Žáci vyšli do ulic kvůli maturitě z matematiky. Její výuka není zábavná, říká Schilke

sobota 5. října 2019 ·

České školství není na povinnou maturitu z matematiky připravené. Spěje to k tomu, že tisíce středoškoláků nebudou mít maturitní vysvědčení, upozorňuje předseda České středoškolské unie Viktor René Schilke v rozhovoru pro DVTV. Chceme ukázat, že nás není pár. Klademe si otázku, proč jsme nespokojení. A důvod je, že nás výuka matematiky nezaujme a není atraktivní, středobodem vzdělávání má být student, ne učitel, míní.






Celý rozhovor naleznete zde

20 komentářů:

E.Kocourek řekl(a)...
5. října 2019 v 9:44  

Učení zajisté jest efektivnější, pokud si žák určuje, co se chce dovědět. To mají unijní středoškolští žáčkové dobře. Ale jsou mimo v době a způsobu takovéhoto určovní. Pro středoškolské žáčky se to hlavní určování "co se dovědět" odehrává v době, kdy si potenciální žák vybírá, na kterou SŠ půjde. ////

Kafrat do vyučování kantorům POTÉ, co je žák přijat na SŠ, a činit tak pouliční formou, nevede ke zlepšení čehokoli. ////

No, možná to bude pro unijní žáčky poučení do života ... ////

rváčkazvesela řekl(a)...
5. října 2019 v 10:07  

Vždy platilo, že když někoho střední škola nebavila, tak odešel na jinou nebo taky existují i učiliště - no snad někde nějaká ještě zbyla:-)
Děti si diktují, v čem jim rodiče a státní školy mají posluhovat - paradigma této doby - beze mě!

Jiri Janecek řekl(a)...
5. října 2019 v 10:44  

"Spěje to k tomu, že tisíce středoškoláků nebudou mít maturitní vysvědčení, upozorňuje předseda České středoškolské unie Viktor René Schilke v rozhovoru pro DVTV. Chceme ukázat, že nás není pár."

Tisíce středoškoláků nedokončovaly vybranou školu dávno před státní maturitou...

A kolik z těch tisíců vyšlo do ulic teď?

Vera řekl(a)...
5. října 2019 v 11:41  

Do matematiky se montovat nemíním, neboť to není můj obor, ale když už jsme u maturity, tak druhý předmět na výběr je jazyk a to už moje parketa je. Mohu prohlásit, že o dosažení maturitní úrovně jsem se se svými gymnazisty snažit nemusela. Tu měli ve většině ve druháku, nejdéle ve třeťáku a víceleté na ni dosáhlo kolem kvarty, kvinty. Neprotestovali, když jsem naznačila, že mají potenciál na podstatně vyšší úroveň a taky se většina na ni dostala a složila mezinárodní certifikáty - běžně FCE (třeba i v sextě) a nezřídka CAE. Nemohu posoudit, do jaké míry byla moje výuka zábavná a ani mi o to nešlo. Ve škole se totiž scházejí učitelé a žáci kvůli vzdělávání a ne jeden kvůli druhému, což je základní omyl toho mladého muže ve videu.
Jsem ráda, že jsem mohla prožít podstatnou část své pedagogické kariéry v době, kdy se nediktovalo ani jedním směrem. Kdy byla možná dohoda a většinově panovala víra, že učitel ví, co dělá. Teď nemluvím o některých učitelích, kteří to mají nastaveno naprosto jednosměrně a nekompromisně špatným směrem, ale takoví lidé prostě existují, a to ve všech profesích.
Doba, o které mluvím, trvala nějakých dvacet let. Od 1990... Bohužel skončila díky nekvalifikovaným zásahům a jedincům, jejichž jediná "hodnota" spočívá v přebujelém egu a jejich působení na exponovaných či mediálně známých místech.

Petr Portwyn řekl(a)...
5. října 2019 v 12:40  

Předpokládám, že titulek tam dal zas nějaký editor. Že to někdo vytrhl z kontextu.

Protože kdyby to nebylo, tak je mi pana Schilka líto... a ještě víc je mi líto lidí, kteří s ním budou na jednom pracovišti, v jedné rodině nebo na jedné sílnici. To až třeba zjistí, že značka STOP není zábavná. Nebo že ohlídat dítě není zábavné.

Tajný Učitel řekl(a)...
5. října 2019 v 13:07  

Paní Vero, nezávidím Vám. Učit čtyři roky vyselektované lumeny, kteří vše dávno umí... To musí být pro Vás strašná, ubíjející nuda.

Vera řekl(a)...
5. října 2019 v 14:42  

Tajný, nevím, co máte za problém. Nazývat chytré lidi, navíc pracovité, vyselektovanými lumeny může jen prosťáček.
Oni neví a neumí všechno (ani já ne), ale společně se snažíme, aby byli stále lepší. Že někomu stačí ustrnout na současné maturitní úrovni (nebo se na ni ani nedostat) je častý jev, naštěstí neplatí obecně. A věřte mi, že učit ty "lumeny" je potěšení i výzva. Asi jste to nikdy nezažil.

Tajný Učitel řekl(a)...
5. října 2019 v 15:16  

Paní Vero, prosťáček to já věru jsem. Lumen = chytrý, vyselektovaní = prošli selekcí, aby se dostali na výběrovou školu. Nevím, co máte za problém. Pouze za sebe říkám, že raději učím lidi, kteří učit potřebují, právě protože to nejsou "chytří a pracovití" a vytřídění žáci. Připravit chytrého a pracovitého člověka na fce je fajn. Dostat průměrného nevyselektovaného trojkaře k úspěšné maturitě a posléze na studium v zahraničí, je (u mně) lepší. Každému co jeho jest.

Nowak řekl(a)...
5. října 2019 v 18:36  

Pane Portwyne, ta slova o tom, že výuka M není zábavná jsou asi v čase 2:38 - 2:40 v rozhovoru. A zapadají do kontextu (výuka nás nebaví ,,). Titulek je objektivní.

BP řekl(a)...
5. října 2019 v 19:35  

Já jen čekám, kdy si začnou žáci stěžovat na to, že je nebaví výuka češtiny. Číst se jim nic nechce, psát taky vůbec ne a česky uměli už, než nastoupili do první třídy.
Zrušme školy. Pak nemusí být ani maturita.
Děti se vše naučí přes chytré mobily samy a zábavnější formou.
Když stráví nekonečné hodiny hraním her, všechno jim do hlaviček naskáče samo a navíc je to opravdu baví!

Petr Portwyn řekl(a)...
5. října 2019 v 19:41  

Pane Nowaku, pak moderátor tomu mladíkovi neublížil. Platí to, co jsem napsal o lítosti.

Ivo Mádr řekl(a)...
5. října 2019 v 20:11  

Průmyslovou revoluci 4.0 nelze, pane Tajný Učiteli, zastavit. Místo 1000 zaměstnanců v továrně jich zbude několik desítek. A budou to ti, kteří mají vyšší IQ, maturitu z té "blbé matematiky" a technické vzdělání v přírodních vědách na VŠ. Tento vývoj nezvrátí ani "hnutí rozbíječů strojů". Fyzické práce bude ubývat v průmyslu nejen aritmetickou, ale geometrickou řadou. Může se nám to líbit nebo nelíbit, ale v zájmu konkurence schopnosti průmyslu a služeb to bude nezbytné. Tento vývoj nelze zvrátit. Spíše se přemýšlí nad tím, co udělat s lidmi, kteří neseženou v budoucnosti žádnou práci.

BP řekl(a)...
5. října 2019 v 20:19  

Bohužel, životy některých lidí, kteří se chtějí na světě pouze bavit, se stanou marnými. Pan Peter Staněk o tom má zajímavé přednášky. Je dobré si je poslechnout a začít o jeho vizích přemýšlet.

Ivo řekl(a)...
6. října 2019 v 8:06  

Řešení je jednoduché:
učíš se - studuj a odmaturuj
Neučíš se - běž na učňák nebo makat od 15-ti.

Dřív to tak fungovalo, bylo to srozumitelné i největším hlupákům.
Bohužel dnes mají haranti jenom PRÁVA, která ZNEUŽÍVAJÍ PPOUZE VE SVŮJ PROSPĚCH.
Jsem zvědav, klik let ještě tato Sodoma Gomora vydrží, než lidem DOJDE TRPĚLIVOT...TO BUDE POTOM NĚCO PANEČKU!

Ivo řekl(a)...
6. října 2019 v 8:10  

Ivo Mádr:
...co udělat s lidmi, kteří neseženou v budoucnosti žádnou práci.
...budou zbytní. Vzhledem k totálnímu přelidnění naší zemičky, která je schopná uživit ideálně 650 milionů hladových krků bude 500 mil. lidí "v té lepší společnosti" a dalších cca 500 mil. lidí se bude starat o chod...

Michal Komárek řekl(a)...
6. října 2019 v 8:11  

České škole ale už dochází trpělivost s tónem Vašich příspěvků, pane Ivo. Diskutujte, prosím bez urážek a znevažování.

Petr Portwyn řekl(a)...
6. října 2019 v 9:46  

Pan Ivo Mádr
Četl jsem kdysi román "Návrat z hvězd" od Stanislawa Lema. Autor vlastně řeší i otázku, co budou dělat lidé, až nebudou potřeba na práci. V knize dochází k tomu, že zůstanou velkými dětmi, budou si jen hrát. Když člověk pozoruje dnešní společnost, infantilizaci zábavy, kult věčného mládí atd., tak si říká, jetli ten plešatej Polák neměl už zase pravdu.

Robert Čapek řekl(a)...
6. října 2019 v 9:54  

Výborně řečeno, pane Tajný učiteli! Na lyžařském kurzu jsme si vždy bral poslední oddíl, protože je čirá radost učit někoho skoro od nuly. Vyselektované lumeny, co mají s rodiči každoroční dovolenou v Alpách, jsem rád přenechával jiným :-D

Q. E. D. řekl(a)...
6. října 2019 v 10:46  

Pokud žáci chtějí studovat na SŠ (kterou, podotýkám, si dobrovolně zvolili na začátku a věděli, do čeho jdou) jen to, co je baví, obávám se, že mnohde zbydou jen přestávky. Matika je nudí, čeština je nudí, XYZ předmět je nudí, ani ten tělocvik už nechtějí (podle stavu trvale necvičících mám někdy dojem, že učím na učilišti pro invalidy).

Pana Schilkeho je mi moc líto. Až konečně nastoupí do zaměstnání a sdělí zaměstnavateli, co všechno ho nebaví a co všechno dělat nebude, ten kopanec do zadku bude hodně bolestivý.

mirek vaněk řekl(a)...
7. října 2019 v 8:20  

Ano. Časy se mění. Za mých mladých let byla výuka zábavná v mateřské škole. Na ZŠ už se z toho pomalu stávala práce(propracovaná didaktika a cíl žáky naučit). Dnešní doba situaci posunula a je konsenzus mít zábavný 1. stupeň ZŠ(nemusí se moc naučit, hlavně když je to baví). Někde i 2. stupeň a podle toho vypadají pak žáci, když k nám nastupují na učiliště. Jak vidět někteří by chtěli zábavnou i střední školu. No a možná se dožijem doby, kdy budou zavírat zaměstnavatele, že pro své zaměstnance nazajistil dost zábavy.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.