Elektrotechnická olympiáda startuje

neděle 4. listopadu 2012 ·

Elektrotechnická olympiáda je součástí projektu Popularizace vědy a výzkumu ČVUT. Cílem projektu je vytvořit systémové nástroje pro popularizaci výsledků výzkumu a vývoje pro studenty a žáky pomocí přednáškových cyklů, systémových propagačních aktivit VaV, popularizačních cyklů, dnů otevřených dveří, audiovizuální tvorby, e-learningových kurzů a interaktivních webových stránek.

Podrobnosti naleznete na portálu go2fel.cz.

Soutěž se skládá ze dvou etap:

  • vypracování znalostního testu z oblasti technických oborů (zejména matematika, fyzika, elektrotechnika, informatika)
  • vypracování prezentace (projektu) na vámi zvolené téma z oblasti technických oborů
Pravidla

Obecně

  • Začátek soutěže: 10. 10. 2012
  • 1.etapa: od 10. 10. 2012 do 10. 12. 2012
  • 2.etapa: od 1. 12. 2012 do 10. 2. 2013
  • Finále: únor 2013
  • Soutěže se může zúčastnit žák (student) základní nebo střední školy se sídlem v České republice kromě hl. města Prahy.
  • Podmínkou účasti v soutěži je registrace na tomto webu.
  • Na základě úspěšné registrace můžete absolvovat vědomostní test – 1 etapa soutěže.
    • Test obsahuje otázky z matematiky, fyziky a techniky odpovídající všeobecným znalostem žáků vyššího stupně základních škol (mladší žáci, ukázka testu) a všeobecným znalostem žáků středních škol (starší žáci, ukázka testu).
  • Dalším krokem v soutěži je vypracování prezentace (projektu) na libovolné téma z oblasti technických oborů – 2 etapa soutěže.
  • Odborná komise podle výsledků testů a úrovně prezentací zveřejní pořadí soutěžících.
  • Ti nejúspěšnější budou pozvány do finále soutěže.
  • Finalisté budou prezentovat své práce na půdě Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze.
  • Odborná komise na závěr vyhlásí a odmění vítěze.
Kategorie soutěže

Soutěžící jsou rozděleni do dvou kategorií: mladší žáci, starší žáci. Pro určení kategorie soutěžícího platí následující pravidlo:
  • Mladší žáci: do 15 let včetně – základní školy a víceletá gymnázia
  • Starší žáci: nad 15 let – střední školy
Pro mladší žáky

Téma soutěžního projektu si vybírá žák sám, resp. s pomocí svého pedagoga. Na prezentaci pracuje na základě dostupných informací z knihovny nebo z internetu. Podmínkou je, aby zvolené téma bylo z oblasti technických oborů například robotika, elektrotechnika, telekomunikace, energetika, recyklace surovin a odpadů a podobně. Samozřejmě, že předpokládáme věku adekvátní metodickou pomoc učitele při výběru tématu, při zpracování samotné prezentace, jakož i při přípravě obhajoby v případě postupu do finále.

Pro starší žáky

Téma soutěžní prezentace (projektu) si z oblasti technických oborů vybírá student sám, příp. s pomocí svého pedagogického poradce. Téma zpracuje na základě dostupných informací z knihovny nebo z internetu. Pro soutěžícího studenta střední školy je výhodou možnost prezentace popisu projektu výroby jednoduchého technického zařízení, případně počítačové aplikace, kterou sám vytvořil, resp. na vytvoření kterých se podílel. Takovým zařízením může být například robot na bázi LEGO – Mindstorm, doma nebo ve škole vyrobený zesilovač, popřípadě jakýkoliv přístroj spadající do deklarovaných oborů. Samozřejmě, že předpokládáme věku adekvátní metodickou pomoc pedagoga při výběru tématu, při zpracování samotné prezentace, jakož i při přípravě obhajoby v případě postupu do finále. Prakticky zaměřené a realizované projekty jsou vítány.

3 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
4. listopadu 2012 v 18:53  

a) žáci středních škol jsou také žáci a ne studenti (viz citace z článku "Téma .. z oblasti technických oborů vybírá student sám")
b) na středních odborných školách (v oborech s výučním listem i oborech s maturitou) mnozí žáci mají běžně své odborné aktivity, které mohou prezentovat a prezentují ve škole i mimo školu, například i formou tzv. ročníkových prací, nebo výstav vlastních prací žáků, nebo i neformálně i bez řízení školou mezi sebou nebo na tématických fórech na internetu
c) pouhé teoretické prezenzace jsou pouze polovičaté řešení, ale většina žáků škol zaměřených především na teorii a ani žáci většinou nemají doma vybavení pro stavbu a konstrukci různých zařízení na dobré řemeslné úrovni a pak výsledek vypadá bez jejich viny jako něco nepovedeného
d) představa uváděná v článku, že žáci budou vyrábět zesilovače nebo zdroje je ve školství tak zakořeněná, že zcela pomíjí i ostatní oblasti techniky i při praktických maturitách, (výčet by zabral několik stran) a přitom mladí technici i bez vědomí nebo vedení škol vyrábějí mnohdy velmi zajímavá zařízení, ale pro některé učitele nejsou tak efektní a přehlížejí je
e) mnozí žáci by víc než organizaci soutěží a prezentací přivítali konkrétní každodenní pomoc a kvalitní výklad a rady, pomoc a konzultace nebo možnost použití zařízení školy (software, hardware, měřicí přístroje, nářadí, dílny, materiál, atd.,) v okamžiku, kdy jí potřebují
f) většinu rad a zkušeností si mládež předává sama mezi sebou a pomoc zkušených odborníků je vždy velikým přínosem a akcelerátorem jejich rozvoje (pochvala výborným učitelům a učitelkám, kteří a které jsou na roztrhání a přesto rozdávají co mohou)
g) k optimismu přispívá i pohled do národní technické knihovny, plné mladých zhruba od patnácti do třiceti (.. a pak dlouho nic) zabraných do studia
h) podporu zájmu o studium technických oborů (a nejen technických, ale i všeobecně) je třeba realizovat i skutečnými nebo virtuálními (aby se návštěvníci dostali tak, kam normálně nemohou, nebo by se nevešli nebo překáželi) EXKURZEMI na nejrůznější pracoviště z nejrůznějších oborů.

Anonymní řekl(a)...
4. listopadu 2012 v 19:02  

"Soutěže se může zúčastnit žák (student) základní nebo střední školy se sídlem v České republice kromě hl. města Prahy."
Proč jsou exkomunikováni žáci škol z Prahy? A v tom i žáci z obcí mimo Prahu, kteří do pražských škol dojíždějí, nebo tu jsou obytovaní?

Pytlik Blaha řekl(a)...
4. listopadu 2012 v 20:12  

Jen drobná připodotknutí:
i) Bývaly doby, kdy se mnou žáci gymnázia probírali třeba otázku nastavení pracovního bodu tranzistoru v zesilovači. Dnes nevím. Už dlouho, dlouho se mne nikdo na nic neptal.
j) Zajímavé věci se dělají i v zájmových kroužcích. Ale asi to bude spíš otázka působení nadšenců, než nějaká cílená aktivita a podpora státních institucí. Pravda, hovoří se o rostoucím nedostatku techniků, ale jak už to tak bývá, asi je to všechno.
k) Dosť bolo Prahy!!!

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.