Bořivoj Brdička: Cubanovy principy úspěšné reformy školství

pondělí 21. prosince 2015 ·

Přehled zásad pro úspěšné zavádění změn do školství známého emeritního profesora Stanfordu, vědce na poli vzdělávacích technologií Larryho Cubana.



Larry Cuban je jedním z těch špičkových didakticky orientovaných znalců vzdělávacích technologií, k nimž se opakovaně vracíme (již od roku 2006). Nedávno publikoval zajímavý přehled zásad, které podle něj musí každá reforma školství zohledňovat [1]. Tento svůj počin zdůvodňuje přáním čtenářů svého blogu, které on sám upravil do této podoby: „Hej, Larry, jsi znám jako kritik všech existujících reforem. Tvrdíš, že školství není byznys, upozorňuješ na chybné představy politiků a nevěříš na přínos samotných digitálních technologií ani tomu, že online vzdělávání urychluje poznávání a zlepšuje výsledky. Nechceš nám místo soustavného kritizování raději naopak říci, co je třeba dělat?

Larry nejdříve zdůrazňuje, že je nesmírně důležité uvědomovat si závislost každé reformy, výukového programu či aplikace technologií na aktuálních souvislostech a místních podmínkách. Proto není možné použít jednotné řešení pro všechny. Své zásady pak formuluje takto:

  1. Žádná výuková metoda nevyhovuje všem. Žáci jsou různí v motivaci, zájmech i schopnostech. Proto je důležité používat větší množství různých postupů – frontální výklad, práci ve skupinách, řízené diskuze, vlastní výběr aktivity žákem, pracovní listy, referáty, projekty, výukový software – atd., atd., atd. Každý učitel by měl disponovat širokým repertoárem metod a nástrojů, umět je používat a mít takové podmínky, aby je použít opravdu mohl. Takové reformy, které zavrhují stávající osvědčené postupy a nutí bez ohledu na souvislosti, obsah a cíle používat jen ty nové, jsou špatné.
  2. Často se opakující malé změny výukových postupů. Reformátoři, kteří své záměry myslí většinou dobře, žádají často změny, jež se snaží dosavadní praxi otočit o 180 stupňů. To se netýká jen školství, podobné snahy se občas vyskytují i v jiných oborech – třeba ve zdravotnictví. Jenže takový záměr je většinou odsouzen k nezdaru. Po několika dekádách podobných pokusů jsou učitelé na hlasité prosazování a pokusy o zavádění změn alergičtí. Již se naučili si upravovat nové nápady tak, aby nekolidovaly s jejich stávající praxí. Reforma, která ignoruje historii nezdařených snah o změny v minulosti, nemůže uspět. Je třeba ji postavit na kontinuitě a využívat zkušenosti, které jsou často v lokálních podmínkách jedině funkční.
  3. Školský systém ovlivňuje výuku. (...)
  4. Zapojení učitelů. (...)

Celý článek na spomocnik.rvp.cz.

9 komentářů:

Nicka Pytlik řekl(a)...
21. prosince 2015 v 1:01  

Až já potkám Cubana,
tak mu vtisknu hubana!

tyrjir řekl(a)...
21. prosince 2015 v 1:54  

Co neoddenkovému panu Cubanovi říkají v médiích američtí konektivisti zpochybňující např. i význam knih a prohlašující komunitu za kurikulum? Urážejí ho v médiích podobně, jako v Česku např. někteří beduíni urážejí české učitele? :-)))
J. Týř
http://www.ceskaskola.cz/2015/10/borivoj-brdicka-nejvetsi-konektivista.html
http://spomocnik.rvp.cz/clanek/19085/JE-KONEKTIVISMUS-DIDAKTICKOU-TEORII.html

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
21. prosince 2015 v 6:48  

Nó, to je velký myslitel. Takové závěry by jen tak někoho nenapadly.

Nebyl ten člověk v přestrojení v českých sborovnách nebo mu stačilo přečíst "Českou školu"?

U nás se říká např.: "Není na světě člověk ten, který by se zavděčil všem" nebo taky "Od zdi ke zdi"



mirek vaněk řekl(a)...
21. prosince 2015 v 7:43  

To co vidí pan Cuban, vidí každý učitel, který zažil běžné reformy a občas se zamyslí. Tohle vidí i tvůrci reforem. Nepodceňujme je. Uvědomme si ale, že úspěšná reforma znamená splněný úkol a tedy není další důvod čerpat peníze z EU aj. Kdežto zpackaná reforma si žádá další reformu a ta další reformu atd. A čerpáme peníze a čerpáme peníze atd.

Unknown řekl(a)...
21. prosince 2015 v 8:58  

"Reforma, která ignoruje historii nezdařených snah o změny v minulosti, nemůže uspět. Je třeba ji postavit na kontinuitě"


Za tyto slova by pana Cubana mohla jistá obecně prospěšná společnost v ČR přišpendlit na vrata. To je pro příznivce multikultury, inkluze,.. velmi "sprosté" vyjádření.
Nějak jsem ve školní knihovně narazil na již dávno vyřazený dokument z roku 1976. "Další rozvoj výchovně vzdělávací soustavy v ČSSR". Pojmy jako "všestranná a harmonicky" rozvinutá osobnost žáka a podobné bláboly. Tak mně to nějak připomnělo včleňování žáků s IQ nižším jak 70 do běžných ZŠ. Jak budou všichni spokojeni, harmonizování, všichni dosáhnou lepších výsledků,...Byla tady i množinová reforma na ZŠ. Kde ta má dnes konec? Socialistka Buzková nám přinesla další reformu RVP-ŠVP. Nyní se reformujeme inkluzí a jen proto, že nám úředníci v Bruselu poklepou na rameno a řeknou bravo. Vidíte, když se chce, jde všechno. Již nejste xenofobní národ. Forma nadřazena obsahu. Tedy, o děti s LMP vůbec nejde.

BoBr řekl(a)...
23. prosince 2015 v 7:45  

Profesor Cuban nám říká, že revoluci ve školství dělat skokově nelze. Přesto se změny malými krůčky odehrávají. A o ty nám musí jít. Kritizujete-li snahu mnohých zajímat se jen o finance z evropských fondů, máte pravdu. Přesto je v procesu probíhajících změn role tzv. "neziskovek" docela významná. Přivádějí nás na myšlenky, které i přesto, že je prvoplánově zavrhujeme (a to je typická česká vlastnost), nějaké semínko zasévají.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
23. prosince 2015 v 9:47  

Tak výjimečně s Vámi souhlasím. Na myšlenky mě přivádějí, to máte pravdu, ale současné zákony by způsobily, že bych byl asi zbaven svobody, minimálně podmíněně.

Zatím tyto myšlenky prvoplánově zavrhuji, ale semínko se zasévá.

Nicka Pytlik řekl(a)...
23. prosince 2015 v 13:11  

je prvoplánově zavrhujeme (a to je typická česká vlastnost)

Ach, vy typičtí česi. Možná by úplně stačilo být přiměřeně obezřetným.
Naposledy jsem málem naletěl na reformní ervépé. Co jen jsem si od toho sliboval...
Ale když jsem pak viděl, kdo a jakým způsobem se toho chopil, hodně rychle jsem vycouval. Prý, moc si tam toho nedávejme, nebo to po nás budou chtít, nechala se slyšet zkušená kolegyně. Ani si navybavím, jestli se kdy někdo zabýval otázkou, daří-li se nám naplňovat i ducha té povedené reformy. A jako že kompetence? K čemu to, dneska... lež, přetvářka, pletichy a nanicovatost nesmírná. Noví žáci přicházejí sice dobrovolně, ale už s nenávistí v očích.

tyrjir řekl(a)...
23. prosince 2015 v 18:01  

Bílá hora nás naučila, že vrchnost často zradí národ, když jde o plný břich. Neziskovák Komenský pak dal Evropě základy systematizované Pedagogiky.

Mnichov a okupace za 2. světové války nás naučily, že pomoci si musíme umět především sami. Někteří přitom chovali prase na černo a po válce se prohlásili za odbojáře.

Socialistická totalita nás naučila poslouchat z rádia a televize žvásty a odsudky tvořivých lidí. Konformismus byl za ní ceněn nade vše.

Jak je to dnes?

Hezké Vánoce všem přeje

Jiří Týř

http://www.ceskaskola.cz/2015/09/jiri-tyr-s-jsme-spojeni-jde-o-odlozit.html

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.