Josef Soukal: Co způsobilo změnu názoru veřejnosti na inkluzi?

úterý 23. února 2016 ·

Josef Soukal odpověděl v diskusi na České škole u článku Stanislava Štecha Reakce na průzkum Blesku na jeho otázku Co způsobilo změnu názoru veřejnosti?


Co způsobilo změnu názoru veřejnosti? Právě že informovanost, to že se inkluze stala diskutovaným tématem a její problematičnost se ukázala v celé své nahotě.

Tohle tvrzení vůbec není v rozporu s tím, co respondenti uváděli o vlastní (ne)dostatečné informovanosti. Ze strany ministerstva totiž na nejdůležitější otázky přicházejí jen vágní odpovědi.

Kdyby učitelé nekřičeli, neposlouchal by je nikdo. Naopak, ukřičelo by je ministerstvo svou kampaní.

Řada škol, kde dnes vzdělávají znevýhodněné žáky, třeba i s LMP, a kde tedy vědí, „o čem to je‟, naopak před plošnou inkluzí důrazně varuje. Pro tuto inkluzi se ve skutečnosti přímo vyslovuje jen hrstka škol. Štechovo konstatování je evidentní manipulací.

Média jistě mohou podávat subjektivní informace, a mohou také papouškovat ministerské nesmysly – což některá činí. Záleží na názoru. Názor ministerského náměstka není v tomto ohledu víc než názor učitele, byť si to zřejmě pan náměstek nemyslí.

Formulace „souhlasíte s inkluzivní novelou‟ je naprosto v pořádku. To, že bylo něco odhlasováno, neznamená, že se vzdáme vlastního názoru. Je dobré, že pan náměstek upozornil na to, že dnešní diskuse měla proběhnout už mnohem dříve, předtím než byla novela odhlasována. Mohli jsme si ušetřit spoustu zbytečných problémů i peněz vyhazovaných za nesmyslné projekty.

„Amatérská chyba‟ je příznačná pro mediální vystupování zastánců inkluze, kteří se rádi snaží předstírat, že nesouhlas s inkluzí znamená nesouhlas s možností vzdělávat žáky podle jejich potřeb, ba nesouhlas s bůhvíčím (viz extempore Bohumila Kartouse).

Nepřiměřené, místy hysterické reakce na kritiku inkluze vedou k nepřiměřeným závěrům.

To, že v Blesku není poptávka po odborných argumentech, je lež. Pan náměstek nechť si nalistuje třeba rozhovor s doc. Švarcovou a zkusí ho oponovat.

Pan náměstek měl možnost učitelům a odborné veřejnosti své postoje vysvětlit a obhájit je tváří v tvář. Místo toho vstoupil do diskuse jako nevychovanec a nakonec práskl dveřmi. Je otázka, zda to máme brát spíše jako míru jeho emocí, nebo jako neochotu věci měnit. Ani jedním se nelze chlubit.

2 komentářů:

Fanda Moudry řekl(a)...
23. února 2016 9:03  

"Názor ministerského náměstka není v tomto ohledu víc než názor učitele, byť si to zřejmě pan náměstek nemyslí."

Někteří si velmi rychle zvykli na vrchnostenské manýry. Prosazování inkluze "hlava, nehlava" vede k trvalému odporu většiny společnosti. A to, že si to socialisté půl roku před krajskými volbami neuvědomují je z politického hlediska jejich problém. Nejhorší na tom je, že o žáky s LMP vůbec nejde.

CatCatherine25 řekl(a)...
23. února 2016 23:49  

Ta odpověď je prostá, lidem začíná docházet, o co v té inkluzi vlastně jde a začínají se bát o svoje děti.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.