Rektor Vysokého učení technického v Brně Petr Štěpánek vysvětluje, proč dívky studují úspěšněji než jejich spolužáci

úterý 28. února 2017 ·

Vysoké učení technické v Brně se rozhodlo přilákat ke studiu více dívek. V kampani nazvané „Sem patřím“ bourá stereotypy spojené s uplatněním žen v typicky ženských rolích. Podle rektora Vysokého učení technického (VUT) Petra Štěpánka je dalším cílem kampaně otevřít celospolečenskou diskusi na téma nedostatku žen v technických oborech. Rozhovor s ním přinášejí Lidové noviny.

V rozhovoru zazní i tyto otázky a odpovědi:

Petr Štěpánek (vutbr.cz)
Na sociálních sítích se hojně sdílí odvážné video lákající dívky ke studiu na vaší škole. Proč jste se rozhodli zaměřit tak intenzivně právě na ně?

V technických disciplínách je obecně nedostatek odborníků. Podíváme-li se na statistiky, zjistíme, že ženy jsou v technických profesích zastoupeny malými procenty, zhruba deseti až patnácti. Záleží samozřejmě na konkrétních technických odvětvích, někde to může být i o něco víc, přesto ale muži suverénně převažují. Chceme to změnit. Domnívám se, že univerzita má plnit i svou společenskou roli. Proto jsme spustili kampaň s názvem „Sem patřím“. Se studentkami máme dobré zkušenosti. Především jsme tím klipem ale chtěli sdělit, že jsme kvalitní škola, máme velké ambice a zájem o velmi kvalitní studenty. A ty si chceme vybírat i mezi dívkami.

Daří se ženám ve studiu stejně dobře jako jejich spolužákům?

Daří se jim dokonce lépe. Vedeme si statistiku úspěšnosti svých studentů v závislosti na pohlaví a zjistili jsme zajímavou věc. Děvčata na naší škole studují lépe, respektive mají větší šanci studium dokončit ve srovnání se svými mužskými kolegy a mají také lepší studijní průměr. A pokud si vyhodnotíme výsledky ve Scio testech, zjistíme, že dívky na některých fakultách dosahují lepších výsledků v oblastech rozhodujících pro studium technických disciplín.

Čím si to vysvětlujete?

Jsou pečlivější. Jistým způsobem jsou i cílevědomější. Když se pro něco rozhodnou a nadchnou, dokážou dosahovat lepších výsledků. Přesto jich u nás, bohužel, studuje relativně málo. Na VUT máme 22 tisíc studentů, z toho necelých 6200 žen, tedy nějakých 28 procent. Před sedmi lety to bylo 23 procent. Situace se pozvolna zlepšuje, stále je to ale málo – a méně, než bychom si přáli.

Odrazují je od technických studií středoškolští učitelé?

Odrazují je negativní klišé typu „studium na technice je těžké, nehodí se to pro ženy, technické profese mají nižší společenskou prestiž“. To vše vede k tomu, že se nejen dívky, ale i jejich rodiče brání podat na vysokou školu technického směru přihlášku. Přitom je absolutorium na naší škole jistou zárukou pracovního uplatnění.


Celý text naleznete v dnešním vydání Lidových novin

2 komentářů:

Vladimír Stanzel řekl(a)...
28. února 2017 17:58  

Signifikantní otázka: "Odrazují je od technických studií středoškolští učitelé?" Je třeba najít viníka - a kde jinde než mezi učiteli?

Radomír Palát řekl(a)...
28. února 2017 19:20  

tu otázku položil velmi inteligentní a připravený novinář - jako vždy....



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.