Oeconomica je hra(čka)

pátek 18. října 2013 ·

Vzájemná spolupráce společnosti Scio, vývojářům her z Loris Games a prestižního Institutu ekonomických studií Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy dala vzniknout unikátní deskové hře Oeconomica. Trh vytváří herní prostředí a základní ekonomické principy tvoří zároveň principy hry, což vede k jejich pochopení. Oeconomica je určena všem od 12 let nahoru, školám i rodinám. Má za cíl podporovat ekonomickou gramotnost i chuť k vlastnímu podnikání.

Oeconomica se zaměřuje na základní fungování nabídky a poptávky, tržní mechanismy či chod firmy. Pravidla jsou zjednodušena tak, aby byla hra snadno srozumitelná a bavila děti od 12 let. Prostředí hry je realistickým zobrazením ekonomického prostředí, ozvláštněným zajímavými událostmi a doplněno atraktivní grafikou. Součástí je metodická příručka včetně návazných aktivit.

Hra byla vyvinuta pro využití při výuce ekonomie na ZŠ, SŠ i vyšších odborných školách. Mohou ji ale využívat i manažerské kurzy, nebo hrát rodiče s dětmi, které si tak nenásilně osvojí základní ekonomické mechanismy.

Martin Roman, předseda dozorčí rady společnosti ČEZ, hru charakterizoval následovně: „Oeconomica je zábavný a efektivní způsob, jak vysvětlit zákon poptávky a nabídky na trhu a zároveň výborná hra." Názor České středoškolské unie, jejíž členové hru hráli, je následující: „Hra samotná je velmi napínavá a dokáže zaujmout. Kdo by nechtěl ovládat manažery napříč podniky a budovat své vlastní obchodní impérium. Vydařená je i simulace reálného obchodního prostředí ať již jasně danou závislostí ceny na poptávce a nabídce nebo externalitami v podobě karet náhody. Obecně je hra i pro lidi bez ekonomických znalostí poutavá a dokáže je základní souvislosti naučit.“

Martin Gregor, ředitel IES, uvádí: „Hru Oeconomica lze chápat jako určitý model, znázorňující jak reaguje nabídka, poptávka a cena na chování podniků, za které rozhodují hráči. Z toho pohledu vlastně zjednodušeně představuje práci ekonomů, kteří ke zkoumání reality rovněž využívají ekonomické modely.“

Principy hry popisuje Andrej Novik, vedoucí projektu, na konkrétním příkladu: „Hráči musejí přemýšlet o strategických rozhodnutích sami. Vyplatí se mi spíše investovat do výroby elektřiny, nebo raději do vzdělávání budoucích zaměstnanců? Mám si vzít úvěr? Budu schopný splácet?“ Podobných otázek staví hra před hráče celou řadu, včetně prosociální gradace celé hry: hru vyhraje ten, komu se podaří nejlépe podpořit veřejně prospěšné projekty. Andrej Novik dodává: „Díky svému zaujetí pro hru proniknou hráči mnohem snáze do dané problematiky. Pro pochopení abstraktních pojmů je jejich konkrétní aplikace zvláště důležitá.“

Oeconomica je dalším projektem Paralelního vzdělávání, kterému se společnost Scio intenzivně věnuje.

Informace o paralelním vzdělávání www.scio.cz/paralelnivzdelavani/.

Více informací o hře: www.oeconomica.cz.

Společnost Scio vznikla v roce 1996, vytváří profesionální testy pro přijímací zkoušky, které využívají střední i vysoké školy. V současnosti spolupracuje Scio s českými školami prostřednictvím několika desítek projektů. Škála služeb a produktů se rozšiřuje směrem k dětem a rodičům (viz Vzdělávání pro život: paralelní vzdělávání).

Loris Games je mladá česká firma zabývající se vývojem, výrobou a distribucí deskových her. Klade si za cíl vytvářet kvalitní a inspirativní hry, a to jak pro vzdělávací účely, tak pro ty, kteří mají rádi hry samotné. Mezi její nejúspěšnější hry patří klasický RPG hit Dorn, pirátská karetní hra Malacca, nebo třeba extrémní pexeso Lilanga.

Herní vývojáři z Loris Games spolupracovali se společností Scio i na úspěšných vzdělávacích projektech Ekopolis či Multipolis.

Hra Oeconomica vznikla ve spolupráci s Insitutem ekonomických studií Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy, předním českým ekonomickým univerzitním pracovištěm.

0 komentářů:



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.