Ohlasy na neschválení kariérního řádu: Renata Schejbalová, Tomáš Feřtek, Jiří Zajíček, Radek Sárközi, Zdeněk Sotolář

čtvrtek 1. června 2017 ·

Česká škola zjišťovala reakce učitelů i teoretiků na neschválení kariérního řádu v Senátu. Přinášíme první odpovědi v této rychlé anketě.

Renata Schejbalová, předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií:

Posílala jsem dopis senátorkám a senátorům v tom duchu, aby novelu zákona buď neschválili, nebo odložili platnost. Problémy zcela přesně popsal pan senátor Vystrčil ve svém příspěvku. Děkuji mu.

Tomáš Feřtek, EDUin:

K současné variantě kariérního řádu lze mít mnoho připomínek, ta nejpodstatnější je, že v tomhle nastavení nic podstatného nezmění a stane se z něj jen formalistní honba za titulem "čaroděj druhé a třetí kategorie". Částky, o něž po atestacích stoupne plat, jsou malé, takže k profesi těžko někoho přitáhnou. A ten systém může jen obtížně generovat lidi s opravdu mimořádnou znalostí profese a zajistit, aby měli čas a prostor to, co umí, šířit dál. Byť za klad považuji, že vůbec na pozici mentora či uvádějícího učitele nějakými penězi pamatuje.

Na konci minulého týdne pořádal EDUin setkání, kde bylo hodně ředitelů a ředitelek základních škol z celé republiky. Část z nich by na kariérním řádu a standardu profese učitele sem tam i nějaký klad našla, ale po debatě převážil názor, že v současné situaci je prakticky nemožné připravit jakýkoli dokument s plošným dopadem, který by pomáhal a neškodil. Na to jsou školy příliš rozdílné. A kariérní řád v té současné podobě považovali většinově za jednoznačně škodlivý předpis pro rozvoj své školy.

Radek Sárközi, Iniciativa Pedagogická komora:

Neschválení novely Zákona o pedagogických pracovnících Senátem ve znění poslanecké sněmovny je velkou výhrou Iniciativy Pedagogická komora. Ukázalo se, že učitelé dokážou prosadit své zájmy, ale musí se spojit a táhnout za jeden provaz. Naši Výzvu senátorům k zamítnutí kariérního řádu podpořilo během 14 dnů více než 7.000 učitelů. Narozdíl od ministryně školství Valachové, která se s iniciátory této Výzvy nesešla, si někteří senátoři našli čas, vyslechli si naše argumenty, a dokonce si osvojili některé pozměňovací návrhy, které jsme připravili. Senátoři nakonec schválili navýšení příplatku pro třídního učitele na 3.000 Kč měsíčně. To, co se nepodařilo školským odborům za několik let, dokázala Iniciativa Pedagogická komora za 3 měsíce od svého vzniku.

Jiří Zajíček, předseda Unie školských asociací ČR - CZESHA

Jednání v Senátu neodmítlo kariérní řád jako celek, ale pouze schválilo několik pozměňovacích návrhů, které musí projednat PSP. Nic víc, nic míň...

Zdeněk Sotolář, Učitelské profesní sdružení

Ministryně Valachová si tuto lekci zaslouží. Na druhé straně není jasné, zda jde opravdu o vítězství zdravého rozumu, nebo jen o politické hrátky. Stále více se odhaluje, jakou roli hrají odbory.

6 komentářů:

Radek Sárközi řekl(a)...
1. června 2017 v 10:02  

Podrobné informace o kariérním řádu a aktivitě Pedagogické komory v této věci:
http://www.pedagogicka-komora.cz/2017/05/vyzva-senatorum-ma-uz-650-podpisu.html

Eva Adamová řekl(a)...
1. června 2017 v 12:06  

Dávám za pravdu panu Zajíčkovi, ty pozměňovací návrhy jsou dost marginální, největší obludnosti, které směřují zejména k začínajícím učitelům, bohužel v kariérním řádu zůstaly, přestože byly mnoha senátory kritizovány. Ale senát bohužel nenašel odvahu neschválit KŘ jako celek.

tyrjir řekl(a)...
1. června 2017 v 13:55  

ty pozměňovací návrhy jsou dost marginální, největší obludnosti, které směřují zejména k začínajícím učitelům, bohužel v kariérním řádu zůstaly, přestože byly mnoha senátory kritizovány. Ale senát bohužel nenašel odvahu neschválit KŘ jako celek.

Senát bohužel nenašel odvahu neschválit KŘ jako celek. Souhlasím a dodávám, že obludnosti tam jsou vůči cca dvěma třetinám učitelů, kteří budou v KS01 a KS02, a vůči všem ředitelům škol. MILIARDY KORUN SE MAJÍ VYPLÝTVAT NA NĚCO, O ČEM JE PŘEDEM JASNÉ, ŽE TO NEBUDE DOBŘE FUNGOVAT ANI ZA TĚCH PĚT LET. Skoro 90 % učitelů s KŘ nesouhlasí (88%).

Jsem opravdu velice zvědav, jak se k tomu KŘ tentokrát postaví Sněmovna.


J.Týř

Michael Canov řekl(a)...
1. června 2017 v 20:09  

Bohužel se Senátu nepodařilo kariérní řád (gró celé novely zákona) zamítnout. Schválené pozměňovací návrhy jsou z hlediska kariérního řádu téměř bez významu. Nejvýznamnější se tak jeví šance, kterou dal Senát tím, že se zákon vůbec do Poslanecké sněmovny vrací, neboť se tím ještě otevírá šance (byť se v tuto chvíli jeví spíše jako utopistická) jak vzniku kariérního řádu zabránit. To by nastalo, pokud by PS neschválila ani novelu v senátním znění (prostou většinou přítomných poslanců) a ani následně v původním poslaneckém znění (absolutní většinou tj. min. 101 hlasy). Pokud by PS ať v tom či onom znění novelu zákona schválila, pak by byl poslední nadějí prezident (jeho veto by z časových důvodů - blížící se volby - zřejmě již PS nestihla přehlasovat).
Michael Canov - senátor
P.S.: Odkaz na hlasování v Senátu na návrh na zamítnutí novely zákona:
http://www.senat.cz/xqw/xervlet/pssenat/hlasy?G=16742&O=11

tyrjir řekl(a)...
2. června 2017 v 1:17  



HROZÍ VZDĚLÁVÁNÍ V ČESKU ŘECKÝ SYNDROM V DŮSLEDKU KLIENTELISMU PŘI ČERPÁNÍ VZDĚLÁVACÍCH EU DOTACÍ?


Obávám se, že si ti vzdělávačně eurodotační kapři parazitující na veřejných penězích a pracovní energii učitelů i žáků škol a hazardující s osudem českého školství a vzdělanosti svůj klientelistický rybník nevypustí, nebudou-li k tomu důsledným postupem donuceni. Senátorům, kteří na to poukázali, myslím, patří dík.

J.Týř

tyrjir řekl(a)...
2. června 2017 v 1:17  

Ke Kariérnímu řádu a projektu IMKA máme taky nový web:

http://www.pedagogicke.info/2017/05/projekt-implementace-karierniho-systemu.html
http://www.karieraucitelu.cz/dokumenty-ke-stazeni
http://www.karieraucitelu.cz/assets/img/karierni-system-ucitelu.pdf
http://www.karieraucitelu.cz/otazky-a-odpovedi-ke-kariernimu-systemu-ucitelu
http://www.pedagogicke.info/2017/06/projekt-imka-otazky-odpovedi-ke.html

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.