Josef Šlerka: Budoucnost patří želvám

pondělí 16. prosince 2013 ·

O zajímavé implementací programovacího jazyka Logo, ve které můžete programovat simulace.

Nedávno jsme na Inovujeme měli anketu o prvním mobilním přístroji, který jsme používali. Pamatujete si ale, jaký byl váš první programovací jazyk, který jste se naučili? (Já vím, je to trochu řečnická otázka, většina z vás nejsou programátoři, ale dovolte mi tuhle rétorickou figuru.) U většiny mých současníků, čti husákových dětí, to byl buď BASIC (pokud měli doma počítač ze západu) nebo Karel (pokud se učili programovat na počítačích domácí výroby). Karel byl malý robot, kterého jste mohli programovat pomocí jednoduchých pokynů. Na začátku uměl snad jen vpravo-vbok, vpřed, polož a zvedni. Takže pokud jste ho chtěli naučit třeba vlevo-vbok, museli jste mu napsat, ať uděla třikrát vpravo-vbok. Narozdíl od BASICu neuměl skoro nic, ale umožňoval začít programovat i úplným začátečníkům. Mimochodem Karel nebyl český vynález, nýbrž ostrovní a jeho autoři ho pojmenovali právě po našem Karlu Čapkovi.

Nicméně vraťme se k mojí původní otázce. Já, ač hrdé dítě-majitel počítače Atari 800XL, jsem se neučil programovat ani v BASICu, ani v Karlovi. Mým hrdinou byla želva v programovacím jazyce Logo) (slovenská verze zněla českým uším velmi poeticky, jazyk se jmenoval korýtnačka Žofka). Z dětského pohledu Logo násobně převyšovalo Karla. Hlavně tím, že mohlo plyně kreslit na celou obrazovku bod po bodu a nemuselo se nechat omezovat dvorkem o 10x10 polích. Po Logu, přišel Basic a v něm můj první program za peníze a začala úplně jiná historie. Na želvu jsem si kdysi ještě s láskou vzpomenul, nicméně po čase jsem na ní úspěšně zapomenul. Znáte to, tyhle lásky ze základní školy…

Uplynulo skoro 25 let a já se s Logem setkal znovu a tohle setkání je pro mne tak zajímavé, že vám o něm musím napsat. Představte si jednoduchou úlohu: na ohraničeném území chováte ovce, ty spasou nějakou trávu, tráva má tendenci se na spaseném území obnovit. Ovce zase se rády rozmnoží. Bohužel pokud mají ovce málo energie, umřou. Jenže díky tomu se zase spase méně trávy, ta se lépe obnoví a ovcí zase přibude a tak do nekonečna. Pravidla jsou banální, důsledky špatně spočítatelné. Ustálí se někde populace a bude žít dlouho? Nebo vypase všechnu trávu a pomře? A co když nahradíte trávu a ovce třeba penězmi a finančními produkty? Ostatně slovo ekonomie pochází z řeckého oikonomia neboli správa domácnosti.

Cesta k řešení podobných úloh spočívá v simulaci celého procesu pomocí počítačových programů a právě tady přichází na scénu opět Logo. Byť nutně vylepšené. Jmenuje se NetLogo a vzniklo na Northwestern University. Podobně jako v původním Logu, i tady můžete programovat chování želvy. Nicméně oproti Logu původnímu, tady jich můžete naprogramovat desítky i stovky a dát jim možnost vstupovat do interakcí s ostatními želvami nebo prostředím. NetLogo je totiž programovací jazyk určený k psaní simulací. Z původního Loga si ale podržel jednoduchost. Píšete vlastně skoro přesně tak, jako byste mluvili (tedy anglicky). A pro ty, co se přeci jen trochu bojí číst návody v angličtině, mám jeden tip. Na serveru Robotomie si můžete stáhnout i český překlad manuálu. Takže neváhejte!



Vím, že většina z vás jsou neprogramátoři, ale až se vás někdo za pár let zeptá, co byl váš první programovací jazyk, věřím, že řeknete NetLogo. Simulovat na něm můžete třeba i to, jakou míru tolerance ve městě potřebujete, aby v něm nevznikala ghetta či jak se mění průjezdnost ulic podle míry zrychlení či zpomalení aut v zácpách. Tak na co čekáte?

Převzato s laskavým souhlasem autora z www.inovujeme.cz/blog.

1 komentářů:

Pytlik Blaha řekl(a)...
18. prosince 2013 0:53  

Ono takovou želvičku ani lecjaký Achilles nedoběhne.
Imagine Logo, stejně jako GeoGebru vyloženě miluju. Vždycky, když k tomu byla příležitost, tak jsme docela 'vyřádili'. Žáci mnohdy i po letech s dojetím vzpomínají...



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.