Přečtěte si: Děti mají ve škole dělat to, co je baví

pátek 16. září 2011 ·

Jak se pozná dobrý učitel? Je to podle toho, že ho děti a jejich rodiče mají rádi? A že nadřízení mu důvěřují ? Pokud ano, potom Michal Roupec dobrým učitelem rozhodně je. Rodiče jeho žáků dokonce říkají, že je nejlepší, s jakým se u svých dětí setkali. Na úspěšnou práci v českém školství to ale zřejmě nakonec stačit nebude.

Z rozhovoru Marka Švehly s Michalem Roupcem v EDUin.cz vybíráme:

Vy jako člověk z praxe musíte vidět, na co to naráží… 


Především učitelé nejsou vybaveni už z vysoké školy. Dostanou teoretické znalosti, ale prakticky spousta těch věcí nefunguje. Setkal jsem se s kolegou, který učí dva roky, a řekl mi, že neví, co má dělat s dětmi o tělocviku bez tělocvičny. Učitelé umí technicky učit, ale neumí přistupovat k dětem.


Když se dítě naučí odříkat vyjmenovaná slova, tak to neznamená, že je umí používat. Stejné je to na vysoké škole. Učitelé se tam naučili nějaké věci, složili k tomu zkoušku, vůbec to však neznamená, že je umí používat. Podle svých zkušeností z vysoké školy mám pocit, že většina těch lidí s dětmi nikdy nepracovala. Byli tam skvělí učitelé, ale to byl jeden dva. Zbytek mluví o moderních metodách výuky a přitom vám hodiny čte skripta. To není výuka.


Podobně kriticky se mluví už dlouho, přesto vysoké školy jako by byly touto kritikou netknuté. Jak je to možné? Stát je do změny nenutí? Nebo ony samy jí úspěšně brání? 


Na vysoké škole i základce musí učitel fungovat tak, aby nedostal přes prsty od nadřízených. V první řadě tedy učitel musí dostát povinnostem, které mu ukládají různé předpisy. Prostě si musí krýt záda. A pak vám často nezbývá čas a energie něco vytvářet. Celý ten systém vás nemotivuje a vy trávíte čas hlavně tím, abyste uspokojil inspektora. Stát nevyžaduje, aby bylo dítě ve škole spokojené. Klíčové je, aby se naplnily osnovy, zvládla se časová dotace, byla vyplněná třídnice a všechny papíry byly v pořádku.

5 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
17. září 2011 v 23:28  

Děti mají dělat to, co je baví.

1) Hrát počítačové hry.
2) Koukat se na akční filmy.
3) Chatovat s kamarády po internetu.
4) Prohlížet si s kamarády "nevhodné" internetové stránky.
5) Jíst.
6) Spát.
7) Poslouchat hudbu a to nahlas.
8) Šikanovat slabší spolužáky a bezbranné učitele.
9) Pít alkoholické nápoje, kouřit cigarety, experimentovat s drogami.
10)Nepřemýšlet, nepsat domácí úkoly, nezkoušet, necvičit, nepočítat, nenamáhat se.

Luděk Blaha řekl(a)...
18. září 2011 v 11:13  

Já si v podstatě trvám na tom, že na prvním stupni v základní škole stačí, když učitel má rád děti, má k nim vztah a není úplně blbej.

Ve stejném duchu jsem přesvědčen o tom, že praktickému lékaři stačí, má-li pochopení pro naše seniory, umí je vyslechnout a rozeslat k specialistům. Když je bolí noha, tak šup na orthopedii a když zub, tak k stomatologovi. Na to je zdrávka tak akorát.
Celé povídání pana Roupce pak má asi stejnou hodnotu, jako když já, který jsem schopen vyjít s penězi od výplaty do výplaty, budu vyprávět o tom, jak by se měli činit bankéři.
Čím je nižší věk svěřence v péči státu, tím vyšší pedagogickou odbornost svěřitele musí stát garantovat.

Váš otec byl dlouhá léta hlavní školní inspektor a pak i náměstek ministra školství. Co on na tohle říká? Proč to on nedokázal změnit?

Hlavní jsou politické zájmy. Celý ten systém obavy z nadřízených je podporován lidmi, kteří se chtějí na svých místech udržet a nutí je to k různým kompromisům. A jeden člověk to změnit nemůže.

Škoda, že Michal Roupec jméno toho jednoho člověka zatajil. Měli bychom konečně kandidáta na nejlepšího ministra školství.

Anonymní řekl(a)...
18. září 2011 v 14:54  

Víte jaký je rozdíl mezi pedofilem a učitelem ? Pedofil na rozdíl od učitele má rád děti.

poste.restante řekl(a)...
18. září 2011 v 22:53  

Víte jaký je rozdíl mezi pedofilem a učitelem ? Pedofil na rozdíl od učitele má rád děti.

1. Původní verze vtipu se ptá na rozdíl mezi pedofilem a pedagogem.
Ale tuším, že autor tak složité slovo jako pedagog nejspíš nezná.
:-)

2. Odpověď zní: "Na rozdíl od pedagoga, pedofil má děti OPRAVDU rád."
Chce se tím naznačit, že pedofil má děti rád tak nějak víc.
Ale nenaznačuje, že pedagog by děti rád mít nemohl. Jenže jinak.
:-)

Koneckonců, plyne to jaksi z podstaty oněch slovních označení:
paidós = dítě
filein = mít rád, toužit po něčem
ágein = vést, doprovázet


3. No a co nám tím chtěl vlastně autor tohoto vousatého vtipu říci?
Po desáté večer začínám být nechápavý, tak se raději zeptám.


K článku samotnému.
V mnohém lze s panem Roupcem jistě souhlasit.

Ale celek projevu působí dost nezrale a nevyváženě.

Nechápu třeba, jak může říci, že škola nemá vychovávat a vzápětí svými vlastními slovy předchozí výrok popřít.


Skvělá je jedna věc: začít tím, co děti baví. Třeba se dá vyjít z jejich oblíbené karetní hry Magic: The Gathering. Vidím, že hrají, tak řeknu: o. k., pojďme nastudovat pravidla a uděláme turnaj. Jednak se perfektně pobaví, jednak si tam překládají anglické výrazy, počítají, musí spolu komunikovat, budují si strategii, můžou si udělat týmy, tabulky, takže tam máme i práci s excelem – prostě těch věcí je miliarda.

Souhlasím.
Ale co dělají ti, kteří tuhle hru hrát nechtějí?
Odejdou do jiné třídy?

Je svatým grálem učitele najít podobnou činnost.
V angličtině to celkem jde.
U složených zlomků a goniometrických rovnic se to daří hůře.


Já si v podstatě trvám na tom, že na prvním stupni v základní škole stačí, když učitel má rád děti, má k nim vztah a není úplně blbej. Pedagogika je věda, ale pracovat s dětmi není žádná věda. Buď k tomu mám vlohy, nebo ne.

Možná je pan Roupec "talent od boha", ale co ti ostatní, kteří nejsou?
Podle mých zkušeností i učitel musí vyzrát.
Mnohé "talenty" udělaly z neznalosti spoustu chyb.
A naopak mnohá, zpočátku naprostá "učitelská dřeva" by člověk po létech nepoznal.

A ještě jednu poznámku si neodpustím.
Pan Roupec mluví o prvním stupni.
Zajímal by mne názor učitele, který po něm třídu přebral na stupni druhém.


Malé děti potřebují nadšení, kreativitu, přístup, trpělivost, úsměv, trošku energie. Jinak v teorii už tady všechno bylo, tak proč se pořád vymýšlí nové postupy? Stačí si přečíst Komenského, všechno vymyslel.

Hm. Nemyslím, že Komenský vymyslel všechno. Možná by stálo za to, přečíst si ještě pár autorů.

Tuším, že se procesu čtení toho, co někdo jiný vymyslel, říká studium.

Při vší úctě k panu Roupcovi, má zkušenost mi říká, že důležitost každého formálního vzdělání většinou zpochybňují ti, kteří ho nemají.

A že pedagogické fakulty neučí pro reálnou praxi, s tím souhlasím. Ale to je jiná debata.
Debata o tom, jaké by vzdělávání budoucích pedagogů mělo být.
Ale nikoliv o tom, že není potřebné vůbec.

Luděk Blaha řekl(a)...
18. září 2011 v 23:34  

Přesně tak.

a není úplně blbej

Ještě bych dodal, že učitel nesmí být blbej ani trošku. Zvláště pak u malých dětí.

A co se bavících se žáků týče, pořád ještě vycházím z předpokladu, že pro žáky gymnázia, jako budoucí vzdělance, má být studium zábavné samo o sobě.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.