Přečtěte si: Dobeš chce školákům zkrátit přestávky z deseti na pět minut

úterý 3. ledna 2012 ·

Školní přestávky by se mohly zkrátit z deseti na pět minut. Počítá s tím úřad ministra Josefa Dobeše v připravované vyhlášce. Podle další nové vyhlášky také budou moci mateřské školy přijímat více dětí než dosud, pokud budou děti chodit do školky na kratší dobu. Úředníci chystají i vyhlášku, podle níž by se měly přijímací zkoušky na střední školy konat dřív, aby nekolidovaly s termíny státních maturit. Některé změny přitom reagují na novelu školského zákona.

Z článku ČT24 v ČeskáTelevize.cz vybíráme:

"Přestávky mezi vyučovacími hodinami jsou nejméně pětiminutové, jedna přestávka v dopoledním vyučování musí trvat nejméně 15 minut. Přestávka mezi dopoledním a odpoledním vyučováním trvá nejméně 30 minut. Délku přestávek a jejich zařazení a počet vyučovacích hodin v dopoledním a odpoledním vyučování stanoví škola s přihlédnutím k základním fyziologickým potřebám žáků," stojí v návrhu. Dětem se tak kromě přestávek může zkrátit i čas na oběd. Zatímco nyní na něj mají 50 minut, nově by to bylo jen půl hodiny.

12 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
3. ledna 2012 v 11:50  

hmmm, tak to naše děti oběd nestihnou, jen dojít tam trvá 10 minut...

Anonymní řekl(a)...
3. ledna 2012 v 12:17  

Ze všech stran se valí reforma!
A co takhle ubrat nesmyslné teorie?
Ještě tak vědět, která to je, .. že Dobešu?

Anonymní řekl(a)...
3. ledna 2012 v 12:40  

Hurá, budou kratší dozory...:-)

Anonymní řekl(a)...
3. ledna 2012 v 12:58  

On už tenhle náš Pepík takovej takovej holt je, šetří šudly a prodělá miliardy, přidělává učitelům hodiny práce a šetří minuty...Díky pane ministře.

Anonymní řekl(a)...
3. ledna 2012 v 14:19  

Tak zalezi, jak je to mysleno. Ja to chapu (mozna spatne), ze skolam se spis uvolni ruce a prestavky MOHOU byt i kratsi nez ted, ale
NEMUSI. To v rade pripadu muze prospet, protoze nekdy je problem s odpolednim vyucovanim a dojizdejicimi zaky a zkraceni/posunuti prestavky je pak nelegalni. Ted by to aspon nebylo nacerno. Pokud by to bylo tak jak to chapu, je to IMHO pozitivni prakticky krok.
Ale mozna se na to "nedobre divam".

PN

Anonymní řekl(a)...
3. ledna 2012 v 15:27  

Copak si psycholog může myslet, že dětem stačí na uvolnění 5 minut?
Chcete větší důkaz, jak rozumí Dobeš školské výuce !!! ?
To mu nakukali jeho poradci nebo měli zrovna pracovní volno?

Anonymní řekl(a)...
3. ledna 2012 v 15:45  

Nevím proč zde tak všichni prudíte. V článku ČT24 v ČeskáTelevizi.cz je uvedeno: "Délku přestávek a jejich zařazení a počet vyučovacích hodin v dopoledním a odpoledním vyučování stanoví škola s přihlédnutím k základním fyziologickým potřebám žáků". Čemu v tom nerozumíte?

Očekávám, že škole, jejíž děti chodí 10 minut na oběd a 10 minut z oběda dá dětem na oběd jistě více než 30 minut.

Formulace "úřad ministra Josefa Dobeše" je nesprávný. MŠMT není pana Dobeše, nýbrž on je úředníkem MŠMT.

Anonymní řekl(a)...
3. ledna 2012 v 16:04  

Navrhuji zároveň prodloužit vyučovací hodinu ze 45 minut na 60 minut. Řada žáků si totiž myslí, že hodina má 45 minut... Tímto prodloužením vyučování se zároveň zlepšíme v testech PISA o celou třetinu a předběhneme tak Finy!!! ;-)

Luděk Blaha řekl(a)...
3. ledna 2012 v 18:28  

Já naopak navrhuji zkrátit hodinu na minut třicet. Těch průměrně patnáct minut se stejně navyužije pro výuku, ale k zápisu do třídníce, úklidu nepořádku po přestávce, k omluvám kdo a proč si co zapomněl a k vyšetřování, kdo nalomil květinu a zcizil Pekárkové svačinu.

Anonymní řekl(a)...
3. ledna 2012 v 18:42  

V tom případě ale zbude na výuku jen 15 minut...

poste.restante řekl(a)...
3. ledna 2012 v 19:24  

Tak jsem si chystal text zhruba asi v tom smyslu, že není nutno do ministra kopat za každou cenu, a že možnost dát ředitelům větší volnost při optimalizaci přestávek s ohledem na dojíždějící žáky nemusí být úplně špatná, pokud budou dodrženy běžné hygienické zásady.
A že si pamatuju i pětiminutové přestávky, které jsme zjevně přežili bez následků.

Jenže než jsem stihnul text dopsat, všechno je zase jinak - viz:
http://www.ceskaskola.cz/2012/01/msmt-prestavky-zustavaji-stejne.html

Ministr svolal poradu, která se usnesla, že změna by nebyla ve prospěch žáků.

Takže ono nešlo o promyšlený, prodiskutovaný a připravený návrh vyhlášky, ale bohužel zase jen o další chaotický výstřel do tmy.

Omlouvám se všem odpůrcům ministra, které jsem měl v úmyslu pokárat za zbytečný povyk.
Stejně jako ministr odvolávám to, co jsem ještě nestihnul vyhlásit, natož odvolat.


Kritici mají pravdu.
Tohle není ministr, ale ztělesnění chaosu.
Takový přístup k řízení resortu je prostě nepochopitelný a nepřijatelný.

Luděk Blaha řekl(a)...
3. ledna 2012 v 21:49  

V tom případě ale zbude na výuku jen 15 minut...

Šmarjá, člověče, mlčte už!!!
Pokud učíte déle než dva roky, měl byste vědět, že patnáct minut je otimální vyučovací jednotka:
- tři minuty upoutání pozornosti,
- dvouminutový úvod do problému,
- skupinová zkompetentňovací pětiminutovka,
- dvouminutová komplexní autoevaluace,
- tři minuty odpoutání pozornosti.
CO byste chtěl více?

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.