Přečtěte si: Školství je priorita, platy učitelů mají růst, shodla se koalice. Procenta chce řešit příště

středa 8. června 2016 ·

Přečtěte si článek Markéty Hronové, který vyšel na serveru aktuálně.cz. Ve středu 8. června se na jednání vlády koaliční strany shodly na tom, že platy učitelů by se měly zvednout minimálně tak, aby se začaly přibližovat ostatním profesím. O tom, o kolik konkrétně procent by si učitelé měli přilepšit, se však bude teprve jednat.

Z článku Markéty Hronové vybíráme:

"Koaliční strany podpořily požadavek na růst ohodnocení tak, aby se minimálně začali učitelé přibližovat ostatním profesím," uvedla mluvčí ministerstva školství Jarmila Balážová. Minulý týden ve čtvrtek ale na jednání s odbory růst platů podpořil premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) i ministr financí Andrej Babiš (ANO). Babiš je přesvědčen, že by vláda měla více podpořit profese, jejichž průměrné platy patří k nejnižším. Vedle učitelů podle něj jde ještě o pracovníky finanční správy.

80 komentářů:

Tomáš Barták řekl(a)...
8. června 2016 v 12:31  

Každý den má své příště. Nejen den, i týden, měsíc, rok, pětiletka, volební období, desetiletí, století...
Že jim není trapně...

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
8. června 2016 v 12:55  

Obávám se, že budeme platy ostatních profesí dohánět jako zajíc - ale ten Ezopův.

Ygrain řekl(a)...
8. června 2016 v 12:56  

"školství je priorita"...
...vždycky pár měsíců před volbami.

peekaa řekl(a)...
8. června 2016 v 15:41  

Hluboce se klaním před těmi spravedlivými, kteří dokáží v politice mezi tou prolhanou smečkou vydržet....

Unknown řekl(a)...
8. června 2016 v 17:29  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Ondřej Šteffl řekl(a)...
8. června 2016 v 19:27  

Babiš přidá nejvýš 5 %, což tak stěží pokryje růst mezd jinde, takže učitelé zas budou na chvostu.

Existuje ale způsob, jak platy učitelů opravdu zvýšit. Tomu ovšem svorně brání ČSSD, odboráři a ministryně. Platí totiž jednoduchá trojčlenka, čím míň učitelů, tím vyšší platy. Babiš sice přidá, ale hned přijde někdo a vymyslí, jak zvýšit počet učitelů.
- povinná školka 300 M
- dělení hodin matematiky 428 M (výpočet viz UN 20)
- reforma financování - místo na žáka, na třídu - odhaduji to tak na 10 Mld, ale možná taky 20 Mld.
- a tuhle paní ministryně říkala, že maximální počet žáků ve třídě by se z 30 měl snížit na 25 , takže dalších pěkných 10 Mld
- inkluze výdaje nejasné
- chystaná revize RVP, která nepochybně zas povede k nárůstu počtu hodin, dělení hodin a tak, protože kde kdo tam chce něco přidat.

Naopak, kdyby se tyhle věci nedělaly, a naopak se hledělo počet učitelů snížit, mohlo by se učitelům přidat. Když se sníží počet učitelů o 25 %, mohou ostatní učitelé dostat přidáno 33 %. A když Babiš přidá dalších 5 % do rozpočtu, mohou platy narůst o 40 %.

Jak na to:
- snížit max. počet hodin co mají žáci třeba u SŠ z 34 na 29
- redukovat RVP na 40 % současného stavu, zbytečností je tam fůra
- redukovat studijní plány - menší povinný základ a větší volitelnost, např. na ZŠ ch, fy, bi, povinně za celou ZŠ každý předmět 2 hodiny a pak si každý už vybere jen jedno z toho, podobně Dě, druhý cizí jazyk volitelně. Nebo taky mnohem více využívat možnost zrušit strukturu předmětů.
- umožnit i větší třídy, pružněji je spojovat na přednášky
- více využívat mimoškolní zdroje (internet) namísto klasické výuky,
- větší možnost práce z domova (když rodiče souhlasí)
atd. atd. Stačí se jen trochu zamyslet, kde se s prací učitelů plýtvá.

A pokud by ti propuštění učitelé byli ti horší, byl by to další přínos. Jasně někteří ředitelé by si tam nechali kamarády, neuměli se rozhodnout a tak. Ale Parrettovo pravidlo říká, že 80 % ředitelů by se v 80 % případů rozhodlo správně. No není to dokonalé, ale pořád skvělé!

A že by to mělo nějaký negativní dopad na vzdělanost národa, že by byly horší výsledky maturit či něco podobného. Nevěřím, spíš naopak.

Propustit 25 % učitelů (čili asi 32 000) si nikdo nedovolí, a zrovna teď by to šlo, poptávka po pracovní síle je veliká, místo by našli rychle.

Jenže odboráři se postaví na uši, ministryně neumí trojčlenku a reforma financování je ve volebním programu ČSSD. A tak se o platech učitelů se bude dál hlavně řečnit, trochu porostou, ale relativně budou dál klesat, učit zase budou muset maturanti, a školství dál pojede z kopce rychle dolů.



Anonymní řekl(a)...
8. června 2016 v 21:58  

Vyhodit 25% učitelů, nejlépe před penzí, ti jsou nejdražší, že, pane Šteffle, desátek odevzdat SCIU a Eduinu a zbytek přidat těm zbylým učitelům. Kdyby ze státního rozpočtu - kapitoly MŠMT, nerozkrádaly peníze ve velkém takové organizace jako SCIO, tak by bylo na platy učitelů peněz dost. Pokud chcete udělat něco dobrého pro školství, tak odstupte z fuknce a odejděte škodit do jiného oboru. Tímto tvrzením, jehož realizace by vedla k dalšímu zhoršení kvality výuky, jste prokázal, že školství a pedagogice vůbec nerozumíte - nebo pouze jako zdroji financí. Zrušením SCIO a těch nesmyslů spojených se státními maturitami by přineslo dost peněz na platy i na pomůcky.

Janek Wagner řekl(a)...
8. června 2016 v 22:23  

Paní Maříková, na platy učitelů jde v regionálním školství cca 70 miliard ročně. Společnost www.scio.cz s.r.o. měla dle účetní uzávěrky za rok 2014 tržby ve výši 60 milionů. Jste naprosto mimo...

Unknown řekl(a)...
8. června 2016 v 22:47  

Dobrý večer,
v demokratickem zrizeni se tu slibuje uz pres ctvrtstoleti, ale bla, bla, bla. Kecy, skutecna politicka vule tu nebyla a neni, sliby nic nestoji, neni spolecensky tlak, my ucitele nejsme schopni poradne pohrozit, postupne jsme myslim poztraceli svou stavovskou cest. Realne CR za sveho HDP dava na skolstvi nejniz v OECD, soucasne platy ucitelu jsou proste smesne. Penize z EU mnohdy skoncily utopeny nasi ceskou vinou v mnoha zbytecnostech a kapsach ruznych pseudoskolitelu.Mozne zvyseni o 5% pro pristi rok po prumernem rustu platu jinde a inflaci je vlastne zachovani soucasneho stavu, prakticky jakkekoliv zvyseni ucitelskych platu v poslednich 10-12 letech bylo doprovazeno snizovanim ci vynulovanim nenarokove slozky platu. A tak dale, a tak dale, porad dokola...

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
8. června 2016 v 23:00  

Šteffl - už to nehulte.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
8. června 2016 v 23:13  

Janek Wagner: na platy učitelů jde v regionálním školství cca 70 miliard ročně. S odvody to je spíš 85 MLD.

Víte, paní Jana Maříková, podobná prohlášení jako to vaše jen ukazují, že učitelé opravdu nejsou ti, co by měli mluvit do vzdělávací politiky. Třeba odkud bych já měl odstupovat? Nebo zrušit Scio, jak? To ani nejde, my jsme obchodní společnost, což ale mám obavy, že nevíte, co je. A vaše představy o tom, co kdo kde rozkrádá sice média jistě přiživují, ale pokud si nastudujete toky peněz z kapitoly MŠMT, uvidíte, že se tam ani moc nekrade, ono není co.
http://www.msmt.cz/uploads/Odbor_14/45553_15/45553_15_rozpis_RgS_2016.doc.

Proto také není o post ministra školství mezi politiky zájem. Dokonce ani financování takových organizací jako je CERMAT či NÚV nehraje vzhledem k platům učitelů významnou roli.

Je smutné, že mnozí učitelé, mají v hlavách podobné předsudky tak vzdálené od reality.

Unknown řekl(a)...
8. června 2016 v 23:30  

Nemuzu si pomoct, i kdyby 85 mld., je to porad malo. Jinak myslim, ze diskuse smeruje trochu spatnym smerem. Pani Marikova argumentuje z vetsiny demagogicky, voda na mlyn panu Steflovi, mnozi ucitele maji demagogicke argumenty, do vzdelavaci politiky nemaji co mluvit, mozna ani ty platy drobeckove vyssi si nezaslouzi. Snad to takhle jednoduche doufam neni.Myslim, ze pokud nenalijeme na platy ucitelu opravdu hodne penez, tak kvalitu nezvysime, naopak te demagogie z mnoha stran bude jen vic a vic.

Vladimír Stanzel řekl(a)...
9. června 2016 v 6:01  

Propouštět učitele a rušit školy - to je známá mantra neoliberálů, nepřemýšlejících nad dalšími důsledky, které by to přineslo. Že z vesnic, kde není základní škola, a změsteček, kde není škola střední lidé odcházejí, je jim jedno - všichni přece můžou žít ve městě, ne? Stát ovšem není firma a v žádném případě se tak nedá řídit, takže rozumný politik musí uvažovat jinak než účetní.
Je také dost dobře známo, že při optimalizaci sítě středních škol to velmi často vypadalo tak, že se zrušila škola státní a otevřela škola soukromá. To je vskutku svěží a neotřelé "řešení". Že by odtud foukal vítr?
Dokud nebude % HDP, které dáváme na školství, odpovídat zemím OECD, je již jen návrh řešení předložený O. Štefflem facka učitelům.

pratavetra řekl(a)...
9. června 2016 v 6:43  

S panem Stanzlem musím souhlasit. Všichni nežijeme v Praze a větších městech, školy na vesnicích a malých městech jsou spojitými nádobami plnohodnotnějšího života. Je mi smutno, když vidím, jak se z jednotlivých obcí ztrácí společenský život (mladí odcházejí do škol, za sportem, za prací a já se jim nedivím - i obě mé děti odešly z MSK do Prahy a nemají jediný důvod se sem vrátit).
Návrh řešení pana Šteffla je skutečně další fackou učitelům.

Pavel Doležel řekl(a)...
9. června 2016 v 7:16  

Pane Šteffle, v tomto máte nepochybně pravdu. Učitelů je moc. Ale na druhou stranu i kvůli vašemu působení proti SMZ a proti centrálním přijímačkám se obsah učiva neustále posouvá do vyšších ročníků, takže to, co se dříve učilo na ZŠ se dnes testuje u maturity a není daleko doba, kdy se bude obsah SŠ učiva posouvat na školu vysoké. Již dnes je realitou, že v prvních ročnících fakult musejí být žáci "doučeni" SŠ matematiku, aby se s nimi vůbec mohlo začít něco dělat. Spousta z nich tak jen zbytečně ztrácí čas. Tímto procesem máme nejen čímdáltím více studentů, ale také čímdáltím více potřebujeme učitelů. Když šlo na maturitní obory dříve půlka toho, co tam leze dnes, spousta žáků si tu maturitu jen vysedí, ale dohlížet na ně při tom sezení nějaký pedagogický pracovník musí, tak prostě máme příliš mnoho učitelů. Totéž s devátými třídami ZŠ. Totéž inkluze. Další a další mzdové náklady.

Z ekonomického pohledu přidávat plošně na platy 130 tisíc učitelů je hospodářský zločin. To jsou peníze vylité do kanálu, bez efektu. Maximálně by nám to mohlo zvýšit inflaci, pokud by se to udělalo šikovně a ne na dluh.

Nejprve je třeba systém vzdělávání zefektivnit, novelizovat školský zákon, zrušit nesmyslnou a drahou inkluzi a stanovit jasná pravidla pro postup žáků do dalších stupňů vzdělávání. Je třeba optimalizovat síť škol. Vím, že je to nepopulární, ale současný stav je neudržitelný. Je to obchodování s papíry za co nejmenší námahu.

Janek Wagner řekl(a)...
9. června 2016 v 8:08  

Pane Doležele,

musím reagovat na Vaše tvrzení: "Z ekonomického pohledu přidávat plošně na platy 130 tisíc učitelů je hospodářský zločin. To jsou peníze vylité do kanálu, bez efektu. Maximálně by nám to mohlo zvýšit inflaci, pokud by se to udělalo šikovně a ne na dluh.

Nejprve je třeba systém vzdělávání zefektivnit, novelizovat školský zákon, zrušit nesmyslnou a drahou inkluzi a stanovit jasná pravidla pro postup žáků do dalších stupňů vzdělávání. Je třeba optimalizovat síť škol. Vím, že je to nepopulární, ale současný stav je neudržitelný. Je to obchodování s papíry za co nejmenší námahu."

Z ekonomického pohledu byl zločinem 25 let trvající trend poklesu platů učitelů, kde jsme se dostali na poslední příčku v zemích OECD (relace k platu ostatních VŠ). Zvýšení objemu financí neznamená, že půjde o "plošné" zvýšení (pokud se nepřistoupí na rovněž zločinný požadavek odborů na zvýšení tarifů, který podporuje především ty průměrné a podprůměrné), protože tu je klíčový a dosud ze všech stran opomíjený prvek systému: ředitel. Zvýšení objemu platů je nutnou, ale samozřejmě ne postačující, podmínkou pro systémovou změnu. Toto zvýšení je realizovatelné v následujících 2-3 letech (v prvním roce by mělo být vyšší, nikoli, jak navrhuje ministryně), výsledky se projeví za 5-10 let. Současně se v následujících 2-3 letech může začít se zásahy do systému, s řadou Vámi navržených se dá souhlasit. Ale musí jít o veřejnou diskuzi odborníků a ne o zákulisní špitání ministerských radů s lobbisty. A pak je to už jen mravenčí práce: podpora učitelů, podpora ředitelů, podpora dětí se SVP atd.

Je jen otázkou, zda již není školský systém v takovém mizerném stavu, že na podobné změny není pozdě (ono to fakt nemusí být dosud vidět). Ale jsem stále optimistou. Druhá otázka je, zda se už školství v dnešní podobě nepřežilo a nebylo by lepší pracovat na přípravě něčeho zcela jiného.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
9. června 2016 v 8:57  

"Druhá otázka je, zda se už školství v dnešní podobě nepřežilo a nebylo by lepší pracovat na přípravě něčeho zcela jiného."

A čeho prosím?

Nicka Pytlik řekl(a)...
9. června 2016 v 10:34  

zda se už školství v dnešní podobě nepřežilo

Povinná školní docházka přestala mít smysl zrušením námezdní práce dětí.

Eva Adamová řekl(a)...
9. června 2016 v 11:55  

"snížit max. počet hodin co mají žáci třeba u SŠ z 34 na 29" - to, aby středoškoláci měli víc času na chlastání a hulení?

redukovat RVP na 40 % současného stavu, zbytečností je tam fůra - "dovedeno do důsledků by to ve znalostech dětí znamenalo návrat o dvě století zpátky"

"redukovat studijní plány - menší povinný základ a větší volitelnost, např. na ZŠ ch, fy, bi, povinně za celou ZŠ každý předmět 2 hodiny a pak si každý už vybere jen jedno z toho, podobně Dě, druhý cizí jazyk volitelně" - naprostý nesmysl, který by omezil většinu žáků ve volbě dalšího studia.

"umožnit i větší třídy, pružněji je spojovat na přednášky" - a udělá toto Šteffl i ve své SCIO škole?

"více využívat mimoškolní zdroje (internet) namísto klasické výuky" - mimoškolní zdroje přizpůsobené věkovým zvláštnostem žáků na ZŠ jsou doposud v plenkách

"větší možnost práce z domova (když rodiče souhlasí)" - takového souhlasícího rodiče bych chtěla na základce potkat, rodič v práci a doma učící se dítě? cha cha cha


Anonymni z 21:30 řekl(a)...
9. června 2016 v 12:05  

"- a udělá toto Šteffl i ve své SCIO škole?"

Vééélmi správná otázka.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
9. června 2016 v 12:43  

O rušení škol nepadlo ode mě slovo. Také propouštění učitelů nad 55 let by asi nebylo sociálně přijatelné.

Takže pro ty, co v textu hledali a našli, co tam není, shrnuji:
Mají-li za současné politické situace dostat učitelé skutečně přidáno, je třeba maximálně omezit všechna opatření, která vedou k nárůstu počtu učitelů, a naopak hledat postupy, jak počet učitelů snížit. Ideálně o špatné učitele.

Nicka Pytlik řekl(a)...
9. června 2016 v 12:59  

hledat postupy, jak počet učitelů snížit. Ideálně o špatné učitele.

A kteří to jsou? Jmenovitě, prosím...

Ygrain řekl(a)...
9. června 2016 v 13:02  

Ti, co nejsou zadobře s Panem Ředitelem, přeceee...

Josef Soukal řekl(a)...
9. června 2016 v 13:09  

Vzhledem ke stavu dnešní dětské populace je v jejím bytostném zájmu a v zájmu vzdělávání zvyšovat počet učitelů.

Romana Howe řekl(a)...
9. června 2016 v 15:49  

Místo ubírání hodin plošně bych navrhovala zefektivnění možností většího, svobodnějšího výběru. Mnohé děti učivo ovládají celkem dobře, při hodinách se nudí, jiní nestíhají. Takže by mi připadalo smysluplné nabídnout dětem možnost vykonat zkoušku z předmětů, ve kterých jsou napřed (například cellistka v 7.třídě ZŠ předčí svou učitelku, při hodinách se nudí, trpí; dívka složivší zkoušku CAE se nudí se spolužáky v 8.třídě na úrovni A2/B1 atd atd).

Místo výuky by mohli tito žáci trávit čas v nějakém školním klubu, kde by byly k dispozici počítače, dílny aj, takže žáci by mohli pracovat na svých projektech - školní divadlo, kapela, výzkum a podobně. K tomuto by nebylo potřeba tolik učitelů, mohli by se také využít dobrovolníci, rodiče, prarodiče, kteří nejsou vždy do školy "vpouštěni", což je celkem nesmyslné. Znám ze svého okolí, kdy velmi nadaný člověk nabízel zdarma vedení kroužku, ale škola tuto nabídku zamítla....

Pro děti, které potřebují s výukou pomoc, pevnější vedení, by pak zbylo více času a sil.

Něco podobného funguje, tuším, v systému Daltonských škol....-doufám, že to také není nějaké sprosté slovo rušící svou snahou o hledání cest místo trvání na "tradici".

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
9. června 2016 v 16:27  

cellistka v 7.třídě ZŠ předčí svou učitelku

Dychtím po cellistce, která bude ve fyzice napřed...

Anonymní řekl(a)...
9. června 2016 v 17:06  

Ad pan Šteffl - Kolik stojí scio testy a státní maturity? Já jsem určitě mimo a nevím, co je obchodní společnost - zato vím, jak uvažují obchodníci s veřejnými statky, určenými k privatizaci.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
9. června 2016 v 17:34  

Šteffl: "omezit všechna opatření, která vedou k nárůstu počtu učitelů"

Třeba dělení tříd posunout na 50 žáků, dělení na jazyky na 30? Kdo z toho bude profitovat? Hádejte jednou.

Anonymní řekl(a)...
9. června 2016 v 17:52  

Ze státních propustit a v soukromých lacino zaměstnat. A paušální zvýšení platů je zločinné - to bych od pan Wagnera nečekala. Přidat jen nejlepším - zajímavé je, že lékaři a zdravotní sestry a pošťáci mají dostat přidáno všichni, z učitelů jen ti nejlepší - tahle mantra už mi za ta léta dost leze na nervy.

pratavetra řekl(a)...
9. června 2016 v 19:41  

Pro ftipálka Kalabisovou (nemůžete být učitelka, projevujete se jako nějaká naivní studentka).

"Takže by mi připadalo smysluplné nabídnout dětem možnost vykonat zkoušku z předmětů, ve kterých jsou napřed (například cellistka v 7.třídě ZŠ předčí svou učitelku, při hodinách se nudí, trpí)."

Z našeho ŠVP pro 7.ročník (při vší úctě k cellistce si nemyslím, že se bude nudit):
vokální činnosti:
rozšiřování hlasového rozsahu a upevňování získaných návyků, nešvary ve zpěvu a způsoby nápravy, vícehlasý i jednohlasý zpěv, lid. zvyky, píseň, dynamika, agogika, muzikál
píseň duchovní - světská

instrumentální činnosti
vyjádření hudebních i nehudebních myšlenek pomocí dostupných nástrojů (cello nemáme)

hudebně pohybové činnosti:
vlastní pohyb k ztvárnění slyšené hudby, tanec lidový, společenský, balet, pantomima, dirigent, sbormistr, interpret

poslechové činnosti:
slovní charakteristika poslechového díla, baroko-kánon, fuga, polyfonie, kantáta, oratorium, hudba duchovní - světská, koncert, Bach, Vivaldi, klasicismus-symfonie, sonáta, sonátová forma, Mozart, romantismus-symfonická báseň
Bach: Umění fugy
Braniborský koncert
Vivaldi: Jaro ze Čtvero…
Mozart: ukázka z jeho koncertů
Beethoven: Symf. č. 5
Sonáta
Haydn: S úderem kotlů aj.

příklad písní:Kdyby byl Bavorov, To ta Heĺpa, V Hodoníně za vojáčka, Široký, hluboký, Kdyby tady byla, Milenci v texaskách, Valčíček, Život je jen náhoda aj.

"K tomuto by nebylo potřeba tolik učitelů, mohli by se také využít dobrovolníci, rodiče, prarodiče, kteří nejsou vždy do školy "vpouštěni", což je celkem nesmyslné."

Máte aspoň trochu tušení o legislativě? Slyšela jste někdy o tom, že do školy mají vstup pouze žáci a zaměstnanci?! I starosta se musí ohlásit a zdůvodnit svou návštěvu, neboť je v tom okamžiku cizí osobou! Slyšela jste někdy o výpisu z rejstříku trestů? Proč jej musíte zaměstnavateli asi doložit? OMG

Ondřej Šteffl řekl(a)...
9. června 2016 v 20:04  

pratavetra řekl(a)... 9. června 2016 19:41

Z našeho ŠVP pro 7.ročník... Úžasný. Přidat hodiny!

Unknown řekl(a)...
9. června 2016 v 21:11  

cellistky jsou vítány vzhledem ke své profesionální deformaci-neumí dát nohy k sobě

Unknown řekl(a)...
9. června 2016 v 21:17  

ovšem zdání klame,kamarád kdysi chodil s harfenistkou, když vidíte harfenistku, jak jemnými prstíky dělá brnk brnk....brnk brnk.....ale ouha,po jevišti i po bytě tahá harfu vlastními silami,takže to štíhlé tělo víly je jeden sval a její zápěstí má pružnost karatisty a prsty tvrdost zedníka,takže facka od víly harfenistky.....

Ondřej Šteffl řekl(a)...
10. června 2016 v 20:08  

Moc zajímavé
Smaller class sizes raise standards
Everywhere, teachers, parents and policy-makers favour small classes as the key to better and more personalised education.
Reductions in class size have also been the main reason behind the significant increases in expenditure per student in most countries over the last decade.
And yet, Pisa results show no relationship between class size and learning outcomes, neither within nor across countries.

More interestingly, the highest performing education systems in Pisa tend to systematically prioritise the quality of teachers over the size of classes. Wherever they have to make a choice between a smaller class and a better teacher, they go for the latter.
Rather than putting money into small classes, they invest in competitive teacher salaries, ongoing professional development and a balance in working time.

Ygrain řekl(a)...
10. června 2016 v 20:11  

To je sice super, ale zrovna třeba pro výuku jazyků jsou menší skupinky nutnost.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
10. června 2016 v 22:14  

Pane Šteffle,

řekněte tedy všem soukromým školám, které se chlubí právě malými třídami, že lžou, že matou zákazníky, že jde jen o jejich marketingový trik. Jestli jste tedy chlap.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
10. června 2016 v 22:29  

Nic neříkejte o matení, pane Šteffle. Řekněte, kolik žáků máte ve SCIO třídách.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
10. června 2016 v 23:16  

Zdeněk Sotolář řekl(a)... Anonymni z 21:30 řekl(a)...

1. Wherever they have to make a choice between a smaller class and a better teacher, they go for the latter. To ScioŠkoly ovšem nemusí.
2. Úspěch v PISA není náš cíl
3. Nemáme třídy

Fungování ScioŠkol nemá s fungování naprosté většiny škol nic společného, ani v cílech, a ani v podmínkách. Těžko říct, co vás pořád nutí to srovnávat.

Nicka Pytlik řekl(a)...
10. června 2016 v 23:53  

Fungování ScioŠkol nemá s fungováním naprosté většiny škol nic společného...

Tak ony už ty rámcové vzdělávací programy nejsou závazné? Helemese, helemese.
A tolik jsme se těšili, až ten svěží vítr zavane... a on zatím spíš zavání.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
11. června 2016 v 11:14  

Šteffl:
A tak proč v ŠVP máte ten Ohmův zákon (nebo co to bylo) napsaný stejně blbě jako ostatní školy, u kterých to vesele kritizujete?

Anonymní řekl(a)...
11. června 2016 v 11:15  

Ano, velikost tříd není důležitá, nýbrž kvalita učitele. Proto ten nápad čtvrtinu jich propustit,zůstanou jen kvalitní, a ti zvládnou i stohlavou inkludovanou třídu. Jak prosté - ovšem Scia se to netýká.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
11. června 2016 v 12:39  

Šteffl: Nemáme třídy

A já nemluvil o Scio. A je úplně jedno, zda máte třídy nebo skupiny. Nikdy bych nevěřil, že klesnete na tak ubohé kličkování. Znovu Vás vyzývám, pane Šteffle, řekněte tedy všem soukromým školám, které se chlubí právě malými třídami, že lžou, že matou zákazníky, že jde jen o jejich marketingový trik.



Nicka Pytlik řekl(a)...
11. června 2016 v 13:16  

Scio školy nemají třídy, ale skupiny, nemají učitele, ale průvodce, nemají žáky, ale badatele.
A my nemáme manželky, ale broučky, nemáme tchyně, ale maminky, nemáme hemoroidy, ale zlatou žílu, a především nemáme pitomce, ale odborníky na vzdělávání!

Ondřej Šteffl řekl(a)...
11. června 2016 v 17:37  


Kdykoliv zde napíšu něco, co se některým nelíbí, začne takové podivné okopávání kotníků. Zejména je to patrné tehdy, když proti tomu, co napíšu, chybí argumenty. Často jde o útoky ad personam, ať už jde přímo o mou osobu či o Scio nebo o ScioŠkoly. Co vás k tomu vede, si musíte vyjasnit sami. Nevím, zda to je bezradnost, strach, závist, pocit bezmocnosti, únava z vlastní situace, znechucení z vývoje ve školství. Já některé z těchto emocí i chápu a respektuju, ale nemyslím, že někomu pomáhá je zde ventilovat. Rozhodně ale na mnoha diskusních příspěvcích není vidět snaha v diskusi se dozvědět něco zajímavého, korigovat své názory, poučit se a jistě ani ne snaha skutečně o věci diskutovat, druhého přesvědčit, aby své názory korigoval. A samozřejmě se to netýká jen mých článků a příspěvků, ale i Botlíka, Feřteka, Kartouse, Tajného, ale třeba i pan Týře, paní Kalabisové, pan Václavíka. Zejména když vám chybí argumenty k tomu, co píší, a tak snášíte argumenty k tomu, co nepíší, zejména pak k jejich osobám.

Já budu rád věcně diskutovat o věcných otázkách, třeba i o ScioŠkole nebo o tom, co je závazné v RVP a třeba kdo od koho očekává „očekávané výstupy“ (což by mě opravdu zajímalo) nebo i o roli soukromých škol ve vzdělávacím systému. To ale jsou všechno dost složité otázky, které nelze odbýt dvouřádkovým výkřikem off topic. Napište k tomu text, pan Wagner ho jistě rád otiskne a může k tomu pak vést diskusi.

Zde je debata o tom, jak zvýšit průměrné platy učitelům ve veřejných školách. Předložil jsem nějaké návrhy, jak to udělat. Namísto diskuse k nim máte potřebu se bavit o ScioŠkole či soukromých školách. Ano, některé soukromé školy mají skutečně peněz hodně (některé vybírají školné i půl miliónu ročně), a tak nestojí před otázkou, zda dobře platit učitele nebo mít malé třídy. Mohou si dovolit oboje. Ale to veřejné školství nemůže. Takže ještě jednou: zahraniční studie opakovaně potvrzují, že z hlediska výsledků (typicky měřených PISA) je lépe investovat peníze do platů učitelů, do jejich profesního rozvoje než do zmenšování tříd. Mám navíc dojem, že skutečně aktuálním problém českého školství jsou nyní trestuhodně nízké platy učitelů a nikoliv velikost tříd. Máte k tomu něco?

Nicka Pytlik řekl(a)...
11. června 2016 v 19:32  

Máte k tomu něco?

Toť. Patrně jste si, pane Šteffle, popletl místo. Tady doopravdy není školský výbor sněmovny parlamentu čr. Tady se kdekdo, vyjadřuje k kdečemu z důvodů, které jsou známy zpravidla právě a jen jemu, způsobem, který je mu vlastní, a především dob-ro-vol-ně.
Pokud tady tedy někoho peskujete, protože vám něco nejde pod vous, buďte, prosím, adresný. Z Vašeho posledního příspěvku jsem vyrozuměl jen, že se nejspíš nejedná o všechny Vámi vyjmenované přispivatele, tedy odborníky na vzdělávání soustavně a cíleně poškozované zdejšími okopávači.
Trošku mi to připomíná toho postaršího, distingovaného pána, který se při nějaké příležitosti ale doopravdy spravedlivě rozhořčil slovy: "Jestli mne, pane kolego, hodláte napadat osobně a ke všemu ještě neslušně... tak to di do prdele, ty debile!"

Josef Soukal řekl(a)...
11. června 2016 v 23:32  

Pane Šteffle, nedosti na tom, že zde musíme přetrpět vaše mnohdy demagogická nebo lživá tvrzení či vaše uhýbání před argumenty a diskusí vůbec, teď už jste se nadechl k poučování a napomínání. Nemohu napsat, že jste nejhorší diskutér, kterého jsem zažil, ale do první ligy téhle disciplíny určitě patříte.

tyrjir řekl(a)...
11. června 2016 v 23:54  

To je ale úroveň. Bez sprosťáren by to nešlo? :)))

Josef Soukal řekl(a)...
12. června 2016 v 6:18  

To je názor, pane Týři, podložený dlouhodobou zkušeností. Jen mne trochu nadzvedla ta bezostyšnost některých tvrzení pana poučovatele.

tyrjir řekl(a)...
12. června 2016 v 16:46  

Každý názor lze vyslovit slušnou formou. Opakovaný útok na osobu namísto věcné argumentace je projev bezradnosti a argumentační faul, kterým dotyčný sám sebe vyřazuje z věcné a slušné diskuse. Tyto dvě věty by se myslím mohli a měli někteří diskutující s porozuměním naučit nazpaměť. Nebo si je někam úhledně a viditelně napsat. :)))

Josef Soukal řekl(a)...
12. června 2016 v 23:57  

Nejde o názory nebo slušnou diskusi, s těmi nemám problém, ale o sprosťárny. A drzosti. Právě na ně jsem reagoval.

tyrjir řekl(a)...
13. června 2016 v 2:28  

Co vás k tomu vede, si musíte vyjasnit sami. Nevím, zda to je bezradnost, strach, závist, pocit bezmocnosti, únava z vlastní situace, znechucení z vývoje ve školství. Já některé z těchto emocí i chápu a respektuju, ale nemyslím, že někomu pomáhá je zde ventilovat.

řekl O. Šteffl 11. června 2016 17:37 a já s tím souhlasím.

Charlie řekl(a)...
13. června 2016 v 9:35  

Když věcně, tak věcně. Návrh byl


- snížit max. počet hodin co mají žáci třeba u SŠ z 34 na 29
Proč ne, alespoň zbude dost času na další aktivity (SOČ, kroužky, soutěže).

- redukovat RVP na 40 % současného stavu, zbytečností je tam fůra
Také souhlasím, jen si nejsem jistý těmi 40%, ale o tom se dá diskutovat, už kvůli tomu, že 5 hodin z 34 není 60%, viz předchozí bod

- redukovat studijní plány - menší povinný základ a větší volitelnost, např. na ZŠ ch, fy, bi, povinně za celou ZŠ každý předmět 2 hodiny a pak si každý už vybere jen jedno z toho, podobně Dě, druhý cizí jazyk volitelně. Nebo taky mnohem více využívat možnost zrušit strukturu předmětů.
Trochu složitější na logistiku, otázkou je, jak složit tým pedagogů dle aprobací, když se preference budou každý rok měnit. Víceoborových pedagogů moc není, ačkoli občanku, ekologii, dějepis, zeměpis atd. jak vidím kolem sebe, může učit každý, kdo má ruce a nohy a je zrovna zástupci ředitele po ruce.

- umožnit i větší třídy, pružněji je spojovat na přednášky
Ale, ale, já myslel že v určitých kruzích je frontální výuka (kam zařazuji osobně i přednášky) tabu. Nepříjemné je, že většina škol není po stavební stránce na tohle připravena, každý žák potřebuje nejen židli ale i místo na psaní. Střední školy sem tam nějakou aulu mají, ale základky?

- více využívat mimoškolní zdroje (internet) namísto klasické výuky
Hm, už neučím, ale ještě za mého pedagogického působení byly na hodinách ICT (odborná střední) časté omluvy, že dotyčný nemá hotovou práci, protože nemá počítač a nebo datový tarif na mobilu, nebo internet ...

- větší možnost práce z domova (když rodiče souhlasí)
Viz předchozí bod. A proč by neměli souhlasit, často ani neví, kde jejich ratolest je. Mnohým je to jedno úplně, jiným jen do té míry, že napíší dodatečně příslušnou omluvenku. I tady si zahraji na ďáblova advokáta: Kdo bude moci za případný neúspěch žáka? Učitel že vhodně nemotivoval? Rodič, že nekontroloval? Žák, že se na práci vykašlal? Jak to bude s povinnou pedagogickou dokumentací - docházka?

Pozn. na závěr: Právě jsem sečetl náklady na dceru ve 4. třídě státní ZŠ. Jen pomůcky (bez tašky, penálu, bot), sešity a pracovní listy za školní rok vyšly cca na 2000, společně s příspěvkem na plavání a bruslení včetně dopravy (oboje v ŠVP) to pak dává 3000. Výlety a exkurze přihodí dalších 500. Pokud bych jí po 5. třídě exkludoval na gymnázium, což zamýšlím, u státního to předpokládám bude okolo 5000, u soukromého (v místě) to je za 10000 all inclusive.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
13. června 2016 v 10:12  

"Střední školy sem tam nějakou aulu mají, ale základky?"

My (ZŠ) máme - tělocvičnu, jídelnu a školní dvůr. To by mohlo stačit, ne?

Charlie řekl(a)...
13. června 2016 v 13:24  

Jóó, taková přednáška spojená s rautíkem v jídelně, to už byste to tam měli jak na ministerstvu. Se školním dvorem bych byl opatrný, na děcko spadne z podmračené oblohy kapka, nachladne se a máte tam delegaci rodičů. A co kdyby padla kroupa (nebo trakař), to by měli právníci to pravé pošušňáníčko.

tyrjir řekl(a)...
13. června 2016 v 14:20  

Návrh na zmenšení počtu učitelů je jasně nesystémový. Už to, že odněkud vůbec padl, je myslím ukázka bídy v koncepční, organizační a osvětové práci v resortu MŠMT a jím řízených organizací. Omílat bez kontextu k reálné situaci pár frází, vnucovat je ostatním a nereagovat na reálnou situaci nestačí. To si asi paní ministryně ještě neuvědomila.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
13. června 2016 v 16:45  

Návrh zde vyslovil Váš oblíbený O. Šteffl (chudák ostouzený), nikoli paní ministryně...

Chcete odkaz?

tyrjir řekl(a)...
13. června 2016 v 18:55  

Co vede pana Anonymního k ubohým poznámkám?

"Nevím, zda to je bezradnost, strach, závist, pocit bezmocnosti, únava z vlastní situace, znechucení z vývoje ve školství. Já některé z těchto emocí i chápu a respektuju, ale nemyslím, že někomu pomáhá je zde ventilovat."

řekl O. Šteffl 11. června 2016 17:37 a já s tím souhlasím. S panem Štefflem v mnohém nesouhlasím a vícekrát jsem to i v České škole řekl. Když ale řekne něco rozumného, uznám to. Jako u každého jiného nádorového oponenta. Věcnost diskuse. To je to, čeho se některým diskutujícím na České škole někdy nedostává.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
13. června 2016 v 19:19  

Kouzelný překlep! Mám rád i černý humor.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
13. června 2016 v 19:42  

". Omílat bez kontextu k reálné situaci pár frází, vnucovat je ostatním a nereagovat na reálnou situaci nestačí. To si asi paní ministryně ještě neuvědomila. "

Se snad pane Týři paní ministryni omluvíte, ne?

Ona věcnost, to určitě, ale když jeden neví, na koho reaguje, věcnost je fuč.

tyrjir řekl(a)...
13. června 2016 v 21:12  

Myslím, že je docela na místě říci, že paní ministryně v některých věcech nereaguje adekvátně (dostatečně věcně a účinně) na reálnou situaci ve školství. Viz například diskuse k listopadové konferenci Škola pro budoucnost, viz letošní diskuse ke Kariérnímu řádu, viz dosavadní výsledky jejího úsilí o zvětšení školského rozpočtu vč. učitelských platů atd. Kdo chce, může si zmíněné diskuse znovu přečíst a porovnat tehdejší připomínkovaný stav se stavem současným.

Nicka Pytlik řekl(a)...
13. června 2016 v 21:39  

Věcnost diskuse.

Nějakou dobu se intenzivně zabývám otázkou, nakolik je volání po věcné diskusi k věci samo,
a nakolik je v tomto smyslu osočování lidí s odlišným názorem na druhou osobu neosobní.
Takže, chyťte zloděje s máslem na hlavě!

tyrjir řekl(a)...
13. června 2016 v 22:44  

Věcná diskuse je především diskuse bez zbytečných personalizací a bez rozmělňování bezobsažnými rádoby duchaplnostmi. Věcnost diskusí na České škole je myslím někdy bídná - např. viz výše.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
13. června 2016 v 23:23  

No to je, když napadnete ministryni a ona to přitom NEŘEKLA. Máte pravdu. Je to bídné a zbabělé.

Slušný člověk by se OMLUVIL, pane Týři.

tyrjir řekl(a)...
13. června 2016 v 23:28  

Bla, bla, bla...

Nicka Pytlik řekl(a)...
13. června 2016 v 23:32  

"Přečtěte si: Školství je priorita, platy učitelů mají růst, shodla se koalice. Procenta chce řešit příště"

Tak mi ještě, pane Týři, rozeberte, jak s tématem 'školství jako priorita a růst platů učitelů' souvisí diskuse o věcnosti diskuse, kterou čile iniciujete a náruživě se jí účastníte formulacemi jako namátkou 'rozmělňování bezobsažnými rádoby duchaplnostmi' zaměřenou na pytliky, tedy zřetelně osobně cílenou s úmyslem je zesměšnit. Za což Vám ovšem pytlici upřímně děkují, neboť právě to patří mezi jejich dlouholeté záliby velmi úzce související s výkonem jejich profese. Od toho jsou pytliky, přeceee...

tyrjir řekl(a)...
13. června 2016 v 23:41  

Bla, bla, bla...

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
14. června 2016 v 0:28  

Ano, bla bla, bla. Tak pravil hrdina Týř, řečený věcný, s máslem na hlavě druhý.

Proč se omlouvat Kateřině, ta to tu stejně nečte, máte recht. Dobrá taktika, za cizí slova vynadat někomu jinému a pak jen bla, bla, bla...

Hlavně věcně soudruzi.

Nicka Pytlik řekl(a)...
14. června 2016 v 0:35  

Bla, bla, bla...

Ha, ha, ha...

tyrjir řekl(a)...
14. června 2016 v 1:41  

Pytlici se rojí. Budou brát ryby. :)))

Jaroslav Jirásko řekl(a)...
14. června 2016 v 9:07  

Pan Šteffl má pravdu, je to chytrý člověk a velký odborník. Osobně moc nechápu negativní reakce na jeho příspěvky. Princip je jednoduchý - školství po sociálních výdajích ukrajuje ze státního rozpočtu největší díl. Peněz tam jde neskutečně hodně - ale nikdo se nezabývá, jak se v tom systému s těmito penězi hospodaří (kde lze ušetřit). Ty peníze nejsou mnohdy vynakládány efektivně. Namísto toho vláda navrhuje další zdražení celého systému jeho nabobtnáváním. Líbí se mně návrhy pana Šteffla na snížení počtu hodin pro žáky, využívání internetu ke vzdělávání, redukce RVP .... prostě má to hlavu a patu. "Stačí se jen zamyslet, kde se s prací učitelů plýtvá"..ano, tak nějak.

Nicka Pytlik řekl(a)...
14. června 2016 v 9:28  

Líbí se mně návrhy pana Šteffla na snížení počtu hodin pro žáky

O tom není sporu. Ponechal bych jenom výchovné předměty. Ty žáky baví a mají vysoký kultivační potenciál. Například výchova k vyjadřování se v mateřském, popřípadě nějakém cizím jazyce, výchova k matematickému myšlení a jeho aplikaci ve fyzickém světě, výchova k přírodním vědám, výchova k používání digitálních technologií v práci i v osobním životě, a tak nějak podobně. Redundandnímu biflování se, jako jsou třeba trylky ve hře na houslích nebo kličky s mičudou při vedení útoku na bránu, nechť se děti věnují v odpoledních hodinách podle vlastního výběru a pod odborným vedením.

Eva Adamová řekl(a)...
14. června 2016 v 15:52  

Ne pane Jirásko, pan Šteffl nemá pravdu. Např. jeho návrh na zvýšení počtu žáků ve třídách se Vám líbí? A jak by se Vám potom líbilo, kdyby se Vaše děti šupem ocitly ve třídě, kde nebude 20 žáků ale 40? Kdyby se místo klasické výuky čím dál tím víc vysedávalo na internetu a kdyby Vám ve škole řekli, že Vám budou děti vzdělávat jen tři dny v týdnu a zbytek ať absolvují doma samostudiem? Už vidím ten jásot.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
15. června 2016 v 22:08  

Charlie řekl(a)... 13. června 2016 9:35
Díky za věcné připomínky. Samozřejmě, že leccos by se muselo promyslet a aplikovat podle místních podmínek.

Jen jste trochu pominul to nejdůležitější opatření: je třeba maximálně omezit všechna opatření, která vedou k nárůstu počtu učitelů. Viz třeba změna systému financování.

Drobnosti:
- více využívat mimoškolní zdroje (internet) namísto klasické výuky
Hm, už neučím, ale ještě za mého pedagogického působení byly na hodinách ICT (odborná střední) časté omluvy, že dotyčný nemá hotovou práci, protože nemá počítač a nebo datový tarif na mobilu, nebo internet ...

Podle statistik už v roce 2013 mělo 98 % 10letých žáků doma připojení k internetu.

Kdo bude moci za případný neúspěch žáka? Učitel že vhodně nemotivoval? Rodič, že nekontroloval? Žák, že se na práci vykašlal? Jak to bude s povinnou pedagogickou dokumentací - docházka?
V konečném výsledku nese zodpovědnost žák, resp. rodiče. Ale to je na jinou debatu. Ano, pedagogická dokumentace by vyžadovala změny.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
15. června 2016 v 22:18  

Eva Adamová řekl(a)...
Ne pane Jirásko, pan Šteffl nemá pravdu.
Např. jeho návrh na zvýšení počtu žáků ve třídách se Vám líbí?

Návrhů jsem předložil několik, jen jeden z nich se týkal zvyšování počtu dětí ve třídě. A mluvil o umožnění, a tedy asi nejspíš tam, kde to budou umět.
Takže tohle je poněkud mimo:A jak by se Vám potom líbilo, kdyby se Vaše děti šupem ocitly ve třídě, kde nebude 20 žáků ale 40? Proč např. šupem? že. Nic takového jsme nepsal, že?

Kdyby se místo klasické výuky čím dál tím víc vysedávalo na internetu
Celé je to o tom, mít méně lepších učitelů a zbavit se těch špatných. Takže: znám mnoho rodičů, kteří by raději viděli, aby jejich děti někdo rozumně směroval při práci na internetu, než aby je učil současný učitel (jehož vady mohou být nejrůznější).

a kdyby Vám ve škole řekli, že Vám budou děti vzdělávat jen tři dny v týdnu a zbytek ať absolvují doma samostudiem? Už vidím ten jásot. Přečtěte si můj návrh prosím ještě jednou.

Josef Soukal řekl(a)...
15. června 2016 v 22:34  

Myslím, že pan Šteffl si neuvědomuje, že existují i jiní žáci než ke vzdělání motivované děti motivovaných rodičů. Také si nedovede představit, že dnes na běžných školách existují žáci, kteří dokážou takřka rozvrátit výuku. Zkrátka je to jako se Scioškolou - jeho návrhy by v zásadě vedly k další segregaci ve vzdělávání.

Vladimír Stanzel řekl(a)...
16. června 2016 v 6:39  

"Celé je to o tom, mít méně lepších učitelů a zbavit se těch špatných." Ale to je vskutku půvabná formulace - snížíme počty lepších učitelů; zbavíme se těch špatných, ve výsledku tedy zůstane dominance průměru. Čeština je krásná.

Leč vážně: nejsme schopni se shodnout na pomyslném standardu kvality učitelů, žádný ani není vytvořen, takže jde o zbytečné plácání.

Návrhy teoretiků mají jeden zásadní kaz - většinou fungují jen v teorii. V praxi se příliš často mění ve svůj opak - stačí se podívat do Anglie na jejich vysoké školy. Když se zaváděl současný systém se školným, tvrdilo se, že povede k individualizaci vzdělávání, ke zvýšení kvality, rozšíření nabídky, že školné nebude vysoké atd. Výsledek - v důsledku perverzního tzv. manažerského přístupu je školné na většině škol vyšroubováno na zákonné maximum, posluchárny jsou přecpané, učí hlavně doktorandi, ruší se obory, které nevydělávají. A teoretici se (poté, co sehráli roli leninovských užitečných idiotů) diví a říkají - ale takhle to nemělo být. A to je ještě ta lepší varianta, kdy to opravdu "mysleli upřímně". Zajisté mezi nimi byla i skupinka těch, kteří sledovali své vlastní cíle a business plans...

tyrjir řekl(a)...
16. června 2016 v 11:03  

Zajímalo by mne, co si pan Šteffl myslí o kvalitě práce ministerských úředníků, zaměstnanců ministerstvem řízených organizací a dalších tzv. čerpačů EU dotací. Dal už podobný návrh na cca třetinovou redukci jejich počtu i tímto směrem? :))

Ondřej Šteffl řekl(a)...
16. června 2016 v 14:56  

Vladimír Stanzel řekl(a)...
Předsudky zaslepují, mě i vás. Já jsme se sice nevyjádřil přesně, ale s trochou snahy by se snad dalo pochopit, jak jsme to myslel.


"Celé je to o tom, mít méně lepších učitelů a zbavit se těch špatných." Jistě neznamená "snížíme počty lepších učitelů", ale "mít méně ALE lepších učitelů a zbavit se těch špatných.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
16. června 2016 v 15:00  

tyrjir řekl(a)...
Zajímalo by mne, co si pan Šteffl myslí o kvalitě práce ministerských úředníků, zaměstnanců ministerstvem řízených organizací a dalších tzv. čerpačů EU dotací. Dal už podobný návrh na cca třetinovou redukci jejich počtu i tímto směrem? :))

Jejich kvalita je jistě bídná a jistě je možné to redukovat. Jenže řešit to v souvislosti s platy učitelů nedává smysl. Je třeba se podívat na skladbu rozpočtu. Všichni dohromady, co jmenujete, jsou něco přes 1 MLD, takže i kdybychom je zrušili všechny úplně, tak to zvedne platy učitelů o méně než 2 %. A dotace z EU se do platů dávat nemohou.

tyrjir řekl(a)...
18. června 2016 v 5:25  

Názor pana Šteffla na možnost řešení problému nízkých platů učitelů zmenšením jejich počtu považuji za nesystémový vzhledem k tomu, že české školství je celkově hluboce rozpočtově podfinancované a učitelé mají platy neodpovídající významu a kvalitě jejich práce za situace, kdy je jim nakládáno čím dál víc povinností plynoucích z pochybných reforem využívajících ne dost účelně a efektivně státní rozpočet i EU dotace.

Tohle že by se mohlo a mělo řešit zmenšením počtu učitelů? Kdo by pak ve školách dobře učil a zajišťoval přitom tu tzv. udržitelnost EU projektů? Nějací plně kvalifikovaní externisté zvenčí, kteří budou ochotni pracovat za ty nízké platy lépe než kvalifikovaní učitelé? Nebo snad rychlokvašení a tudíž nutně polokvalifikovaní asistenti?

Netvrdím, že by se měl zmenšit počet lidí v resortních institucích. Pochybuji však o systémovosti (účelnosti a efektivnosti) jejich práce, což je vedle nízkých platů zdrojem zhoršování podmínek ve školách a narůstající frustrace učitelů, rodičů a zřizovatelů škol. V lodičce MŠMT je dost děr, kterými do ní teče. MŠMT, myslím, dost neefektivně ucpává jen některé z nich.*

* Například: Kariérní řád učitelů nepodporuje dostatečně jejich profesní rozvoj. Procento HDP na regionální školství máme jedno z nejnižších a do platů učitelů z něj jde málo. Vzdělávací EU dotace nejsou využívané dost účelně a efektivně. Chyby se účinně nenapravují. Tohle vše se zatím jen myslím dost trapně okecává nebo zamlčuje. Viz například i nedělní pořád Otázky VM s panem premiérem, s paní ministryní a s ekonomem panem Műnichem:

http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1126672097-otazky-vaclava-moravce/216411030510605-otazky-vaclava-moravce-2-cast


Viz
http://www.ceskaskola.cz/2016/06/bohumil-kartous-evropska-komise-cr.html

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.