Jan Wagner: Nesnesitelná lehkost školských portálů a peněz z evropských fondů aneb Jak je to s RVP.CZ (2. část)

středa 25. ledna 2012 ·

Jaké webové projekty chystá ministerstvo a kolik na ně hodlá vynaložit?

Brána do světa E-learningu za 60 milionů

Cílem projektu je vytvoření rozcestníku s nabídkou e-learningových kurzů pro veřejnost, recenzního a akreditačního systému kurzů a centrálního e-learningového engine pro běh kurzů MŠMT a z dalších projektů resortu.

V projektu je plánována tvorba e-learningového portálu za 5 milionů:

Firma vzešlá z výběrového řízení navrhne v odborné spolupráci s e-learningovými experty a v souladu s projektem portál a odzkouší ho. Na portálu se bude pracovat průběžně po celou dobu projektu – budou moci instituce své nabídky zasílat.


Účast institucí na portálu bude v realizační fázi projektu poskytována zdarma. Správa portálu bude uznatelným nákladem projektu. Poskytovatelům tak bude zdarma nabízena možnost prezentovat svou
nabídku kurzů na komplexním webu/portálu – zároveň je bude nutit k nabídce kvalitních produktů/kurzů, jelikož jen ty projdou akreditací a budou na portálu zveřejněny.


Pokud se podíváme na RVP.CZ, recenzní systém i e-learningový engine obsahuje, sice jen pro pedagogy, ale snadno škálovatelný pro široké použití s minimálními náklady.

Hypotetická absence podobného řešení pro veřejnost i producenty kurzů není v připravovaném projektu nijak doložena a průzkum má být až v úvodní částí projektu! Další části projektu navrhují marketing, osvětu a pilotní provoz s na první pohled neúměrnými transakčními náklady.

Podobný portál tady možná chyběl před deseti lety, dnes nemá smysl, ať už s přihlédnutím k dostupným možnostem Webu 2.0 nebo vývoji technologie klientských zařízení.

Vzděláváním k vyšším kompetencím v oblasti tělesné kultury a zdravého životního stylu za 650 milionů


Z anotace projektu vybírám jen jedinou větu:

Významnou inovací je cílené zapojení komunikace prostřednictvím TV, které kromě toho násobí motivační efekty. V případě zásadního rozšíření působnosti projektu se lze s velkou pravděpodobností domnívat, že projekt je schopen ovlivnit životní návyky a životní styl mladé generace.

K tomu mám jen jeden komentář pro tvůrce projektu Jiřího Baumruka: mladá generace na TV kašle. O smysluplnosti tohoto projektu naštěstí pochybují i v Bruselu...

NVDD – Národní vzdělávací digitální depozitář za 472 milionů


Tento projekt je mixem seriózního projektu Českého vědomostního klastru a blíže neidentifikované klíčové aktivity MŠMT s názvem Tvorba multimediálních/audiovizuálních formátů za 285 milionů korun:

Projektem navrhované vytváření nástrojů e-Learning – jak multimediálních učebnic (KA2 - navíc 44 milionů, pozn. redakce), tak interaktivních map (KA3 - navíc 43 milionů, poznámka redakce) – předpokládá, že budou do jejich struktur vkládány sekvenční komponenty audiovizuálních obsahů, za využití moderních multimediálních formátů (2D modely, animace, 3D vizualizace, modely, animace apod.). Použity přitom budou i speciální, zejména filmové a hybridní záznamové metody (computer-generated-imagery, termovize, časosběr, letecké záběry, kamerové sondy atd.). 


Audiovizuální/multimediální obsahy budou do systému agregovány i z externích zdrojů, s odkazy na jejich původní zdroje, příp. budou průběžně získávány výměnou, dary či koncepční akvizicí.


Řada odborníků se domnívá, že v těchto položkách je skryta i snaha prosadit jako podporu návratu osnov projekt Planeta vedomostí, který nedávno neuspěl na Slovensku, a který navazuje na deset let starý pokus o Školský portál s využitím vzdělávacího obsahu společnosti Young Digital Poland, nyní přejmenované na Young Digital Planet.

Podpora spolupráce rodičů, veřejnosti a školy za 200 milionů

Tento projekt je opět mixem různých aktivit, zde je v souvislosti s RVP.CZ zajímavá tato za 80 milionů:

KA 1. Kampaň pro veřejnost: Nejlepší česká škola


Cílem KA1 je zvýšit zájem cílové skupiny o kvalitu počátečního vzdělávání.


Cílem kampaně je

  • Zatraktivnit, popularizovat výuku na základní a střední odborné škole – přidat prvek novosti, originality, soutěže. Ukázat dobré příklady z praxe.
  • Prezentovat široké veřejnosti inspirativní metody, přístupy a pomůcky při výuce na základních školách.
  • Prezentovat široké veřejnosti výsledky, kterých lze dosáhnout na základní škole.
  • Posílit zájem široké veřejnosti o základní školství.
  • Nejlepší školy ocenit a posílit jejich regionální nebo celostátní prestiž.
Kampaň bude navazovat na pilotní část, která pod záštitou ministra MŠMT a pod záštitou ministerstva kultury probíhá úspěšně od září 2011 v České televizi s podporou Českého rozhlasu a deníků Bohemia. Soutěž v současné době sledují diváci v každém kole na internetu, v České televizi, Českém rozhlase a v denících Bohemia. Měsíčně proběhnou 4 kola soutěže.

Nejlepší česká škola je komerční projekt NEUBERT marketing & Co., provozující i komerční školní projekt Učení online. Tomuto projektu RVP.CZ prakticky přímo konkuruje a o jeho úspěšnosti se můžeme snadno přesvědčit průzkumem u škol účastnících se projektu EU peníze školám.

Cílení 80 milionů jednomu konkrétnímu soukromému subjektu v situaci, kdy celý objem trhu digitálního vzdělávacího obsahu je jen o málo vyšší, je zásah obdobný dodávce softwarového balíčku koncem roku 2001.

RVP.CZ navíc má vytvořen propracovaný systém virtuálních hospitací, které jsou pro podobné účely také využitelné.

Škola hrou - vzdělávání hrou za 100 milionů

V tomto projektu je určeno na dvě aktivity Tvorba jednotlivých vzdělávacích her a Programování a implementace didaktických her určeno celkem 50 milionů korun a na aktivitu Realizace a provoz centrálního portálu (Centrální portál MŠMT jako pomocný výukový nástroj pro učitele a úložiště didaktických her) dalších 20 milionů.

Přitom se počítá s jedním výběrovým řízením na dodávku služeb souvisejících s vývojem her, jejich implementací a cloudového řešení pro provoz centrálního portálu ve formě IaaS (Infrastructure as a Service) v hodnotě 66.000.000 Kč.

Portál má vypadat takto:

Klíčová aktivita 5 - Realizace a provoz centrálního portálu


Aktivitu lze rozdělit na dvě etapy:


a) Návrh a implementace centrálního portálu.
b) Provoz centrálního portálu.


V rámci etapy a) proběhne v úzké spolupráci s cílovou skupinou (vybranými žáky a pedagogy) návrh a
následně implementace centrálního portálu MŠMT jako nástroje a úložiště her.


Součástí vývojové platformy bude tým ze žáků a pedagogů, který bude v průběhu projektu representovat cílovou skupinu. Tento tým bude detailně seznámen se záměry projektu a se studiemi, které shrnují „nejlepší praxi“ srovnatelných projektů ve světě. Cílová skupina se pak bude účastnit dále popsaným způsobem celé klíčové aktivity.


Hlavním rozdílem odlišující tento projekt od jiných srovnatelných projektů ve světě je skutečnost, že projektovaný portál nebude pouhým katalogem nebo úložištěm edukativních objektů (didaktických her apod.), ale bude poskytovat naprosto jedinečnou možnost přímé interaktivní podpory výuky a učení se. Tzn. např. učitel si bude moci na portálu sestavit své třídy, jednotlivým třídám přiřadit vybrané didaktické hry a posléze sledovat úspěšnost svých žáků při jejich hraní.


Implementace portálu bude probíhat prvých 10 měsíců trvání projektu. V průběhu etapy b) bude provozován centrální portál v prostředí cloudu. Etapa bude spuštěna od 6. měsíce trvání projektu, přičemž 6. až 10. měsíc poběží ve vývojovém a později ve zkušebním režimu. Do pilotního provozu bude portál uveden v 11. měsíci projektu.


Opravdu bude tento portál tak jedinečný?! Nebudeme mít poněkud přeportálováno?!

Pokračování seriálu se dočkáte v nejbližších dnech.

3 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
25. ledna 2012 v 12:09  

a to by stačilo jen přidat jeden dva moduly na Metodický portál RVP.CZ

Anonymní řekl(a)...
25. ledna 2012 v 12:14  

Získat podporu pro projekt (i když z pohledu řady lidí třeba nesmyslný) a potřebnou finanční částku asi nebude příliš o zajímavém obsahu či o umění napsat projektový záměr. V uvedených popisech projektů jsou často jen hodně obecné plky. Získat prostředky na projekt se spíše povede těm, kteří mají vlivné známé na správných místech. Lidé, kteří spravovali RVP.CZ, nejspíš ty správné konexe neměli.

Bořivoj Brdička řekl(a)...
26. ledna 2012 v 7:08  

Snad to začíná být jasné už i těm. kteří ještě nedávno "nejlepšímu ministrovi všech dob" věřili. Je to skutečně hodně podobné normalizaci. Všichni víme, o co jde, ale protože jde "jenom" o peníze a další existenční jistoty, raději budeme držet hubu a budeme se snažit urvat, co se dá.
Dnes už nikdo o obsahu projektů vůbec neuvažuje. Jde výhradně o způsob, jak "nepřijít" o peníze EU. To, že je to vůbec možné, je mimochodem přesně ten důvod, který nás všechny nakonec potopí. Z celkem neškodného slova "projekt" se pomalu stává slovo sprosté!

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.