejňuje aktuální Standard finanční gramotnosti, který stanovuje cílovou úroveň finanční gramotnosti pro žáky základních a středních škol.


Od podzimu roku 2016 pracovala pracovní podskupina pro kompetence vytvořená ze zainteresovaných členů pracovní skupiny pro finanční vzdělávání a přizvaných odborníků na výuku finanční gramotnosti na základních a středních školách na revizi standardů finanční gramotnosti z roku 2007. Východisky revize byly stávající standardy, dokumenty celosvětové sítě pro finanční vzdělávání INFE (International Network on Financial Education) při OECD o klíčových kompetencích finanční gramotnosti 15-18letých a dospělých, slovenský standard a zejména nové skutečnosti, které nastaly na finančním trhu za posledních deset let, vyšší vyspělost žáků a větší zkušenosti s výukou této problematiky.

Na standardu panuje široká shoda odborníků z oblasti vzdělávání, relevantních ministerstev a trhu, byl odsouhlasen členy pracovní skupiny. Standard byl poskytnut ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy, které jej zapracuje do rámcových vzdělávacích programů pro první i druhý stupeň základního a střední vzdělání. Programy stanovují závazné rámce pro jednotlivé etapy vzdělání.

Oproti standardům z roku 2007 došlo k posílení oblastí bezhotovostní placení, ochrana osobních údajů, kritické posouzení nabídky služeb a zboží, sestavení rozpočtu a porovnání majetku a závazků, úročení, porovnání finančních produktů, krátkodobé a dlouhodobé plánování a rizika dosažení cílů, zabezpečení na stáří, vznik a rizika půjček, důsledky nesplácení a řešení zadlužení a předlužení.


Dokument Standard finanční gramotnosti je ke stažení zde

10 komentářů:

Jiri Janecek řekl(a)...
23. července 2017 v 10:09  

První věc, která mi vadí na RVP, učení kompetencím, gramotnostech a všech těch moderních věcěch, je to odrážkové ptydepe... Jako kdyby si malé děti hrály na intelektuály.

Já nerozumím ani výuce, ani ekonomice, ale "popsat vliv inflace na hodnotu peněz" bych snad nechtěl po nikom ani po dvojce vína ve sklepě, natož abych to dal na papír s hlavičkou ministerstva.
---
Druhá věc je ta, že vlastně nechápu, co se s takto definovanými standardy chce dělat.
Mají to umět všichni? Věří někdo tomu, že je to možné?
Jedničkáři? Pak nevidím jediný důvod, proč by to (ty kompetenční výstupy) nemohlo být implicitní součástí výuky podle centrálních osnov "co a kdy učit".

poste.restante řekl(a)...
23. července 2017 v 13:00  

Ten slovník RVP je strašný a je jednou z příčin, proč se s ním mnozí učitelé nikdy nesžili.
Standard má být vždy konstruován tak, aby každý, kdo zvládne dané učivo na stupeň alespoň čtyři, tento standard splňoval.
V odkazovaném materiálu by šlo o některých bodech polemizovat, ale popravdě, četl jsem i horší texty.

Unknown řekl(a)...
23. července 2017 v 13:27  

přestaňte blbnout a učte pořádně matiku,kdo neumí procenta , tomu žádná gramotnost nepomůže

Eva Adamová řekl(a)...
23. července 2017 v 14:13  

Tak jistě, procenta jsou matematický základ, ale ona je finanční gramotnost i o jiných věcech, které spíše patří do občanské nauky.

tyrjir řekl(a)...
23. července 2017 v 14:26  

MŠMT a jednotný test OECD. Opět za pět! :)))

Pepa řekl(a)...
23. července 2017 v 16:13  

Pravdu má kolega laimes28 - o člověku, který myslí logicky, se neříká, že umí dát dohromady podmět a přísudek, ale že si umí dát dvě a dvě dohromady. Jistě není náhoda, že pregnantní vyjádření užívá právě matematické zkratky.

poste.restante řekl(a)...
23. července 2017 v 16:36  

Tak, pánové, to neblbneme my. Pokud se mne týče, já si taky myslím, že kdo neumí matematiku a konkrétně procenta, tomu žádná výuka finanční gramotnosti nepomůže.
Ale holt fungujeme v rámci platných RVP, celkové legislativy a nějaké atmosféry ve společnosti.
A jen tak mimochodem, nedělejme si vrásky víc, nežli je třeba.
Část mladé generace velice dobře ví, že když teď nadělá dluhy, tak jim současná naivní politická reprezentace v klídku umožní oddlužení.
Myslíte, že není dobrý kšeft pořídit si za 30 000 Kč to, co ostatní pitomci musí nakoupit za 100 000.-?

Jiri Janecek řekl(a)...
23. července 2017 v 16:38  

"Standard má být vždy konstruován tak, aby každý, kdo zvládne dané učivo na stupeň alespoň čtyři, tento standard splňoval."

Děkuju, to jsem chtěl slyšet... Bohužel, jak jsem pochopil z předchozích komentářů, nejste ani neplánujete být ministrem školství, jedním z tvůrců vzdělávácí politiky a dokonce ani obyčejným vzdělávacím expertem...

Ještě bychom se možná mohli - 13 let po zavedení těch standardů - začít bavit o tom, jak ty standardy naplňujeme. Pokud jsem dobře pochopil, chystáme se je už měnit, pardon revidovat, a o jejich naplňování nic moc nevím. (možná se o to pokouší testy ČŠI, ale co jsem viděl, nejsou jejich výsledky analyzovány jazykem těch standardů).

---
U toho vlivu inflace na hodnotu peněz mne to zarazilo tak nějak z pohledu logiky. Trochu jako mít v RVP pro fyziku větu "žák vysvětlí vliv pohybu kuličky na nakloněné rovině na pohyb kuličky na nakloněné rovině"...

Ale možná jsou ty školské RVP takových špeků plné, já je nikdy nečetl...

poste.restante řekl(a)...
23. července 2017 v 16:51  

RVP a i ty školské (ŠVP) jsou podobných "špeků" plné.
Kdysi měl na to téma hezké vystoupení Ondřej Šteffl. A hodně trefné.

O revizi RVP mám dlouhodobě stejnou představu, kterou nudně občas zopakuji:
1. Ctrl+A - označ vše,
2. Delete - smaž.

turistao 982 řekl(a)...
23. července 2017 v 17:06  

Finanční gramotnost = jak uživit čtyřčlennou rodinu z platu operátora montážní linky nebo z platu učitele, což je číselně skoro totéž.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.