Konference Inovace výuky přináší skutečný svět do školních tříd

čtvrtek 26. listopadu 2015 ·

Staletá tradice vyprávění příběhů kolem ohňů znovu ožila ve čtvrtek 19. listopadu ve Slovanském domě v Praze. Na konferenci Inovace výuky s podtitulem Učíme se z příběhů okolního světa se zde sešli všichni, kteří přemýšlejí o smyslu dnešních škol, aby načerpali inspiraci. Řečníci představili a připomněli projekty, které do vzdělávání zapojují kousek toho opravdového světa. Leitmotivem celého dne byl příběh jako odvěký nositel poznání.

Program zahájila ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová, která nad celou akcí převzala záštitu. Přestože konference nebyla podpořena žádnou dotací a vstup na ni byl zpoplatněn, řečníky si přišlo poslechnout přes 350 hostů. „Je to pro nás signál, že to děláme dobře. Že naše konference obstojí v konkurenci podobných akcí financovaných z evropských fondů. Je vidět, že lidé stojí o kvalitní program a neváhají si za něj připlatit,“ je přesvědčen Ivo Jupa z pořadatelského sdružení AISIS, kde se už nyní rozbíhají přípravy na další ročník.

V dopoledním bloku, který byl společný pro všechny účastníky, se o svoje zkušenosti a příběhy podělili: Milan „Mikin“ Appel, dlouholetý ředitel střediska volného času Lužánky, Jana Straková z Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání, Václav Kubata, ředitel nadace na podporu vědy, výzkumu a vzdělání Depositum Bonum, a expert na psychologii předškolních dětí Marek Herman.

Kromě vystoupení řečníků měli diváci možnost zhlédnout také úryvek z představení Divadla Verze v podání Petry Špalkové, Igora Chmely, Davida Prachaře a dalších. Hořká komedie Úča musí pryč o učitelce, jež čelí útokům a nepochopení ze strany rodičů svých žáků, se strefuje do jednoho z aktuálních problémů dnešního školství, o němž se ve svém vystoupení zmínila Jana Straková. „Podle průzkumů vysoké procento lidí nemá ve vzdělávací instituce důvěru. A také důvěra samotných učitelů ve své vlastní schopnosti se v České republice pohybuje pod evropským průměrem,“ potvrdila Straková.

Odpoledne bylo rozděleno do čtyř částí – společenské a humanitní vědy, přírodovědné a technické obory, vedení škol a výchova předškolních dětí. V rámci jednotlivých sekcí představili řečníci vzdělávací projekty nejrůznějšího zaměření, které přesahují běžné hranice školních osnov. Od ÚDiF – Úžasného divadla fyziky, které pomocí efektních show vysvětluje obecenstvu principy fyzikálních jevů, přes program finanční gramotnosti pro děti Rozumíme penězům až třeba po Živou knihovnu, kde si můžete „půjčit“ člověka se zajímavým životním příběhem.

V rámci humanitní sekce byl v české premiéře promítnut krátký film o americkém vzdělávacím programu Tváří v tvář historii. Ve tříminutovém videu vypráví hollywoodský herec Matt Damon, jak jeho samotného zasáhlo, když se coby školák v rámci výuky dějepisu setkal se ženou, která přežila holocaust. „Ovlivnilo to životy všech dětí ve třídě. Historie dostala tvář, přestala být jen sterilním předmětem. Poprvé jsem se cítil, jako že i já jsem její součástí. Poprvé jsem opravdu miloval školu,“ svěřuje se Damon ve videu.

A to neplatí samozřejmě pouze o dějepise. Poselství tohoto krátkého filmu shrnuje, o co vlastně pořadatelům konference Inovace výuky jde – oživit teoretickou a mnohdy nudnou výuku prostřednictvím příběhů skutečného světa, který je „tam venku“ a kterého jsme všichni součástí.

Konference Inovace výuky proběhla již počtvrté. Letos ale poprvé ve spolupráci se vzdělávací organizací AISIS, více na www.inovacevyuky.cz a na stránce konference na Facebooku– Inovace výuky.

5 komentářů:

Nicka Pytlik řekl(a)...
26. listopadu 2015 v 0:17  

projekty, které do vzdělávání zapojují kousek toho opravdového světa

Opravdového světa pravíte?
To jest světa snahy o kvalitní práci? Nebo světa šlendriánu, lží a podrazů?

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
26. listopadu 2015 v 8:22  

Bé je správně. Ještě přidejte politické korektnosti a multikulturalismu - a je to OK.

Pan Brdička bude spokojený - reálný život ve škole.

Hajzlící mlátící své spolužáky naprosto v klidu - oni mají totiž papír z poradny, že jsou agresívní, takže s tím nic nenaděláte paní učitelko...

Jako v životě, ve škole vznikají skupinky nedotknutelných (hrají všemi barvami).

tyrjir řekl(a)...
26. listopadu 2015 v 12:01  

Program zahájila ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová, která nad celou akcí převzala záštitu. Přestože konference nebyla podpořena žádnou dotací a vstup na ni byl zpoplatněn, řečníky si přišlo poslechnout přes 350 hostů. „Je to pro nás signál, že to děláme dobře. Že naše konference obstojí v konkurenci podobných akcí financovaných z evropských fondů. Je vidět, že lidé stojí o kvalitní program a neváhají si za něj připlatit,“ je přesvědčen Ivo Jupa z pořadatelského sdružení AISIS, kde se už nyní rozbíhají přípravy na další ročník….

… Hořká komedie Úča musí pryč o učitelce, jež čelí útokům a nepochopení ze strany rodičů svých žáků, se strefuje do jednoho z aktuálních problémů dnešního školství, o němž se ve svém vystoupení zmínila Jana Straková. „Podle průzkumů vysoké procento lidí nemá ve vzdělávací instituce důvěru. A také důvěra samotných učitelů ve své vlastní schopnosti se v České republice pohybuje pod evropským průměrem,“ potvrdila Straková.…

… Konference Inovace výuky proběhla již počtvrté. Letos ale poprvé ve spolupráci se vzdělávací organizací AISIS, více na www.inovacevyuky.cz a na stránce konference na Facebooku–Inovace výuky. …


Ministryně práce a sociálních věcí převzala záštitu nad konferencí pořádanou neresortním (tj. nevládním) sdružením ASSIS. Pan I. Jupa byl tuším do června 2015 v NÚV hlavním manažerem projektu Národní soustava kvalifikací (NSK 2). Pokud vím, projekt NSK 2 měl, a možná dosud má nedořešené, problémy (kvalita informačního systému propojeného s projektem Národní soustava povolání, uplatnění výstupů projektu UNIV 3 v NSK 2). Pan Jupa je vedle toho velmi aktivní i jinde, když např. říká, že Ve vzdělávání bychom měli konečně přestat "švejkovat" .
Akce pořádané neresortním sdružením ASSIS se aktivně účastnila také Jana Straková z Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání, která je členkou poradního týmu paní ministryně Valachové.

Zřejmě dobře připravená neresortní konference Inovace ve vzdělávání se uskutečnila ve stejný den jako zřejmě ne tak dobře přiravená resortní konference Škola pro budoucnost..." , na níž zástupkyně NÚV promluvila jen dost všeobecně. V Národním ústavu pro vzdělávání (organizace přímo řízená MŠMT, tvůrce a správce RVP a zařízení pro DVPP) je zajímavá situace:
V prozatímním vedení NÚV nově (od léta 2015) působí v naměstkovských pozicích dvě projektové manažerky z myslím problémově organizovaného projektu UNIV 3 (viz výše) a současnou zastupující ředitelkou je bývalá náměstkyně NÚV, která za řízení projektů NSK 2 a UNIV 3 (spolu)zodpovídala a dosud (spolu)zodpovídá, přičemž NÚV dosud pracuje tak, jak pracuje.

Netvrdím, že vše výše uvedené je špatné. Určité (ná)znaky tzv. systémové podjatosti v řízení školství (například v NÚV) tu ale myslím jsou.
Konference Inovace výuky přináší i tím skutečný svět do školních tříd?


J. Týř

BoBr řekl(a)...
26. listopadu 2015 v 17:02  

"Pan Brdička bude spokojený - reálný život ve škole."
Tak to je velmi nepřesné! Pokud by chtěl někdo uspokojit mě, zavede do výuky reálno v podobě tzv. primárních zdrojů. Dejme tomu, že to může být pamětník, ale ze záznamu, nebo archiv novin, virtuální výstava apod. Vždy je dobré poznat někoho, kdo je schopen žákům ukázat, že skutečná práce dává smysl a uspokojuje. Ideální je samozřejmě při osobním kontaktu, pokud to ale nejde, je záznam lepší než nic - např. viz Paměť národa.

tyrjir řekl(a)...
27. listopadu 2015 v 0:04  

Jak jste, pane Brdičko, spokojený s výše zmíněnými reálnými příklady z primárních zdrojů (Konference Škola pro budoucnost, efektivita práce NÚV apod.)? Pokud byste věděl o nějakém projektu pro jejich živou primární prezentaci, hlásím se tam jako mentor:))))
J. Týř

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.