Irena Ropková: Praha by potřebovala na investice do školství osm miliard. Developeři by měli stavět i školky a školy

pátek 27. ledna 2017 ·

Základní školy chybí v místech, kde developeři postavili bytové komplexy bez občanské vybavenosti. Radní pro školství Irena Ropková by byla ráda, kdyby byla v zákoně ukotvena jejich povinnost stavět spolu s byty i školy a školky. Zařízení pro nejmenší chybí v celé metropoli. Pokud mají být městské části jako zřizovatelé školek schopny v roce 2020 umístit i dvouleté děti, budou muset navýšit místa o 15 tisíc. Na pokrytí všech aktuálních investičních akcí v pražském školství by bylo podle Ropkové potřeba zhruba osm miliard korun. Rozhovor s Ropkovou přináší server Euro.cz.

V rozhovoru zazní i tyto otázky a odpovědi:

Pokud budou mít rodiče od roku 2020 nárok na místo ve školce pro tříleté a starší děti, bude dost míst?

Irena Ropková (praha.eu)
Při zachování současných kapacit a věkového spektra dětí tři až pět let by v roce 2020 mateřské školy zřizované městskými částmi z čistě demografického hlediska postrádaly v celé metropoli přibližně 1700 míst, avšak v případě přijímání děti již od dvou let toto číslo by vyskočilo na celkem 15 127 míst.

Měli by podle Vás developeři přispívat na výstavbu mateřských či základních škol v místech, kde staví bytové komplexy? Má město nějaké páky jak stavitelé k tomu motivovat?

Určitě by měla existovat povinnost zabezpečit k bytové výstavbě i určitou úroveň občanské vybavenosti, a to zejména v oblasti školství. Z vlastní zkušenosti zastupitelky v Praze 3 vím, že tato povinnost developera může vzniknout i bez zákonného zakotvení prostou smluvní úpravou mezi městskou částí a developerem, vyžaduje to však složitá jednání a vhodné načasování. Ocenila bych proto, kdyby tato povinnost byla developerům uložena plošně zákonem. Školský zákon v současné úpravě nechává tuto povinnost zcela na samosprávách. Především okrajové a malé městské části se tak dostávají do velmi těžko řešitelných situací.

V úrovni kvality a sociální diferenciací je v Praze velký rozdíl mezi jednotlivými základními školami, mezi nimi a víceletými gymnázii a i mezi gymnázii navzájem. To konstatuje Strategický plán Prahy. Jak to vidíte vy?

S tímto tvrzením nesouhlasím. Samozřejmě je pražské školství specifické například co do vyššího počtu víceletých gymnázii, avšak toto specifikum reflektuje zvláštní skladbu obyvatel v porovnání s jinými kraji. Čítáme daleko vyšší koncentraci vysokých škol, škol soukromých a alternativních. Nemyslím si však, že z obecného hlediska lze říct, že je pražské školství zatíženo silnou sociální diferenciací. Žádná škola si nemůže vybírat žáky podle sociálního statusu rodiny, ale podle transparentních kritérií, která jsou přezkoumatelná.

Jistě, existují školy, které mají jaksi lepší pověst a jsou tudíž o něco žádanější, ale stále se jedná o základní školy se stanovenou spádovou oblastí a všechny děti z tohoto obvodu musejí být ke vzdělávání přijaty.


Celý rozhovor naleznete zde

0 komentářů:



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.