Zkouška ohněm: 34 Individuálních projektů národních

pondělí 5. března 2012 ·

Ministerstvo školství zveřejnilo ve středu slíbený seznam 34 připravovaných Individuálních projektů národních v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Na realizaci projektů je k dispozici necelých 6,2 miliardy korun, součet rozpočtů projektů je ale téměř 7,7 miliardy korun, některé projekty tedy zřejmě neprojdou schvalovacím procesem nebo budou redukovány. Podívejme se na kritická místa známých projektů a na projekty, které vzbuzují značné pochybnosti.

V následující tabulce s přehledem ohlášených Individuálních projektů národních (IPn) jsme zeleně označili pět projektů, které prošly hodnotícím procesem a jsou ve stádiu zahájení, žlutě pak ty, které jsou dlouhodobě kritizovány a u kterých můžeme očekávat negativní ohlas v Bruselu:

3D ZDRAVÍ 150 872 066 Kč Zdravý a bezpečný občan, stabilní rodina, silná společnost
FINGRAM 580 000 000 Kč Základy finanční, občanské a právní gramotnosti
PRAXE 800 000 000 Kč Stáže ve firmách - vzdělávání praxí
antiKOR 150 000 000 Kč Rozvoj kompetencí občanů pro boj s korupcí
DV TECH 499 722 640 Kč Podpora systému dalšího vzdělávání v rámci budování konkurenceschopnosti České Republiky
KARIÉROVÉ PORADENSTVÍ 179 315 300 Kč Kariérové poradenství = podpora dalšího vzdělávání
PŘEKVAP 100 000 000 Kč Předvídání kvalifikačních potřeb trhu práce
UNIV3 454 257 830 Kč Podpora procesů uznávání
E-LEARNING 60 000 000 Kč Brána do světa E-learningu.
PDEV 28 491 080 Kč Program dalšího environmentálního vzdělávání
ČEŠI V EU 79 000 000 Kč Češi Evropě
NEDIR 649 998 020 Kč Integrovaný registr vdělávací soustavy ČR
GRAMOTNOSTI 84 765 900 Kč Gramotnosti
SIV 248 806 016 Kč Systém inkluzívního vzdělávání
K2 64 606 607 Kč K2 - Kvalita a konkurenceschopnost v neformálním vzdělávání
KARIÉRA 30 000 000 Kč Kariérní systém
KREDO 1 495 878 148 Kč Kvalita, relevance, efektivita, diverzifikace a otevřenost vysokého školství v ČR
METODIKA 111 980 333 Kč Efektivní systém hodnocení a financování výzkumu, vývoje a inovací
NZZ_2 69 226 805 Kč Nová závěrečná zkouška 2
PODPORA MŠ 84 929 900 Kč Podpora pedagogů mateřských škol
PROROK 129 571 900 Kč Profesní podpora učitele
PTPV 129 540 130 Kč Podpora odborného vzdělávání
RAMPS-VIP III 257 244 528 Kč Rozvoj a metodická podpora poradenských služeb – VIP III
ROZVOJ VOŠ 118 330 557 Kč Rozvoj vyšších odborných škol (VOŠ), Transformace do struktur vysokého školství & stabilizace sektoru
ETO 65 000 000 Kč ETO (Etická a občanská výchova) - dříve Výchova k občanství
Škola hrou 100 000 000 Kč Škola hrou
SRVaŠ 200 000 000 Kč Spolupráce rodičů, veřejnosti a školy
Activa 29 990 581 Kč Aktivační centra
SysTV 200 000 000 Kč Systémový rámec technického vzdělávání v rezortu MPO
Ředitel21 90 000 000 Kč Kariéra ředitele školy
Středisko 30 000 000 Kč Podpora rozvoje preventivních služeb
SciencePoint 326 000 000 Kč Brána do světa vědění
Pospolu 70 000 000 Kč Podpora spolupráce škol a firem
Aktivní pohyb a zdravá výživa 30 000 000 Kč Aktivní pohyb a zdravá výživa

Projekt NEDIR, který by mělo realizovat MŠMT s ČŠI, byl kritizován na kulatém stole podobně jako další projekt NVDD, který je nově přejmenován na SciencePoint a bude opět projednáván na dalším kulatém stole 14. března. Kulatý stůl k projednání IPn Škola hrou byl v lednu odložen a bude uspořádán již tento týden v pátek, stejně jako projekt Ředitel21.

Celý proces přípravy IPn trpí neuvěřitelnou netransparentností. Vznik řady projektů je zcela nejasný, projekty tvoří pro veřejnost anonymní týmy a často nejsou vysvětleny ani role některých známých tváří. V některých projektech se náhle bez vysvětlení objevují či mizí noví partneři (například v NVDD), projekty jsou přejmenovávány a na některých vedení MŠMT přes opakovanou kritiku z neznámých důvodů lpí.

Překvapuje také nepoměr ve výši rozpočtů řady IPN: zcela nečitelné a nedokladované projekty, jako jsou NEDIR, SciencePoint, E-learning, FINGRAM či Škola hrou, mají na první pohled nafouknuté rozpočty až v řádu stamilionů, a jejich smysluplnost není někdy ani po kulatém stole jasná, naproti tomu evidentně smysluplnější projekty jako Ředitel21, Kariéra nebo Podpora MŠ zůstávají v řádu desítek milionů.

Vyjadřujte se v komentářích k článku k jednotlivým projektům a navštivte kulaté stoly, kde se připravované IPn budou projednávat!

12 komentářů:

BoBr řekl(a)...
5. března 2012 v 10:48  

Člověk jen zírá! Zdá se, že jedinou koncepcí stojící za těmito projekty je "přemisťování" miliard. A to se děje v situaci, kdy se mluví o snižování počtu učitelů. Myslím, že autoři správně předpokládají, že nás nakonec unaví a přestaneme křičet.
Dojem, který z realizace těchto projektů zůstane, ale nebude tak snadno možné přejít. Zrovna jsem četl seriozní studii pojednávající o tom, že dnes již vše došlo tak daleko, že bohatství je přímo podmíněno neetickým chováním (http://goo.gl/BX8uc). Bude-li toto vnímání stále posilováno, možná stojíme u zárodku nápravy. Snad to není pouhé mé zbožné přání?

Anonymní řekl(a)...
5. března 2012 v 11:27  

"Lidé, bděte" platí stále, ať to řekl kdo to řekl, a kdykoli se tak neděje, můžou si lidé, resp. občané za následky sami.
Teď se hodí k tomu dodat:
A UČITELÉ, ŘVĚTE! A vysvětlujte lidem okolo sebe, proč jste konečně začali řvát - že je to kvůli jejich dětem a jejich budoucím důchodům.

Pytlik Blaha řekl(a)...
5. března 2012 v 12:45  

Připomíná mi to účtenku pátečního nákupu v Tescu.
Trochu si s kamarády o víkendu naplníme bříška.

poste.restante řekl(a)...
5. března 2012 v 12:53  

Myslím, že ministerskému usilí je nutno zatleskat.

Mne osobně některé projekty zaujaly a mám k nim dotazy či poznámky - třeba:
AntiKOR - moc se těším na školení. A doufám, že pro politiky bude povinné.
http://www.youtube.com/watch?v=8UtnCM7aKyY

ETO - dříve Výchova k občanství
Bude možno z projektu uplatnit nákupy nových fotografií prezidenta do učeben po příštích volbách?

SRVaŠ - mohl být nazván rovnou SRPŠ - bylo by možno využít zažité zkratky. Jen netuším, co za těch 200 milionů s rodiči naspolupracujeme

SciencePoint - to je ta Brána vědění, kterou otevřeli na Slovensku, nebo je to jen shoda názvů? Každopádně za nějakých 320 milionů to musí být pořádná vrata

U ostatních si počkám na bližší informace.

P.S.: Ad poznámka pana Brdičky.
Pro ty, kdo nečtou anglicky, viz:
Bohatší lidé častěji podvádí, zjistili psychologové
http://aktualne.centrum.cz/finance/penize/clanek.phtml?id=735108

Pytlik Blaha řekl(a)...
5. března 2012 v 12:59  

Bohatší lidé častěji podvádí

a jsou větší skrblíci.
Proto jsou také bohatší. To dá rozum, přece.

Anonymní řekl(a)...
5. března 2012 v 13:06  

Zatleskat určitě, alae hodila by se k tomu tvář ministra.

Anonymní řekl(a)...
5. března 2012 v 21:24  

Tak to máme okolo 7 miliard. 53 - 7 = Josefe a kde je ten zbytek ?

Anonymní řekl(a)...
6. března 2012 v 9:36  

No, má na mě ta tabulka podobný efekt, jako by mi místo ní nakreslili velkou zadnici a na ní namalovanou pěst se vztyčeným prostředníčkem.
To je teda fakt síla.
Není někde přístupný seznam podobných již ukončených projektů, že bych si uvědomil, jak mně a žákům pomohly při výuce?

Pytlik Blaha řekl(a)...
6. března 2012 v 11:17  

že bych si uvědomil, jak mně a žákům pomohly

Vaše sklony k sebetrýznění jsou limitně patologické.

Anonymní řekl(a)...
6. března 2012 v 18:16  

Jak rozházet miliardy, to je Dobešovo dilema. Řídit školství neumí, na platy učitelů a na pomůcky chybí peníze, ale na hlouposti rozházet miliardy není problém. Rozklíčovat, kdo se nakapsuje, možná by se z toho pár set milionů ušetřilo pro nás učitele a pro žáky.

Biene řekl(a)...
7. března 2012 v 20:25  

Trošku mě zaráží, že projekt PRAXE je označen "jen" bíle, neboť kulatý stůl k tomuto projektu byla jedna velká fraška a ukázka naprostého amatérismu tvůrců, kteří balancují někde mezi MŠMT, MPSV a MV..a zdá se, že sami neví, čí jsou, natožpak, jak a pro koho ten "skvělý" projekt vlastně vytvořili.

Anonymní řekl(a)...
13. března 2012 v 9:19  

Napakovat se mají kraje, Hospodářská komora a odboráři, aby podpořili krachující VV a pana ministra osobně v jeho další činnosti. Dále je pak nutné, aby se napakovala i média a podpořila VV ve volbách. Konečně i na VV musí zbýt - protože zatím jejich politický projekt je ztrátový (zřejmě). Na školy a učitele nezbude nic - protože nemají ani moc ani vliv ani peníze. Totéž platí i o studentech.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.