Přečtěte si: Ředitel Cermatu Jiří Zíka: „Maturita na počítačích je zatím spíše utopie než realita.“

středa 22. července 2015 ·

V letošním ročníku jarního zkušebního období státních maturit měla v rámci didaktických testů největší neúspěšnost tradičně matematika, neuspělo u ní 24 % z žáků, kteří ji konali. Na druhém místě při stejném pohledu skončila němčina s neúspěšností kolem 20 % a dále čeština (6,5 %) a angličtina (6,3 %). Co nám tyto výsledky říkají? Má smysl zavádět povinnou zkoušku z matematiky? A dalo by se maturovat přes počítač? Tyto a další otázky nám zodpověděl ředitel Cermatu (Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání) Jiří Zíka.


Z rozhovoru Michala Karase s Jiřím Zikou v EasyMagazine.cz vybíráme:

Nebylo by jednodušší a levnější maturovat přes počítač?

Neumím si představit, že by v jeden okamžik konali žáci test elektronickou formou. Většina škol by ekvivalentní techniku nedokázala zajistit. Stejný problém by měly i s dostatkem kvalifikovaného personálu. Navíc, testováním na počítači se nepodaří otestovat celou škálu vědomostí a dovedností, které dnes ověřujeme. V matematice je například součástí rámcových vzdělávacích programů planimetrie či stereometrie - jak bychom tyto oblasti ověřovali na počítači? Kolik žáků umí ovládat grafické procesory, které umožňují zakreslit křivky a řešit geometrické úlohy, kolik z nich zvládá zápis vzorců ve Wordu? Co bychom tím pak vlastně zjišťovali? Zkoušeli bychom schopnost ovládat matematické aparáty na výpočetní technice, nebo testovali matematiku jako takovou? Zkoušet se má, jak se učí. Až se bude vyučovat přes počítač a žáci budou na tento typ testování připraveni, pak to bude možné. S úspěchem lze pochybovat i o pravdivosti tvrzení o nižších nákladech. Seriózní, bezpečné a srovnatelné podmínky testování vyžadují dostatek kvalitních a spolehlivých počítačů včetně rezervy v podobě náhradních počítačů. Provozní náklady na udržení spolehlivé technologie spolu s časově rozlišenými náklady na pořízení lze odhadnout na řádově stovky milionů ročně. Proto si myslím, i s přihlédnutím k dalším testologickým a právním problémům, že maturita na počítačích je zatím spíše utopie než realita.

8 komentářů:

jir řekl(a)...
22. července 2015 v 21:58  

Autor má pravdu. Mně když se něco nechce dělat, taky neřeším, jak by to šlo.

Tajný Učitel řekl(a)...
23. července 2015 v 4:47  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Tajný Učitel řekl(a)...
23. července 2015 v 5:16  

Ale proč ta malomyslnost, přátelé. Ředitel Zíka jen přechodně postrádá vizi. Je nutno, s mírně rozostřeným pohledem za horizonty zářné budoucnosti testování, zvážit možnost implantace velmi chytrého čipu do maturantovy lebky. Tento přístroj by simultánně hodnotil úroveň žákových vědomostí měřením tepu, tlaku a neuronové aktivity v příslušných mozkových centrech žáka při jeho odpovědích na maturitní otázky typu ano/ne, kladených počítačem, potažmo i rozhlasem. Tato data by se přenesla pomocí wi-fi-ny přes mo-dem v reálném čase do interní sítě Cermatu, kde by příslušný software odpovědi uložil, vytvořil řebříčky a okamžitě odeslal výsledky zpět do školy. Písemnou část a školní část lze zrušit úplně, z důvodu notorické nespolehlivosti lidského faktoru. Viz maior. Celá "operace" by byla vysoce efektivní, prakticky za náklady na recyklovatelné čipy, lokální anestezii, plat několika IT techniků a ředitele Zíky. Všichni by profitovali. Školitelé by se zahojili na kurzech mikrochirurgie pro učitele. Uznání chtiví kanonýři by mohli vesele sestavovat kánony typu, "Spala B. Němcová s 238 českými národními buditeli? A/N?"
Das Abiturobjektivitâtgestapo by kvičelo radostí z eliminace neblahého vlivu učitelů. Bruxelles by v němém vzrušení zíral na inovativní progresivnost zlatých českých ručiček a ronil fondy jedna radost. Revoluční, bejby.

Cermat Warning! Copyright: Tajný učitel.

Josef Krátký řekl(a)...
23. července 2015 v 7:58  

Hodně chabé a místy až ubohé, Tajnej. A "viz maior" - to je symbolická třešnička na dortu ukazující, jak na tom jste. Vyhledejte kanape či křeslo nějakého dobrého psychologa, uleví se vám, ale hlavně nám na ČŠ. Ostatním diskutérům se omlouvám za příspěvek ryze ad hominem.

Tajný Učitel řekl(a)...
23. července 2015 v 9:59  

Pane Krátký, žádný strach o svůj hodnotitelský honorář nepřijdete a váš předseda už něco vydrží. Nebo to byla ta Božka? Viz ad hominem. Ad "hodně chabé až ubohé", brilantnost a excelenci příspěvků přenechávám jiným, povolanějším čecho-školákům, přičemž čekám dychtivě na další amatérské tv psychodiagnostiky. Hodně tím ušetřím. Takový cvokař dnes vyjde draho. Tak mne nešetřete. Jinak, chápu vaši potřebu se s věrnými kolegy na čš poplácávat po ramenou, ujišťovat se o vlastní spolupatřičnosti a vymezovat se vůči mrzkým reformátorům, inovátorům, pedocentrikům, inkluzivistům, expertům, rodičům, konzultantům a vůbec vůči komukoliv, kdo není vy. Pokud jsem někoho vynechal, omlouvám se. Vám asi uniklo, že mne paní kolegyně K. dala do kladby. Jsa v kladbě, nemohu jinak, než prostrkovat odřené prsty skrze mříže klece a škemrat o pozornost zoufalými pokusy o ironii (kterou někteří jedinci v prázdninovém vedru berou vážně). Nicméně, rušit bahnité kruhy hodlám i nadále ad infinitum, ad nauseum. Uznejte však, nebylo by očipování a podrobení zkoušce na detektoru lži nejlevnějším a nejobjektivnějším způsobem maturity? Proč si zbytečně hrát na vzdělavatele?

Simona CARCY řekl(a)...
23. července 2015 v 10:23  

Tajnej, nechávám stranou vaši psychodiagnózu, za to nestojíte. Za to brilantní je Vaše vyjádření ve způsobu užívání českého jazyka, kdy opakovaně publikujete pravopisné chyby, tedy zjevně nejde o překlepy. V kladbě totiž nelze být. Kladba je termín vhodný leda tak pro pokládku dlažby. Vy jste mohl být nanejvýš uvržen do klatby. To je jiné slovo, které významově souvisí s prokletím. Takže pokud byste byl ochoten spolupracovat na minimalizaci svého dalšího ztrapňování, přestaňte publikovat bláboly.

Tajný Učitel řekl(a)...
23. července 2015 v 10:42  

Cože?! Já tedy nebyl prokled? Jsem volný? Jste bohyně, paní Simono.

Tajný Učitel řekl(a)...
23. července 2015 v 10:49  

Ps, příliš poplácávání škodí. Feřtek, Kartouz a Botlík jsou spíše terče k házení rajčat zezadu přes zeď, tak buďte ráda, že máte někoho na ráně. Je to terapeutické. Neděkujte.
pps: Diagnózka by nebyla?

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.