Marcel Chládek: 2015 bude rokem technického vzdělávání

pátek 21. března 2014 ·

Ministr školství Marcel Chládek dnes uzavřel smlouvu o vzájemné spolupráci mezi Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy a Svazem průmyslu a dopravy ČR. Spolupráce se týká zejména podpory technického vzdělávání dětí a mládeže.


Z analýzy Národního ústavu pro vzdělávání (NÚV) vyplynulo, že podniky v rámci tzv. sekundárního sektoru, tedy z oblasti průmyslu, mají dlouhodobě problém najít kvalifikované pracovníky. Týká se to až 70% zaměstnavatelů.Ministr školství Marcel Chládek již v minulosti označil zvýšení podpory odborného školství ze strany státu jako jednu ze svých programových priorit. „Musí skončit pohled na učňovské školství, že to je o špinavých montérkách. Musíme napravit celospolečenský pohled na celou tuto oblast. Proto jsme se na dnešní schůzce rozhodli označit rok 2015 rokem technického vzdělávání. Proběhnou dny otevřených dveří ve všech školách a podnicích, které se do tohoto projektu zapojí, aby všichni viděli, co tato oblast obnáší,“ řekl na tiskové konferenci ministr školství Marcel Chládek.

Smlouva mezi MŠMT a SPČR má za cíl úzkou spolupráci při přípravě koncepcí především v oblastech, jako jepodpora polytechnického vzdělávání na mateřských a základních školách, ale stejně tak možnostzavedení mistrovské zkoušky„Jsem rád, že jsme se s panem ministrem dohodli takto brzy po jeho nástupu. Nebojme se nově nastavit proces, a to včetně legislativních věcí, abychom dokázali vrátit linii žák – škola – firma tam, kde má být. Pokud se nám to podaří, jsem optimistou, že se posuneme dál,“ řekl na tiskové konferenci prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák.

Ministerstvo školství si určilo tři hlavní priority, jak chce problém s odborným vzděláváním zefektivnit. První prioritou je jeho podpora oborů podle potřeb trhu práce, tedy i na základě predikcí určit, které obory stojí za to podpořit. Další prioritou je úprava financování odborného školství, kdy by například zaměstnavatelé mohli uplatnit daňové úlevy za stipendia studentům. Poslední prioritou ze strany MŠMT je zlepšení kvality odborného školství, tedy realizace praktické výuky v prostředí reálné praxe. „Musíme začít ne u učňovského školství, ale už u předškolního vzdělávání. Vybízím tedy podniky. Podpořme projekty ve školách na základě stavebnic typu Merkur, pojďme vybavit dílny. Připravme děti na to, že odborné vzdělávání je oblast, která je může bavit, a která může slušně živit je i jejich rodiny,“ uzavřel ministr školství Marcel Chládek.

3 komentářů:

Ondřej Šteffl řekl(a)...
22. března 2014 v 13:33  

Opakuje se známý scénář: průmyslová lobby si prosadí "výrobu" svých budoucích zaměstnanců za státní peníze, aniž by nesla jakoukoliv zodpovědnost za jejich uplatnění. Školství není subdodavatel průmyslu a úkolem státu není navyšovat zisky akcionářů v průmyslu a dopravě.

Mnozí stále věří, že je možné "základě predikcí určit, které obory stojí za to podpořit" a to dokonce už u předškolního vzdělávání.

Jestli někdo umí předvídat potřeby trhu práce, ať jde obchodovat na burze.

Ano jsou obory, u nichž lze předvídat i na 15, 20 let dopředu: péče o staré, zdravotnictví, energetika, nebo třeba potřeba učitelů na středních školách, ale průmysl a doprava to nejsou. Celý automobilový průmysl může skončit v ČR stejně rychle jako před pár lety sklářský nebo před tím obuvnický. Co ti ubozí vyučenci budou pak dělat?

Je to morální hazard a ještě se na to berou státní peníze původně určené na vzdělávání všech (více je o tom zde)

Nicka Pytlik řekl(a)...
22. března 2014 v 21:39  

průmyslová lobby si prosadí

Každá lobby si, pane Šteffle, přisáta na eráru ráda přihřívá pro sebe nutričně zajímavou polívčičku. To jsou posledních dvacet let samé digi, info a komp technologie, a pak se hroutíme, že děti nečtou, nepíší, nepočítají, nesportují, nepracují rukama a nemyslí hlavou.
Jeden z největších problémů našeho školství je tupá kampaňovitost a šarlatánství. Zkraje by možná stačilo do škol vrátit ruční práce, dílny a pozemky. A ubrat na módních trendech alespoň na prvním stupni zš a do mš je vůbec netahat.
Před pár lety jsem v digitálních technologiích strčil sekundánům do ruky aspoň ten šroubovák a kleště. Doposud si žádný z nich oko nevypíchl. Bohudíky.
Tento týden jsem v druhém ročníku zase nechal žákům ve spredšítu posoudit, je-li při daných rozměrech lepší stříhat kartičky z listu papíru podél nebo napříč. Většina z nich zjistila poměr jejich obsahů a někteří ani nevěděli, co je to podél a co napříč. V druhém ročníku gymnázia. Kla-si-ka.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
23. března 2014 v 9:20  

"Jestli někdo umí předvídat potřeby trhu práce, ať jde obchodovat na burze."

No, že zrovna takový "vzdělávací tlachal", který ví nejlépe, co se má učit a jak se to má učit, někoho podobného kritizuje a sám si na tom postaví byznys.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.