EDUin: Hodnocení plánovaných kroků MŠMT v následujícím školním roce

čtvrtek 1. září 2016 ·

V otázce podpory učitelů a inkluze postupuje ministerstvo školství v rámci Strategie pro vzdělávání 2020. Provedení ale v některých případech vzbuzuje pochybnosti. Státní maturita z matematiky a přijímací zkoušky na SŠ táhnou vzdělávací systém zpět.

Ministryně školství představila na setkání s profesními a expertními organizacemi ze sféry vzdělávání priority následujícího školního roku. Mezi nimi dominuje navýšení platů učitelů, kariérní řád, státní maturita z matematiky. Poprvé by také měly proběhnout povinné přijímací zkoušky na SŠ. Důležité bude sledovat adaptaci škol na nové podmínky poskytování podpory dětem se speciálními vzdělávacími potřebami.

EDUin předkládá přehled a hodnocení jednotlivých priorit školního roku. 

Platy učitelů.
Je pozitivním signálem směrem k učitelům i do společnosti, že se vláda odhodlala navýšit ostudně nízké platy pedagogů. Osm procent ale ve školách nezpůsobí žádnou změnu, jde o dorovnání dluhu. Ministryně deklaruje stejné tempo navyšování další tři roky. Pro zvýšení atraktivity učitelství zejména u uchazečů o studium na VŠ by ale navýšení muselo být mnohem výraznější. ČR stále zaostává za pouhým průměrem OECD v investicích do vzdělávání. 

Kariérní řád.
Představený návrh je jen dílčím krokem, který sám o sobě představuje přínos pouze v institucionalizaci zavádějícího učitele. Nebyl zahrnut třetí stupeň, bez nějž učitel ztrácí po dvou letech adaptačního období motivaci k dalšímu rozvoji. S ohledem na stav a klesající počty učitelů je otázkou, proč ministerstvo neuvolní přístup do adaptačního období pro všechny absolventy VŠ. Vzhledem k následné atestaci se nabízí optimální prostředek, jak jejich dovednosti posoudit. 

Státní maturita z matematiky.
Aktuální návrh počítá s tím, že se rozšíří počet studijních oborů, v nichž studenti nebudou muset povinnou maturitu z matematiky absolvovat. Návrh ale předpokládá, že v některých oborech budou mít maturanti povinnou jak matematiku, tak cizí jazyk, což by vytvořilo nesouměřitelné podmínky. Stále trvá, že MŠMT nedokáže zdůvodnit, proč povinnou státní maturitu z matematiky zavádí a jaký dopad do systému bude tento krok mít. 

Přijímací zkoušky na SŠ.
Stejně jako u povinné státní maturity z matematiky neexistuje jednoznačná analýza dopadu do systému. Stávající model je zcela výjimečný z mezinárodního hlediska a vrací důraz ve vzdělávání tam, odkud se progresivní vzdělávací systémy vzdalují. 

Inkluze.
S nástupem účinnosti novely školského zákona a paragrafu 16 bude důležité sledovat vývoj přímo ve školách a reagovat na potřeby učitelů. Alarmistické prognózy se sice nenaplňují, ale to není důvod domnívat se, že nebude docházet k problémům. Ty budou velmi pravděpodobně lokální, mohou se ale vyskytnout obtíže systémového charakteru. Česká školní inspekce deklarovala, že bude stav na školách monitorovat.

Bob Kartous, vedoucí komunikace EDUin, řekl: „Jde o dílčí kroky, které v řadě případů skutečně pohnuly doposud zdánlivě nehybnými objekty v krajině vzdělávání. Jde především o inkluzi a platy učitelů. V některých případech, jako třeba řešení nedostatku a kvality učitelů, by ministerstvu slušelo více vynalézavosti. Nevidět, že omezení přístupu k učitelství na absolventy pedagogického studia efektivně brání rozvoji vzdělávání v ČR, je důkazem určité krátkozrakosti. Mlčení okolo pedagogických fakult vzbuzuje otázku, zda je rozvoj učitelství do budoucna myšlen vážně.“


Zdroj TZ EDUin

3 komentářů:

Simona CARCY řekl(a)...
1. září 2016 v 16:33  

Za předchozího režimu bylo obvyklé, že nám "strana" chtěla ukázat, jak byl soudruh Lenin chytrý a proto vycházely publikace typu Lenin o železniční dopravě, Lenin a zemědělství, Lenin o problémech žen, atd.. S tím EDUinem je to takové malé déjavu, zejména pro úpornou snahu se ke kde čemu vyjadřovat jak Ovčáček v pochybném domnění, že na jejich soudy někdo čeká. Utkvělá představa vlastní výjimečnosti poměrně významně limituje možný dopad jejich myšlenek na širokou veřejnost.

Nicka Pytlik řekl(a)...
1. září 2016 v 21:25  

Pustím televizi - eduin,
koupím si noviny - eduin,
jdu na internet - eduin...
Bojím se otevřít konzervu.

Charlie řekl(a)...
2. září 2016 v 7:05  

Copak konzervu, ale já se bojím zvedat i prkénko na toaletě.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.