EDUin: Přinese další operační program českému vzdělávání nějaký užitek?

pátek 26. února 2016 ·

Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV) může přinést téměř 3,5 miliard EUR. Jak ale ukázaly problémy s předchozím operačním programem (Vzdělávání pro konkurenceschopnost), česká administrativa jednak není schopna zajistit efektivní čerpání, a pokud ano, vzbuzují v mnoha případech úspěšného zprostředkování financí jednotlivé realizace, jejich smysl či dopad pochybnosti.


Příprava operačního programu by měla probíhat pod transparentním dohledem odborné veřejnosti a měla by vycházet z principu maximálního úsilí o distribuci finančních prostředků na místo jejich určení (do škol, resp. k organizacím poskytujícím neformální vzdělávání) a zamezit jejich plýtvání či účelovému zneužívání. Je také nutno citlivě posuzovat, v jakých oblastech mohou evropské peníze pomoci a kde naopak způsobí škodu tím, že naruší přirozenou cestou nastartované a funkční procesy tím, že zničí jejich rentabilitu přílivem dočasných projektů stejného typu.

Dosavadní průběh přípravy projektů a jejich schvalování nasvědčuje tomu, že dřívější problémy se do značné míry opakují. Projevují se názorové neshody uvnitř MŠMT (sekce 2 a 4), objevují se nejasná zadání, špatně připravená kritéria hodnocení, skutečností je zjevná rivalita možných řešitelů místo hledání možné spolupráce atd., to má za následek posouvání vzniku a logické návaznosti projektů, jejich schválení a zahájení realizace.

Doporučení:

  • Pokusit se revokovat nastavení kritérií pro čerpání financí z programu a procesní postupy alespoň tam, kde to ještě je z časových důvodů možné.
  • Umožnit transparentní dohled nad čerpáním financí.
  • Hodnotit projekty, které žádají o podporu, z hlediska jejich kvality a dopadu do vzdělávacího systému, nejen z hlediska formálních kritérií.

Bob Kartous, vedoucí komunikace EDUin, řekl: „Po zkušenostech z operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost je potřeba klást otázku, kolik z každé koruny skutečně skončilo ve vzdělávání a kolik z toho bylo v podstatě jen rozpuštěno v české ekonomice. A také otázku, kolik procent prostředků přineslo zápornou přidanou hodnotu tím, že narušilo funkční prostředí. Ani jednu otázku nelze jednoduše zodpovědět, hrozí ale, že prostředky z dalšího operačního programu protečou českým vzdělávacím systémem stejným způsobem.“

5 komentářů:

Josef Soukal řekl(a)...
26. února 2016 v 11:16  

"... je potřeba klást otázku, kolik z každé koruny skutečně skončilo ve vzdělávání a kolik z toho bylo v podstatě jen rozpuštěno v české ekonomice. A také otázku, kolik procent prostředků přineslo zápornou přidanou hodnotu tím, že narušilo funkční prostředí. Ani jednu otázku nelze jednoduše zodpovědět, hrozí ale, že prostředky z dalšího operačního programu protečou českým vzdělávacím systémem stejným způsobem.“

Zlatá slova. A při pohledu na inkluzi a kariérní řád, velké eduinovské hity, určitě hodně varovná.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
26. února 2016 v 11:48  

...a kolik jich bylo a bude rozpuštěno v tzv. neziskovkách.

Unknown řekl(a)...
26. února 2016 v 12:31  

Prosím oceňte, že někdo (ač je sám příjemcem dotací) tady položil tyto nepopulární a politicky nekorektní, drzé otázky. V oboru, ve kterém pracuji, ve vzdělávání dospělých, tato diskuse běží už poměrně otevřeně. Viz například úvodník prezidentky našeho profesního sdružení AIVD, paní Brabcové, otištěný v časopise Andragogika v praxi č. 7, cituji: "Obor dalšího vzdělávání je víc než kterýkoliv jiný dotčen (pozitivně i negativně) dotacemi, které změnily myšlení vzdělávaných i vzdělavatelů samotných. Ti zákazníci, kteří běžně před existencí dotačních titulů do svých finančních plánů vzdělávání zahrnuli, dnes sdělují, že bez dotací školit nebudou. (...)" Ten článek není fňukání, ale realistický pohled na změněnou situaci. Diskuse o produktivitě a kontraproduktivitě dotací v našem oboru probíhá.

Nicka Pytlik řekl(a)...
26. února 2016 v 12:42  

ve vzdělávání dospělých, tato diskuse běží už poměrně otevřeně

V našem oboru, pane Veleto, v oblasti naší působnosti, a TADY pak zejména, tato diskuse běží už dobrých dvanáct let. To jen někteří se probrali ze snění, a nebo z tématické vyprahlosti tu vytahují ty svoje zřivé postřehy. Je to beztak jen příprava na objev, že za to mohou učitelé, protože na ta pitomě zbytečná a zbytečně pitomá školení ustavičně jezdí.

Eva Adamová řekl(a)...
26. února 2016 v 15:13  

Už podle doposud vypsaných výzev je patrné, že se toho oproti minulému projektovému období mnoho nezměnilo, a když tak spíše k horšímu.

Vezměme např. výzvy na MAPy neboli místní akční plány. V každé oblasti ho zpracovává buď mikroregion, obec s rozšířenou působností či místní akční skupina (MAS). Dlouho jsem pátrala k čemu tyto projekty vlastně jsou. No prý údajně k tomu, aby řešitelé projetu zpracovali podklady pro MŠMT, na co mají být vypisované výzvy zaměřeny. Tak ještě bych to chápala v případě, kdy to zpracuje odbor školství ORP, jestliže to ovšem bude zpracovávat projektový pracovník mikroregionu, který o školství nic neví, jak to tak asi může dopadnout, že? Je to bohužel případ i naší oblasti, projekt je již podán, naši školu ohledně nějakých potřeb a zájmů nikdo nekontaktoval. Jedná se o projekty za miliony a vezmeme-li v úvahu, že obcí s rozšířenou působností je přes 200, máte miliardu v tahu jen to lupne a za nic.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.