Tablety děti baví. Základní vybavení však nenahradí

úterý 24. února 2015 ·

Po celé České republice přestává být výuka s použitím tabletů raritou. Mobilní dotyková zařízení jsou módním trendem, který podporuje stát. O jejich roli ve výuce panují rozličné názory. Dle slov zástupců Soukromé střední školy výpočetní techniky v Praze je především žádoucí, aby bylo na řadě škol doplněno přednostně základní počítačové vybavení. Výuka na tabletech pak musí být postavena tak, aby žák informace nejenže na internetu našel, ale uměl si je zároveň zapamatovat.

Školy využívají různé možnosti, jak získat finanční prostředky. Jednou kapitolou jsou projekty zaměřené na IT vybavení. Střední školy tak sahají po dotačních titulech Evropské unie a nakupují žákům i učitelům notebooku a tablety. Instituce zapojené do projektů získají peníze na pořízení, programové vybavení i školení personálu. Podle mnohých zastánců tablety zatraktivňují výuku. Existuje však i několik otazníků. Zkušenosti s využitím tabletů mají například i na Soukromé střední škole výpočetní techniky. „My jsme v tomto ohledu školou atypickou. Pokud vyučující potřebuje při výuce využít tablet, tak to s ohledem na naši specializaci a množství počítačů není problémem. Nicméně i s těmito prostředky je nutné nakládat opatrně. Je potřeba, aby informace, které žák nalezne na Internetu, uměl zpracovávat a do jisté míry i uchovávat. Pokud tomu tak není, tak je to obrovská chyba. Ta se nám může v budoucnu vymstít,“ říká ředitel SSŠVT Martin Vodička.

V celé řadě škol navíc chybí základní vybavení v oblasti informačních technologií. „Tím myslím dostatečné množství počítačů, které jsou schopné vyhovět požadavkům nejnovějšího softwaru, servery a kvalitní infrastruktura. Toto by mělo být prioritou projektů zaměřených na informační technologie,“ domnívá se ředitel SSŠVT Martin Vodička s tím, že tablety jako takové jsou samozřejmě přínosem a považuje je za vhodný doplněk interaktivní výuky.

Náhrada tužky a papíru?

Podle některých psychologů přemíra digitalizace světa škodí lidskému mozku, protože jsme některé činnosti nechali přístrojům. Tím pádem se mozek zjednodušuje a lidé hloupnou. I přesto si tablety našly místo u dětí i doma a nyní se stávají součástí školní výbavy. Míra užití zatím zůstává neznámá. Školy by si měly společně s pořizováním tabletů jasně určit plán počtu hodin, kdy jsou využívané ve výuce, zamezení hraní her či „surfování“ po internetu mimo školní zadání.

Přínosy ve výuce

Tablet je vhodná učební pomůcka pro moderní vzdělávání. Umožňuje snadný a okamžitý přístup k nepřeberným digitálním zdrojům – informacím na internetu, elektronickým učebnicím, speciálním vzdělávacím aplikacím. Správné použití přístrojů vede k větší spolupráci žáka a učitele a nedochází jen k pasivnímu příjmu vědomostí. Například když děti dostanou úkol a musí na internetu vyhledat správné informace a pracovat s nimi. Výsledek odevzdají v elektronické podobě, kde jej sdílejí s učitelem i mezi sebou. Nemusejí ovšem sloužit jen k vyhledávání různých informací. Například se s jejich pomocí dá v češtině jednoduše procvičovat pravopis, psaní „i“ a „y“ nebo velkých a malých písmen. Ve výuce se navíc během jedné hodiny mohou prolínat různé předměty. V matematice při probírání geometrických tvarů lze například vše ukázat na příkladech z architektury. Navíc z praktického hlediska zabírají tablety minimální prostor a jsou ideální jako testovací nástroj k ověřování znalostí žáků.

4 komentářů:

Unknown řekl(a)...
24. února 2015 v 6:54  

"Výuka na tabletech pak musí být postavena tak, aby žák informace nejenže na internetu našel, ale uměl si je zároveň zapamatovat."

A v tom je ten problém, učení totiž strašně bolí.

Ondřej Neumajer řekl(a)...
24. února 2015 v 9:02  

PR zpráva soukromé školy, která ale odhaluje, že autoři hlavní výukový potenciál mobilních dotykových zařízení sami ještě neobjevili (tedy, předpokládám, že jej úmyslně nezamlčují). To se stává, dokonce je to běžné. Nebývá běžné o tom psát do světa...

Eva Adamová řekl(a)...
24. února 2015 v 13:59  

Jo,jo pane Neumajere. Úplně zapomněli na to, že tablet umí vyfotit spolužáka v choulostivé situaci, změřit teplotu rozčíleného učitele a změřit rychlost pohybu dororujícího učitele po chodbě. Už jenom ten zabudovaný kávovar tomu udělátku chybí.

Zdeněk NUTZ řekl(a)...
25. února 2015 v 9:08  

A už jste zkusili poslat do opravy tablet s prasklým sklem, nebo nefunkční baterií? Tak to zkuste, to se pobavíte. Náhradní součástky prostě nejsou a nebudou. Je to prostě sr**ka za polovinu ceny normálního počítače. Marketingový šmejdokrok na který se prostě někteří nalepili, jako na vosa na med.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.