10 strategických technologických trendů pro rok 2016

úterý 10. listopadu 2015 ·

Společnost Gartner publikovala seznam deseti strategických technologických trendů pro rok 2016, na čele jsou fenomény související s internetem věcí, uživatelským zážitkem a 3D tiskem. Analytici představí trendy podrobněji na konferenci Symposium/ITxpo 2015 8.-12. listopadu v Barceloně.


Analytici společnosti Gartner vybrali deset hlavních technologických trendů, které budou hrát v roce 2016 strategickou roli. Strategické technologické trendy jsou ty, které mají potenciál zásadně ovlivnit podniky a organizace, koncové (firemní) uživatele IT, mohou vyžadovat významné investice, případně hrozí, že je společnosti podcení a opomenou se jim věnovat. Jedná se o technologie, které mají dopad zejména na dlouhodobé plány, programy a iniciativy.

„Deset hlavních strategických technologických trendů bude formovat příležitosti v oblasti digitálního byznysu až do roku 2020,“ vysvětluje David Cearley, viceprezident společnosti Gartner. „První tři trendy souvisejí s prolínáním fyzických a virtuálních světů a vznikem takzvané digitální sítě (digital mesh). Zatímco dnes se firmy soustředí zejména na digitální byznys, začínají se objevovat první příklady algoritmického byznysu. Algoritmy, společně se vztahy a propojeními, budou určovat budoucnost byznysu. Ve světě algoritmického obchodu se v pozadí děje mnoho věcí, do nichž lidé nejsou přímo zapojeni. Umožňují to především chytré stroje, s nimiž souvisí další tři trendy. A konečně poslední skupinou jsou trendy, které odrážejí novou realitu IT – nové architekturní a platformní trendy potřebné pro podporu digitálního a algoritmického byznysu.“

Deset hlavních strategických technologických trendů pro rok 2016 (Gartner):

Provázaná zařízení (Device Mesh)

Nejen připojená, ale zároveň mezi sebou komunikující zařízení – mobilní přístroje, elektronika, připojená auta senzory IoT a další.

Ambientní uživatelský zážitek

Aplikace a služby, které dokáží uživatele bez přerušení „provázet“ při přechodu od jednoho zařízení na jiné a pohybu z místa na místo. Už v roce 2018 se bude jednat o klíčovou konkurenční výhodu.

Materiály pro 3D tisk

Nové materiály a způsoby 3D tisku nebo sestavování kompozitních součástek umožní jeho využití v dalších odvětvích a zásadně ovlivní výrobu a dodavatelské řetězce.

Informace o všem

Všechna zařízení provázaná v digitální síti vytvářejí, používají a přenášejí informace. Koncept informací ovšem zahrnuje příval nových strategií a technologií, které propojují data ze všech těchto rozličných zdrojů.

Pokročilé strojové učení

V případě pokročilého strojového učení jde zejména o posun technologií hlubokých neurálních sítí (DNN – Deep Neural Networks) z oblasti výpočetní a správy informací směrem k systémům, které se dokáží nezávisle učit a vnímat svět.

Autonomní agenti a věci

Strojové učení přinese řadu způsobů, jak nasadit chytré stroje v praxi – počínaje roboty, autonomními automobily, virtuálními osobními asistenty (VPA) a chytrými poradci – všechny navíc budou fungovat v autonomním (nebo částečně autonomním) režimu.

Adaptivní bezpečnostní architektura

Vedení IT se musí zaměřit na detekci a odezvu na hrozby a zároveň na blokování a další prevenci útoků. Postupy jako je sebe-ochrana a analýza chování uživatelů a dalších entit jsou dalšími důležitými prvky pro vytvoření adaptivní bezpečnostní architektury.

Pokročilá systémová architektura

Uspokojit výrazně vyšší výpočetní nároky digitální sítě a chytrých strojů by měly vysoce výkonné a efektivní neuro-morfní architektury. Jejich základem budou především FPGA (programovatelná hradlová pole), tedy speciální zákaznické obvody, které jsou „personifikovány“ – konfigurovány na míru u zákazníka.

Architektura pro aplikace a služby digitální sítě

Monolitické lineární aplikační modely (například třívrstvá architektura), ustupují volněji provázanému iterativnímu přístupu: architektuře aplikací a služeb. Dalším rodícím se typem architektury pro tvorbu distribuovaných aplikací jsou mikroslužby (microservice architecture). Novou klíčovou technologií pro podporu agilního vývoje a mikroslužeb jsou kontejnery.

Platformy internetu věcí

Platformy internetu věcí zahrnují vše, co IT dělá „v pozadí“ z hlediska architektonického a technologického, aby se IoT stalo realitou.

5 komentářů:

Nicka Pytlik řekl(a)...
10. listopadu 2015 v 1:00  

Pokročilé strojové učení

Trošku jsem se bál, aby se na to učení nepozapomnělo.
Vzpomínám si, jak jsme v druhé polovině sedmdesátých let seděli na katedře u terminálů našeho výukového systému. Na obrazovce se promítaly informace a testy z mikrofilmu. Mohli jsme tím vším listovat a tak nějak všelijak. Už tenkrát mi bylo jasné, že je vše na dobré cestě a vzdělanost lidstva už jenom poroste.

tyrjir řekl(a)...
10. listopadu 2015 v 11:41  

Ambientní Antipedagogika nebo Pedagogika? Lidé a Politici, rozhodnete se, co vlastně chcete?

Ambient(ní) média | - MediaGuru
www.mediaguru.cz/medialni-slovnik/ambient-ni-media/
V mediálním žargonu znamená nestandardní, netradiční nebo ad-hoc média, která jsou a působí mimo domovy cílové skupiny (out-of-home). Dokáží velmi dobře přilákat pozornost, vzbudit zvědavost, vzbudit buzz okolo značky.

Příklad: Nuselský most obalený na červeno, reklama vytištěná na účtu v supermarketu nebo na zadní straně vstupenek do kina, reklama umístěná na madlech nákupních vozíků nebo promítání obrazů na zdi a velké projekční plochy.


Antipedagogové všem mediálně tvrdě servírují svoji demagogickou ambientní Antipedagogiku. Dají si ten (ne)výchovný maglajs česká veřejnost, její Pedagogové a MŠMT líbit? Pomohou zřizovatelé veřejných škol, Vláda ČR a Parlament ČR paní ministryni udělat v MŠMT a ve školství pořádek?
Jiří Týř

tyrjir řekl(a)...
10. listopadu 2015 v 12:29  

PDFkové nerozkliknutelné NEWSLETTERY MŚMT O EVROPSKÝCH ZÁLEŽITOSTECH si doufám jejich redakce nevetkne ve vytištěné podobě za klobouk, aby byly lépe vidět. Zdá se mi podle nich, že infomační gramotnost autorů a provozovatelů webu MŠMT není moc velká. Nějaký jsem si stáhl, ale těmi ostatními se mi nechce neefektivně zaplevelovat počítač. J. Týř

Miloslav Novotný řekl(a)...
10. listopadu 2015 v 17:02  

Ach ta desatera. Zajímalo by mě, jestli je vševědi lepí postupně ber kde ber, nebo se k nim proškrtávají od kopy nápadů postupně přes tucet až k desetiboji. A propos, stojí-li někdo v čele, pozná se to podle toho, že se dívá stejným směrem, jako ti za ním, vidí odtud dál, jde příkladem a ukazuje cestu. Pořádek je právě ono společné směřování. Nic z toho paní Valachová nečiní. Její pojetí čím dál víc prozrazuje poslání, s nímž byla do školství lidskoprávně shůry seslána. Přišla do školství uklidit. Někdo tomu říká pořádek.

mirek vaněk řekl(a)...
11. listopadu 2015 v 11:50  

Hezký článek, ale těžce jednostranný. Jako by nic jiného než ICT neexistovalo. Že by jiné technologie nebyly nebo autoři nic jiného neznají?

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.