V současné době se diskutuje o tom, jak dosáhnout toho, aby se naši žáci lépe učili. Jedním z nápadů je, začínat vyučování později, místo od osmi až od devíti hodin. Příkladem má být Finsko. Požádali jsme Maarit Virolainen, pracovnici finského Ústavu pro pedagogický výzkum (Koulutuksen Tutkimuslaitos – KTL), aby nám napsala, kdy doopravdy ráno začíná vyučování ve finských základních školách. Její odpověď, která tvoří základ tohoto článku, jsme doplnili o informace z dalších zdrojů.
Začneme konstatováním, že vyučování v základní škole je podle celkového minimálního ročního počtu vyučovacích hodin ve Finsku kratší než ve většině ostatních evropských zemí. Od 1. do 9. ročníku včetně je to ve Finsku 6327 hodin, v Estonsku 6432, ve Slovinsku 6438, na Slovensku 6861, v ČR 6890 hodin, ve Francii 8284 hodin, v Irsku 8295 a v Lucembursku 9090 hodin. V Německu a v Rakousku se počty hodin liší podle různých druhů základních škol, takže celkové srovnávání je obtížné.
Z tohoto srovnání lze odvodit, že při nižším počtu vyučovacích hodin není problém posunout začátek vyučování na pozdější hodinu. Ve Finsku někdy posouvají začátek vyučování na 9. hodinu u žáků 1. tříd po několik týdnů tak, aby si prvňáčci snadněji zvykli na nové povinnosti.
Běžně škola začíná v 8 hodin. Od 1. do 6. třídy vyučuje všechny předměty vyjma angličtiny a náboženství jeden třídní učitel. Učitelé jsou ve Finsku respektováni a oceňováni, a tak pokud si učitel rád ráno přispí a dokáže si s ředitelem školy vyjednat rozvrh hodin podle svých představ, může vyučování začínat později.
Maarit Virolainen uvádí příklad: Dcera ve 3. třídě chodí třikrát týdně na osmou a dvakrát na devátou hodinu, syn v 5. třídě chodí jednou na desátou, dvakrát na devátou a dvakrát na osmou.
Respektovaný status učitelů ve Finsku znamená, že učitelé mají autoritu jak u žáků, tak u jejich rodičů.
Většinu času mohou věnovat vyučování, protože nemusí řešit kázeňské přestupky.
MV a AK
1 Koulutuksen Tutkimuslaitos http://ktl.jyu.fi/ nebo Finnish Institute for Educational Research http://ktl.jyu.fi/ktl/english
2 Recommended Annual Taught Time in Full-time Compulsory Education in Europe 2012/13. Eurydice – Facts and Figures, s. 20-21. http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/facts_and_figures/taught_time_EN.pdf
Vzděláváním ve Finsku se zabývají i tyto články Zpravodaje Odborné vzdělávání v zahraničí
Znovu finské školství, 5/2011, s. 5
Pohled na finské školství, 3/2011, s. 5-7
Zdroj: Zpravodaj Odborné vzdělávání v zahraničí

NÚV: Kdy začíná ve Finsku vyučování
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
Aplikace
(109)
BYOD
(34)
Bezplatně
(102)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
EDUin
(852)
ESF
(807)
EU peníze školám
(257)
FAQ
(87)
ICT
(1907)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
NAEP
(14)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
OECD
(114)
OER
(25)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
Ostatní
(6)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
PR článek
(1612)
PSP
(80)
Pedagogika
(1364)
Přečtěte si
(2698)
Přijímačky
(216)
RVP
(627)
SCIO
(317)
SKAV
(148)
Strategie 2020
(46)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
TIMSS
(39)
UJAK
(25)
Učitelský spomocník
(169)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
Zprávy
(4268)
analýza
(25)
anketa
(101)
audio
(148)
causy
(1049)
cloud
(22)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
dětské skupiny
(52)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
eTwinning
(32)
evaluace
(13)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
myšlenkové mapy
(10)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
novela
(69)
nová maturita
(1305)
odbory
(45)
odkazy
(271)
ombudsman
(40)
online
(174)
open source
(23)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
petice
(19)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
praktické školy
(25)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
práce s talenty
(37)
právní poradna
(339)
průzkum
(53)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
satira
(44)
sexuální výchova
(21)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
stravování
(50)
studie
(33)
střední školy
(369)
tablety
(113)
testování
(568)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
video
(685)
vyhláška
(41)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
výzkum
(283)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
ÚIV
(3)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
Škola21
(3)
školství
(2922)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018


Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
8 komentářů:
A od kolika hodin pracují rodiče?
U nás není výjimkou, když jsou děti ve družině již od 6:30 h.
Skolni vyucovani zacina ve Finsku v polovine srpna.
Sedych
A jejej, někoho zase něco napadlo. Doufám, že na to nedostal evropské peníze.
Téma o změně začátku vyučování je zcela vedlejší. Tím hlavním je motivace žáků k učení.
Milan
Doporučuji, aby vyučování vůbec nezačínalo. To by děti ocenili ze všeho nejvíce.
jak dosáhnout toho, aby se naši žáci lépe učili.
Jedním z nápadů je, začínat vyučování později...
Ano, zdá se, že koncenpce rozvoje našeho školství a vzdělanosti vůkol závisí na tom, co kde koho napadne.
Mě kupříkladu napadlo, že kdyby se vyučovací hodina zkrátila o pět minut, mohlo by se bez problémů začínat o půl hodiny později. A kdyby se zkrátila o deset minut, mohlo by se o půl hodiny dřív i končit.
Stejně se hafo času prokecá zjišťováním přítomnosti žáků a jejich věčnými výmluvami, co kdo proč nemá či zapomněl.
Ví někdo v kolik hodin ve Finsku vychází sluníčko a kdy zapadá?
Kdy sleze sníh a kdy zase napadne?
Možná že i podle toho se začíná pracovní doba i doba školního vyučování. A možná i kvůli dlouhé polární noci si finské děti i dospělí hodně doma čtou.
Proč jsou u nás prázdniny v létě? Většinou proto, že děti už historicky pomáhaly dospělým při senoseči, žních, pasení hus, dobytka a sklizni úrody. A když bylo hotovo, mohly chodit do školy.
Přesně. Tyhle věci, a hlavně atmosféra ve společnosti, ovlivňují vzdělanost (i výsledky vzdělávání) mnohem víc než vzdělávací systém.
Pavel
Okomentovat