Mezi trendy, které ovlivní vysokoškolské vzdělávání v nejbližších dvou letech, patří: 1. zvyšující se využívání kombinovaných forem výuky, a 2. přetváření prostorů k učení. Ve střednědobém výhledu tří až čtyř let je uváděno: 3. růst důrazu na měření učení, a 4. šíření volně přístupných vzdělávacích zdrojů. V dlouhodobém výhledu pěti a více let je očekáváno: 5. posílení kultury změn a inovací, a 6. nárůst kolaborace napříč institucemi.
Překážky na cestě k lepšímu využití technologií a výzvy s tím spojené jsou rozdělené do tří kategorií: 1. překážky, které známe a víme, jak je překonat: a) propojení formálního a informálního učení a b) zvyšování digitální gramotnosti, 2. překážky, které umíme definovat, ale jejich řešení je obtížné a dosud nejasné: a) personalizace učení a b) učení komplexnímu myšlení, 3. překážky zapeklité (wicked), které lze obtížně definovat, natož řešit: a) koexistence soutěžících modelů vzdělávání a b) odměňování (nejen finanční) za vyučování.
Skupina autorů rovněž označila technologie, jejichž využívání v terciárním vzdělávání podpoří rozvoj inovací a změn: v horizontu 1 až 2 let se do hlavního proudu dostanou: 1. model BYOD (přineste si vlastní zařízení), 2. převrácená třída, v horizontu 2 až 3 let: 3. tvůrčí dílny, 4. nositelná technologie, ve výhledu 4 až 5 let: 5. adaptivní výukové technologie, 6. internet věcí.
Zdroj: New Media Consortium

0 komentářů:
Okomentovat