Bohumil Kartous: České školství je zoufale podfinancované. Učitelé a školy jedou na těžké redukční dietě, takřka na vzduch.

sobota 31. prosince 2016 ·

„Představme si vzdělávací systém jako koně, kterého budeme nejprve trápit hlady. Pak s překvapením zjistíme, že netáhne, spíše se plouží. A abychom ho povzbudili k výkonu, začneme ho více bičovat,“ píše v MF DNES Bohumil Kartous v komentáři o situaci českého školství. Kartous tvrdí, že českému školství politici stále nabízí jen pseudořešení a nevěnují dostatečnou pozornost základnímu problému: Jeho zoufalému podfinancování.


Bohumil Kartous (eduin.cz)
Každé mezinárodní srovnání by mělo být doprovázeno informací o tom, kolik činí v daných zemích investice do vzdělávání v poměru k HDP a jak jsou tam vysoké platy učitelů v poměru k platům dalších vysokoškoláků.

Kdybychom totiž přepočítali jednoduché žebříčky dle dosažených bodů v testech PISA koeficientem zohledňujícím finanční podporu vzdělávacích systémů, postavení jednotlivých zemí by se výrazně zpřesnilo. A výrazně proměnilo.

Vezmeme-li totiž v úvahu poměr „cena–výkon“, čeští žáci, tedy i učitelé, dosahují rozhodně nadprůměrných výsledků. To je třeba otevřeně říkat a poukazovat na to vždy, když se mluví o hledání jakýchkoli řešení. To se však neděje. Není divu, že jsou pak na základě takových výsledků přijímána řešení, která vůbec nereagují na příčiny problémů.

Typickým příkladem je státní maturita nebo plošné přijímací zkoušky. Ty byly do systému integrovány údajně kvůli zlepšení úrovně vzdělávání. Nicméně z logiky věci se dá usuzovat, že cíl nemůže být naplněn. Aby to bylo zřetelnější, představme si vzdělávací systém jako koně, kterého budeme nejprve trápit hlady. Pak s překvapením zjistíme, že netáhne, spíše se plouží. A abychom ho povzbudili k výkonu, začneme ho více bičovat.

Dává to někomu smysl? A právě taková řešení ordinujeme českému vzdělávání. Žijeme v domnění, že stačí „nastavit laťku“ a kvalita se dostaví sama. Jako by bylo možné podvyživeného koně přimět k lepšímu tahu větším násilím.


Celý text naleznete v dnešním vydání MF DNES

4 komentářů:

Jiri Janecek řekl(a)...
31. prosince 2016 10:21  

České školství bylo zoufale podfinancované třeba i letech 2010, 2011, 2012, 2013 a dalších...
Nevím... Kdyby si někdo dal tu práci a prošel Kartousovy texty za posledních X let, asi by našel jiné hlavní myšlenky než to podfinancování.
Je otázka, jestli expert se opravdu seznamuje s prostředím a jeho problémy, a nebo jestli jen přebírá motivy, které budou pozitivně rezonovat?

Janek Wagner řekl(a)...
31. prosince 2016 10:25  

Peklo zamrzlo. Kartouz mě cituje, bohužel bez uvedení zdroje...

Lukáš Kotek řekl(a)...
31. prosince 2016 19:19  

Janek Wagner: A mně ta tvrzení přišla nějak povědomá ;-)

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
31. prosince 2016 19:48  

Ale trvalo mu to, co?



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.