Učitelská platforma: Pro pololetní vysvědčení dáváme učitelům příklady slovní zpětné vazby

pátek 8. ledna 2021 ·

Vzhledem k nestandardnímu průběhu školního roku vyzvalo ministerstvo školství učitele, aby první pololetí ukončili místo známek slovní zpětnou vazbou. Učitelská platforma proto pro inspiraci zveřejnila přehled různých druhů slovních hodnocení, které lze kombinovat s tradičním známkováním. Tyto příklady zveřejnilo na svém portálu i ministerstvo školství a rozeslalo je do škol. 


Na začátku tohoto týdne rozeslalo ministerstvo školství do datových schránek škol příklady slovní zpětné vazby, které vytvořili pedagogové Učitelské platformy. Učitelé ostatních škol tak v metodice najdou řadu doporučení k blížícímu se pololetnímu hodnocení. Pololetní vysvědčení se letos uskuteční v situaci, kdy kvůli opakovanému uzavření škol většina žáků absolvovala převážnou část pololetí různými formami distanční výuky. Proto ministerstvo v metodice učitelům doporučuje, aby kvůli nedostatku výstupů a známek hodnotili žáky slovně nebo kombinací známky a slovní zpětné vazby. Žáci by vzhledem k nezvyklému průběhu výuky neměli být hodnoceni jen za plnění běžných školních výstupů, ale například i za to, jak byli aktivní při distanční výuce, jak si dokázali osvojit digitální kompetence nebo jak při distanční výuce pomáhali svým spolužákům. 

„Hodnotíme kladně, že ministerstvo nic nepřikazuje, ale jen doporučuje a dává školám velkou volnost, jakou formu hodnocení si zvolí. Přestože si mnoho učitelů postupy slovního a formativního hodnocení teprve osvojuje, je ve využívaných formách hodnocení mezi jednotlivými školami stále velmi velký rozdíl,“ komentuje metodiku Petra Mazancová, předsedkyně Učitelské platformy. Podle ní řada škol však zřejmě zůstane u klasického známkování i v tomto pololetí. Tato forma učitelům i rodičům totiž dlouhodobě nejvíce vyhovuje. Vytvoření správného slovního hodnocení je taktéž komplexní činnost, která má svá pravidla a metodiku, se kterou se učitelé teprve seznamují. Slovní hodnocení je taktéž mnohem časově náročnější nežli běžné známkování. 

Učitelská platforma se přesto rozhodli připravit podpůrný materiál pro ty, kteří budou chtít v pololetí slovní hodnocení využít. Čtyřiadvacetistránkový souhrn přináší ukázky 12 druhů slovní zpětné vazby, které vznikly na školách z různých částí republiky. Materiál obsahuje širokou škálu – od průběžných hodnocení na čtvrtletí přes slovní hodnocení na vysvědčení až po osobní dopisy, které učitelé píšou svým žákům jako doplněk k oficiálnímu vysvědčení v pololetí či na konci školního roku. 

„Napsat kvalitní slovní hodnocení není jednoduché. Vydávat ho za příklad dobré praxe je pak ještě náročnější. Materiál, který jsme se rozhodli v rámci Učitelské platformy zpracovat a nabídnout jako inspiraci, vznikl proto, abychom se od sebe v této náročné disciplíně dokázali učit,“ uvádí autorka souhrnu Pavlína Loňková. 

Podle dat České školní inspekce z roku 2018 využívalo k hodnocení pouze známky 52 procent českých základních škol, pouze 6,5 procent škol hodnotilo jen slovně. Ostatní školy využívaly kombinaci obou forem nebo jiné způsoby hodnocení. 


Celý materiál Slovní zpětná vazba nejen na vysvědčení naleznete zde

5 komentářů:

Unknown řekl(a)...
8. ledna 2021 19:44  

R.S.

Evidentně je vidět, kdo vlastně MŠMT řídí. Ministr to asi není. Využít pandemie k takto razantní změně je více než podpásovka.

Ivo řekl(a)...
8. ledna 2021 19:48  

...šmarja velebnosti, co to je, co to je??!

mirek vaněk řekl(a)...
8. ledna 2021 21:40  

Pokud učitel není schopen napsat srozumitelné slovní hodnocení na žáka, je schopen učit?

Nepochopím, proč odborníci tento materiál neokomentovali.
Takto je to jen kompilát pokusů učitelů z různých škol, různé úrovně. Není uvedeno pro jaký stupeň školy, které hodnocení bylo vytvořeno. O úvodu se nemá smysl zmiňovat.

Teď ještě budou někteří učitelé kopírovat odstavce slovního hodnocení a vzroste počet Teofilů a Spytihněvů na školách.

Materiál je pro řádného učitele bezcenný. Opět musí učitel probírat stránky textu a hledat co je použitelné a co je hloupost. Mnohem méně časově náročné je si slovní hodnocení vytvořit sám. Pokud učitel opíše cizí fráze, udělá víc škody než užitku.


P.S. To "postřehování prstů" mě jako matematika opravdu zajímá. Ten prvňáček se naučí nové české slovo, které bude v životě hodně potřebovat. Možná autorům křivdím a jedná se o maturanta.

"Neboj se udělat chybu, škola je od toho, aby se v ní chybovalo." zajímavý názor. Možná nový trend z nejvyšších míst.

h.o.p. řekl(a)...
9. ledna 2021 21:44  


"Neboj se udělat chybu, škola je od toho, aby se v ní chybovalo." zajímavý názor. Možná nový trend z nejvyšších míst.

Práci s chybou má ve svém repertoáru každý rozumný kantor. Pokud bychom chápali chybu jako neštěstí, ke kterému nesmí dojít, pak budou mít hlavní slovo omezení kantoři, kteří si libují v tom, že nachytají žáka při neznalosti. Písemky, prověrky, zkoušení, testy atd. ... jsou diagnostickým nástrojem, který učiteli říká, jak moc byl při výuce úspěšný. A zároveň mu dávají možnost svoji práci korigovat.

mirek vaněk řekl(a)...
9. ledna 2021 23:12  

Práce s chybou je samozřejmost a pro slušného kantora běžná věc. Některý s ní pracuje lépe, jiný hůř.
Bohužel mnozí mají komplex z vlastních špatných kantorů a proto všem kantorům podsouvají, že neumí pracovat s chybou. Někteří kantoři jsou už tak zblblí, že některé formulace cpou všude jen z důvodu, že to vypadá in a že budou vypadat pokrokově.
Úplně stejné to začíná být s formativním hodnocením. Místo, aby si zjistili o co vlastně jde, tak nevidí rozdíl mezi formativním hodnocením a slovním hodnocením.

Některé formulace do slovního hodnocení nepatří. A i kantor, pokud napíše slovní hodnocení, měl by si je nechat od někoho přečíst a zkontrolovat, než je pustí ven. Tak jako by se mělo kontrolovat vysvědčení. Zvlášť, když to má být oficiální. Ano, je to další práce(dokonce někdy náročnější než sama tvorba), ale s tím by měli počítat i nadřízení. Chyby dělá každý i ředitel(na kontrolu má sekretářku nebo zástupce), a čím je chyba na vyšší úrovni, tím je ostuda větší. Všichni známe neuvážené poznámky v ŽK jako důvod zábavy na dlouhá léta. No a některé výroky školských činovníků a pana ministra nemusím zmiňovat.

Ale škola dle mého názoru není od toho, aby se v ní chybovalo. Kdo má chybovat, žák, učitel, ředitel,kuchařka, uklizečka? Pokud by byla, pak opravdu bude škola pro milovníky filozofie - milovník(filein) temnota(zofos), a ne milovníky filosofie - milovník(filein)moudrost, znalost, dovednost(sofia).

Nejde o to, že to chudák kantor napsal. Ale četl to žák, možná kolegové, ředitel, snad editorka a možná i inspektoři či jiní lidé. Nikdo k tomu neměl připomínku?
Nebo to nikdo nečetl?

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.