Jan Wagner: Ministerstvo školství jako pochybná PR agentura?

středa 14. října 2015 ·

Včera dopoledne zveřejněný 1. newsletter k novinkám MŠMT má seznamovat podle oslovení a úvodních slov ministryně školství Kateřiny Valachové zřejmě odbornou veřejnost s kroky Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy v oblasti společného vzdělávání. Bohužel ale vypadá jako reklamní leták, kterých školy dostávají každý týden desítky a většinou končí v koši.


Prvním nedostatkem je nejasnost smyslu a cíle nového newsletteru (máme krásné české slovo zpravodaj, ale budiž). Ministerstvo školství a jeho přímo řízené organizace mají zavedené webové portály (kromě webu MŠMT či NÚV je tu i metodický portál RVP.cz) a zároveň ministerstvo vydává Věstníky MŠMT (letos jsou z nepochopitelných důvodů online jen ve formátu PDF). Formát i obsah prvního čísla newsletteru mají pro odbornou veřejnost na první pohled prakticky nulovou informační hodnotu.

Druhým nedostatkem je absence jakékoli informace o redakci a autorech textů. Anonymní texty můžeme považovat jedině za PR. V případě 1. newsletteru k novinkám MŠMT jako PR paní ministryně, Michaely Němcové, DiS. a Střediska podpory inkluze Rytmus, o.p.s.

Třetím nedostatkem je následná reklamní kampaň právě Michaely Němcové, DiS. a Střediska podpory inkluze Rytmus, o.p.s., která byla jako spam, tedy nevyžádané reklamní sdělení, rozeslána včera odpoledne na české školy.


Čtvrtým nedostatkem je, že citlivé téma inkluze nejen za MŠMT obhajuje, ale i v rámci DVPP pedagogům objasňuje, podle současné legislativy nekvalifikovaná pedagožka ze vzhledem k výše zmíněné spamové kampani i nedůvěryhodné a zákony porušující neziskovky:

Nabízíme Vám prožitkový seminář, na kterém Vás tvorbou plánu provedeme. Naučíme Vás vytvářet individuální plán tak, aby byl vodítkem ke vzdělávání dětí. Aby nebyl jen „formálním dokumentem“, ale živým organismem, který Vám bude ku pomoci.
Vy i rodič budete jasně vědět, co se bude žák učit a jak a jak bude hodnocen.

Během kurzu se budeme zabývat také tím, jak efektivně definovat vzdělávací cíle vzhledem k individuálním potřebám žáků. Jak sestavit IVP tak, aby dosáhl formy nástroje, který vám pomůže při každodenní pedagogické práci se začleněným žákem.


Pečlivý čtenář České školy poste.restante si vyhledal o lektorce a její praxi následující:

Michaela Němcová, DiS. – Vzdělání: VOŠ Jabok, sociální pedagogika a teologie (2002-2006), Státní konzervatoř, operní zpěv. Další vzdělání v oblasti individuálního plánování a začleňování do komunity dětí i dospělých, kurz lektorských dovedností ESF (2006), je lektorkou vzdělávacího programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení RWCT (2005), Profesionální praxe: Praha 4, ZŠ s Montessori programem, Na Beránku, učitelka 1. stupeň, Praha 4, ZŠ Klíček, učitelka 1. stupeň + HV, výchovy 2. stupeň, Současná pracovní pozice: Metodička a lektorka vzdělávacích programů Střediska podpory inkluze, Rytmus o.p.s., Praha

Základní škola Klíček je nestátní základní škola, provozovaná od 1. 7. 1998. Klíček je fakultní školou Univerzity Karlovy. Škola vznikla s potřeby a zájmu rodičů o efektivní a vstřícný způsob výchovy a vzdělávání žáků od 1. do 9.ročníku. Naším cílem je poskytování nadstandardní péče všem žákům školy. Důraz klademe především na vytvoření bezpečného a přátelského prostředí pro děti a pěstování otevřené vstřícné komunikace, založené na vzájemné důvěře, respektu a úctě. Škola se vyznačuje rodinnou atmosférou. Snížený počet žáků(max. 16) ve třídě umožňuje respektování individuálních potřeb a možností každého žáka. Do tříd jsou integrovány děti z odlišných kulturních prostředí a děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Do 3. třídy jsou děti hodnoceny slovně. Vyučování začíná v 8:30 hod. Individuální návštěvu je možné sjednat kdykoliv po předběžné telefonické domluvě. Maximální kapacita školy je 160 žáků. Možnost doplnění žáků do jednotlivých tříd je nutno konzultovat s vedením školy.
http://www.klicek.cz/

V záveru školního roku 2009/2010 prošel školní vzdelávací program CESTA
supervizí, kterou v rámci kontroly provedli pracovníci CŠI. Na základe kontrolního zjištení došlo k drobným úpravám ŠVP tak, aby od 1.9.2011 byl ŠVP ve všech smerech v souladu s RVP. V záveru školního roku 2012/2013 byly v souladu s RVP ZV zapracovány zmeny a úpravy a zároven byl školní vzdelávací program CESTA z praktických duvodu rozdelen na dve cásti a to puvodní ŠVP CESTA a pro vzdelávání v programu Montessori na MONTESSORI CESTA.

Ve šk. roce 2013/14 cca 560 žáků v 27 třídách, což činí průměr cca 21 žáků ve třídě, ve škole pracovali 3 asistenti pedagoga.

http://www.naberanku.cz/uploads/dokumenty/vyrocni-zprava-1314.pdf


Čtenář se ptá: Je potřeba něco dodávat?



8 komentářů:

Josef Soukal řekl(a)...
14. října 2015 v 9:20  

Není. A je to skandál.

Unknown řekl(a)...
14. října 2015 v 10:31  

Začínají se rozcházet slova a činy. Objevují se různá vyjádření k témuž problému a to neberu v úvahu ještě kdákání neziskovek.

tyrjir řekl(a)...
14. října 2015 v 11:28  

MiMi systém ve školské státní správě?

Ať koukám, jak koukám, nevidím na stránkách MŠMT, NÚV, NIDV atd. nikde úplný seznam zaměstnanců se jménem, pracovní pozicí a kontakty (seznam zaměstnanců). Takový seznam mají myslím všechny krajské úřady, většina radnic a myslím i většina škol. Proč to tak není ve vrcholných školských institucích? Odpovídá to jejich informační povinnosti?

Domnívám se, že toto nezveřejnění seznamu zaměstnanců napomáhá střetům zájmu a možná i jakémusi možnému klientelismu, za který lze možná považovat to, že je tu asi možnost vystupovat jednou jako zaměstnanec vrcholné školské instituce a podruhé jako představitel nějaké tzv. neziskovky. Tento stav si myslím docela důvodně dovoluji označit za jakési školské Ministerské Mimikry (MiMi systém).

Neměly by se na ten MiMi systém podívat příslušné úřady?

Jiří Týř

Nicka Pytlik řekl(a)...
14. října 2015 v 12:26  

Možná jde také o angažmá v projektovém menežmentu a lektorské činnosti. Třeba by někoho mohlo zajímat, co všechno může postíhat jeden člověk, a hlavně jestli to jde mimo jeho pracovní dobu. A také by mohlo vyjít najevo, proč se mnohé pracovní úkoly zaměstnanců instituce musejí zadávat externím firmám.
A je někde k dispozici seznam českých školních inspektorů?

tyrjir řekl(a)...
14. října 2015 v 12:57  

Školsky projektový MiMi systém? Myslím, že o to tu právě (a už dost dlouho) kráčí. Nezávidím paní ministryni tohohle zděděného a dosud veřejně se procházejícího kostlivce. J. Týř

Pavel PEŠAT řekl(a)...
15. října 2015 v 8:10  

Možná, že je to jen "low level", žádný propracovaný koncept. Třeba by bylo užitečné testovací aktivity ČSI, NIQES aj. v první řadě vyzkoušet "doma na ministerstvu".

Jiri Janecek řekl(a)...
15. října 2015 v 9:00  

Analyza dobra...
Stalo by za to zformulovat z namitek 2-3 neokecatelne otazky a pokusit se z pani ministryne vytezit odpovedi...

Unknown řekl(a)...
16. října 2015 v 20:38  

Podobne praktiky nepromyslene a chybne kroky pani ministryne nezacgrani. Doufam, ze seminar a neziskovky budou rediteli skol ignorovany.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.