O společném vzdělávání diskutovala ministryně školství s vedením Národní rady osob se zdravotním postižením

středa 21. prosince 2016 ·

Obě strany si uvědomují, že debata týkající se společného vzdělávání je často neobjektivní a zkreslující skutečný smysl a výsledky společného vzdělávání, a proto chtějí tuto diskusi převést do praktické roviny a diskutovat nejen nad nedostatky, které se při zavádění společného vzdělávání také objevují (a nacházejí svůj výraz i v různých deklaratorních mediálních vyjádřeních), ale především poukázat na zásadní přínosy a nezbytnost realizace těchto změn pro kvalitní vzdělávání osob zdravotně postižených.


Kateřina Valachová (twitter.com)
Dalším významným projednaným bodem byl společný postup při řešení praktického problému, kterým je zajištění speciálních zdravotnických úkonů u dětí, žáků a studentů v době vyučování, např. podávání inzulinu u dětí diabetiků. Ministryně Valachová přislíbila, že za tímto účelem iniciuje meziresortní jednání s Ministerstvem zdravotnictví ČR s cílem řešit urychleně tuto situaci tak, aby tyto úkony mohly být prováděny profesionálním zdravotnickým personálem a zároveň byly hrazeny z veřejného zdravotního pojištění.

Kateřina Valachová a vedení NRZP ČR se shodly na těchto zásadních bodech:

1/ Společné vzdělávání je přirozenou formou vzdělávání a soužití osob se zdravotním postižením s ostatní populací.

2/ Veškeré vzdělávání má být realizováno tak, aby každý žák mohl dosáhnout svých limitů, které má od přírody.

3/ Každému žáku, hendikepovanému či talentovanému, musí být umožněno postupovat při vzdělávání a osobnostním rozvoji svým tempem a podle své vnitřní síly.

4/ Komunita osob se zdravotním postižením představuje široké spektrum typů zdravotního postižení a každé zdravotní postižení má svoje specifické vzdělávací potřeby a proto vnímá potřebnost existence speciálních škol jako integrální součást vzdělávacího systému.

5/ Začleňování žáků do speciálních škol se musí dít s náležitým citem a smyslem pro míru věcí a v úzké součinnosti s rodiči žáků, pedagogicko - psychologickými poradnami a speciálními pedagogickými centry.

6/ Je nezbytné věnovat maximální pozornost výchově pedagogické i rodičovské veřejnosti k pochopení, že děti se zdravotním postižením jsou jako ostatní děti nositeli všech lidských práv a základních svobod a jejich osobnostní rozvoj se má dít na rovnoprávném základě s ostatními dětmi.

7/ Společně vyjadřují veřejnou podporu práci těch škol a pedagogů, kteří věnují své úsilí rozvoji vzdělávání všech dětí, včetně dětí se zdravotním postižením.



Zdroj: Tisková zpráva MŠMT

1 komentářů:

Jiri Janecek řekl(a)...
21. prosince 2016 22:41  

Promiňte, ale je LMP (z laického pohledu nejpočetnější - a nejspornější - skupina, jíž se ta inkluze týká) brána jako zdravotní postižení? Mají lidé s LMP zástupce v NRZP?
---
Jinak tisková zpráva je takové to obvyklé patlání, na jaké jsme ze strany garanta vzdělávání v ČR zvyklí. Přesto mne zarazil ten povzdech nad "neobjektivní a zkreslující debatou"... Ono snad existuje něco jako objektivní debata? Jak to vypadá?



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.