Otázky a odpovědi ke společnému vzdělávání: Jak to bude s předměty speciálně pedagogické péče?

úterý 22. března 2016 ·

Pokud bude naše škola vzdělávat dítě s LMP a bude mu přiznán třetí stupeň podpůrných opatření, já dodám poradně naše ŠVP, poradna dítěti nastaví výstupy na míru, některé předměty nahradí předměty speciálně pedagogické péče, kdo určí jejich náplň, způsob realizace, kompetence, průřezová témata, když tento předmět není v našem ŠVP uveden?


Odpověď:

Pokud budete takového žáka vzdělávat, musíte si upravit svoje ŠVP, kde budete mít zapracovány minimální úrovně. ŠPZ vám pouze doporučí, který vzdělávací obor, respektive oblast je vhodné upravit nebo dokonce zaměnit. Předměty speciálně pedagogické péče se budou odvíjet od konkrétních speciálních vzdělávacích potřeb žáka.

ŠPZ tedy nebude upravovat škole ŠVP.

10 komentářů:

Eva Adamová řekl(a)...
22. března 2016 16:21  

No to sice nebude, ale jak to sakra koresponduje s tím, že už dnes pracovníci SPC či PP poraden schvalují individuální vzdělávací plány, jejichž součástí je mnohdy i úprava osnov, chcete-li výstupů, a pravděpodobně je budou schvalovat i nadále, a to aniž by o tom, co musí zvládnout průměrný žák, mě-li sebemenší představu. K tomu jen dodám, že všichni v poslední době vyšetření žáci jsou v pásmu průměru, a to i ti, kteří při předchozích vyšetřeních byli v hlubokém podprůměru. Nu což, asi dokážeme na naší škole doslova zázraky.

Jana Karvaiová řekl(a)...
22. března 2016 16:28  

Jestliže bude žák na základce (s LMP), bude MUSET mít IVP od počátku docházky a bude MUSET mít minimální výstupy. Když ho nevyšetří dnes, tak ve chvíli, kdy se v září objedná do poradny, má takových 3 - 5 měsíců ,než se tam vůbec dostane. Do té doby bude plouti ve vakuu. Taktéž budou v tom vakuu i učitelé. Supeeeeer!

Eva Adamová řekl(a)...
22. března 2016 16:58  

Ne ono to bude paní Karvaiová trošku jinak. Než běžným učitelkám v první třídě, které jsou na rozdíl od nás druhostupňových přesvědčené, že každého naučí všechno a že nejhorší známka v první třídě může být dvojka, dojde, že žák je LMP, uplyne nejméně jeden školní rok. Další školní rok se stráví objednáním k vyšetření, čekáním na vyšetření a čekáním na jeho výsledky, případně dohadováním se SPC o výsledcích vyšetření. Žáček bude ve vakuu dva roky a obávám se, že mnohdy i déle.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
22. března 2016 18:25  

Předmět spec. ped. péče bude zařazen tak, aby žák celkově nepřesáhl maximální počet hodin. Z toho plyne, že spe. ped. péče bude na úkor některého předmětu. Kterého?

Jana Karvaiová řekl(a)...
22. března 2016 19:53  

Třeba jazyků na prvním stupni

Fanda Moudry řekl(a)...
22. března 2016 22:51  

"vyšetření žáci jsou v pásmu průměru, a to i ti, kteří při předchozích vyšetřeních byli v hlubokém podprůměru."

Víra tvá tě uzdravila. To asi ne. Spíše jako mávnutí kouzelným proutkem a je z něho Albert Einstein. Tak nějak si to sluníčkáři představují.

Z předmětů na druhém stupni ZŠ se nabízí chemie, fyzika, druhý cizí jazyk,...

Nico Pytlik řekl(a)...
23. března 2016 0:19  

Víra tvá tě uzdravila.

Kdežpak víra, činů je zapotřebí!
O vysokých školách pro studenty s nižšími studijními předpoklady se v některých kruzích uvažuje už delší dobu.

Fanda Moudry řekl(a)...
23. března 2016 6:03  

"O vysokých školách pro studenty s nižšími studijními předpoklady se v některých kruzích uvažuje už delší dobu."

Říká se tomu pozitivní diskriminace. Druhá možnost je pak pěkně vidět ve filmu Forrest Gump. Vypráví příběh , muže s IQ 75, a jeho neobvyklého života.

poste.restante řekl(a)...
23. března 2016 15:31  

Koneckonců, proč by někdo nemohl mít vysokoškolský titul jen za to, že umí rychle běhat?
Uf.
Ještě že naše vysoké školy zatím nemají své fotbalové týmy a ligu.

tyrjir řekl(a)...
28. března 2016 14:17  

Profesionalita NÚV: Zmatečné odpověďi ve věci tzv. inkluze

http://www.nuv.cz/t/faq-spol

Otázka:
Pokud bude naše škola vzdělávat dítě s LMP a bude mu přiznán třetí stupeň podpůrných opatření, já dodám poradně naše ŠVP, poradna dítěti nastaví výstupy na míru, některé předměty nahradí předměty speciálně pedagogické péče, kdo určí jejich náplň, způsob realizace, kompetence, průřezová témata, když tento předmět není v našem ŠVP uveden?

Odpověď:
Pokud budete takového žáka vzdělávat, musíte si upravit svoje ŠVP, kde budete mít zapracovány minimální úrovně. ŠPZ vám pouze doporučí, který vzdělávací obor, respektive oblast je vhodné upravit nebo dokonce zaměnit. Předměty speciálně pedagogické péče se budou odvíjet od konkrétních speciálních vzdělávacích potřeb žáka.


Myslím, že NÚV na částečně zmatečně avšak v jádru konkrétně položenou otázku odpovídá zmatečně:

ad Otázka:
- Tazatel (třídní učitel?), dodá poradně (prostřednictvím vedení školy?) ŠVP anebo IVP(!) pro dané dítě s LMP, ve kterém už je návrh minimalizovaných výstupů nebo jen ŠVP školy?
- Tazatel se možná domnívá, že on dodá poradně ŠVP a poradna mu z něho ten IVP na míru ušije?

ad Odpověď NÚV:

- Odpověď NÚV se nezabývá pojmem IVP (neuvádí nesrovnalost v otázce na pravou míru) a mluví také o úpravě ŠVP, kteréžto ale platí pro VŠECHNY žáky. Odpověď NÚV říká "Pokud budete takového žáka vzdělávat, musíte si upravit svoje ŠVP, kde budete mít zapracovány minimální úrovně." !!! Co je tohle za odpověď? Každý ŠVP obsahuje přeci minimální výstupy! A mimochodem: ŠVP je stále ještě rodu mužského a nikoli středního.

- " Předměty speciálně pedagogické péče se budou odvíjet od konkrétních speciálních vzdělávacích potřeb žáka" Speciální předměty se určují anebo tzv."odvíjejí" jako provázek z nějaké zašmodrchané špůlky (cívky)?!

- Na samotné jádro otázky "předměty speciálně pedagogické péče, KDO určí jejich náplň, způsob realizace, kompetence, průřezová témata, když tento předmět není v našem ŠVP uveden?" odpověď není tazateli vůbec dána!

Závěr: Odpověď NÚV nereflektuje nesrovnalosti v trochu zašmodrchané otázce s konkrétním jádrem. Nereaguje na nesrovnalosti z otázky a na samotné jádro otázky "KDO určí náplň, způsob realizace, kompetence, průřezová témata předmětů speciálně pedagogické péče, které nejsou v ŠVP" NÚV vůbec neodpověděl a mluví jen o jakémsi "odvíjení".

Každý učitel dostává od žáků otázky, ve kterých je vedle nesrovnalostí jádro, na které má učitel odpovědět. Nedokáže-li učitel rozpoznat a uvést na pravou míru nesrovnalosti a odpovědět na jádro otázky, vytváří v hlavách žáků zmatek. Opakuje-li se to, ztratí učitel u žáků přirozenou a profesionální autoritu a vznikne zmatek vedoucí k úpadku motivace i kázně žáků. Takový učitel je neprofesionální a po určité době začne mít problémy s žáky, rodiči, sám se sebou i s nadřízenými.

NÚV dostává od učitelů otázky, ve kterých je vedle nesrovnalostí jádro, na které má NÚV odpovědět. NÚV neuvádí na pravou míru nesrovnalosti a neodpovídá na jádro otázky. Vytváří tak v hlavách učitelů zmatek. Opakuje se to (viz i další odpovědi NÚV na http://www.nuv.cz/t/faq-spol). NÚV ztrácí u učitelů přirozenou a profesionální autoritu. Mezi učiteli a zřizovateli škol vzniká zmatek vedoucí k úpadku motivace a ke ztrátě vůle přijmout nařízenou a zmatečně organizovanou tzv. inkluzi. NÚV je myslím často neprofesionální (viz i odkazy níže). Přesto, zdá se, nemá problémy s učiteli, se zřizovateli, sám se sebou ani s nadřízenými náměstky ministryně školství, s MŠMT a ČŠI.

J.Týř

Dále viz např.:

http://www.ceskaskola.cz/2016/03/otazky-odpovedi-ke-spolecnemu_22.html

http://www.ceskaskola.cz/2016/03/martin-simacek-bezprecedentni-kampan.html#comment-3864429840337272848

http://www.ceskaskola.cz/2015/07/nku-staze-ve-firmach-dosud-staly.html
http://www.ceskaskola.cz/2015/07/jiri-tyr-ceske-vzdelavaci-projektove.html



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.