Učitelská profese je stále platově podhodnocená: regionálnímu školství je třeba přidat 30 miliard ročně

středa 25. listopadu 2015 ·

Podle poslední zprávy Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj o stavu školství a vzdělanosti ve 34 členských zemích nejsou platy českých učitelů konkurenčně srovnatelné s ostatními platy u obdobně vzdělané pracovní síly. Poměr platů učitelů škol k příjmům pracovníků s obdobným dosaženým vzděláním je v ČR nejnižší ze zemí OECD. Jejich plat odpovídá pouze 52 % výdělku jejich vrstevníků s vysokoškolským vzděláním, průměr zemí OECD je 78-80 %. To znamená, že by mzdy učitelů měly vzrůst alespoň o polovinu.




Podle zprávy OECD je poměr platů učitelů základních škol (tedy dle kategorizace ISCED 1 a 2) k příjmům pracovníků s obdobným dosaženým vzděláním (pracujícím po celý rok a na plný pracovní úvazek) v ČR nejnižší ze zemí OECD, a to včetně partnerských zemí. Jejich plat odpovídá 52 % výdělku jejich vrstevníků s vysokoškolským vzděláním, průměr zemí OECD je 78 % u učitelů škol na úrovni ISCED 1 a 80 % u učitelů škol na úrovni ISCED 2. U učitelů na úrovni ISCED 3 se jedná o 56 % výdělku jejich vrstevníků s vysokoškolským vzděláním, což je hluboce pod průměrem zemí OECD (82 %) – nižší vykazuje jen Maďarsko.

Po 15 letech praxe ve škole na úrovni ISCED 1–3 může učitel očekávat výdělek ve výši USD 18 273 (uvedené hodnoty v amerických dolarech byly přepočítány na paritu kupní síly), jedná se o jeden z nejnižších příjmů mezi zeměmi OECD, kde činí průměrný plat USD 41 245 na školách úrovně ISCED 1, USD 42 825 na školách úrovně ISCED 2 a USD 44 600 na školách úrovně ISCED 3.

Co by znamenalo v praxi zvýšení platů učitelů na průměr OECD? Vloni byl celkový objem mzdových prostředků vynaložených na regionální školství (bez OON/OPPP) 64,3 miliardy Kč. Tento objem by se musel zvýšit o polovinu, tedy o více než 30 miliard Kč. Meziroční zvýšení průměrných platů učitelů 2013/4 o 1,7 % je v kontextu směšné, stejně jako snahy MŠMT, které deklarovala ministryně školství Kateřina Valachová pro ČTK: „Pedagogové patří k nejhůře placeným státním zaměstnancům, což je v rozporu s vládní politikou vzdělanostní společnosti. Právě proto pracujeme na zlepšení postavení učitelů prostřednictvím růstu platů, narovnání výše platů pro nejzkušenější učitele i prostřednictvím dalšího vzdělávání učitelů pro jejich profesní rozvoj.“ Podobné deklarace jsme za poslední dvě desetiletí slyšeli prakticky ode všech ministrů školství (a že jich bylo), skutek, ale všem utek...

Ministryni školství se možná podaří zvýšení platů o přislíbená 3 %, tedy o zhruba 2 miliardy Kč v příštím, deficit je ale panáctinásobný. Přitom MŠMT hodlá utrácet jinde: 3 miliardy ročně za bezplatné obědy, miliardy na inkluzi, miliardy na nárokové předškolní vzdělávání, miliardy na sport...

Musíme českému školství přiznat především vynikající poměr cena/výkon. Pokud bude ale školství i nadále poškozováno neuváženými a nedomyšlenými ministerskými intervencemi, může se i tato priorita rychle změnit.

12 komentářů:

Pavel PEŠAT řekl(a)...
25. listopadu 2015 v 0:23  

Aha, takže projekt inkluze učitelů mezi vysokoškolsky vzdělané zaměstnance ČR?

Nicka Pytlik řekl(a)...
25. listopadu 2015 v 0:29  

Tak, tak. Rovné platové podmínky, to je, oč tu běží.
My, s nižším pracovním tempem, dostaneme asistenta, abychom také zažili pocit úspěchu.

Unknown řekl(a)...
25. listopadu 2015 v 7:29  

V tomto kontextu bych doporučoval obrátit se na ÚS z návrhem zda není porušováno právo na spravedlivou odměnu za práci zaručené Listinou práv a svobod.

tyrjir řekl(a)...
25. listopadu 2015 v 11:27  

Ústavní soud a také např. ombudsman(ka) nebo příslušný místopředseda vlády se lidskými právy zabývají. Důvod k podání návrhu na určení (stížnosti?), zda učitelské platy v ČR odpovídají charakteru, významu a kvalitě práce učitelů tu jasně je. Jde o to, kdo by to podání formálně správně (tj. i legitimně) měl dát. A proti komu nebo čemu by směřovalo. Proti vládě ČR, která spravedlnost v odměňování učitelů dlouhodobě zanedbává? Proti Parlamentu, který schvaluje státní rozpočet? Na tyto otázky učitelům odpovídat a v tom směru účinně konat by měly především školské odbory (profesní komoru učitelé nemají). Bez odborů není možná ani legální stávka.

Souvisí to myslím i s otázkou, zda má celá politická a hospodářská sféra v ČR opravdový zájem na vzdělanosti a větších platech občanů. O tom lze, myslím z některých hledisek pochybovat. Například: V Česku je produktivita práce tuším cca 65 % proti Německu. Platy jsou tuším jen 40 %. Těch 25 % jde do něčích kapes. Mají ti, kteří z toho rozdílu profitují, skutečný zájem na vzdělanosti a vyšších platech občanů ČR? Politické strany a hnutí ten problém myslím zastírají. Odbory už ho začínají ventilovat. Myslím, že odbory by měly v tomto směru konat mnohem účinněji.

J. Týř

Viz též https://www.cnb.cz/cs/verejnost/pro_media/clanky_rozhovory/media_2015/cl_15_150528_hampl_echo_2.html

Zdeněk NUTZ řekl(a)...
25. listopadu 2015 v 12:12  

A my máme ve školství nějaké Odbory? Snad nemyslíte tu partu nohsledů kolem pana Dobšíka??? Kdo je vůbec volí, kdo je platí???

Zdeněk Bělecký řekl(a)...
25. listopadu 2015 v 13:08  

Jeden z problémů je v tom, že tito bídně zaplacení učitelé sami sebe velmi často považují za střední třídu, za faktor společenské integrity, za nositele mravnosti apod., a od toho se odvíjí jejich konformní politické chování. Málokdo si uvědomuje, že v očích politiků je jediným argumentem síla, že za učitele nikdo jiný nic nevybojuje, že na školství, učitele a vzdělávání politické elity zvysoka s....., přestože halasně tvrdí opak.

Anonymní řekl(a)...
25. listopadu 2015 v 19:19  

A jak nás vidí společnost - pokud se někde zmíním, že učitelé mají málo, to si od řidiče autobusu, dělníka, lékaře atd dozvím, že máme dost, co bychom chtěli, vždyť za tu práci a ještě máme prázdniny....

Unknown řekl(a)...
25. listopadu 2015 v 19:43  

asi vás zklamu,ale v globalistické multikulti společnosti jest vzdělání mas zcela bezvýznamné,právníků,lékařů i učitelů je nadbytek,technických a zemědělských profesí netřeba,jelikož průmysl a zemědělství jako systém již neexistují,šanci na uplatnění má snad člověk ovládající tři-čtyři profese,svobodný,mladý,zdravý a vyskytující se v regionech praha,plzeň kolín,boleslav ostatní se mohou jít pást

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
25. listopadu 2015 v 20:46  

Že to řeknou ostatní, chápu, ale že to řeknout i mnozí z nás, učitelé, to nechápu. Problémem naší profese je, že nejen nejsme stavovsky jednotní, ale že často se přímo žereme navzájem. Jakoby zevnitř. Vrchnost to má pak jednoduché, může klidně panovat, když my se rozdělíme navzájem. Sami.

Miloslav Novotný řekl(a)...
25. listopadu 2015 v 21:49  

Pro leimes28 (a další): Nezklamal(a), jen překvapil(a). Vlastně všechny příspěvky jen trpce přitakávající. Vážení, není snad sdělení, pod nímž tady lámete své hole v ruce (nebo rovnou příslovečné holé ruce), téhož původu a závažnosti, jako to, které zakládá většinu diskusí na České škole už několik let, totiž posvátná stračena Inkluze? Jsem technik, ne učitel, ale syn učitelů, bratr učitele, otec učitele, s učiteli sešvagřený do všech stran, proto asi zainteresovaný, a přece nezúčastněný. Dovolím si obrátit pozornost vás učitelů do jednoho bodu (opravte mne prosím, ať diskuse mou vinou nebloudí): Nejsou snad na počátku všeho, hned po třesku, zprávy OECD? Jejich téma je komplexní, nedělitelné, jiné ani být nemůže: „Rovnost a kvalita ve vzdělávání“ (Equity and Quality in Education). Pak po dosazení do vzorce OECD vychází jako podmínka agendy pro udržitelný rozvoj vzdělání hodnota: „Inkluze + 30 miliard Kč“. Polovina výsledku není výsledek, leda snad pro zatoulané beduíny. I ten článek nahoře je přece pokyn, ne nářek. Pro ministryni školství to znamená obrat o 180°. Paní ministryni by se mělo vysvětlit, že stát v čele znamená hledět týmž směrem, jako ti, které vede. Na MŠMT je to nějak zvláštně přehlídkově zreorganizované. Kupředu hledí přes ramena vůdkyně šikovatelé (náměstci), kteří ministryni, stojící zády k budoucnosti, radí, co má říkat tvůrcům té budoucnosti. Takže, paní Valachová: „Čelém vzad“, „pochodém v chod“, 30 miliard, a pak samozřejmě i ta rovnost. Tak pravil OECD. Dobrou noc

Unknown řekl(a)...
25. listopadu 2015 v 23:12  

25. listopadu 2015 21:49

Je tu jen ten malý problém - 30 miliard. Ansámbl na MŠMT si totiž myslí, že to učitelé odedřou úplně zadarmo. Tak nějak se tam uvažuje o inkluzi.

Unknown řekl(a)...
26. listopadu 2015 v 10:44  

m.novotný,podstata vašeho technokratického příspevku mně bohužel unikla,spousty čísel.vzorce,obraty a stupně a rozumím tomu jako ten zatoulaný beduin z eduin,jinak nevím,co jest na mém příspěvku překvapujícího,výroby evropa se nachází v asii a v mnohých státech (irsko,portugalsko,španělsko,řecko) máme miliony nezaměstnaných, převážně mladých-dvacetiletých ,ve skandinávii máme miliony nezaměstnaných starých-padesátiletých ,kteří ovšem jsou zatumlovaní jako nejrůznější důchodci,u nás ,kteří se dosud vezeme s německou ekonomikou a máme spolu s ní minimální nezaměstnanost, to postupuje plíživě, pomalu, z obou stran,přibývá pomaličku mladých nezaměstnaných absolventů a nezaměstnatelných padesátníků,je jich relativně málo, ale ve srovnáni s těmi jižany a seveřany jsou bez nároku na jakoukoliv sociální dávku či snad nedejbože penzi,jsou v postavení páriů,kterými ostatní opovrhují a to bude jednoho dne problém....

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.