Jiří Zimola: Závisí osud školství na „nekvalifikovaných“ učitelích?

středa 12. března 2014 ·

V záplavě zpráv a událostí posledních týdnů a dnů mě o něco více oslovilo téma, které je mi blízké. Týká se učitelů, kterým jsem také byl. Podotýkám, že rád.


Odbornou i laickou veřejností a do značné míry i médii hýbe téma odchodu tzv. nekvalifikovaných učitelů. Mělo jich ke konci roku údajně předčasně odejít až 7000. Po zásahu ministra školství Marcela Chládka, by se toto číslo mohlo výrazně snížit. Zdá se na první pohled, že problém je zažehnán, nebo alespoň zmírněn do té míry, že by měl být únosný. To je ovšem otázkou. Objevila se například i informace, že stále více než 600 škol nebude moci zajistit výuku, protože počet „nekvalifikovaných“ učitelů v nich převyšuje polovinu. Proto se nemohu vyhnout pochybnostem, zda je to vše nutné a zda to našemu školství opravdu pomůže.

A stále nechápu, k čemu to vše má sloužit, co je tím problémem, který chceme řešit. Je to nízká kvalita výuky nebo snaha vynutit se generační obměnu pedagogického sboru? Nebo je zatím nějaký evropský regulativ? Chápu, že před nějakými deseti lety byl přijat zákon a stát se jej nyní snaží naplnit, ale zdá se mi, že se nám z toho opět tak nějak vytratil zdravý selský rozum. Podívejme se na to blíže.

Na prvním místě je kardinální otázka, zda působení učitelů, kteří nemají dokončené magisterské studium, popřípadě nemají potřebné pedagogické vzdělání, ve školství je pravou příčinou neradostného stavu našeho školství. Já tvrdím, že ne. Příčina je systémová a je jí trvalé podfinancování školství. Neméně důležitá je otázka, zda dobrého učitele dělá dobrým pouze vysokoškolský diplom z pedagogické fakulty. Studium na ní dá každému adeptovi na židli za katedrou mnoho teoretických znalostí a dá mu příležitost mnohé si vyzkoušet. Ale nedá mu to nejdůležitější – předpoklad být dobrým, laskavým a trpělivým učitelem, který umí děti motivovat k učení a naopak je od něj neodrazuje. Zrovna tak, jako lékařská fakulta nenaučí lékaře býti dobrými lékaři, kteří se umějí podívat nejen na rentgenový snímek, ale i do duše pacienta. Jako bývalého učitele dějepisu mě například zajímá, zda narychlo doplněná kvalifikace zajistí, aby na našich školách byla zajištěna nezkreslená a úplná výuka naší novodobé historie.

Pokud má jít o snahu vynutit si na školách generační výměnu a uvolnit místa mladým absolventům pedagogických fakult, je toto nejméně šťastné řešení. Pokud absolventi pedagogických fakult „stojí fronty na úřadech práce“, pak také nutno dodat, že mnoho z nich o místo ve škole ve skutečnosti nestojí. A pokud ho přijme, pak, zvláště to platí mužů zakládajících rodiny, ze školství vzápětí utíká, protože s nástupním platem učitele rodinu neuživí. Nemluvě o tom, že tato násilná výměna způsobí, že učitelé vyššího věku se budou cítit ohroženi, budou loajální vůči svým vytlačeným kolegům a jejich motivace pomoci mladším kolegům v začátcích jejich nelehkého poslání, nebude o mnoho vyšší, než tarifní plat právě nastoupivšího učitele. A jak zajistíme, aby nám učitelé z úřadu práce nastoupili do venkovských škol, kam se nikomu nechce? Už dávno nejsme v dobách, kdy učitelé nastupovali na umístěnky.

Apeluji proto na svého stranického kolegu Marcela Chládka, aby se nebál tento problém řešit razantněji a nesnažil se najít kompromis za každou cenu. Podle mě pro nás opravdu není dnes až tak podstatné, zda učitelé mají bakalářský nebo magisterský diplom, ale jestli to jsou dobří lidé, kteří mají rádi děti a děti mají rády je a něco se od nich naučí. Myslím, že obce a kraje dokážou dobře posoudit, zda ve svých školách mají kvalitní učitele a nepotřebují k tomu žádné „centrální čistky“.

České země daly světu velkého učitele J. A. Komenského, jehož odkaz si zanedlouho připomeneme. Bylo by hezké, kdyby to nebylo pouhé gesto, ale kdybychom se tímto odkazem zabývali hlouběji.

Mgr. Jiří Zimola, hejtman a poslanec, ČSSD

Zdroj: Parlamentní listy

17 komentářů:

Zdeněk NUTZ řekl(a)...
12. března 2014 v 11:13  

Naprostý souhlas. Místo řešení skutečných problémů, například anarchie, kterou zpusobilo zrušení osnov na základních školách, se budeme šťourat a patlat v něčem, co ve skutečnosti zas až tolik nepálí. Vlastně ani nevím, jestli se někde někdy řešilo, že by nedodržená kvalifikace způsobovala nějaký problém, že by rodiče byli nespokojení, že by někde na nějaké škole vznikly nějaké stížnosti. Na co si tu vlastně hrajeme? Na zástupné, uměle vytvořené problémy, abychom nemuseli na rovinu říct, že celá reforma byla k ničemu a že se potřebujeme hodně rychle v základním školství vrátit k pořádným osnovám, aby když deti, jejichž rodiče se stehují za prací, mohli přejít na jinou školu a mohli jen navázat na to co se už naučili? Abyněkdo konečně udělal pořádek v učebnicích a rádoby skvělých pracovních listech, ve kterých se mnohdy nevyzná snad ani jejich autor? Aby se konečně za práci učitele začalo platit? Je toho snad málo?

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
12. března 2014 v 11:18  

"se budeme šťourat a patlat v něčem, co ve skutečnosti zas až tolik nepálí"

Jistě Vás a Vám podobným - válíte si šunky, zatímco ostatní splní zákonné předpoklady a divíte se, že to někomu vadí. Vy jste nebyl 4 - 5 let na vysoké škole, Vy máte rád koláče bez práce a umíte se dobře divit.

Unknown řekl(a)...
12. března 2014 v 11:35  

pro anonymní 21:30
Jste si jistý, že zatímco Vy jste studaval, tak si nestudující váleli šunky a nic nedělali?Moc rád bych Vás a namátkou takovou pí Adamovou viděl při práci s dětmi.Kde učíte a jak vám to jde asi nesdědělíte, že?
Současní mladí a perspektivní (začínající) učitelé , téměř všichni, mají rádi koláče bez práce.

Zdeněk NUTZ řekl(a)...
12. března 2014 v 11:38  

Na vaše urážky tu není nikdo zvědavý, pokud máte nějaký názor k tématu, tak napište, jinak se zdržte nemístných poznámek.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
12. března 2014 v 11:41  

Poznámky jsou naprosto místné.

Učitel by měl mít VŠ vzdělání a zákon jde správným směrem. Marurant nemá na místě učitele co dělat.

Ve Vašem případě ješte kopete okolo sebe a své nedovzdělání se snažíte prodat jako výhodu a vysokoškoláky shazujete.

Běžte tedy diskutovat na web maturantů...

poste.restante řekl(a)...
12. března 2014 v 11:59  

Apeluji proto na svého stranického kolegu Marcela Chládka, aby se nebál tento problém řešit razantněji a nesnažil se najít kompromis za každou cenu.

Neměli by si "hoši, co spolu chodí" tak nějak po chlapsku vyříkat své názory nejdřív na stranické půdě? Nebo jde panu hejtmanovi spíše o přiživení se na tématu, které je právě mediálně in?

Že máme ve školství i mnohem podstatnější problémy, nežli "kvalifikovanost" učitelů, to je pravda. Což ovšem nikoho a v ničem neomlouvá.
To že v Iráku hořela ropná pole také nijak neospravedlňuje ty, kteří doma v kamnech pálí plasty a jiné sajrajty.

Eva Adamová řekl(a)...
12. března 2014 v 12:17  

Klídek, Zimola po povolebním průseru s "tajnou" návštěvou vyvolených u Zemana vylezl z díry a je po Šojdrové další, který si populisticky honí politické triko.

Eva Adamová řekl(a)...
12. března 2014 v 12:19  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
krtek řekl(a)...
12. března 2014 v 14:19  

Co je cílem školství? Myslím, že ani na této otázce se neshodneme, a přitom je klíčová. Je-li to pracovní kvalifikace, pak je potřeba zpřísnit náročnost a třídit, je-li to hlídat děti, pak je potřeba zvolnit a nechat proplouvat, je-li to vést k pokoře a lásce ke vzdělávání, pak je potřeba něco úplně jiného.
---
A kde byl pan Zimola coby představitel kraje (a ten je zřizovatel středních škol) v minulých letech? Ví a zajímá se o to, jakou má aprobovanost učitelů ve svém kraji? A ví, proč ředitelé přijímali neaprobované učitele? Podle mého je to i proto, že před patnácti/dvaceti lety byl odliv učitelů ze školství a úbytek byl zalátán právě těmi, o kterých je dnes řeč. Je nějaká statistika věkového složení neaprobovaných učitelů a délka jejich působení ve školách,

Unknown řekl(a)...
12. března 2014 v 19:39  

ve školství je potřeba konečně zase zavést pořádak,sjednotit,propojit a regulovat celou soustavu,zřídit znovu školské úřadu,skončit s libovůlí zřizovatelů,aby si dosazovali kámoše na ředitelská místa a zrušit neomezené pravomoci těchto kámošů ředitelů aby si nemohli zaměstnávat své kámoše jako učitele,místo neaprobovaných by měli nastoupit aprobovaní,kromě prahy ale to je specifický stát ve státě,sedí všude na okresech spousta kvalifikovaných kantorů s praxí,kteří museli uvolnit místa kámošům kámošů....

Unknown řekl(a)...
12. března 2014 v 19:42  

taky je nutné znovu zavést jednotné osnovy (k čemu za miliony provádět srovnávací testy,když se srovnávají hrušky se švastkama),postupové,přijímací a závěrečné zkoušky,maturity pouze na určitých typech škol,ale ne na každém učňáku,proboha....

Unknown řekl(a)...
12. března 2014 v 19:44  

jenže to chce práci,hóóóóódně práce dát ten chlív zase do pořádku,ale komu by se chtělo,důležitější jsou kreativní mediální plky....

Nicka Pytlik řekl(a)...
12. března 2014 v 20:13  

Týká se učitelů, kterým jsem také byl. Podotýkám, že rád.

1. To se kdysi také školou mihl, než byl povolán na ministerstvo, jeden takový, co, aby dodal váhy svému projevu, připomínal, že byl také učitel, že tedy ví, o čem mluví. Vždycky, když řekl, že někoho nemá rád, mohl jsem si být jistý, že je to člověk vysokých odborných a lidských kvalit.
Chtělo by se nadhodit, jak moc se asi tak mělo rádo ty děti, když se u nich vydrželo tři roky. Tři roky jako minimální doba na to, aby se člověk v tom školství tak akorát rozkoukal.

se nám z toho opět tak nějak vytratil zdravý selský rozum

2. Nu ano. To se někdy stane, že se nám ta legislativa poněkud vymkne. Nějak zvlášť to nesleduji, ale tuším, že v tomto případě je to od roku 2004 z dob ministryně Buzkové. Takových let z vytraceným rozumem, že si při tom prodlužování výjimek nikdo ani nevšiml.

Apeluji proto na svého stranického kolegu Marcela Chládka

3. Na to, že se je hejtmanem už sedmým rokem, je na apelace nejvyšší čas. Kdoví, jestli se spíš nemá obavy, že by do botek mohlo téci, co že se to takových let nečinilo. Když se je představitelem zřizovatele nemalého počtu škol. A tak se to napasuje na prioritu jen obtížně doložitelné lásky k dětem, která má na střední škole bezesporu svoje nezastupitelné místo.
Že by snad mohlo jít o stále doutnající pošťuchování sociálně demokratických křídel, se bojím domyslet.

obce a kraje dokážou dobře posoudit, zda ve svých školách mají kvalitní učitele a nepotřebují k tomu žádné „centrální čistky“

4. Nu, vnímat naplňování zákonné normy jako čistku, to je docela síla. To mne zajímá, jakpak se to v tom dubnu asi rozhodne. Jestli se setrvá na postu krajského posuzovatele, nebo se posune na úroveň centrálního čističe. A což takhle promyslet nějakou novelu, když už se tedy kromě hejtmanování i poslancuje.
Bylo by hezké, kdyby to nebylo pouhé gesto.

obyčejná učitelka řekl(a)...
12. března 2014 v 20:29  

http://www.denik.cz/ze_sveta/cinska-armada-nove-prijima-rekruty-i-s-nadvahou.html
No toto, a kde je jednota a pořádek???

Jenyk řekl(a)...
12. března 2014 v 20:50  

Jiří Zimola to je náš hejtman. A my dobře víme, že se o školství stále zajímá.
Fakt, že problémem škol jsou malé platy a proto odcházejí kvalifikovaní učitelé, to přece zná - proč asi šel do vysoké politiky?
Že má obavy o kvalitní výuku zejména novodobých dějin, se nedivím. On svoje znalosti novodobých dějin aplikuje ve své politické praxi. Zopakoval osvědčenou koalici ČSSD + KSČ. Překvapil sice asi i mnohé své voliče, ale ve skutečnosti navázal na historii své strany, kterou na VŠ dobře pochopil jako učitel dějepisu.
Svůj zájem o školství projevil tím, že oblast školství v kraji dal na starost komunistům. Členka KSČM, která se měla stát radní pro oblast školství sice do funkce prakticky nenastoupila a rezignovala hlavně na nátlak studentů, ale její úlohu převzal její stranický kolega s lepší osobní pověstí.
Nyní se pan radní spolu s panem hejtmanem starají o školství. Řeší zejména problém velkého zájmu o gymnázia a malého zájmu o SOŠ a SOU. Nařídili proto pouze gymnáziím řádném přijímací zkoušky. Mluví veřejně o tom, že přece nejde, aby pokračovala praxe, kdy na G jsou přijímáni ze ZŠ i žáci se čtyřkami na vysvědčení. Na námitky řady ředitelů G, že to se na jejich škole nikdy nestalo a ať tedy páni politici doloží příklady svého tvrzení, je ticho.
Je dobře, když náš hejtman vysloví jasně svůj pohled na význam platných zákonů. Víme, na čem jsme. Ale aspoň to říká jasně - jiní politici si asi myslí totéž, ale takhle jasně to neřeknou . Holt učitel, kolega.

Eva Adamová řekl(a)...
13. března 2014 v 16:43  

A zdalipak si Zimola, coby hejtman Jihočeského kraje, povšiml skutečnosti, že žáci jeho kraje dopadli v posledních zvěřejněných výsledcích PISA testů oproti zbytku republiky naprosto zoufale? Neměl by si napřed zamést před vlastním prahem, když se tedy až tak moc zajímá o školství.

Unknown řekl(a)...
16. března 2014 v 11:26  

Dejme raději šanci mladým. Důchodcům a nekvalifikovaným tedy poděkovat!

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.