Průzkum nakladatelství Fraus a DAP Services doložil obecně známý trend – internet jako zdroj informací je a bude v blízké době rozhodující oblastí, kam se přenese vzdělávání. Tento směr je celosvětový; stačí se podívat na některé průzkumy BECTA i dalších institucí. Není bez zajímavosti, že na předloňské konferenci EMINENT European Schoolnet (Brusel 2008) bylo publikováno zjištění, že v západních zemích je Google nejčastěji využívaným zdrojem informací, zatímco v celé řadě postotalitátních států, v Africe a leckde jinde jsou to pořád oficiální vzdělávací portály spravované k tomu určenou institucí. Proč asi?
Je to už možná 5 let, kdy jsem ve svém článku popsal tento případ:
„Učitel se ptá žáka, „Jak souvisejí pyramidy s Césarem? Odpověď zněla jednoduše: Googlem!“ (I když tenkrát to asi bylo Altavistou!)“
Pak jsem také uváděl druhý příklad:
„Žáci dostávají referát na zeměpis o evropských zemích. Všichni ho opravdu „odpastují“ z internetu, zatímco jediný žák, jehož rodič bláhově trvá na tom, že referát by se měl doplnit vlastními poznatky, třeba fotkami z kalendáře, jejich popisky vyhledat v Encartě a teprve potom dát dohromady odpovídající prezentaci, to poctivě udělá Druhý den žák přijde notně rozladěn, s rodičem nemluví a je na otce notně naštvaný. Přestože strávil nad referátem tři hodiny, paní učitelka ohodnotila práci trojkou, protože toho textu prý bylo málo.“
Obě scénky z reálného chodu školy plně odpovídají závěrům zmíněného průzkumu, i když ten přišel v této oblasti poněkud pozdě – internet je a bude významným zdrojem informací, a tato okolnost byla zřejmá již před drahnou dobou... Průzkum je průzkum, ale zapomíná se, jak správně napsal pan Brdička v komentářích, na to podstatné: ve škole je oním glosátorem, koučem, metodikem, posuzovatelem, někdy oprávněným cenzorem vždy kantor, který si musí umět s takovou situací poradit. Právě role učitele je nezastupitelná; on je tím, který doporučí "Google" (chápej obecné internetové zdroje) nebo učebnici; on je tím, kdo stimuluje žáky pro práci s médii; on je prostě oním faktorem, který musí posoudit relevantnost informací, jejich vypovídací hodnotu, ale především míru samostatnosti žákovy či studentovy práce. Pořád je tu učitelova autorita a jeho slovo, které dovede žáka k výšinám, anebo ho odsoudí do role neustále opisujícího pohúnka.
Učitel je prostě oním faktorem, který i v digitálním prostředí determinuje v této oblasti osobnostní žákův vývoj.
Je spousta knih i učebnic, které bych nechtěl v elektronické podobě ani vidět; je spousta knih a učebnic, které mají oslí uši a spoustu zamaštěných stránek od toho, jak je opakovaně pročítáme v tramvaji či ve vaně, ale je také spousta takových, které jsme otevřeli jen jednou a víckrát ne. Pořád jsme to ale byli sami, kdo rozhodl, nikoli žádný nadřízený orgán, instituce či ideolog. O použitelnosti informace rozhoduje prostě kvalita a forma zpracování, pro Web 2.0 je naštěstí hodnocení integrální součástí díky tak zvaným reputačním systémům, které odborníci považují za jednu z jeho charakteristik.
Škola má formativní charakter, vychováváme žáky, které mají mít úctu k práci druhého. Co se nám nedaří, je vytvářet takové stimuly, které povedou žáka k vlastní práci.
Vzpomínám si na jeden projekt rakouského autora M. Auera, který nabídl žákům z celého světa možnost překladu jeho zcela nekomerčních povídek s protiválečnou tématikou a následně jim poskytl autorská práva k těmto překladům. Ještě po několika letech žáci vzpomínají, jak se z takového projektu opravdu dozvěděli, co jsou autorská práva, že je mohou mít i oni sami.
Proč se už podobné projekty neopakují?
Proč nevyužíváme k výchově k úctě k práci druhého vlastních příkladů žáků?
Proč jednotlivá nakladatelství nevyužijí podobných možností?
Protože takové projekty nekumulují zisk? Opravdu nevím.
Bezvýznamné z celospolečenského dopadu, namítnete.
Souhlasím, ale školy mohou jen malými střípky přispět k tomu, aby naši žáci pastovali linoleum doma v pokoji, nikoli texty z internetu.
A tak vlastně jsem se zas dostali na začátek:
Míra samostatnosti žáka, jeho schopnost pracovat se zdroji, schopnost je smysluplně posuzovat a využít celou škálu dostupných zdrojů – tak zní jediná správná odpověď na otázku položenou na počátku, nikoli uměle vytvořený problém, zda učebnice či internet.

Milan Hausner: Učebnice nebo Google? Je to správně položená otázka?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
Aplikace
(109)
BYOD
(34)
Bezplatně
(102)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
EDUin
(852)
ESF
(807)
EU peníze školám
(257)
FAQ
(87)
ICT
(1907)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
NAEP
(14)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
OECD
(114)
OER
(25)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
Ostatní
(6)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
PR článek
(1612)
PSP
(80)
Pedagogika
(1364)
Přečtěte si
(2698)
Přijímačky
(216)
RVP
(627)
SCIO
(317)
SKAV
(148)
Strategie 2020
(46)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
TIMSS
(39)
UJAK
(25)
Učitelský spomocník
(169)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
Zprávy
(4268)
analýza
(25)
anketa
(101)
audio
(148)
causy
(1049)
cloud
(22)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
dětské skupiny
(52)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
eTwinning
(32)
evaluace
(13)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
myšlenkové mapy
(10)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
novela
(69)
nová maturita
(1305)
odbory
(45)
odkazy
(271)
ombudsman
(40)
online
(174)
open source
(23)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
petice
(19)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
praktické školy
(25)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
práce s talenty
(37)
právní poradna
(339)
průzkum
(53)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
satira
(44)
sexuální výchova
(21)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
stravování
(50)
studie
(33)
střední školy
(369)
tablety
(113)
testování
(568)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
video
(685)
vyhláška
(41)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
výzkum
(283)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
ÚIV
(3)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
Škola21
(3)
školství
(2922)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018


Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
7 komentářů:
Učitel je prostě oním faktorem, který i v digitálním prostředí determinuje v této oblasti osobnostní žákův vývoj.
To se naštěstí stává pouze výjimečně a důsledky na budoucí generace nejsou tudíž fatální.
v tomto máte pravdu, já to až tak doslova nemyslel :) :)
Jeden rozumně napsaných článků, moc jste mě potěšil, pane Hausnere.
Učitel je prostě oním faktorem, který i v digitálním prostředí determinuje v této oblasti osobnostní žákův vývoj.
Jen jeden povzdech: dnes vlastně nikoho nezajímá, jak učitel učí. Řekněte, kolegové, kdy naposledy se za vámi přišel podívat do hodiny někdo z vedení školy? Ocení někdo, když vytvoříte skvělou učební pomůcku nebo když celý rok táhnete úplně nový předmět a průběžně k němu vytváříte učební texty? Zajímá to vůbec někoho?
Zdeněk
Kolegové, kolegové, kde jsou vaše ideály? Co je to za život - bez nich!
to Zdeněk 27. května 2010 21:45:
Koukám, že nejsem jediný na koho nemá vedení posledních deset let čas. :-D
Nemějte obavy kolegové, až nastane čas propouštění z organizačních důvodů, dostane se vám od vedení tolik pozornosti, až vám to nebude milé...
nemá vedení ... čas
Tak to byste snad měli být rádi.
Nechte si příležitostně vyprávět o nudících se vedoucích pracovnících.
Okomentovat