Výuka soudobých dějin na základních a středních školách zpravidla dospěje minimálně do 90. let 20. století, zjistila Česká školní inspekce. Období spojené s Chartou 77 tak do toho spadá. "Zůstává však otázkou, jakou pozornost věnují tématu učitelé," uvedl podle ČTK vedoucí oddělení vzdělávání Ústavu pro studium totalitních režimů (ÚSTR) Vojtěch Ripka.
![]() |
Vojtěch Ripka (ustr.cz) |
Výuka soudobých dějin, kam Charta 77 patří, je specifická v tom, že se jedná o "živou" historii, shodli se oba odborníci. Podle Šimíčka, že se těchto témat proto mnozí obávají. "To může v extrému vést k tomu, že některá témata či fenomény zamlčují, záměrně vynechávají, v nejhorším případě dokonce ideologicky dezinterpretují."
Základním principem moderní výuky dějepisu by měl být badatelský přístup. Učitel by neměl jen předávat žákům informace, ale vést je k vytváření vlastních postojů k historickým událostem. "Dějepisné vzdělávání by mělo mít povahu pátrání, jež se odehrává nad prameny v pomyslné historické dílně," poznamenal Ripka..
Ústav pro studium totalitních režimů připravuje metodiku, která by akcentovala badatelský přístup k Chartě 77. Plánuje také analýzu zpracování tématu Charty 77 v současných učebnicích dějepisu, na jejímž základě by mohl navrhnout jejich inovaci.
Celý text naleznete zde
4 komentářů:
"Základním principem moderní výuky dějepisu by měl být badatelský přístup. Učitel by neměl jen předávat žákům informace, ale vést je k vytváření vlastních postojů k historickým událostem."
Trochu v tom vidím rozpor... Je taky otázka, jestli při "vedení k vytváření vlastních postojů" je to slovo "vlastní"
Já chápu, že prorežimní indoktrinaci je asi dobré balit do nějakých pozitivních slov, ale neměly by to být do očí bijící kraviny...
---
"Dějepisné vzdělávání by mělo mít povahu pátrání, jež se odehrává nad prameny v pomyslné historické dílně," poznamenal Ripka.
Byl autor někdy v nějakém archivu třeba středověkých dějin?
Neviděl nikdy třeba dvě rozdílné interpretace stejných primárních zdrojů?
Viděl někdy živé dítě?
---
Jinak elektronickým projitím zákona o ÚSTRu jsem nenašel jedinkrát slovo "škola", "výuka", "dějepis" nebo "metodika". O analýze učebnic taky nic...
---
Politicky naoktrojovaný ústav může sotva mluvit o vytváření vlastních postojů.
Přesně.
Vazeni,
dekuji za komentare, byt dost prikre. Pokud chcete videt nasi praci (a ne jen par citaci v tiskove zprave CTK), pak se treba podivejte na nekterou nasi vzdelavaci pomucku na dejepis21.cz ci soocialismrealised.eu.
Do urcite miry chapu obavy o moznou indoktrinaci, ale zkousime verejnost, zejmena skolskou, jiz osm let presvedcit o tom, ze takova obava neni na miste.
A jeste k vytvareni vlastnich postoju: ja v tom rozpor nevidim. Rodice mohou take vest sv deti bud k prejimani vlastnich postoju, nebo k vytvareni vlastnich. Jeden z klicu je pro nad v tom, ze nas postoje zaku, jejich postrehy a myslenkove pochody, zajimaji. Respektujeme je a snazime se ucitelum pomoci vytvorit pro ne prostor.
Vojtech Ripka
Okomentovat