Společné prohlášení odborných asociací ve školství k naplňování úkolů a cílů vyplývajících z novely školského zákona od 1. 9. 2016

pátek 4. listopadu 2016 ·

Deklarovanou podporu učitelům k zavádění tzv. společného vzdělávání ze strany MŠMT lze ve světle dosavadních zkušeností považovat za pouhou proklamaci.

1. Aktuální situace ve školství a vývoj školské problematiky po 1. 9. 2016

Pro základní školy hlavního vzdělávacího proudu se neúměrně navýšila složitá a nepřehledná administrativní činnost, především s povinným měsíčním vykazováním informací v materiálu "Výkaz o změnách v poskytování podpůrných opatření a jejich finanční náročnost“ (R 44-99).

Současná nefunkčnost systému a aktuální přetíženost poradenského systému brání poskytování odborné pomoci základním školám tzv. hlavního vzdělávacího proudu ve smyslu kvalifikovaného doporučení, jaká konkrétní podpůrná opatření zvolit, protože žádné z podpůrných opatření (včetně asistenta pedagoga) nemůže suplovat odbornou výuku vedenou speciálním pedagogem.

Pro školy a třídy zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona neúměrně narostla administrativní zátěž v souvislosti s povinností vypracovat individuální vzdělávací plán (IVP) pro každého žáka s diagnostikovanou lehkou mentální retardací.

Pro žáky s diagnostikovanou lehkou mentální retardací platí povinnost každoročního psychologického vyšetření jako podkladu k přiznání podpůrného opatření. Tento požadavek, který nelze odborně nijak odůvodnit, představuje flagrantně diskriminační přístup vůči žákům samotným i k jejich zákonným zástupcům.

Pro žáky středních škol s diagnostikovanou lehkou mentální retardací platí stejné pravidlo povinnosti ročního přešetření jako pro žáky základních škol. Tito žáci byli přijati ve správním řízení ke střednímu vzdělávání, neplní povinnou školní docházku a obor vzdělání, který zvolili je zpravidla tříletý a minimálně dvouletý.

2. Školská poradenská zařízení

Taxativně stanovená podpůrná opatření pro přiznání stupně podpory žákům se SVP například v případě žáků s lehkou mentální retardací nepředstavují skutečnou podporu těchto žáků ve vzdělávání. Jejich výčet ve spojení se zřízením funkce asistenta pedagoga nemůže nikdy nahradit vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami speciálním pedagogem. Podobná praxe ostatně neexistuje v žádné ze zemí, jejichž modelem inkluzivního vzdělávání se MŠMT údajně inspiruje.

Extrémní nárůst administrativní práce v souvislosti s tvorbou doporučení podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami neúměrně navyšuje čas a překračuje současné reálné kapacity škol i školských poradenských zařízení. To je v příkrém rozporu s nejlepším zájmem dětí, žáků a studentů.

3. Plán pedagogické podpory

Plán pedagogické podpory (PlPP) vypracovává škola bez nárokové finanční podpory (pro učitele i žáka). Toto podpůrné opatření nelze realizovat tak, aby byly naplněny vzdělávací potřeby žáka.

4. Finanční, materiální a personální zabezpečení přiznaných stupňů podpůrných opatření žáků se SVP

Školní psycholog i školní speciální pedagog, by měli být ošetřeni systémově a nikoliv jako podpůrné opatření.

Materiální podpora v rámci podpůrných opatření určená na pořízení nebo zapůjčení didaktických materiálů dosud fakticky není k dispozici. Zcela nevyřešeny jsou majetkové, resp. právní otázky, spojené s povinným zapůjčováním často velmi drahých pomůcek těm žákům s přiznanou podporou, u nichž není na základě dosavadních zkušeností jistota řádného nakládání se zapůjčeným majetkem školy.

V současné době nelze zabezpečit probíhající reformu školství v oblasti společného vzdělávání v ČR bez úpravy nastavených pravidel a podmínek.

Žádáme jednoznačný, srozumitelný a autorizovaný výklad všech obecně platných právních norem ve školství.

Zástupci zúčastněných odborných asociací ve školství na základě dosud získaných zkušeností konstatují, že aktuálně nastavený průběh realizace společného vzdělávání nemůže naplňovat proklamovaná očekávání a pouze přináší nepřiměřenou administrativní a personální zátěž bez přidané hodnoty v rámci slibovaného zkvalitnění vzdělávání na všech typech škol v ČR.

Tento text zdaleka nepředstavuje kompletní výčet všech problémů, které realizace novely školského zákona v praxi přináší.

Zástupci zúčastněných odborných asociací ve školství se domluvili na další spolupráci a v následujícím období budou nadále monitorovat průběh společného vzdělávání.



Asociace speciálních pedagogů ČR, Asociace ředitelů základních škol ČR, Asociace pedagogů základního školství ČR, Učitelské profesní sdružení, Expertní skupina ředitelů škol pro sluchově postižené, Asociace logopedů ve školství, Asociace poradenských psychologů, Asociace pracovníků speciálně-pedagogických center, Asociace pracovníků pedagogicko-psychologických poraden

9 komentářů:

Jana Karvaiová řekl(a)...
4. listopadu 2016 13:51  

Když si rokliknete daný odkaz na stránky UPS (http://kantor8.webnode.cz/), najdete tam již rok staré článečky, které říkají to samé. MŠMT bylo dostatečně včas varováno. Jenže tady se nenosí poslouchat pebs, potažmo nějaké učitelky ze škol. Ministerstvo přeci nejlépe ví, co je nejlepší.
A pak to vypadá tak, jak to vypadá - bordel na kolečkách, to je naše inkluze.

Fanda Moudry řekl(a)...
4. listopadu 2016 18:50  

"bordel na kolečkách, to je naše inkluze"

Bordel na kolečkách, to je celé naše školství. Názory obyčejných učitelů nikoho nezajímají, vše se řeší od zeleného stolu. Oni vskutku "socialisté" v posledních letech nějak přestali poslouchat hlas lidu (veřejné mínění). Třeba jim stačí v podzimních volbách 2017 14% hlasů. Možná i méně. Jinak si to nedovedu vysvětlit.

Nicka Pytlik řekl(a)...
4. listopadu 2016 19:15  

Škoda, že to tu premiér nečte.

Tomáš Barták řekl(a)...
4. listopadu 2016 21:43  

Psal jsem jinde: Premiéra to nezajímá, ten ví od ministryně, že vše běží a funguje. Ten se nepůjde ptát obyčejných učitelů na názor.
Už jsem psal: Dělám výchovného poradce, koordinátora inkluze, vedoucího ŠPP... Opakovaně se ptám sám sebe: Bylo ti to, blázne (lepší by bylo vole), zapotřebí?

Co mě ale štve nejvíc? Jsem v současnosti špatný učitel. Netvrdím, že dřív jsem byl dobrý učitel. Tak namyšlený nejsem. Ale teď vím, že se nepřipravuji poctivě na výuku. Ne že bych nechtěl. To ne. Ale nemám čas. Opravdu. Komunikovat s PPP a SPC, s učiteli o IVP a PlPP, seznamovat je s dalšími podmínkami... to opravdu nejde za tohoto provozu zvládnout.

Vlasta Burian v jednom filmu pro pamětníky nabádá k tomu, aby bylo vyseto dost ovsa, aby nezhynul úřední šiml.
To platí i dnes. Bohužel

Fanda Moudry řekl(a)...
5. listopadu 2016 4:32  

"Ne že bych nechtěl."

Nárůst byrokracie postupuje neskutečným způsobem. On pak ten čas na přípravu a kvalitní vzdělávání evidentně chybí, protože den má jen 24 hodin. Z učitele se stává úředník, učení je podružnou záležitostí. Na jakoukoliv tvůrčí činnost začíná rezignovat až příliš velké množství kantorů, prostě nestíhají. A k povinné agendě, která roste geometrickou řadou, je nutno přičíst ještě zbytečné byrokratické činnosti většiny ředitelů. O této skutečnosti svědčí to, že školní archívy praskají ve švech a jsou přemísťovány do 2x větších prostor. Jenom agenda okolo EU peněz, ŠVP, inkluze, prevence, bezpečnosti, inventarizace,...je neskutečná. A nutno ještě podotknout, že za málo peněz. To mladé kantory a odborníky z praxe do škol nepřivede, protože nejsou hlupáci.

Michaela Matějková řekl(a)...
5. listopadu 2016 17:09  

Nejen PLPP, ale i IVP vypracovává škola bez finační podpory! Situace je mnohem horší, než v minulých letech - integrované dítě s IVP - zvýšené financování (to platilo dřív).
Nyní 2. nebo dokonce i 3. stupeň PO - bez nároku na zvýšené financování, peníze pouze na asistenta pedagoga, předměty spec. ped., případně speciální pomůcky, které škola prokazatelně nemá a nemůže si je vypůjčit (čili prakticky možná tak ten dalekohled pro nadaného nebo pomůcky pro děti s těžkým tělesným handicapem).
Souhlasím s kolegou Tomášem Bartákem - jsem výchovný poradce, vedoucí ŠPP a koordinátor inkluze - nevím, kam dřív skočit, práci si nosím domů a na vyučování se připravuji dávno po pracovní době. Nechci být špatný učitel, nechci šidit své žáky, ale toho volného času, ze kterého lze brát, už mi opravdu moc nezbývá.

Vladimír Stanzel řekl(a)...
5. listopadu 2016 19:25  

Jsem velmi zvědav, jak na toto prohlášení zareagují inkluzivisté v ČOSIV a EDUinu, jestli spustí typickou mediální kanonádu nebo použijí taktiku mlčení.

Nicka Pytlik řekl(a)...
6. listopadu 2016 1:51  

jsem výchovný poradce, vedoucí ŠPP a koordinátor inkluze

Nejsem nic. Věnuji se svojí práci. Lépe, žákům, kteří o to ještě pořád stojí.
Mám docela klid. Ksindlem všelijakým se už nezabývám. K nezaplacení. Zdraví nade vše.

Fanda Moudry řekl(a)...
7. listopadu 2016 0:13  

"Zdraví nade vše."

Naprostý souhlas.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.