Jan Wagner: Co víte o tabletech ve školách, pane ministře?!

čtvrtek 16. dubna 2015 ·

Na webu Parlamentní listy mají politici možnost odpovídat na dotazy občanů. Ministr školství Marcel Chládek pravidelně na dotazy odpovídá, v jedné z posledních odpovědí na dotaz "Co dáte do tabletů?" ale neprokázal dostatečnou znalost problematiky.


Dotaz zněl:

Co dáte do tabletů?

Pane ministře, Vy jste mistrem slibů. Na začátku školního roku jste pronesl, že chcete, aby každý prvňáček měl svůj tablet. Co jste proto už udělal? A také by mě zajímalo, jestli už víte, co do těch tabletů dáte za obsah! DUMY jsou učitelům k ničemu, učit se podle nich nedá. Máte už vhodné digitální učivo? Nebo si učitelé budou muset po nocích vytvářet své prezentace a materiály?

Odpověď

15. 4. 2015 13:51:36 - Marcel Chládek
Dobrý den, nemáte pravdu. Na webu ministerstva školství je vyvěšena Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020 (ZDE). Podpořili jsme rovněž projekt Škola dotykem, který vybavil několik škol po celé republice tablety a pomůckami pro pedagogy.

Nad projektem Škola dotykem společností Samsung a Edulab převzalo MŠMT záštitu. V tomto projektu dvanáct českých škol testuje v praxi vyučování pomocí tabletů a dotykových obrazovek. Školy dostaly k dispozici 350 tabletů, se kterými podle webu projektu: "...se během školního roku 2014/2015 učí, tvoří interaktivní materiály a baví se."

Marcel Chládek zcela opominul 46 právě realizovaných projektů dotovaných z Výzvy 51 Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost, ve kterých získalo až dvacet učitelů z každé z více než tisíce škol počítač nebo tablet s dotykovým ovládáním spolu se školením a také software vhodný pro výuku.

Na odpovědi tazatel reagoval dalším dotazem:

Co dáte do tabletů II.?

Pane ministře, musím svůj dotaz položit znovu. Poprvé jste mi neodpověděl. Děkuji za upozornění na Strategii digitálního vzdělávání do roku 2020, v ní, ale odpověď nenajdu. Jsou tam jen obecné fráze. Stále prezentujete svou vizi, že chcete vybavit školy tablety, super! A já se Vás ptám znovu, máte do těch tabletů a pro školy, které jsou vybaveny interaktivními tabulemi, učební látku v digitální podobě? Budou si muset učitelé do tabletů vytvářet své prezentace a materiály, nebo podpoříte stejně jako Slováci nějaký vzdělávací digitální obsah, který u nás máme? Je přece logické, že pokud ministerstvo hradí učebnice, pak se musí finančně podílet na digitálních materiálech a dbát na jejich věcnou správnost. Prosím, o jasnou odpověď a děkuji.

Tady se naštěstí tazatel odkopal: oba dotazy jsou zřejmě manipulativní. Nové technologie, které jsou nyní k dispozici, nevyžadují centrální dodávku vzdělávacího digitálního obsahu. Slovenské řešení je totiž v Evropě ojedinělé. Analogie s učebnicemi je rovněž zavádějící: MŠMT poskytuje školám dotaci a učebnice schvaluje pro použití ve školách, učebnice si ale z nabídky na trhu vybírají školy.

Musím připomenout úspěšný model dodávek vzdělávacího software v SIPVZ, kde školy dostaly v letech 2003-4 účelovou dotaci a nakupovaly si výukové aplikace ministerstvem "posvěcené" na Evaluačním portálu SIPVZ (připomínám produkty Langmaster, Silcom, Terasoft a mnoha dalších). Řada těchto aplikací se používá ve školách úspěšně dodnes. Na trhu tehdy byla a i dnes je široká nabídka vzdělávacích aplikací: v roce 2003 jsem například testovat přes 300 vzdělávacích aplikací na CD-ROM, dnes se stačí podívat do online obchodů Apple, Google či Microsoft, případně použít vyhledávač pro vyhledání online aplikací.

Pane ministře, doufám, že na druhý doplňující dotaz odpovíte zasvěceněji. Já ale nenapovídám...

9 komentářů:

BoBr řekl(a)...
16. dubna 2015 v 16:54  

Já si naopak napovědět dovolím. Pane ministře, učitel, který umí využívat technologie ve výuce, se mnohdy bez dodávky hotového výukového digitalizovaného obsahu obejde. Nedejte na tlaky lobistů a, chcete-li opravdu vybavovat žáky plošně, zajistěte, aby učitelé byli na něco takového připraveni. Děkuji!

poste.restante řekl(a)...
16. dubna 2015 v 18:27  

Já si také dovolím napovědět.
Pane ministře. Pokud se rozhodnete pořádat projekt "Tabletoš", nikdy a nikdo Vám už neodpáře stejné nálepky, jaké provázely Indoš. Vždy budete obviňován z toho, že podléháte tomu či onomu lobbingu, nebo že inkasujete tučné provize do vlastní kapsy, vytváříte korupční prostředí, nebo křivíte trh, atd.
Stojí Vám to za to?
Vyprdněte se na tablety.
Máme ve školství mnohé jiné problémy, za které by se vyplatilo vydávat peníze a s mnohem větším efektem.


(Chce se mi napsat, že víc užitku by přineslo, kdyby mohli učitelé fasovat Paralen, něco na hlasivky a celkovou imunitu. Klidně v tabletách.)

Pokud Vás přesto tabletový stihomam nepustí, pak podpořím kolegu Brdičku a proto, prosím, nejdříve:
1. Tablety pro učitele.
2. Školení pro učitele.
3. Peníze na nákup SW, podle volby učitelů
a až potom
4. Tablety pro žáky.


Zdeněk NUTZ řekl(a)...
16. dubna 2015 v 18:40  

Jsem taky pro tablety, třeba lexaurin....

Zdeněk NUTZ řekl(a)...
16. dubna 2015 v 18:51  

Vraťte na Základky osnovy, k osnovám jednotné učebnice zpracované jak knižně tak elektronicky pro Widle Destkop, Tablet Windows i Android. Windows Phone, Android i Jablíčka, dejte školám na výběr jestli budou mít knížky nebo jakoukoliv elektroniku.
Vyhlaste super výběrové řízení, ať se třeba spojí firmy dohromady a diktujte ceny. A říkejte tomu třeba návrat k socialismu.
Když vzpomenu jak jsme v 87 měli na každém zapomenutém učňáku za hubičku IQ 151 a programovali v basicu. Dnešní anarchie, kterou nikdo neřídí, jen nějaký ministr, který se zrovna předvádí v Karmelitské, hloupě a pitomě plácá do vody.....

Prosím proč zrovna tablety, když jsou to předražené, poruchové hračky, bez náhradních dílů, možnosti vyměnit baterie a podobně ????

poste.restante řekl(a)...
16. dubna 2015 v 19:18  

Prosím proč zrovna tablety, když jsou to předražené, poruchové hračky, bez náhradních dílů, možnosti vyměnit baterie a podobně ?

No, že by právě proto?
;-)

Zdeněk NUTZ řekl(a)...
16. dubna 2015 v 19:51  

Naposledy jsem posílal na opravu nějaký Noname tablet, protože nedobíjel, zřejmě uvnitř ulomené miniUSB. tak po měsíci přišel s tím, že po 10 vteřinách opět chcípnul. Tak jsem opět balil, poslal znovu v říjnu 2014. V prosinci dorazila zpráva že při rozdělání omylem prasklo sklo takže po celém světe shánějí nové. V únoru 2015 došla zpráva, že to sklo se sehnat nedá. Rok výroby je 2013. Minulý týden došel zpět s prasklým sklem, za tou prasklinou nedotykuje. Slíbená satisfakce SD karta nedorazila a už ani nečekám že dorazí. No boha jeho, kdo ve škole se tímhle chce zabývat? Ale je pravda že s opravama noťasů je to dost podobný. Vyrojilo se stovky firem, co Vám noťas zdarma odvezou a zdarma diagnostikují. No paráda. jenže jen do té doby, pokud jim odsouhlasíte jejich předraženou cenu za dopravu. Pokud ne mají Vás v hrsti. Zpět pošlou pouze po zaplacení všech nákladů, diagnostika třeba 700 Kč. No zlatý stolní počítač. Odejde zdroj, ramka, disk, vyměníte si to sami a je to.......
Osobně používáme Windows Multipoint. jeden stolní počítač stačí pro 8 pracovišť, takže na učebnu pro 24 dětinek, stačí 4 kousky. Dráty musíte sice dát za panceřový plech jinak Vám je nenechavci vyškubou, ale funguje to....

Zdeněk NUTZ řekl(a)...
16. dubna 2015 v 19:54  

Mělo být:
pokud jim odsouhlasíte jejich předraženou cenu za opravu!!!

Nicka Pytlik řekl(a)...
16. dubna 2015 v 20:55  

Normálka. Přisát se na erár je vdycky slušný vejvar.

Unknown řekl(a)...
20. dubna 2015 v 13:14  

Pane Brdičko,
co znamená podle vás - konkrétně v České republice - "mnohdy obejde"? 1 promile případů, 1 procento případů, polovina, 99 %...??
A je to váš dojem, nebo to máte opřeno o nějaká tvrdá data?

Každopádně, stejné tvrzení jako to vaše nejčastěji pronášejí lobbisté výrobců hardware, kteří by samozřejmě nejraději, aby se všechny peníze na prostředky pro výuku utratily za jejich "železo".

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.