Pedagogové a psychologové vyzývají rodiče k bojkotu plošného testování

pátek 18. listopadu 2011 ·

Pokud se nezačne vedení ministerstva školství chovat koncepčněji a transparentněji, je na místě i akt občanské neposlušnosti.




Sedmnáct psychologů, pedagogů a speciálních pedagogů se jako první podepsali pod výzvu rodičům, která jim nabízí zákonnou možnost bránit se proti nepřehledným a nejasným záměrům ministra školství Josefa Dobeše. Výzva poukazuje na rizika zavedení plošného testování na základních školách, a především varuje před způsoby, jakými chce ministr toto testování využít.

Hlavním impulsem k výzvě je fakt, že za zhruba rok, kdy Josef Dobeš o plošných testech mluví, mnohokrát změnil jejich deklarovaný smysl. Od nástroje, podle něhož budou školy odměňovány, přes sankční nástroj poukazující na nesplnění státní vzdělávací zakázky, po zpětnou vazbu pro školy a rodiče. Nejnověji by to měl být způsob, jak části žákovské populace zamezit v přístupu ke vzdělání s maturitou. I tento záměr ale ministr po pouhém týdnu popřel. Je sice potěšitelné, že zareagoval na výtky odborné veřejnosti a změnil názor, ale takto chaotický způsob rozhodování o tak závažném kroku si zasluhuje ráznou odpověď a tou může být i občanský odpor – rodičovský bojkot plošného testování v souladu s platnými zákony.

Ve výzvě se například píše:

Josef Dobeš se zjevně inspiroval zahraničními projekty, jejichž škodlivost se již dávno projevila a je prokázána. Takovým je například kdysi velmi ambiciózní projekt plošného testování na základních školách „Žádné dítě nezůstane pozadu“, který byl zahájen v USA za vlády prezidenta G. W. Bushe. Dnes se celému zákonu posměšně přezdívá „Žádné dítě nezůstane pozadu samo“. Jeho někdejší nejvlivnější podporovatelka prof. Diane Ravitch dnes objíždí Spojené státy a usiluje o jeho ukončení. Ukázalo se totiž, že školy se ve výuce soustředí hlavně na to, co se testuje -- ostatní učivo ustoupilo do pozadí. Vysoké náklady na testování spotřebovávají stále více veřejných prostředků určených na výuku. 


A konečně, učitelé bývají svými nadřízenými instruováni, aby se příliš nevěnovali těm dětem, jejichž výsledky v testech se - podle jejich názoru - nemohou příliš zlepšit. Takový postup je naprosto neetický a zcela odporuje poslání základní školy. Je snad nějaký důvod podobný debakl zopakovat v našich školách?

Autoři a signatáři výzvy chtějí jejím prostřednictvím ministra Josefa Dobeše jasně upozornit, že pokud urychleně nezmění způsob práce a chaotický a destruktivní styl řízení svěřeného resortu, jsou odhodláni vyzývat rodiče k občanské neposlušnosti v rámci platných zákonů. Plošné testy s takto fatálními důsledky pro děti i celý vzdělávací systém rozhodně v žádné zákonné normě nařízeny nejsou, je tedy na místě se proti jejich realizaci bránit.

Tomáš Feřtek, tiskový mluvči EDUin, o. p. s., řekl: „ Ministr Dobeš v krátkém textu pro Mf Dnes z 15. listopadu vyzval k diskusi o smyslu testování a hledání cesty, jak zajistit dětem co nejlepší budoucnost. Bylo by tedy na místě, aby na pondělní tiskové konferenci, kterou k tématu svolal, jasně oznámil, jakým způsobem diskusi povede, jak se o ní dozví veřejnost a kde vezme záruky, že její závěry ministr vezme v úvahu a nenahradí je nějakým svým momentálním nápadem, jako se to již mnohokrát stalo. “

15 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
18. listopadu 2011 v 11:25  

No a hlavně by měl zcela jasně oznámit, že NEZAHÁJÍ pilotní testování! A nebo, taky jasně a zřetelně, přiznat, že už čerpá peníze z ESF. V tom případě, čím dřív to zarazí, tím méně nás to bude stát.

Anonymní řekl(a)...
18. listopadu 2011 v 14:57  

Já pořád nevím, co je na tom plošném testování tak špatné. Vždyť už stejně běží. Jsou to přijímačky na víceletá gymnázia. Je známo, že víceletá gymnázia byla původně zamýšlena nejvýše pro 10 % dětí daného ročníku. Dnes jich je tam více jak polovina, a to vedlo k totální devastaci základních škol.
Když chtělo MŠMT jenom omezit počet žáku ve víceletých gymnáziích, tak bylo uštěkáno těmi, kdo (v čele s uřvaným beduinem Feřtekem) teď stejně zuřivě bojují proti plošnému testování. Tak nevím.

Anonymní řekl(a)...
18. listopadu 2011 v 15:45  

Pravda, že uštěkaní Eduíni mě už také štvou. Sežrali asi všechnu moudrost. Sedmnáct odborníků bude nařizovat rodičům dětí celého státu co mají dělat. To je opravdu totalitní zvůle.

Anonymní řekl(a)...
18. listopadu 2011 v 15:55  

Radši 17 odborníků než jeden fašoun.

Anonymní řekl(a)...
18. listopadu 2011 v 16:03  

EDUinům jde jen o svá odbytiště, ne o rozkvět školství. Většina VŠ jim dala stopku pro přijímačky, tak štěkají a koušou kolem sebe, co se dá.

Anonymní řekl(a)...
18. listopadu 2011 v 16:07  

Doufám, že se bude testovat na konci každého ročníku, jenom v 5. a 9. třídě je to moc málo. A na nápravu v devítce už je taky pozdě. Testy mají být pomocí školám, takže musí být minimálně jednou za školní rok.
E.N.

Anonymní řekl(a)...
18. listopadu 2011 v 16:13  

Nepletete si pojmy? Jaká má EDUin odbytiště?? Víte vůbec, o čem to píšete?
Plošné testy jsou něco podobného jako značkování ovcí. Většina našeho národa potřebuje přesný návod, co má dělat, a taky přísnou kontrolu, jestli to dělá. Teprve pak je spokojena. Do háje s vámi!

Co pak můžeme chtít po dětech, když dospělí nedokáží samostatně uvažovat!?

A jestli máte pocit, že vám umravníme vaše dětičky tím, že je budeme testovat (když si je doma neumíte srovnat), tak je svěřte vězeňským psychologům. To je tak akorát. Jen počkejte, až vám díky testům začnou propadat, to bude teprve tanec...

Anonymní řekl(a)...
18. listopadu 2011 v 16:13  

Víte, to co předvádí pan minist Dobeš, nemá v Evropě obdoby!!!je to neskutečná ostuda, v tom chaosu, který panuje ve školství, dělá ještě větší chaos, naprosto školství nerozumí, už tam dávno neměl být!!proboha pedagogové dělejte něco!!

Anonymní řekl(a)...
18. listopadu 2011 v 16:20  

A co? Děláme, co můžeme, vážně. Ale přečtěte si příspěvky nahoře...
Teď už začnou volat kromě testování ve všech třídách ještě po kamerách (to by se ministrovi mohlo líbit, měl by absolutní kontrolu)...

Anonymní řekl(a)...
18. listopadu 2011 v 17:49  

Vytvořil jsem si odpor ke slovu "revoluce". Preferuji evoluční vývoj a to po malých krůčcích. To, co se odehrává nyní ve školství je skutečná "konzervativní" násilná změna a bohužel musím konstatovat, že k horšímu .
1) Plošné testy v pátých a devátých třídách. Tady chybí co chtěl ministr dosáhnout v devátých třídách. Zpětná vazba ? Co přinese žákům opouštějícím ZŠ ? Nic. Na poslední chvíli se to s Klausem j. snažili zdůvodnit "selekcí" na studenty a učně. Mnohem výhodnější by snad bylo vytvoření jednotných přijímacích zkoušek pro všechny maturitní obory v ČR. U přijímaček se zohledňují nejen testy, ale i vysvědčení a další aktivity.
2) Dotace na žáka přeměnit na dotaci pro třídu o ideálním počtu žáků a studentů "26". Žáci nad 26 jsou pro školu zdarma. Školy které nedosáhnou na číslo 26 budou na tom finančně hůř. To je opravdu "šetření" do očí bijící.
3) Včlenit do tříd ZŠ, tety do škol hlavního vzdělávacího proudu, žáky s IQ 70. Tady budou nešťastní žáci, kteří patří do bývalých zvláštních škol - jednoduše se v kolektivu žáků až 34 nic nenaučí, pač bude chybět individuální pomalejší přístup. Taktéž se nic nenaučí průměrní žáci. Argument o tom, že v kolektivu musí být žáci výborní, průměrní a špatní bere za své díky tomu, že jedničkáři a dvojkaři jsou na osmiletých gymnáziích.
4) Přesunout kvalifikované do tabulek nekvalifikovaných a tím ušetřit. Do novin byla vypuštěna informace o dalším přidávání učitelům v rozsahu 500 - 1500,- Kč. Dobrá manipulace. Současně byl zrušen platový postup v důsledku odpracovaných let. Již vidím jak 70 učitelka v hodině TV konkuruje své 25 kolegyni. Ministr by měl tedy říci, co s těmi staříky . Za to, že se dobelhají do školy jim potom dáme menší plat - jsou neefektivní, pomalí, více nemocní, vypadají staře, fyzicky a psychicky nestíhají. Dalo by se samozřejmě pokračovat a to hodně dlouho. Ignorant

Anonymní řekl(a)...
18. listopadu 2011 v 22:20  

Plošné testy jsou něco podobného jako značkování ovcí. Většina našeho národa potřebuje přesný návod, co má dělat, a taky přísnou kontrolu, jestli to dělá. Teprve pak je spokojena. Do háje s vámi!

A jéje. Pan nezávislý a samostatný. Račte nás prosím ušetřiti důsledků vašich traumat z dětství.

Anonymní řekl(a)...
18. listopadu 2011 v 22:40  

Já mám trochu strach z jedné věci: aby se ta přidaná hodnota a výsledky testu nestaly novou modlou. Pomalu to začínám cítit u svého potomka. Tam, kde byla dříve výuka zajímavá, pestrá, dnes jsou pouze požadvky a "zupání" - prý aby se neztrácel čas. Mám strach, že už nezůstane čas na vlídné slovo v hodině, na písničku, koláž, hru... Mám strach, že začneme vychovávat dostihové koně. Škola měla a má být dílnou lidskosti, jak to chtěl Komenský. Na lidskost se už nebude hrát, protože žádný učitel nebude chtít být pozadu, když jediným metrem zůstane výkon. Škola ale není jen o výkonech, je o něčem, proč jsem si toto povolání zvolila. Začíná mi být z toho všeho hodně úzko, mám pocit, že jsem ptáček, který chtěl létat a teď ho chce někdo zavřít do klece. Začínám uvažovat, co bych mohla jít dělat jiného, více tvořivého. Jen ty děcka mi budou chybět....
Jana

Luděk Blaha řekl(a)...
19. listopadu 2011 v 0:47  

Začínám uvažovat, co bych mohla jít dělat jiného,

Také si říkám, že bych se vyučil nějakému řemeslu a dělal pořádnou práci, která je za člověkem vidět.
Vám bude, paní Jano, prozatím stačit, budete-li učit netestované předměty.
I mne už napadlo, že bychom si mohli v informatice aspoň zazpívat.

Anonymní řekl(a)...
19. listopadu 2011 v 8:55  

No, to těžko, i na hudebku a výtvarku už jsou přichystány indikátory pro testové otázky. Skutečně zatím jediným netestovatelným předmětem je TV. Takže naschle v tělocvičně!

Možná půjdou povinně učit všichni Mladí konzervativci. Takový stranický úkol...

Anonymní řekl(a)...
19. listopadu 2011 v 17:30  

"Možná půjdou povinně učit všichni Mladí konzervativci."

Ti by se za ty peníze, které dostávají učitelé, o školu ani neotřeli. Nemusíte mít strach. Ignorant

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.