Přes sedm tisíc učitelů je aktuálně v evidenci na úřadech práce. Necelá polovina z nich hledá zaměstnání od začátku července. A když už práci mají, stěžují si na nízké platy. Někteří učitelé proto pracují i o prázdninách. Stávají se z nich průvodci, nebo trenéři ve fitcentru. Jiní třeba učí cizince češtinu.
Z článku Kláry Bílé, bre, Vojtěcha Kouřímského a Jiřího Chuma v Rozhlas.cz vybíráme:
Učitelé jsou v Česku dokonce nejhůře placení vysokoškoláci. Jakub Stárek (z ministerstva školství, pozn. redakce) sice zmiňuje, že od roku 2005 se platy učitelů zvyšují, zároveň však přiznává, že ne tempem, jaký by si ministerstvo školství představovalo. Problém by mělo vyřešit zavedení kariérního řádu v roce 2014. Na něm nyní podle Stárka ministerstvo spolu s pedagogickými fakultami pracuje.
Učitelka Ivana Černá ve zlepšení moc nevěří. „Aktuálně se dotyčný učitel musí poohlédnout po nějakém jiném zaměstnání, aby se uživil. Takže má dvě nebo tři zaměstnání. A těžko takový člověk může pracovat na svém kariérním růstu,“ poznamenává.

Přečtěte si: Učitelé nevyžijí ze svých platů. Někteří proto pracují o prázdninách
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
Aplikace
(109)
BYOD
(34)
Bezplatně
(102)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
EDUin
(852)
ESF
(807)
EU peníze školám
(257)
FAQ
(87)
ICT
(1907)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
NAEP
(14)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
OECD
(114)
OER
(25)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
Ostatní
(6)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
PR článek
(1612)
PSP
(80)
Pedagogika
(1364)
Přečtěte si
(2698)
Přijímačky
(216)
RVP
(627)
SCIO
(317)
SKAV
(148)
Strategie 2020
(46)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
TIMSS
(39)
UJAK
(25)
Učitelský spomocník
(169)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
Zprávy
(4268)
analýza
(25)
anketa
(101)
audio
(148)
causy
(1049)
cloud
(22)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
dětské skupiny
(52)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
eTwinning
(32)
evaluace
(13)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
myšlenkové mapy
(10)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
novela
(69)
nová maturita
(1305)
odbory
(45)
odkazy
(271)
ombudsman
(40)
online
(174)
open source
(23)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
petice
(19)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
praktické školy
(25)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
práce s talenty
(37)
právní poradna
(339)
průzkum
(53)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
satira
(44)
sexuální výchova
(21)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
stravování
(50)
studie
(33)
střední školy
(369)
tablety
(113)
testování
(568)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
video
(685)
vyhláška
(41)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
výzkum
(283)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
ÚIV
(3)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
Škola21
(3)
školství
(2922)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018


Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
21 komentářů:
Učitelé jako vysokoškolsky vzdělaní lidé mají podle tarifních tabulek vyšší platy než středoškoláci nebo vyučení. Uvádí se, že z vysokoškolsky vzdělaných mají nejnižší platy, ale že by nevyžili?
Také mají vyšší platy než třeba nejchudší ze středoškolských učitelů - učitelů odborného výcviku, kteří mají mnohem nižší platové třídy, nižší plat a vyšší pracovní úvazek (5 dnů v týdnu po 8 hodinách po 60 minutách, žádné 45 minutové "hodiny").
Podívejte se, jak a z čeho žije většina pracujících, z normálních podprůměrných platů a nejistoty, že jim práce vydrží. Tak se učitelé nemusí tolik litovat a klidně mohou v létě najít nějakou zajímavou praxi, zvláště učitelé odborných škol, aby viděli, co a pro jaké skutečné prostředí učí.
Přivonět k různým praxím, v oboru ale i mimo něj, jedině prospěje každému. A potřebovali by to hlavně a zejména studenti, pro ně je ale brigád i praxe poměrně málo.
Dřív jezdil skoro každý zdravý učitel v produktivním věku v létě na tábory jako oddílový vedoucí, instruktor apod. Byly to dobré zkušenosti. Ovšem kasírovat v Kauflandu nebo uklízet vlaky, to se taky děje. Chápu, když je např. manželka v inval. důchodu a splácí se hypotéka.
Pro velkou většinu učitelstva považuju za nejlepší krok zavedení kariérního řádu. Jen ať se nikdo nevymlouvá, že nemá čas. Ženské dělají kariéru o mateřských dovolených, o nocích a o prázdninách. Chlapi to mají mnohem snazší, jak známo, čas na koníčky si vždy najdou. Kariérní řád by mohl zvednout prestiž učitelské profese. A ukázat, kdo z kantorů to s prací pro žáky i na sobě myslí vážně.
"Středoškolský učitel" - učitel odborného výcviku (dříve případněji mistr odborného výcviku) má obvykle jenom maturitu a obtížnost jeho hodin se s prací učitele například na základní škole vůbec nedá srovnávat. Minimálně v pěti případech z deseti je to zašívárna, a hoši a děvčata zabavte se, jak chcete.
za jejich aktivitu mohu říct pouze: děkuji
Co by mnozí učitelé dali byť i za takové ocenění svojí práce. Déle trvající pocit bezútěšnosti a marnosti, citové strádání z opakovaného nezažívání pocitu úspěchu se bezesporu promítá do psychiky učitelovy. Bez vnější pozitivní motivace pak časem vyhasíná i motivace vnitřní. Dostavuje se deprivace, flustrace, stres.
Je několik možností, jak si pomoci k druhotnému zdroji k zabezpečení obživy, aby se učitel mohl věnovat své zálibě, to jest kultivaci dětí a mládeže:
1. Již zmíněné druhé zaměstnání.
2. Vetření se do přízně nadtarifního koordinátora.
3. Založení občanského sdružení OSU (Ochranný Svaz Učitelský), který bude vybírat od konkurenceschopných absolventů škol poplatky z jejich zisku.
4. Po vzoru zdravotnických pokusů stanovit placené zkompetentňovací nadstandardy, popřípadě regulační poplatky za návštěvu ve vyučovací hodině.
Ani sebelepší finanční ohodnocení neudělá kubík zeminny nebo práci učitele lehčí a nebude se víc snažit.
Kdo učí, ví jaké je ve školách prostředí, vypětí, napětí, pozornost vyšponovaná na maximum, neustálé hlídání vlastních emocí a chuť udělat trochu kasárenský pořádek aby se dalo lépe učit, ve prospěch žáků i výuky a mírného uvolnění pedagoga fungujícím pracovním režimem a tak i jeho lepší soustředění na výuku.
Není to jenom ve finančním ohodnocení nebo společenském ocenění práce ve školství, je to va podstatě charita pro maličké, kteří přicházejí, aby se učili a misionářský a spasitelský pocit některých učitelů, kteří se na toto řemeslo dají s vědomím co je čeká a vlastní oběť ve prospěch vzdělávaných dítek a pocit, že někdo ty děti učit musí.
A jako v učení Zen: když můžeš učit, uč. A neskuhrej. Když nemáš důvod, vyhni se učení.
27. července 2013 17:49
Milý pane, nebavíme se zde o lidech se základním vzděláním, ale o vysokoškolsky vzdělaných lidech.
"z čeho žije většina pracujících" - nemůžete srovnávat dělníka od ponku, který vykonává stereotypní práci 30 let s člověkem, který se musí neustále vzdělávat a reagovat na nové a nové podněty. To je evidentně rétorika minulé doby. Tož neblbněte. Socialismus v podání Jakeše a Husáka se bohudík už nikdy nevrátí.
O prázdninách pracuji pravidelně u stavební firmy, díky mimořádné odpovědnosti a pracovitosti (získané ve školství) mám čistý měsíční příjem 24 000,- měsíčně. To se snad vyplatí, lepší jak nadtarifní složka 500,- Kč měsíčně!!!!!! Mimochodem - jak potupné. Tento stát se jednoduše o školství nedokáže postarat. Učitelé budou v důchodu patřit mezi největší žebráky a socky.
Učitelé budou v důchodu patřit mezi největší žebráky a socky.
Jaképak v důchodu - mezi žebráky a socky už patří teď.
Zrovna včera mi moje kamarádka - vyučená prodavačka - balící v práci bagety říkala, že bere o 5.000 Kč víc než já. A její sestra pracující na čerpací stanici taktéž. :-(
mezi žebráky a socky už patří teď
Ono jak kdo. Jak kdo. Míra uspokojování materiálních potřeb bývá mnohdy docela dobře detekovatelná. Člověk nemusí být ani profesionální slídil. Stačí se dívat. Modernizace šatníku a vizáže vůbec, autoparku, bydliště... Zdroje jsou. Pravda, může se promítnout výhra, dědictví, úvěr, dobrá investice, volba partnera... Kdo ví.
V každém případě, pokud se nezadaří a nechce se dožívat v blbárně, může se člověk zaangažovat v bagetárně či čerpadlárně.
Za totality k největším sockám patřili ti nejvzdělanější. Tak co?! Jsme v dobré společnosti!
Pokud vzdělaný vstoupil do KSČ, tak se za totality neměl vůbec špatně. Tak to bylo, obyčejná učitelko. Asi jste v té době nežila.
OU
Za totality žádné socky nebyly. Pokud se pamatuju, nikde nebyl žádný žebrák, cikáni bydleli jakž takž ukázněně, chodili do práce a jejich děti do škol. Rozdíl mezi bohatými a chudými byl malý. Nevím, kde jste vzala rčení, že nejvzdělanější byly největší socky. Kdo byl nejvzdělanější? Ten, kdo měl VŠ a VUML? Tak to asi nebyla socka.
Tzv. odpůrci režimu, byť s akademickým titulem (nebo vzděláním bez titulu viz čistky) dělali v kotelnách, myli výlohy apod. Ti si opravdu nemohli vyskakovat ani finančně. Trochu mě mrazí z představy, že někteří diskutující typu 21:45 jsou učitelé, kteří mají z dnešních dětí vychovat budoucí hrdý a svobodný národ. A je mi dost na to, abych věděla, o čem mluvím!
OU: učitelé, kteří mají z dnešních dětí vychovat budoucí hrdý a svobodný národ
Ano, to zní hrdě. A víte, že nejvíce hrdým a svobodným národem jsou Romové? Jak to, že nám toto etnikum např. průřezová témata nedávají za výchovný vzor?
Aby se někdo mohl cítit hrdým a svobodným člověkem, především musí hodně dokázat, zapracovat na sobě. K tomu potřebuje jisté morálně volní vlastnosti, charakter, pracovitost, píli, snahu, schopnost adaptace, konformity, spolupráce, komunikace aj. Fracek, který bude jen hrdý a svobodně si bude dělat, co chce, dopadne nejhůř a přímo čelem o chodník. Pokud to jako učitelka nevíte...
to zní hrdě
Možná by nebylo od věci trošku si připomenout význam slova hrdost. Prý je to povědomí svojí hodnoty a důstojnosti. Stejně jako svoboda nespočívá v dělání si, co se mi zlíbí, neboť jde ruku v ruce s odpovědností. Prý.
Fracek tedy nemůže být z podstaty hrdý a svobodný. Možná tak pyšný a zlovolný.
O národní hrdosti toho mnoho nevím. Radši. Narodil jsem se mimo svoji vůli s českou národností, z inkluzivních důvodů jsem konvertoval k národnosti romské a cítím se být podlužákem. Poturčenec horší Turka.
mají z dnešních dětí vychovat budoucí hrdý a svobodný národ
Rozplizlý v globalizovaném světě. "Dvakrát nevstoupíš do téže řeky", tím jsem chtěl říci to, že nějaké myšlenky D.O.S.T. jsou mně absolutně cizí
Globalizace se týká ekonomie, ne kultury a sebe-vědomí. Z tohoto pohledu považuji všechny testovací průzkumy typu PISA za devastující, protože úloha školství je úplně jiná, než "vyrábět" pracovní sílu. Je to jako s ratingovými agenturami - ty mají taky moc - mohou zlikvidovat, koho chtějí, a to jen proto, že je kdekdo poslouchá. Kdyby všichni najednou mávli nad jejich závěry rukou, ulevilo by se nám a jejich zaměstnanci by si mohli začít hledat smysluplnou práci.
Dokud se necháme vláčet ekonomickými lobby, nikam se nepohneme. Ani ve škole - celý neúspěch pramení ze stresu, co se musí a kdy přesně. Jako kdyby záleželo na tom, jestli se dítě naučí číst v první, druhé nebo třeba páté třídě.
to OU, 16:36
Paní kolegyně, vy zase dnes perlíte... Globalizace že se netýká kultury? Odkud se pak vzal např. pojem multikulturalita, co myslíte? Odkud se např. číňani dozvídají, co se nosí a pije v americe a napodobují to? A co indický Bollywood, atd.?
Prý "celý neúspěch pramení ze stresu" - akorát nevím, zda jsou víc stresováni žáci, nebo učitelé. A proč vlastně Vy osobně o stresu - vždyť jste psala, že učíte na waldorfské škole....?
Na tom, zda se dítě naučí číst v 1., 3. nebo 5. třídě opravdu tolik nezáleží. Spíše na tom, zda se vůbec někdy číst naučí, v tom je ten háček.
Multi znamená mnohé, různé. Globální je naopak celosvětové. Zdá se Vám to stejné? Stojíte o globální kulturu? Ano, snahy by tu asi byly, ale v tom je ta krása, že to se nemůže nikomu podařit. Aspoň doufám. Přinejmenším historii, Čapka, Smetanu, Havla, sv. Václava se těžko podaří globalizovat. Cizí kulturu je dobré poznat, ne přejímat, nebo napodobovat. V tom je její jedinečnost, na rozdíl od ekonomie.
Někdy v 60. letech ze 7. třídy vyšel žák, který 3x propadl, šel na horníka a po dvou letech učení se přišel podívat na svého učitele. V saku, statný, dobře živený, poplácal svého učitele po ramenou a na jeho dotaz mu hrdě a dobrácky řekl, že má určitě 3x větší plat než on.
Někdy kolem roku 2010 přijel do školy pracovně bývalý abslovent, pracuje v montážní firmě, má plnou kvalifikaci, kvalifikační zkoušky, řidičák, dobrou práci, statný, dobře živený, sebevědomý a na zvědavý dotaz učitele, kolik že bere mu řekl číslo, které mu učitel nevěřil, ale přesto šel lítostí a ponížením tiše plakat do kabinetu a říkal si, že je škoda, že už je starý, že by se v takové firmě stejně úspěšní už neuchytil.
že má určitě 3x větší plat než on
Vždyť je to tak správně. Co by to bylo za pořádky, kdyby trenér běhal rychleji, než jeho svěřenci.
Okomentovat