Dopis pro Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) a Českou školní inspekci (ČŠI)

středa 2. května 2012 ·


Dne 2.5.2012

My níže podepsaní občané a my níže podepsaní rodiče žáků 5. a 9. ročníku základní školy žádáme změnu rozhodnutí bývalého ministra Josefa Dobeše, kterým je stanovena nová povinnost zúčastnit se plošného testování pro žáky 5. a 9. tříd.

Navrhujeme ihned změnit "Program zjišťování výsledků vzdělávání", který byl vyhlášen rozhodnutím ministra Josefa Dobeše dne 9.2.2012 (viz příloha dopisu – „Vyhlášení“), ze kterého dle informací na webových stránkách České školní inspekce (ČŠI) vyplývá, že testy jsou závazné pro téměř všechny školy, téměř všechny žáky v daném ročníku a následně tedy i rodiče žáka 5. nebo 9. ročníku budou nuceni respektovat otestování svého dítěte v době 21. 5. - 8. 6. 2012.

Věříme mnoha odborníkům, že cíle nového plošného testování se dají dosáhnout i testováním dobrovolných významně velkých skupin žáků ve školách a dobrovolníků bude jistě dostatek. Navrhujeme „Program zjišťování výsledků vzdělávání“ upravit tak, aby plošné testování bylo zrušeno nebo upraveno na výběrové testování (testování jen vybraných skupin dobrovolně zapojených žáků, s povolením jejich rodičů).

Nechceme, aby povinné plošné testování umožňovalo měření a srovnávání celé jedné generace dětí, kdy vždy bude polovina dětí patřit mezi 50 % horších, toto zařazení může pak ovlivnit sebevědomí dětí. Žádné testy nemohou objektivně prokázat, kdo je nejlépe vzdělaný a kdo nejméně, zejména nelze takto generalizovat na základě jednoho typu testu. Testy neprokazují všechny dovednosti a nelze z nich usoudit, kdo z žáků může být v životě později úspěšný a přinášet druhým lidem prospěch. V mnoha zemích velmi opatrně zacházejí se sběrem a interpretací údajů o schopnostech dětí a snaží se nerozdělovat děti na více a méně schopné. Je prokázáno psychology, že pokud dostanou děti negativní „značku“, velmi to negativně ovlivní jejich další rozvoj.

Nebezpečné je toto testování i pro nadané děti, i nadané a ve škole úspěšné dítě může udělat v určitý den v určitém jednom testu náhodně chyby a výsledky pak neodpovídají jeho skutečnému nadání a takové dítě i jeho rodiče se velmi obtížně vyrovnají se špatnými výsledky. Mnoho dětí má vysokou inteligenci v různých oblastech lidské osobnosti, které test nebude měřit. Mnoho dětí je velmi schopných prokázat dovednosti měřené testem lépe verbálním projevem a méně pak v písemném testu. Školy v ČR dávají běžně možnost prokázat dovednost nejen testy, i verbálním ověřením.

Pokud se tyto testy stanou důležitou části vzdělávacího systému na základních školách v ČR, rodiče mohou z obavy o budoucí úspěch svých dětí vyvíjet tlak na školy, aby připravovaly žáky zejména na testy. Školy pak mohou začít omezovat prostor, který věnují různorodým předmětům, dovednostem nebo omezí podporu individuálního talentu dětí. Školy, které vzdělávají i děti méně nadané v oblastech testování, mohou nepřiměřeně zvyšovat tlak na tyto děti, ačkoli tyto děti potřebují individuální podporu. A nestačí jen vyřadit z testování skupinu diagnostikovaných žáků, mnoho dětí může mít různé aktuální znevýhodnění pro podání výkonu v testech.

Každé dítě je originální osobnost, každé dítě má být pozitivně motivováno k rozvoji svých různorodých a individuálních schopností a s nimi pak může v životě uspět.

Školy v ČR jsou demokraticky řízeny i kontrolovány zástupci rodičů, zastupitelů obcí, krajů a právě tito všichni, společně s dalšími odbornými institucemi, by měli být zapojeni do zvyšování kvality škol. Rozhodnutí shora centralizovaně zlepšovat výsledky žáků plošnými testy nemusí mít pozitivní vliv na výsledky českých žáků v mezinárodních srovnáních. Známý úspěch finských žáků v mezinárodních testech PISA je dle dostupných informací založen na metodické podpoře škol v moderních metodách vzdělávání, na velké podpoře všech žáků se slabším výkonem, na vysoké prestiži a ocenění práce učitelů.

Podepsat lze zde

Přehled podpisů zde

Web petice

11 komentářů:

Simona CARCY řekl(a)...
2. května 2012 v 6:52  

Jasne, slava prumernosti! Bojme se rici, ze je nekdo lepsi. Strach z toho, ze polovina bude mene uspesna tak paradoxne nevede k podpore ucebnich aktivit zaku, ale k ataku testovani. Neco jako kdyz v Ringhofferove tovarne delnici nicili stroje.... Znicime testovani a nebude videt, ze nase deti jsou blbe. Jeste si nezapomente doma povesit pres zrcadlo satek, abyste se nemuseli kazdy den divat na hlupaka.

Anonymní řekl(a)...
2. května 2012 v 7:37  

Pane Wagnere, jste hloupý ubožák a zároveň ostuda českého školství.

Anonymní řekl(a)...
2. května 2012 v 7:39  

A mimochodem, kdybyste byl pane Wagnere (a spolu s vámi většina dalších novinářů), všiml byste si, že nejde o rozhodnutí Josefa Dobeše, ale zavedení testování v 5. a 9. třídách je součástí programového prohlášení vlády!

Anonymní řekl(a)...
2. května 2012 v 7:49  

"Znicime testovani a nebude videt, ze nase deti jsou blbe".

Testovat ano, testujeme již dávno. Zpětnou vazbu máme. Vy si doopravdy myslíte, že testování MŠMT je lékem na neduhy českého školství ?
České školství je především hluboce finančně poddimenzované. Jsme na chvostu v EU. Ostuda. Veřejné školství nemá na pomůcky, učebnice,...Nebýt EU peníze školám, tak budeme psát křídou na odrápanou tabuli až do důchodu. Nejvíc by mě zajímalo zda ČR vyčerpá oněch "nevyzvednutých 53 miliard" z EU a zda budou smysluplně použity pro žáky a studenty. Stačí se jen shýbnout, ale to asi ministři neumějí. Ostuda.

Janek Wagner řekl(a)...
2. května 2012 v 7:50  

Milý anonyme, takže postupně:

1. Nejsem autorem a zatím ani petentem dopisu.

2. Opakovaně jsem veřejně prohlásil, že nejsem proti testování jako takovému.

3. Způsob přípravy plošného testování pod vedením ministra Dobeše spolu s diletantskou přípravou standardů a revize RVP ZV považuji za nepřijatelný. S tím nemá programové prohlášení vlády skutečně nic společného.

A ještě pro paní Carcy: Plošné testování v připravované podobě o dětech mnoho nevypoví.

Anonymní řekl(a)...
2. května 2012 v 7:56  

2. května 2012 7:37

Ale pane řediteli !!!! Jste ostudou učitelského stavu !!!

Anonymní řekl(a)...
2. května 2012 v 8:24  

"Nebezpečné je toto testování i pro nadané děti, i nadané a ve škole úspěšné dítě může udělat v určitý den v určitém jednom testu náhodně chyby a výsledky pak neodpovídají jeho skutečnému nadání a takové dítě i jeho rodiče se velmi obtížně vyrovnají se špatnými výsledky."

No jo, jenže on je v podstatě celý život o tom, aby se člověk vyrovnával se svými chybami. Někde se to ti naši miláčkové naučit musí. Budeme-li jim celou školní docházku vštěpovat, že jsou dokonalí a bezchybní tvorové, nabijou si v životě budoucím nepěkně hubu.

Anonymní řekl(a)...
2. května 2012 v 8:54  

Souhlasím s obsahem dopisu. To 8:24 - podle mého názoru odmítáním jakékoliv formy selekce nejde o vštěpování pocitu dokonalosti a bezchybnosti. Naopak - úspěšným řešitelům testů by se něco takového mohlo chtě-nechtě "vštěpovat". Jakákoliv selekce v kontextu dnešní doby je "nefér hra" - selektuje se nonstop všude cokoliv /stačí sledovat reklamy různého zboží/, kritéria pro takové selekce se mění podle potřeb "trhu" = vláda peněz nad osudy lidí, vše zmanipulováno, hodnoty, které nelze obchodovat, jsou pasé.
Být rodičem s nejméně 2 potomky, netřídili byste je podle jejich schopností a dovedností /třeba i pomocí testů/, protože každé dítě je jiné, všichni máme různé přednosti a nedostatky, aniž by měl kdokoliv větší anebo menší hodnotu. Tvoříme společnost, ve které nikdo bez druhého nemůže být - všichni jsme součástí celku a jsme nezastupitelní :-)
Testy = soutěžení. O soutěžení např. tady:
http://www.littlemodernist.com/detail-clanek/as-kids-see:respect/je-nutne-kazit-oslavu-dne-deti-soutezemi

Anonymní řekl(a)...
2. května 2012 v 13:30  

No stačí se podívat kam až jsme dospěli s netříděním při přijímacích zkouškách na SŠ. Netřídili jsme, a 20 % miláčků si u státní maturity nabilo hubu. A jak to tak sleduju, bude hůř. V budoucnu můžeme úspěšně dospět až k 50 % neúspěšných maturantů, protože na gymnázia se už mnohde berou čtyřkaři a na jiné maturitní obory i propadlíci ze ZŠ. Docela se těším. V budoucnu bude docela sranda, protože už nám to prosakuje i na VŠ. Čtyřkařů ze základek s vysokoškolským titulem nám přibývá jako hub po dešti.

Anonymní řekl(a)...
8. května 2012 v 18:51  

Vážení přátelé,
problém není ve špatném třídění. Problém je ve špatném vzdělávání, kdy se stále usiluje o to, aby z dětí vyrostla otrocká masa, schopná namemorovat cokoli a hlavně se proboha na nic neptat. Což je přesně hodnota, měřitelná plošnými testy.
To, zda někdo z dětí vychovává komplexní svébytné osobnosti, se bohužel měří dosti těžko.

A to nemluvím o vedlejším efektu - že totiž soudruzi velitelé mají v úmyslu honorovat školy podle výsledků. Tedy ty, které si vyzobou nadané žáky a nejvíc je nadrtí, dostanou také nejvíc peněz. Což je z logiky věci úplná blbost. Poněvadž flotila (rozuměj společnost) pluje jen tak rychle, jak rychle pluje nejpomalejší loď.

Anonymní řekl(a)...
8. května 2012 v 20:40  

Ad 8. května 2012 18:51

Kolego, učím už pár let, ale nikoho, kdo by chtěl vychovávat otrockou masu, jsem ještě nepotkala. Pokud Vy osobně ano, měl byste jako správný předák a inovátor na něj ukázat prstem. Třeba by se zastyděl a lépe a komplexněji by nám pak ty svébytné osůbky vychovával. Pokud by se daly!

A nepatříte Vy k těm umíněncům, co považují memorování vyjmenovaných slov a malé násobilky za zotročování davů? A víte, že je to nejoblíbenější činnost děcek hned po svačení?
Ale stejně jste mě znejistěl. Teď abych se bála dát dětem stejné znění domácího úkolu, nebo stejné zadání písemné doplňovačky. Aby z nich nerostli ti otroci, viďte?

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.