Prohlášení Jednoty školských informatiků k ICT standardům pro ZV

pondělí 12. prosince 2011 ·

Jednota školských informatiků (dále jen JSI) je profesní sdružení, jehož členové jsou v převážné míře učitelé základních a středních škol, kteří se aktivně zapojují do využívání ICT ve školském prostředí. Proto cítíme za svou povinnost vyjádřit se k tvorbě standardů pro ICT v základním vzdělávání a zároveň k chystané revizi příslušné vzdělávací oblasti RVP ZV.

Úvodem chceme prohlásit, že tvorbu ICT standardu považujeme za krok správným směrem z důvodu potřeby aktualizace ICT gramotnosti, kompetencí oblasti informatiky a digitálních technologií současnosti.

Ze všech oficiálních zdrojů dle našeho názoru vyplývá, že význam ICT standardu pro budoucí rozvoj naší
společnosti je kompetentními orgány podceňován.

  1. Není vůbec zřejmé jakému účelu má budoucí ICT standard sloužit. Zda pro potřeby celorepublikového ověřování, či jako vnitřní, školní evaluační nástroj.
  2. Složení autorského týmu a stav prezentovaných výstupů nás vede k obavám, že nebyly vytvořeny dostatečně kvalitativní podmínky pro koncepční práci na těchto materiálech, včetně jejich odborně veřejného připomínkování.
  3. Považujeme za zcela kontraproduktivní, že se pracuje na ICT standardu, vycházejícího ze stávající podoby RVP ZV, který nebyl dosud revidován a revizi po sedmi letech existence nutně potřebuje.
  4. Ze zveřejněných standardů vyplývá, že autoři respektovali stávající obsah RVP ZV, avšak takto zacílené indikátory neodpovídají současnému, natož budoucímu využívání digitálních technologií. Bez předchozí revize RVP ZV tak není možné pokračovat ve standardizaci.
Ceníme si práce autorského týmu, avšak musíme upozornit na některé odborné nedostatky, které je nutné odstranit:
  1. Zcela chybí specifikace ICT standardu pro druhé vzdělávací období, tj. po ukončení 5. ročníku základních škol, což není v souladu s platným RVP ZV. Proto není zřejmé, zda prezentovaný standard pokrývá pouze třetí vzdělávací období nebo celé základní vzdělávání.
  2. Struktura a počet indikátorů u očekávaných výstupů 9.01.01 a 9.02.01 vysoce převyšuje zbývající části. Přitom jsme přesvědčeni, že veškeré očekávané výstupy mají srovnatelný význam a tudíž vyžadují srovnatelné rozpracování.
  3. Indikátory nejsou často formulovány konkrétně a u mnohých chybí měřitelnost, bez které není možné je ověřovat.
  4. Na takto sestavený standard nemůže kvalifikovaně navazovat střední školství z následujících důvodů:
    1. není možné určit vstupní předpoklady absolventa základní školy pro konkrétní typ střední školy;
    2. Není možné jej využít k vymezení minimálních kompetencí studenta, absolventa "státní maturity" z informatiky pro základní úroveň obtížnosti.
Zásadní výhradu máme k prezentaci dané problematiky pedagogické veřejnosti. Materiály tohoto významu by si zasloužily kampaň s cílem motivovat odbornou veřejnost k diskusi. Dle našeho názoru kompetentní orgány bohužel nezajistily žádnou širší prezentaci, která by přiměla odbornou pedagogickou veřejnost dotčených škol zapojit se do debaty.

Lze tedy očekávat, že počet zapojených diskutujících bude zanedbatelný oproti nezanedbatelnému dopadu, který aplikace takto nedodělaných materiálů do vzdělávacího procesu přinese.

I přes naše výhrady chceme posílit význam ICT standardu v povědomí pedagogů profesně zaměřených na ICT.

Jsme tedy připraveni uspořádat "otevřené setkání" pro naše členy i pedagogickou veřejnost, jehož zaměřením bude problematika ICT standardu a revize OV ICT v rámci RVP ZV.

Na této úrovni bychom uvítali spolupráci na vytvoření optimálních podmínek včetně účasti zástupců pracovních skupin při MŠMT a zástupců kompetentních orgánů.

V Praze dne 5. prosince 2011

Mgr. Daniel Janata

pověřený člen JSI pro oblast 1. stupně ZŠ
email: daniel.janata@jsi.cz

Mgr. David Hawiger

pověřený člen JSI pro oblast 2. stupně ZŠ
email: david.hawiger@jsi.cz


0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.