Sněmovna pustila kariérní řád to třetího čtení

úterý 28. února 2017 ·

"Jsem ráda, že se učitelé po 20 letech dočkali systému, který jim umožní jejich profesní rozvoj, zlepší finanční podmínky, a také přispěje v k lepšímu postavení kantorů ve společnosti. Pomůže nám udržet zejména mladé učitele v českém vzdělávacím systému a ocenit i ty ze služebně starších a zkušenějších pedagogů a nabídne jim cesty profesního rozvoje," komentuje ministryně školství KateřinaValachová kariérní řád, který dnes sněmovna poslala do třetího čtení.


Kariérní řád pro učitele byl komunikován se školskými odbory, představiteli pedagogických fakult, či na setkání s poslanci a senátory školských výborů Parlamentu ČR ve Štiříně. Jeho výsledná podoba je srovnatelná s podobnými dokumenty v okolních zemích. „Naše pedagogická fakulta zavedení vítá. Otevírá se tak významný prostor pro poskytnutí sociální i odborné opory našim absolventům, kteří přes posílení praxe v období jejich pregraduální přípravy získávají nejceněnější profesní zkušenosti až po skutečném nástupu do škol," uvedl děkan Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity Jiří Němec. Právě pedagogické fakulty získají letos na platy svých zaměstnanců miliardu korun navíc, a to v rámci dotačního programu, který má za cíl zvýšit kvalitu vzdělávání budoucích učitelů.

Podporu kariérnímu řádu vyjádřil i Českomoravský odborový svaz pracovníků školství a mnozí ředitelé škol.

Důležitou otázkou je v tuto chvíli personální zajištění regionálního školství, které se dnes potýká s klesajícím počtem absolventů pedagogických oborů, s nízkou mírou vstupu absolventů učitelských studijních programů do praxe a s problémem mezigenerační obměny učitelů. Podle propočtů je třeba dosáhnout zvýšení podílu absolventů odcházejících do praxe alespoň na 70 %, a to nejpozději do roku 2020. Tato změna je závislá na zlepšení společenského vnímání profese učitele a na její atraktivnosti z pohledu zájemců o studium i absolventů.

Klíčovým prvkem k dosažení tohoto cíle je, vedle kariérního řádu, výrazné navýšení platů učitelů. To by zároveň mělo vliv na samotné zvýšení počtu zájemců o studium učitelských oborů. „Právě proto opakuji, že soustavně hovořím o nárůstu 10 % po dobu tří let. Naši učitelé si to zaslouží a chceme, aby naše děti učili ti nejlepší,“ zdůrazňuje ministryně Valachová, která hodlá prosadit zvýšení platů učitelů na 130 % průměrného platu v ČR v následujících třech letech, to znamená v roce 2020 cca 43 tisíc korun.


Nekrácený text tiskové zprávy MŠMT naleznete zde

10 komentářů:

Jana Karvaiová řekl(a)...
28. února 2017 v 17:58  

Bohužel

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
28. února 2017 v 20:33  

Zmetek je to.

Q. E. D. řekl(a)...
28. února 2017 v 20:59  

Kariérní řád pro učitele byl komunikován se školskými odbory, představiteli pedagogických fakult, či na setkání s poslanci a senátory školských výborů Parlamentu ČR ve Štiříně.

Jen s učiteli, jak je v této zemi dobrým zvykem, komunikován nebyl.

(To slovo „komunikován“ je samo o sobě hnusné.)

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
28. února 2017 v 21:24  

KŘ není vyváženým kompromisem, nebude motivací, nepřinese spravedlivé ohodnocení. Zato má silný buzerační potenciál.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
28. února 2017 v 21:25  

ČMOS je už pouhým apendixem MŠMT.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
28. února 2017 v 21:29  

"Právě pedagogické fakulty získají letos na platy svých zaměstnanců miliardu korun navíc, a to v rámci dotačního programu, který má za cíl zvýšit kvalitu vzdělávání budoucích učitelů."

Jo tak proto?

mirek vaněk řekl(a)...
1. března 2017 v 6:56  

Kdo chce kam. Ministerstvo chce chcíplé školství definitivně pohřbít. Jen jsem zvědav na koho to budou svádět.

Pepa řekl(a)...
1. března 2017 v 7:44  

Provedl jsem několik elementárních výpočtů, potřebná data jsem vzal z internetu a nehledal jsem, ale vzal první odkazy, které se mi nabídly:
za posledních 7 let průměrný růst měsíčních platů asi 3,5% ročně
dnes průměrná mzda asi 27 000
za 3 roky tedy bude asi 29 900 ; z toho 130% bude tedy asi 38 900, nikoliv 43 000

dnes bere učitel ZŠ v průměru 23 000
při nárůstu 10% ročně je to za 3 roky asi 30 500, nikoliv 43 000
aby bral za 3 roky 130% průměru, musel by roční nárůst být ne 10%, ale 23%

paní Mgr. Valachová má buď jiné výchozí údaje, nebo velmi nepřesně odhaduje, nebo neumí počítat, nebo jí dává podklady někdo, kdo má jiné výchozí údaje, nebo velmi nepřesně odhaduje, nebo neumí počítat, nebo ....

nebo nám tady někdo věší bulíky na nos a čeká, že si toho nevšimneme

Pozn.: pokud jsem se spletl ve výchozích údajích, někdo mě prosím opravte, výpočty šly přes geometrické posloupnosti, učivo ze střední školy. Děkuji.

Tlumočník řekl(a)...
1. března 2017 v 7:55  

Milý Pepo,
Valachová je přeci produktem českého školství, na ní je vidět úpadek úrovně výuky matematiky. Počítá velmi jednoduše. Když nyní mají učitelé 100% a po tři roky budu přidávat 10%, je jasné, že budou mít 130% průměrné mzdy. Vy to snad nechápete?

Pepa řekl(a)...
1. března 2017 v 7:58  

Dodatek:
učitel SŠ dnes cca 24 000
za 3 roky při 10% ročně cca 32 000

aby měl 130%, tak by růst musel být asi 21,5% ročně

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.