Více než 83 procent rodičů podporuje zavádění moderních metod do vzdělávání dětí v mateřských školách

úterý 14. června 2016 ·

Digitální technologie jsou pro děti zpestřením, rozšíří jim obzory a prohlubují jejich dovednosti. Patří do dnešní doby a děti se naučí, že tyto pomůcky nejsou jen na hraní her. To jsou hlavní důvody, proč 83 procent rodičů podporuje zavádění moderních vzdělávacích metod v mateřských školách. Téměř 86 procent by při výběru MŠ pro své dítě dalo přednost takové, která moderní pomůcky využívá. Vyplývá to z dotazníkového šetření, které v rámci pilotního projektu Školka hrou proběhlo ve 14 Metodických centrech pro předškolní vzdělávání neziskové organizace EDUkační LABoratoř (EDULAB). Výsledky dotazování byly prezentovány na odborné konferenci Školka hrou
v praxi, která se uskutečnila v úterý 14. června na půdě Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR
v Praze.

Hlavními tématy odborné konference byla například role učitele v současné společnosti, podpora rozvoje předškolního vzdělávání v České republice či reflexe potřeb dětí směrem k celoživotnímu vzdělávání. Záštitu nad akcí převzala poslankyně Vlasta Bohdalová, místopředsedkyně školského výboru PSP ČR a Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.

„Digitální technologie nejsou samy o sobě ani dobré, ale ani špatné, podstatné je jejich využití. Projekt digitálního vzdělávání, kde tento systém není brán jako náhrada, ale jako nadstavba textových učebnic, je ta správná cesta. Podporovala jsem již projekt Škola dotykem, a proto také budu podporovat projekt Školka hrou,“ prohlásila poslankyně Vlasta Bohdalová (ČSSD) a vzápětí dodala: „Nejsem sama, což dokazuje i velká účast na konferenci. Vytvořením metodických center pro mateřské školy vznikla platforma pro výměnu zkušeností pedagogů předškolního vzdělávání. Byla bych opravdu ráda, a jsem připravena tomu i maximálně pomoci, aby podobná metodická centra vznikla i pro jednotlivé předmětové skupiny na základních školách. Je to krok správným směrem.“

Z již zmiňovaného dotazníkového šetření dále vyplynulo, že děti jsou v kontaktu s digitálními pomůckami denně v průměru 15 až 30 minut a téměř 43 procent pedagogů je využívá dva až tři dny v týdnu. Podle 96 procent respondentů přispívá využívání nových metodických postupů a zavádění moderních pomůcek do předškolního vzdělávání k pozitivnímu rozvoji současných dětí. „Posunulo mě to hodně vpřed. Využívání digitálních technologií mou práci velmi usnadňuje a oživuje. Pro děti je to poutavé téma. Metodické příručky jsou mi nápomocné a inspirativní. Některé části využívám tak, jsou napsány a některé si přizpůsobuji dle možností třídy. Motivuje mě to k hledání inovativních přístupů a aktivit. Podporuje to častější aktivity ve skupinách,“ napsala v dotaznících většina pedagogů.

„Ocenění sklízí propojenost metodických příruček Školka hrou JARO, LÉTO, PODZIM, ZIMA s digitálními vzdělávacími materiály, uživatelská jednoduchost, která vede, jak kolegyně učitelky říkají, k ulehčení jejich přípravy na každodenní činnosti, přináší inspiraci a nové nápady. Výchovně-vzdělávací činnost se jim lépe plánuje, protože v jednotlivých kapitolách jsou přesně definovány vzdělávací cíle i očekávané výstupy dle RVP PV,“ konstatovala, Miluše Vondráková, vedoucí metodička pro primární a preprimární edukaci neziskové organizace EDUkační LABoratoř a ještě doplnila: „Praxí jsme ověřili, že s pomocí Školky hrou lze moderní pedagogické nástroje zapojit do běžného života v mateřské škole ku prospěchu dětí i učitelů. Těší nás také reakce rodičů dětí, kteří děkují paním učitelkám z metodických center za tuto formu vzdělávací nabídky pro své děti.“


O projektu Školka hrou
Cílem projektu Školka hrou je dlouhodobá metodická podpora učitelů a ředitelů mateřských škol. Pro didaktickou praxi v MŠ byly vytvořeny odborné příručky Školka hrou s možností využití digitálního edukačního obsahu a interaktivních metod, zpracované v souladu s RVP PV. V rámci projektu zahájila svou činnost Metodická centra pro předškolní vzdělávání po celé České republice, která organizují metodické dny pro ostatní školy v regionu. Projekt Školka hrou probíhá pod záštitou MŠMT. Místa a termíny metodických dnů jsou k dispozici na www.akademie.edulabcr.cz. Více informací na www.eskolkahrou.cz.

O neziskové organizaci EDUkační LABoratoř
EDUkační LABoratoř je nezisková organizace, jejímž posláním je podpora a rozvoj moderních forem výuky ve školách. Hlavním cílem je zvýšit popularitu využívání moderních vzdělávacích technologií na školách a ukázat jejich přínos a význam pro modernizaci školství. Více informací naleznete na www.edulabcr.cz.

5 komentářů:

Tajný Učitel řekl(a)...
14. června 2016 v 13:44  

Tak on už je tablet "moderní pedagogický nástroj".

Jiri Janecek řekl(a)...
14. června 2016 v 13:58  

"To jsou hlavní důvody, proč 83 procent rodičů podporuje zavádění moderních vzdělávacích metod v mateřských školách. Téměř 86 procent by při výběru MŠ pro své dítě dalo přednost takové, která moderní pomůcky využívá. Vyplývá to z dotazníkového šetření, které v rámci pilotního projektu Školka hrou proběhlo ve 14 Metodických centrech pro předškolní vzdělávání neziskové organizace EDUkační LABoratoř (EDULAB)."

Furt to samé... Jsou rodiče, kteří se zúčastnili dotazníkového šetření ve 14 metodických centrech reprezentativním vzorkem populace?



Jirka řekl(a)...
14. června 2016 v 21:38  

A kolik z těch rodičů nezvládá výchovu svých ratolestí už před vstupem do školy? Pokud jsou moderní metody vzdělávání plíny, tampony do nosu a oblečení na sucháče, pak potěš tě koště. Ještě bych doporučoval diagnostické pobyty v příslušných zařízeních. Vše v nejlepším zájmu svých dětí. Parchanti je nenechají ani v klidu vypít kafe.

Nicka Pytlik řekl(a)...
14. června 2016 v 22:43  

83 procent rodičů podporuje zavádění moderních vzdělávacích metod
86 procent by při výběru MŠ... dalo přednost takové, která moderní pomůcky využívá


Nějak mi z toho vychází, že 3 procenta rodičů upřednostňuje školky s moderními pomůckami, ale zavádění moderních vzdělávacích metod v takových školkách nepodporuje.
V každém případě je mi podezřelé, že moderní přístup k dětem nepodporuje alespoň 105 procent rodičů. Obdobný výsledek bych očekával i u podpory zdravého stravování dětí, bezpečí a pohody ve školkách, pohybu na čerstvém vzduchu, pestré herní činnosti a podobně.
Tím chci říci, že stavění čehokoli na obdobných průzkumech silně zavání taškařicí.

mirek vaněk řekl(a)...
15. června 2016 v 7:42  

Všichni dlouhodobě podporují české školství a podle toho to na školách vypadá. Teď už došlo i na mateřské školy. Upřímě je lituju. Výkazovat, jak se zlepšují, to není žádná sranda. Ještě že nemají státní zkoušku při zápisu.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.