Jak je to s kapacitou mateřských školek?

pondělí 7. září 2015 ·

Ministryně školství na chatu v iDNES.cz uvedla: Na ministerstvu jsme poprvé zpracovali statistiku vývoje počtu míst v mateřských školách na území republiky až na úroveň okresů. Přiznám se, že zjištění byla překvapující i pro mě jako maminku pětiletého dítěte. Ve většině okresů máme dostatek kapacit a naopak se do MŠ dostává více a více tříletých a dvouletých. Takovou statistiku by možná použila s úspěchem reálně socialistická Státní plánovací komise, dnes ale máme k dispozici nástroje na vyhodnocení kapacit jednotlivých školek, včetně dojezdových vzdáleností, a samozřejmě demografických údajů z jednotlivých obcí.

To, že ministerstvo školství vypracovalo takovou statistiku poprvé, je jen dalším důkazem toho, že politické reprezentace na všech úrovních, tedy na úrovni státu, krajů i obcí většinou nezvládly snadno predikovatelný vývoj požadavků na kapacity mateřských i základních škol vyplývající z demografické křivky. Několik let přeplněné školky nezpůsobily v řadě míst ani adekvátní reakci se zajištěním kapacit na základních školách a tak nejsou výjimkou první třídy s téměř třiceti prvňáčky. Na tento stav doplácejí učitelé a především jejich žáci.

Proč je ale statistika zpracovaná do úrovně okresů nevyhovující? Stačí pohled na mapu některých okresů, například Praha-východ:


Nebo ještě lépe Jindřichův Hradec:


Logická otázka je, nebyla by lepší statistika minimálně do úrovně obcí s rozšířenou působností?

Dnes ale máme k dispozici nástroje na vyhodnocení kapacit jednotlivých mateřských školek, včetně dojezdových vzdáleností, a samozřejmě demografických údajů z jednotlivých obcí. Že je ministerstvo nepoužilo a spokojilo se jen s úrovní okresu svědčí jen o jednom: tvůrci a zpracovatelé podobných statistik nemají na ministerstvu co dělat. A je smutné, že podobné paskvily projdou přes příslušného náměstka, poradou vedení ministerstva a ministryně je bez korekce prezentuje do médií.

Samozřejmě obce mají navíc i řadu dalších dat, ze kterých se dají predikovat další změny, například dle postupu developerských projektů. To samozřejmě žádný centrální výpočet bez sběru dat nezvládne.

Pokud tedy paní ministryně uvedla pro Aktuálně.cz: "Já jsem si to spočítala. Využívám kolegy a kolegyně ze statistického oddělení. Máme spočítáno, že nedostatek míst ve školkách je v tuto chvíli záležitostí pouze několika okresů ve středních Čechách, Jihomoravském kraji a několika lokálních okresů," můžeme tento výrok brát jen jako varování ředitelům a ředitelkám škol i obcím.

Problém kapacit mateřských škol je díky demografickému vývoji ve většině regionů snad za námi, negativně ho může ovlivnit jen poslední povinný ročník a zavedení nároku na místo v mateřské školce již od dvou let. Pokud budou data zpracována centrálně stejným způsobem jako dosud, realita se bude v řadě obcí i regionů lišit od optimistických ministerských prognóz. Problematika docházky dvouletých dětí do školek pak je téma na samostatný článek.

A ještě závěreční poznámka: použití prostředků z ESF na mzdy učitelek mateřských škol pak odkládá řešení podfinancování školství na další vládu a je tedy vysloveně nesystémové a pro regionální školství de facto nebezpečné. A slib bezplatných obědů je jen čirým populismem.

4 komentářů:

Babo Buby řekl(a)...
7. září 2015 v 17:48  

Kdo je to "my máme k dispozici"?
Ministerstvo k dispozici takové údaje buď nemá, nebo jejich zpracování na centrální úrovni je neefektivní.
Údaje sbírané ministerstvem o mateřských školách jsou veřejně známe (výkaz S 1-01 o mateřské škole podle stavu k 30. 9. daného roku, pro letošní školní rok dostupný na http://www.msmt.cz/file/35007/; případně Rejstřík škol a školských zařízení dostupný na http://rejskol.msmt.cz/).
Autor příspěvku pouze odkopal svojí absolutní neznalost. Jak je z výkazu i rejstříku jasně vidět, dojezdová vzdálenost nebo "spádové" oblasti mateřských škol na centrální úrovni samozřejmě známy nejsou (a protože se nesbírají za mateřské školy individuální údaje, ale údaje agregované, tak ani známy být nemohou...)
I proto je neefektivní a vysoce chybové zpracovávat prognózu na úroveň obcí na ministerstvu. Za to by měly být zodpovědné přímo obce. Demografické údaje za obce jsou ministerstvu k ničemu, na centrální úrovni nikdo nemůže znát plánovanou výstavbu, předpoklad počtu a struktury přistěhovalých a vystěhovalých apod.

Takže když si to shrneme - podobný článek může napsat jenom do sebe zahleděný blb s omezeným rozhledem.

Janek Wagner řekl(a)...
8. září 2015 v 7:34  

Babo Buby, zřejmě jste neslyšel o mashupech. Takže pokud MŠMT nemá údaje o dojezdové vzdálenosti, může použít například API Google Maps, data z IDOS a zkombinovat svá data s daty MV a MPSV.

Jinak citujte přesně, v článku je uvedeno "máme k dispozici nástroje". A tyto nástroje opravdu máme v IT oboru k dispozici.

Samozřejmě souhlasím s tím, že podrobné analýzy si musí udělat obec, o tom se píše i v článku: "Samozřejmě obce mají navíc i řadu dalších dat, ze kterých se dají predikovat další změny, například dle postupu developerských projektů. To samozřejmě žádný centrální výpočet bez sběru dat nezvládne."

Jako zastánce kvality práce MŠMT jste opominul kritiku zpracování jen na úrovni okresů a ne do úrovně obcí s rozšířenou působností, proč se to asi neudělalo? A neznamená to, že statistika je jen na dvě věci?

Vladimír Hulík řekl(a)...
8. září 2015 v 18:04  

Vážený pane Wagnere, můžete mi vysvětlit, k čemu mi budou dojezdové vzdálenosti, když nemám individuální data (včetně bydliště a ideálně i pracoviště rodičů) o dětech přihlášených do MŠ ani o dětech navštěvujících MŠ?
Ke kritice zpracování na úroveň okresů - pracuji s tím, co mám k dispozici. Pokud nejsou data o věkové struktuře po jednotkách věku za ORP nebo jednotlivé obce k dispozici veřejně na stránkách ČSÚ, tak mám dvě možnosti:
1. Pokud mám dost času (= termín odevzdání úkolu je v nedohlednu), tak si to mohu nechat na ČSÚ zpracovat. A zcela jistě mi to neudělají do druhého dne, protože to není standardní výstup.
2. Pokud dostanu úkol v pondělí a výstup se ode mne čeká v pátek, tak mohu strašně moc chtít analyzovat na úroveň obcí, ale bohužel, data mít nebudu a pracuji s tím, co mám.
Takže veřejně dostupná data o věkové struktuře obyvatelstva jsou na ČSÚ dostupná pouze do úrovně okresů (to si snad dokážete zjistit sám), a to je důvod, proč se to na MŠMT podrobněji neudělalo. Čekat na data z ČSÚ jsem prostě neměl čas.
Btw, kapacity a jejich aktuální naplněnost sledujeme na úroveň školy, ale to je mi bez demografických dat jaksi na dvě věci.


Ale samozřejmě, my jsme úplní blbci a ignoranti, a rozhodně tu nemáme co dělat. Zrušíme statistiku úplně (koneckonců bývalý ministr Dobeš se o to velmi zasadil) a všem bude hej, že ano? ... ;)

PS: To, jestli se ministryně do médií vyjadřuje přesně nebo ne, mi nepřísluší komentovat. Ale byl bych rád, kdybyste si odpustil urážlivé komentáře na adresu pracovníků statistiky, když neznáte práci, kterou odevzdali. Z několika setkání na kulatých stolech jsem měl dojem, že Vás lze zařadit do části návštěvníků slušnějších a po odborné stránce kvalifikovaných. Pokud jste ale autorem tohoto článku, tak asi budu muset svůj názor trochu přehodnotit.

Janek Wagner řekl(a)...
8. září 2015 v 19:29  

Vážený pane Hulíku, moje zmínka o dojezdové vzdálenosti byla jen reakcí na další výrok paní ministryně, které tvrdila kromě toho, že je míst ve školkách až na výjimky dostatek, také, že se dají děti do školek snadno dovážet autem. Chápu sice Vaši reakci, ale pokud se paní ministryně ohání statistikami a svými statistiky, čekal bych, že nadřízené na Vámi výše uvedené skutečnosti upozorníte, aby se paní ministryně zbytečně na veřejnosti neblamovala. Samozřejmě i v této branži platí: práce kvapná, málo platná. A data zpracovaná jen na úroveň okresů jsou podle mne pro jakékoli závěry skutečně k ničemu.

Slovo blb tady použil jako první Babo Buby, pak vy.

Z hlediska regionální školství jsou samozřejmě podobné nedokonalé statistiky a z nich odvozené ministerské zásahy do systému nebezpečné, to je ostatně také důvod, proč článek vznikl. Pokud dojde v některých regionech, obcích či školkách k problémům, vyplývajících z chybných centrálních rozhodnutí na základě nedokonalých statistik, bude to i Vaše odpovědnost.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.