EDUin: Konkrétní (a skutečné) kroky vedoucí ke kvalitě učitelů

středa 20. ledna 2016 ·

Návrh kariérního řádu, který na MŠMT vznikal několik let, byl zavržen, místo něj nechalo ministerstvo připravit za několik týdnů nový, zatím jej neznáme.

Kariérní řád, připravovaný několik let týmem pod vedením MŠMT, byl stejným úřadem (pod novým vedením) zpochybněn a vyhodnocen jako nepoužitelný. Za několik týdnů vznikl nový návrh, o němž se sice mluví, ale nebyl ještě zveřejněn. Vznikne skutečně systém, který bude motivovat učitele k dalšímu rozvoji, nebo jen nová platová tabulka? A co udělá MŠMT pro to, aby na pedagogické fakulty přicházeli lepší uchazeči a odcházeli z nich lepší absolventi?

S tvorbou kariérního řádu, který měl podle původních předpokladů vstoupit v platnost v roce 2016, se pojilo několik očekávání: bude motivovat učitele k profesnímu rozvoji, povede ty nejkvalitnější k tomu, aby své zkušenosti předávali ostatním a také že odliší dobré od špatných či průměrných a podle toho také nastaví jejich odměňování.

Návrh, který byl ještě za ministra Chládka předložen, vyvolal několik sporných otázek. Zejména tím, že učitelé s praxí delší než dva roky měli být automaticky převedeni do druhé kategorie ze čtyř a že neumožňoval profesní růst těm učitelům, kteří chtějí zůstat ve třídách a učit.

Místo pokusu o přepracování byl ale tento projekt zavržen a podle pokynů MŠMT vznikl nový návrh, který však doposud nebyl zveřejněn. Zatímco původní návrh vznikal - s využitím prostředků z EU - několik let, nový návrh vznikl během týdnů. Jeho uvedení do praxe se odkládá a jeho účinnost je nejasná.

Nutno upozornit, že učitelé jsou zcela nejdůležitějším hybatelem vzdělávacího systém. Bez zvyšování jejich kvality nelze počítat s žádnou podstatnou změnou celkově.

Doporučujeme:

  • Neredukovat kariérní řád jen na změnu platových tabulek, připravit změnu komplexně, jinak hrozí riziko, že se již další kroky nezrealizují.
  • Klíčovým prvkem by se měl stát Profesní standard kvality učitele přijatý po odborné i veřejné debatě se zapojením učitelů i veřejnosti tak, aby mu pedagogové rozuměli a přijali jej za svůj.
  • Prezentovat veřejnosti kvalitní učitele a vysvětlovat, v čem je jejich práce výjimečná.
  • Vytvořit programy, jak k učitelství přitáhnout lidi z oblasti profesí mimo vzdělávání.

Bob Kartous, vedoucí komunikace EDUin, řekl: „Jak je uvedeno přímo v Auditu: Je nezbytně nutné, aby se diskuse o kvalitě učitelů vymanila z dosavadního úzkého profesního kruhu a aby do ní měl možnost promlouvat nejen podnikatelský, ale zejména občanský sektor. Kvalita učitelů je nejen pilířem Strategie 2020, ale i zcela zásadním celospolečenským tématem.“

18 komentářů:

Milan Keršláger řekl(a)...
20. ledna 2016 v 13:09  

Pokud se má učitel zlepšovat, musí existovat zpětná vazba. Nejen pozitivní, učitel musí unést i negativní a musí s ní pracovat. Tu zpětnou vazbu je nutné tvořit, nejlépe nenásilně a nikoliv direktivně. Ve školství v ČR neexistuje nic z toho a z ministerstva vzejde nejspíš nějaký bezbolestný kočkopes založený na premise, že úloha učitele je nedoceněná...

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
20. ledna 2016 v 13:22  

"Nutno upozornit, že učitelé jsou zcela nejdůležitějším hybatelem vzdělávacího systém. Bez zvyšování jejich kvality nelze počítat s žádnou podstatnou změnou celkově."

Fakt? Že se s nimi nikdo nebaví a jejich názory nikoho nezajímají...

Nebo si feřtekovci myslí, že učitel je maňas u pásu, který nechápe, co to vlastně montuje a oni jsou ten managment, který nás zaúkoluje, ať to stojí co to stojí?

Jana Karvaiová řekl(a)...
20. ledna 2016 v 14:15  

Už se někdy stalo, že Bob Kartous Nebo Tomáš Feřtek někomu, řekli:"Hele, nechcete se aději místo mě zeptat nějakého učitele, který už delší dobu pracuje a určitě toho ví víc než já"?

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
20. ledna 2016 v 14:59  

Diskuse by se měla především vymanit z úzkého kruhu expertů a vstoupit do širokého kruhu učících učitelů. Ta šance tu zatím nebyla.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
20. ledna 2016 v 15:03  

Že původní návrh nebyl "vylepšován" je velice dobře. Patřil do popelnice. Na druhé straně ale vidíme, že do současného návrhu zalézají jako vši stejní neduhy. Viz absurdní podmínka lektorování pro členy atestačních komisí. Šikovná přihrávka kamarádíčkům?

Ondřej Šteffl řekl(a)...
20. ledna 2016 v 15:27  

Jana Karvaiová řekl(a)...
Už se někdy stalo, že Bob Kartous Nebo Tomáš Feřtek někomu, řekli:"Hele, nechcete se aději místo mě zeptat nějakého učitele, který už delší dobu pracuje a určitě toho ví víc než já"?

Nevím, zda kolegové, ale já občas odkazuji novináře na ředitele škol, které znám, mám na ně kontakt a vím, že na věc mají názor. Rád budu novináře odkazovat i na další. Sem s nimi.
Jméno, kontakt, k čemu se mohou vyjadřovat. Rád to předám. Dokonce myslím, že kdyby existoval takový seznam, novináři by ho využívali. Můžete mi psát i na mail prijmeni @ firma.cz-

"Nějakého učitele", to novináře nezajímá, jednak to potřebují rychle a rozhodně nemají čas volat dvaceti učitelům, kteří jim k tomu nic neřeknou.

Unknown řekl(a)...
20. ledna 2016 v 16:24  

a jak se pozná ten kvalitní učitel (jak se pozná kvalitní úředník), a co kdybychom začali nejdříve tím,že na školách budou učit jenom učitelé,a ne ty tety, co mají ty děti opravdu rády ,jakož i vysokoškoláci nejrůznějších kreativních bc oborů, a všechny předměty na škole budou vyučovány aprobovaně,co vy na to?to by nebyl špatný začátek

Jana Karvaiová řekl(a)...
20. ledna 2016 v 16:32  

Pane Šteffle. Vás klidně za experta přes školství beru.

Jana Karvaiová řekl(a)...
20. ledna 2016 v 17:22  

Vlastne jsem zapomnela napsat,ze jsem ten novy navrh(na rozdil od Eduincu) videla.Dalsi paskvil v dlouhe rade.

Jiri Janecek řekl(a)...
20. ledna 2016 v 17:27  

"a jak se pozná ten kvalitní učitel (jak se pozná kvalitní úředník)..."

Rekl bych, ze kvalitni ucitel je ten, ktery splni kriteria kvalitniho ucitele definovana MSMT. Ale celkem mne desi, ze nekdo je nahlas ochotny priznat, ze klidne muzeme mit nekvalitni ucitele, ale spravne je platit je mene.

Docela by mne zajimalo, jestli se v budoucnu dockame nejakych diskriminacnich zalob, ze na skole XY byli jenom sami dvojkari... Nebo obalek pro pana reditele, aby nas Pepik sel do tridy k panu X, protoze je ten trojkar...

-----------
K tomu vasemu prvnimu kroku bych hned pridal druhy - vyrabet na nasich pedagogickych fakultach jen takove mnozstvi budoucich ucitelu, kolik jich bude potreba.



Nicka Pytlik řekl(a)...
20. ledna 2016 v 17:52  

kroky vedoucí ke kvalitě učitelů

Je načase. Bez kvalitních sborů to už prostě nepůjde. Při dnešní kvalitě populace...
Tak ještě aspoň nějaký drobný krůček ke kvalitě ředitelů, a máme vystaráno.

Kritik společnosti řekl(a)...
20. ledna 2016 v 19:01  

Je na čase začít řešit průšvih českého veřejného školství spočívající v neaprobovanosti vyučujících. Jde to setsakramentsky znát; pro učitele nemůže být horšího ponížení, než když jej opravuje (a tím i nechtěně zesměšňuje)jeho žáček. Někdy skutečně z vyučujících padají perly!

Je zarážející, že na MŠMT toto nikoho nezajímá a opět se řeší banality.

Bylo by zajímavé zjistit, v kolika zemích EU je stejným způsobem ignorováno odborné vzdělání učitelů.

Nicka Pytlik řekl(a)...
20. ledna 2016 v 19:54  

pro učitele nemůže být horšího ponížení, než když jej opravuje (a tím i nechtěně zesměšňuje) jeho žáček

Neviděl bych to až tak dramaticky. Učitel není postel steloucí děda Homolka. Nad to, opravující žáček nezesměšňuje. Stejně jako opravující učitel. Není ve zkompetentňovaím procesu většího potěšení, než je práce s chybou!
Když jsem údajně z nedostatku jiných možností učil tělocvik, opravovaly mne děti při tom zpropadeném kotoulu. Znám tak akorát 'mae ukemi', kdy neradno dotýkati se hlavou dlažby.
Jsou ale pikantnější situace lehce ponižující. To když se třeba ředitel školy kriticky vyjadřuje k dlouholeté práci učitele před nezletilými žáky.

Jirka řekl(a)...
22. ledna 2016 v 21:14  

Je na čase začít řešit průšvih českého veřejného školství spočívající v neaprobovanosti vyučujících.

Čtvrt století v základní škole mi říká, že formální aprobovanost českému školství nepomůže. Její překotné vyžadování způsobí především v malých školách jen další problémy. Myslím, že učitel musí umět především učit (komise si už brousí drápy). Pokud bude němčinu učit aprobovaný učitel angličtiny s dostatečnou znalostí němčiny, pak bude asi nejvíc záležet na tom, jaký je učitel. Technicky zdatný učitel, který absolvoval rozšiřující studium ICT, nebude postrádat formální aprobaci v oboru, protože se stejně musí stále vzdělávat. Možná víc než v jiných oborech.

V jiných zemích budou také jiné vstupní podmínky do systému, jiné podmínky práce a např. i definitiva.

Josef Soukal řekl(a)...
22. ledna 2016 v 22:01  

To, že zejména na malých školách jsou učitelé nuceni učit předměty, pro něž nemají formální vzdělání, a k nimž často nemají ani žádný vztah, je velkým a dosud tiše obcházeným problémem. Jaký má smysl, když člověk vystudovavší biologii a chemii učí - s velkou nechutí - hudební výchovu a občanskou výchovu? Bohužel, dnes se šíří přesvědčení, že na odborné přípravě v určitém oboru příliš nezáleží - jako by to nebyl jeden z fundamentálních předpokladů pro dobrý výkon učitelského povolání. Inkluze je toho nepřímým potvrzením, neboť přes všechny proklamace de facto degraduje učitelství pro děti se speciálními potřebami.
Řešení by často mohlo přinést snížení počtu dětí ve třídách a s tím související navýšení počtu tříd - škola by potřebovala další učitele a "uživila" i specializované aprobace. Dost by to stálo, ale vyplatilo by se to - pomohlo by to nejen učitelům, ale samozřejmě v první řadě dětem. Ovšem to je jen takový sen, podobné úvahy jsou "nad síly" většiny těch, kdo ve školství o něčem rozhodují (o postojích samozvaných expertů ani nemluvě). Přitom úvaha to není náročná a stačilo by splnit volební sliby...

tyrjir řekl(a)...
26. ledna 2016 v 13:12  

Další humor od Eduinu: Vytvořit programy, jak k učitelství přitáhnout lidi z oblasti profesí mimo vzdělávání.

Co to jako má znamenat - co si pod tím EduIn představuje?

Dotovat odborníky odjinud (dorovnávat jim plat), aby to těm učitýlkům přišli do škol ukázat? I kdyby jim to ti "instruktoři" v jakémsi unikátním režimu tzv. ukázali - mohli by pak mnohostranně zatěžovaní a mizerně placení učitelé vyučovat jako ti skleníkoví instruktoři?

Nebo snad EduIn přiměje dobře placené odborníky odjinud, aby přišli do škol, plnili všechny povinnosti učitelů za stejné peníze jako oni a ještě přitom ukázali, jak umí lépe vyučovat než ti neschopní učitelé?

"...k učitelství přitáhnout lidi z oblasti profesí mimo vzdělávání..." Co dalšího tím EduIn asi může myslet? Odborníci odjinud to možná ani nejsou (viz výše). Možná tím myslí, "přitáhnout za vlasy do učitelské jeskyně" kohokoli, jen ne vytvořit pracovní podmínky a perspektivu absolventy pedagogických fakult?

J. Týř

PS: Pokud tím Eduin myslel skutečné odborníky, zejména např. tzv. učitele odborných předmětů na SŠ, je to myslím v pořádku. Pokud chce skutečný odborník odjinud učit ve škole, mělo by mu to myslím být umožněno tím, že by si např. při dočasně sníženém úvazku doplnil tzv. pedagogické minimum a dále by pokračoval za stejných podmínek jako plně kvalifikovaný učitel. Tohle je ale systémové opatření a ne tzv. "program" :)))

tyrjir řekl(a)...
26. ledna 2016 v 14:14  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
tyrjir řekl(a)...
26. ledna 2016 v 14:21  

Další humor od Eduinu: Konkrétní (a skutečné) kroky vedoucí ke kvalitě učitelů ???

Čtyři návrhy dané Eduinem nejsou ani konkrétní (2 až 4) ani skutečné. Nadpis tedy neodpovídá obsahu článku.

Jak je uvedeno přímo v Auditu: Je nezbytně nutné, aby se diskuse o kvalitě učitelů vymanila z dosavadního úzkého profesního kruhu a aby do ní měl možnost promlouvat nejen podnikatelský, ale zejména občanský sektor. Kvalita učitelů je nejen pilířem Strategie 2020, ale i zcela zásadním celospolečenským tématem.

Na to, v jakých podmínkách mizerně placení čeští učitelé pracují, podávají myslím úctyhodný výkon. I vzhledem k tomu, že si přidrzlíci postrádající elementární komunikační etiku a mající problémy s používáním elementárních pojmů, které myslím chápou i mnozí žáci základní školy, dovolují vydávat tzv. "audity" ve kterých učitele stupidně dehonestují.

Pane Kartousi, chápete význam pojmů konkrétní, skutečný, audit, systémové opatření, program a etika komunikace? Neměla by být kvalita těch, kdo mluví do školství nejen pilířem Strategie 2020, ale i zcela zásadním celospolečenským tématem?! :)))

J. Týř

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.