O dalším studiu deváťáků spolurozhodují maminky. Při volbě životní dráhy jsou důležité zájmy a uplatnění.

pátek 18. října 2013 ·

Co rozhoduje, kam dál po základní škole? Nejdůležitějšími faktory jsou zájmy dětí a profesní uplatnění. Na konečné rozhodnutí dětí má mnohem větší vliv matka než otec – ať jde o chlapce či dívky. To jsou hlavní zjištění vyplývající z dlouhodobého výzkumu Než zazvoní o studijním směřování mladých. Studie se v září zúčastnilo na dva tisíce deváťáků. Úvahy o dalším studiu také výrazně ovlivnily prázdniny, od června se postoje dětí nedoznaly takřka žádných změn. Je to i tím, že školy dosud neumějí efektivně pracovat s propagací na internetu.


V červnu mezi budoucími deváťáky panovaly bouřlivé debaty, jakou střední školu vybrat. Útlum daný příchodem prázdnin však pomalu odeznívá. „Stejně jako před prázdninami je pouhých 15 % žáků definitivně rozhodnuto o svých přihláškách. Respondenti se o středních školách opět začali bavit nejen s rodiči, ale i mezi sebou, s kamarády i učiteli. Pro střední školy jde o jedinečnou příležitost. Měli by využít tohoto opětovného zájmu ke své propagaci a navýšení počtu uchazečů. Víme, že některé školy prázdnin využili k přípravě náboru a již teď jim to přináší výsledky,“ dodal garant výzkumu a specialista na internetový marketing Pavel Šíma.

Podle Než zazvoní však školy nedostatečně využívají všechny nástroje, které mají k dispozici. Ze studie o využití moderních informačních technologií vyplývá, že uplatněním internetového marketingu by škola získala jasnou konkurenční výhodu. „69 % žáků vyhledává denně na internetu informace a ještě více mladých tráví čas na Faceboku. Pokud školy svůj nábor obohatí o internetový marketing, mohou s uchazeči pracovat i během léta a odlišit se od jiných škol,“ doplnil Šíma.

Co konkrétně tedy ovlivňuje budoucí život deváťáků?

Školy často uvádějí, že velkou váhu ve formování rozhodnutí mají náročnost učiva, vzdálenost od místa bydliště nebo finanční náklady. Jejich vliv u deváťáků však výrazně převyšují jiné faktory. Jde zejména o uplatnění po dokončení školy a prestiž oboru. „Prestiž oboru je právě to, co jde dobrým marketingem výrazně ovlivnit. U mladých rozhodují pocity a příběhy. Nárůst zájmu o obor tak může výrazně ovlivnit i kosmetická úprava jeho názvu,“ vysvětlil konzultant Než zazvoní Petr Soukeník. Výsledky studie tak dokládají, že i zdánlivá maličkost může zapříčinit, že nepřibude další absolvent ekonomického lycea, ale zručný absolvent střední odborné školy vybavený pro praktické uplatnění na trhu práce.

Z výsledků výzkumu také vyplývá důležitost vlivu matky. Ten přesahuje vliv otce, kdy až třikrát více žáků dá při rozhodování na matku než na otce. Ve výzkumu však 37 % z dotázaných prohlásilo, že se rozhodnou úplně sami. „V těchto případech máme důvodné, daty podložené podezření, že si žáci vliv ostatních lidí spíše nechtějí připustit nebo si ho vůbec neuvědomují“, uvedla Tereza Havlíková, která na analýze dat spolupracovala.

O Než zazvoní: Občanské sdružení Než zazvoní pomáhá středním školám. Realizuje výzkumy, přináší do školství nové odborné poznatky, školí, poskytuje poradenství a konzultace. Za dva roky proškolilo více než sedm desítek škol.



0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.